dorle
25-01-2013 om 08:33
Zelfstandigheid kind
Ik merk bij mijn bijna 10 jarige een groeispurtje in zelfstandigheid. Daar ben ik blij om, soms denk ik hoe zouden anderen 9 jarigen het doen, worden die nog met veel geholpen of zijn ze best zelfstandig?
Hoe doen jullie kinderen het?
Fietsen ze zelfstandig naar school? Help je nog met tandenpoetsen/haren wassen? Geef jij aan wanneer ze moeten douchen? Maken ze zelf een lunchpakket? Kunnen ze zelf al iets warms klaar maken? Maak je ze wakker voor school? Help je nog met aankleden? Doen ze weleens een boodschap? Helpen ze wel eens met koken/afwassen/vaatwasser?
Mijn kind gaat sinds kort zelfstandig naar school, 10 min fietsen. Ik geef aan wanneer ze moet douchen, haren wassen en tandenpoetsen bemoei ik me niet meer mee. Lunchpakket wordt klaargemaakt door ouder, het summum van zelf koken is bouillon van een blokje en een gekookt ei. Ze helpt een enkel keertje met koken, dochter zet zelf haar wekker, maar ik hou het wel in de gaten, ze doet wel eens een boodschap, moet helpen afruimen/vaatwasser, dit gaat met grote tegenzin Kleren aan doen en uitzoeken doet ze zelf.
In Trouw vandaag het Opvoedonderzoek waarin blijkt dat we tegenwoordig liever een eerlijk, zelfstandig (vooral hoger opgeleide) kritisch en zelfbewust kind hebben ipv braaf, ijverig, gehoorzaam, beheerst, bescheiden en inschikkelijk.
Hoe is dat bij jullie?

Hanne.
25-01-2013 om 09:10
Vergelijkbaar
Leuke vraag,
Hier staat oudste (8,5) zelfstandig op, dwz dat hij spontaan om 6 uur wakker is, en pas om 7 uur z'n kamer uit mag.
Wassen/aankleden/douchen bemoei ik me niet mee, met dien verstande dat wij de frequentie van douchen hebben vastgesteld en ik af en toe help herinneren dat je een shirt echt niet 4 dagen achter elkaar aan kan.
Om een boodschap kan ik'm met gemak sturen en hij is dan ook zelfstandig genoeg om 'problemen' (product uitverkocht oid) zelf op te lossen.
Tandenpoetsen bemoei ik me nog wel mee.
Brood smeren en naar school fietsen gaat (nog) niet zelfstandig. Maar ligt ook aan de gezinssituatie. Ik fiets ivm jongere broers/zussen toch naar school en maak 's morgens voor de hele familie lunchpakketten.
Denk dat de jongste op die leeftijd veel meer mag/kan.

Hanne.
25-01-2013 om 09:12
Raar einde
hmm...vorige bericht eindigt een beetje raar.
Denk dat de jongste op die leeftijd veel meer mag/kan qua zelfstandig naar school fietsen en brood smeren.
Omgekeerd vraag ik me af of die over 2 jaar zelfstandig op kan staan. Het is nu al iedere ochtend een drama om jongste uit bed te krijgen. In die zin is het misschien ook wel kind gebonden.

Sahara
25-01-2013 om 09:25
Mijn 10 jarige
Mijn 10 jarige fietst zelf overal naar toe. Ik hoef nooit te zeggen dat hij moet douchen of zijn haren moet wassen. ik moet hem er wel aan herinneren om 's morgens ook zijn tanden te poetsen. Ontbijt regelen mijn kinderen altijd zelf. Ook die van 8 en 7 en dat doen ze trouwens al jaren. Ik ben een erg luie moeder.
Broodtrommels maak ik meestal klaar omdat ik die 's avonds al klaar maak. Ze kunnen het trouwens alledrie ook prima zelf doen. Verder onthoudt hij zelf zijn huiswerk en neemt ze alledrie zelf hun eigen spullen weer mee naar school. Schriften, rapporten en dergelijke.
Verder moeten ze 's morgens de gordijnen open doen en de lampen in de kamers uit, kastdeuren dicht en als ze naar beneden gaan moet de slaapkamerdeur dicht zijn. Ivm met naar tropische vissen jagende poezen.
En een keer in de week moeten ze allemaal hun eigen kamer helemaal opgeruimd hebben. Daar bemoei ik mij verder niet mee. Als het er maar opgeruimd uit ziet.
En verder nog iets over het laatste stuk van je posting.
"In Trouw vandaag het Opvoedonderzoek waarin blijkt dat we tegenwoordig liever een eerlijk, zelfstandig (vooral hoger opgeleide) kritisch en zelfbewust kind hebben ipv braaf, ijverig, gehoorzaam, beheerst, bescheiden en inschikkelijk."
Wij zijn een uitzonderlijk gezin blijkbaar want ik wil een braaf, ijverig en gehoorzaam kind. Gelukkig zijn onze oudste drie dat ook. De jongste moeten wij nog maar even afwachten. Ik hou niet van haantje de voorste kinderen. En brutaal gedrag vind ik vreselijk. En ik geloof ook niet dat als je je kind " braaf " en " gehoorzaam" opvoed dat ze dan minder goed terecht komen. En het een sluit het ander toch niet uit. Ik vind dit altijd zulke rare vergelijkingen.
Wel opvallend vond ik dat veel mensen vonden dat andere mensen hun kinderen vooral beter moeste opvoeden maar zelf deden ze het natuurlijk wel goed. Kijk die illusie heb ik nou helemaal niet. Sterker nog, als er op school iets is voorgevallen vraag ik altijd of een van mijn kinderen erbij betrokken was. Ik ga er nooit vanuit dat mijn kinderen nooit iets zullen doen. En staan er kinderen als malloten op het ijs te springen dan kijk ik ook of een van mijn kinderen daar staat (om ze er daarna onmiddellijk weer vanaf te halen).

Jippox
25-01-2013 om 09:37
Zelfstandig
Hier een 8 jarige die ik behoorlijk zelfstandig vind. Maar hij zit dan ook al in groep 7 en dan is het wel fijn als hij 'mee' gaat met zijn klasgenoten, en niet met zijn leeftijdgenoten.
Opstaan, aankleden, wassen, douchen, op tijd schone kleren aan, vieze kleren in de was, kamer opruimen, lunchpakket klaarmaken, huiswerk maken, gymspullen meenemen, allemaal zaken waar ik me nauwelijks tot niet meer mee hoef te bemoeien. Wel poets is een paar keer per week zijn tanden na. Omdat ik nog jongere kinderen heb fiets ik wel mee van en naar school, maar als hij ergens speelt komt hij altijd zelf naar huis. En als de jongsten niet naar school hoeven gaat hij ook alleen.
Hij helpt af en toe met koken (bijv. recept uitzoeken in kookboek en dan met enige hulp van ons maken) en hij ruimt elke dag de tafel af.
Ik ben reuze tevreden met 'm! Nu de 2 kleintjes nog

skik
25-01-2013 om 09:50
Antwoorden
Twee negenjarigen hier in huis:
Fietsen ze zelfstandig naar school? Ja, de een 1 kilometer, de ander 4,5 kilometer.
Help je nog met tandenpoetsen/haren wassen? Nee
Geef jij aan wanneer ze moeten douchen? Ja, zou zelf niet in ze opkomen, ze hebben er ook meestal geen zin in maar als ze eenmaal gaan staan ze er zo lang onder dat ik weer moet aangeven dat het zo wel weer lang genoeg is geweest.
Maken ze zelf een lunchpakket? Ja, helemaal uit zichzelf, heb ik nooit aan ze gevraagd.
Kunnen ze zelf al iets warms klaar maken? Hmm, een eitje koken of bakken, warme chocomel maken, een tosti, dat is het wel zo'n beetje.
Maak je ze wakker voor school? Ja, ze worden vaak niet uit zichzelf wakker of zijn wel wakker maar willen er nog niet uit.
Help je nog met aankleden? Nee, al heel lang niet meer (sinds hun derde?)
Doen ze weleens een boodschap? Ja, bij de plaatselijke AH een kilometertje verderop.
Helpen ze wel eens met koken/afwassen/vaatwasser? Sporadisch. Ze hebben geen verplichte klusjes, vinden het wel leuk om te helpen met koken, als ik vraag of ze iets voor me willen doen met andere klusjes doen ze het doorgaans wel.
"In Trouw vandaag het Opvoedonderzoek waarin blijkt dat we tegenwoordig liever een eerlijk, zelfstandig (vooral hoger opgeleide) kritisch en zelfbewust kind hebben ipv braaf, ijverig, gehoorzaam, beheerst, bescheiden en inschikkelijk." Ik vraag me af of ouders de eerste eigenschappen wensen in plaats van de daarna genoemde, of dat ze de voorkeur aan de eerste geven boven de later genoemde. Ik vind eerlijkheid, zelfstandigheid e.d. ook belangrijker dan braafheid en inschikkelijkheid, maar een beetje meer ijverigheid en gehoorzaamheid weet ik best te waarderen.
skik

amk
25-01-2013 om 10:21
7,5 jaar
alleen naar school fietsen: nou ergens in groep 8 pas waarschijnlijk. De route is te gevaarlijk. Zelfs als volwassene gaat het regelmatig bijna mis. Niet omdat wij nu zo onvoorzichtig zijn, maar omdat automobilisten steeds denken dat zij voorrang hebben waar ze het niet hebben. Zelfs nu de kruising is aangepakt met kleuren, extra borden, haaietanden etc is het er nog net zo gevaarlijk.
Tandenpoetsen: tandarts heeft bij de laatste controle aangegeven dat ze nu zelfstandig moet gaan poetsen onder begeleiding en dan in elk geval tot hun 10e blijven na poetsen als ouders. Dit omdat de motoriek nog steeds niet uit ontwikkeld is op die leeftijd.
Iets warms maken: ja dat gaat prima, het lukt wel om zo'n knorrpakket te maken, maar dat mag ze nog niet helemaal alleen. Haar hobby is dan ook koken, favoriete zender: 24kitchen.
De meeste dingen kan ze prima, alleen vind ik het vaak efficienter om het zelf te doen: de boterhammen, het ontbijt.
Ik ben ook redelijk streng, er moet wel geluisterd worden. Maar er is altijd overleg mogelijk. Vaak achteraf.

Vic
25-01-2013 om 10:52
Net 8
Ik stond van de week mijn dochter van (toen net een dag) 8 af te drogen toen ik bedacht dat een 8-jarige dat best zelf moet kunnen. Bij mijn oudste mocht ik op die leeftijd eigenlijk al niet meer in de badkamer komen als ze aan het douchen was Vanaf volgende week moet ze dus zelf douchen. Tandenpoetsen doet ze al zelf en ongeveer 1 keer per 3 dagen poets ik een keer na. We hebben afgesproken dat ze vanaf groep 5 zelf haar ontbijt en lunchpakketje voor school gaat maken. Oudste deed dat vanaf de brugklas, maar dat kan best wat vroeger. Alleen naar school fietsen deed oudste vanaf groep 6 (ca. 9 jaar).

Lou
25-01-2013 om 12:04
Schiet nog niet zo op hier
Mijn dochter van 11 is ongeveer net zo ver als de negenjarige van Dorle. Ze kan uiteraard wel van alles zelf, zoals douchen en afdrogen en brood smeren en naar school fietsen, maar wil toch wel héél graag dat ik er dan "gezellig" bij ben. Met gezellig bedoelt ze dan: help me. Het liefst laat ze zich nog afdrogen door mij en krijgt ze haar boterhammen belegd en in stukjes op haar bord, echt waar Kortom, ze kan wel maar ze wil niet. (Is dat raar, trouwens?)
Ik ga er een beetje in mee en probeer zachtjes te sturen naar meer zelfstandigheid. Boterhammen in stukjes snijden doe ik niet, met afdrogen sta ik ernaast, naar school fietsen doe ik als het uitkomt. Overigens heb ik niet de indruk dat het verwendheid is. Ze vindt gewoon alles leuker als we het samen doen. Baalt ook enorm als ik niet thuis ben wanneer ze uit school komt. Maar als het niet anders kan en ze weet het van tevoren, dan maakt ze er geen punt van. Een zelfstandigheidsgroeisprintje zou hier echter zo langzamerhand wel welkom zijn

Guinevere
25-01-2013 om 12:05
10 jaar
Hier eentje van 10 jaar. In principe kan hij alles zelf, wel is hij nog in "opleiding" voor het koken en de wasmachine. Alleen naar school, boodschappen doen, door het dorp fietsen is allemaal geen probleem. 's Morgens moeten we er wel bovenop zitten bij het aankleden en zijn lunch krijgt hij kant-en-klaar mee. Maar ja, hij heeft ADHD dus als we niet uitkijken vergeet hij waar hij mee bezig is 's morgens als de medicatie nog niet werkt. Ik denk dat hij voor zijn 18e het ochtendritueel wel alleen af leert te handelen.

dorle
25-01-2013 om 13:19
Jippox
Zo jouw 8 jarige is een vlugge Klinkt als 2x versneld of zie ik dat verkeerd? Ik vind mijn bijna 10 jarige in groep 7 al vlug. En ik herken inderdaad dat ze zich toch ook een beetje aangepast heeft aan haar klasgenoten, zeker als ik dat vergelijk met een vriendje dat even oud is maar twee klassen lager zit. Ze zijn dan toch net een kameleon en nemen toch ook de "kleur" van hun klasgenoten aan. Ook soms wel lastig, dat ze iets teveel vrijheid wil. Nou ja voor wat hoort wat, moet ze misschien ook zelf haar boterhammen voor school maar eens gaan klaarmaken, dat moet wel kunnen als ik het hier zo lees.

troelahoep
25-01-2013 om 14:07
Nounou...
wat een zelfstandige kinderen zeg! Kinderen van 7 die al járen zelf hun broodtrommels klaarmaken en driejarigen die zichzelf al helemaal aankleden. En een kind (van 7,5? of 8,5?) dat al zelf een Knorr-pakket in elkaar kan draaien? Wauw! Die van mij mogen nog niet aan het gas komen (maar die zijn ietsje jonger).
Hier is de net 7-jarige niet bijzonder zelfstandig als ik het hier zo bekijk; opstaan, aankleden, zichzelf afdrogen en boterhammen smeren en dergelijke kan ie allemaal wel zelf, maar het is nou niet zo dat hij dat ook uit zichzelf allemaal doet. Opruimen zal hij ook niet snel uit zichzelf doen...(wel opstaan en aankleden en hij denkt er zelfs aan schoon ondergoed aan te trekken En van tandenpoetsen en douchen geloof ik niet dat het al zo goed gebeurt als we dat helemaal aan hemzelf zouden overlaten. Sterker nog, het is er een die net niet meer klaagt als hij water op zijn hoofd krijgt bij het haren wassen...
Komt vast ook omdat er een broertje van bijna 4 is, die nog met meer dingen geholpen moet worden. Broertje is wel (relatief) wat zelfstandiger; die kan al zelf zijn jas en schoenen aan doen en zijn boterhammen smeren. Maar zelf zijn kleren aandoen? Hij kan wel zelf een broek aantrekken enzo, maar ik moet er wel bij zijn. Een trui binnenstebuiten keren is nog lastig, en hij zal nog niet zelf schone kleren uit zijn kast pakken bijvoorbeeld.

100%mama
25-01-2013 om 14:19
Haha mamahipie
Ik moest erg om je verhaal lachen, want hier hetzelfde LOL
Zoon van 8,5 die inderdaad ook nog niet aan het gas mag zitten of zelf de waterkoker aan mag zetten (oh zo zelfstandige buurmeisje heeft vorige week door zelf een kopje thee te moeten zetten haar hele hand verbrand..) .Poetsen doe ik 1x per dag nog steeds zelf, want zijn motoriek is helemaal nog niet in staat tot gemiddeld 12 om dat goed te kunnen als zou hij willen (sorry, werk op een tandartsenpraktijk). Ok, aankleden en afdrogen doet hij wel weer zelf, waarna hij stapt in de kleren die ik voor hem heb gepakt. Broodtrommel maken hoeft hij ook niet, ik maak voor mijzelf ook dus kleine moeite. Ook opruimen als ik het zeg en het blijf herhalen.
De vraag of hij het zou kunnen? Ja hoor (behalve het poetsen he LOL) tuurlijk, maar ik vind het zelf nog niet zo heel veel meerwaarde hebben als hij zelf kan koken ofzo hoor! Met zijn broertje kan ik hem niet echt vergelijken, die is 19 maanden

amk
25-01-2013 om 16:10
Lezen is ook een kunst
dat knorr pakket, kan ze wel, maar MAG ze niet zelf. Dus waar jullie nu weer uit afleiden dat ze wel aan het fornuis mag in haar eentje..... Daar sta ik gewoon naast. Maar ze kan het wel prima.

dorle
25-01-2013 om 17:08
Amk
Leuk juist een kind dat geinteresseerd is in koken en het nog kan ook.

Jippox
25-01-2013 om 19:39
Dorle
Ja, hij is 2x versnelt. Het grappige is dat hij -ondanks dat hij zo'n anderhalve kop kleiner is dan de rest- nu wel echt op zijn plek zit en meer aansluiting heeft dan voorheen. Hij speelt veel meer, vriendschappen zijn gelijkwaardiger en hij zit beter in zijn vel. Hij wordt ook echt wel voor vol aangezien door zijn klasgenoten.
Voor ons betekent het ook dat we bepaalde zaken wat eerder los moeten laten dan we wellicht anders hadden gedaan. Ik wil ook niet dat hij steeds de enige is die iets niet mag, bijvoorbeeld. Maar ook dat gaat eigenlijk vanzelf, hij blijkt dat prima aan te kunnen. En hoe het straks op het VO verder zal gaan zien we dan wel weer.

Mussie
25-01-2013 om 19:59
Extreem onzelfstandig
Mijn oudste was extreem onzelfstandig op de leeftijd van 8 tot 12 jaar. Hij kon/deed echt niets zelf. Ik weet nog dat ik ene keer had bedacht dat hij nu echt wel zelf kleren kon uitzoeken en dat ik na een week bedacht dat ik wel erg weinig onderbroeken in de was vond......
Maar toen hij naar de middelbare school ging was het over. Zo goed als in 1 keer ging hij alles zelf doen. Z'n broertje is wat zelfstandiger dus ik heb er alle vertrouwen in dat het wel goedkomt met ze.
En over dat meisje dat al met een Knorrpakket kan koken, wat leuk! Ik zou dat zeker stimuleren. Volgens mijn gebeuren ongelukjes juist vaker met onhandige mensen en als een kind op die leeftijd al leer koken, wordt ze vast heel handig.

skik
25-01-2013 om 22:04
Mamahippie
Wat wel scheelt is dat mijn negenjarigen kind nummer 3 en 4 zijn. Hun oudere zussen zijn pas hun eigen lunch gaan maken toen ze naar de brugklas gingen (maar die bleven eigenlijk ook bijna nooit over, kind 3 2x per week, kind 4 alle dagen). En zelf aankleden, dat deden de meiden ook wel vroeg zelf (want meiden) maar de jongens toch ook wel vanaf een jaar of 2,5, omdat ik genoeg te doen had in de ochtendspits. En ik merk dat ik met de jongens makkelijker ben omdat ik bij de meiden al gezien heb hoe het allemaal gaat. Ik word per kind makkelijker. Dus mijn jongens mogen helemaal zelf brownies bakken in de oven.
skik

gonniegans
25-01-2013 om 22:37
Nou mamahippie..
.. ben blij dat jouw post er ook tussen staat!
Hier 2 jongens van net 7 en bijna 4 en die van bijna 4 kan bijna al meer dan grote broer. Grote broer van net 7 zit in groep 4 en is versneld, maar dan betekent in ons geval niks hoor: meneer moet 's ochtends aangekleed worden, brood moet worden gesmeerd, ik maak zijn broodtrommel klaar en uiteraard was ik zijn haren en droog ik hem af. Tandenpoetsen vind ik een ander verhaal, dat hou ik liever in eigen hand (hij kan het best.. 20 seconden).
Hmm.. misschien ligt het ook aan ons en moeten wij onze luiwammes aansporen tot enige activiteit. Hij neemt echt niks over van oudere klasgenoten, erger nog... als ik hem uit school haal heeft ie dikwijls een snottebel die IK dan moet afvegen. Meneer geeft er niks om, het is eigenlijk net een kleuter.
Als ik dan lees wat sommige kinderen hier al kunnen...

lisbeth
26-01-2013 om 07:37
8,5 jarige
Hier een 8,5 jarige in groep 6, ook 1 keer versneld dus. Ze helpt me graag met koken en is daarin ook redelijk handig. Een eitje zou ze wel kunnen bakken. Wat betreft de rest is ze echter vrij onzelfstandig. Ontbijt wordt nog voor haar gemaakt, lunchpakketten worden gemaakt. Aankleden, douchen tandenpoetsen doet ze wel zelf.
Voor het tandenpoetsen hebben wij hier een zandmetertje hangen, ooit gekregen bij een kindertandenborstel. Zolang als dat ding loopt poetst zij haar tanden. Dat werkt hier echt super
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Annika
26-01-2013 om 09:51
Per kind verschillend
Dat is een open deur, maar het is echt per kind verschillend. Wel interessant om zo te lezen wat kindjes kunnen en hoe ouders daarmee omgaan.
Hier 3 kindjes. De oudste kon en wilde perse vanaf 2 jaar zélf aankleden en kleding uitzoeken. Nu is hij tien en doet veel zelf maar opruimen, huiswerk maken, douchen, die opdrachten moet ik vaak geven en herhalen. Doet hij nooit uit zichzelf. Alleen van school naar huis of naar de winkel durf ik niet goed, ivm add, hij verdwaalt (letterlijk en figuurlijk) vaak. We "trainen" wel steeds vaker.
Dochter van 7 is veel alerter, die wil ook graag dingen zelf doen. Zij mag dus nu (op veel jongere leeftijd dan broer) ook alleen naar huis. Aan de andere kant wil ze perse met aankleden, afdrogen etc geholpen (ze heeft wat aandacht van mama nodig) en komt alles vertellen wat ze doet / heeft gedaan. (Broer doet of doet niet, en maakt daar verder geen woorden aan vuil).
Jongste van 3 is best een eigenwijs maar blijft bijvoorbeeld keurig 's ochtends in bed liggen tot ik hem haal en aankleed (of uitdrukkelijk zeg dat hij zijn kamer uit mág). Dat deden die andere twee niet!
Ik ben een moeder die best graag en veel zorgt, brood maakt, kopjes opruimt, jassen aangeeft... ze mogen ook dingen zelf maar gebeurt er niets dan doe ik het gewoon (min of meer vanzelf , gaat ook een stuk sneller.
Wat me wel irriteert is dat ik de hele dag dingen moet helpen onthouden, moet roepen wie wat moet doen, wanneer, en dan nog tien keer herhalen. Vooral 's ochtends iedereen ophitsen om te doen wat ze moeten doen (ipv spelen en dromen) is een dagtaak! Zou het fijn vinden als ze op dat gebied eens wat zelfstandiger werden, onthouden dat ze de gymtas moeten meenemen bijvoorbeeld. En dat licht uitdoen, dat kunnen ze alledrie niet! (aan wel, heel gek!)

Tasja123
26-01-2013 om 22:30
Even nadenken....
Hier hebben za vanaf de peuterspeelzaal zelf hun tas in gepakt. Uiteraard eerst met wat sturing. De 2 van 8 en 10 doen dat keurig zelf al jaren. Gym spullen e.d. Mee naar school bemoei ik me weinig mee, soms roep ik nog sport of zo vandaag? Ze gaan zelf naar school, komen zelf thuis. Soms ga ik mee. Aankleden doen ze zelf. Die van 8 wast zelf haar haren, soms even controleren, die van 10 gestimuleerd om het nu ook zelfstandig te doen, afdrogen doen ze al jaren zelf.
Speelafspraakjes en dingen moeten ze Zoveel mogelijk zelf maar regelen, als ze mij nodig hebben komen ze maar. Vaak bedenken ze wel oplossingen voor problemen e.d.
Ik vind ze redelijk zelfstandig thuis. Ze zien vanalles liggen en pakken zelf ook dingen op. Op school zijn ze minder zelfstandig.
Wat ik belangrijk vind in de opvoeding....... Eerlijkheid, openheid, behulpzaam zijn, sociaal zijn, tikkeltje eigenwijs zijn ..... Ik ben wel erg gebrand op dat ze keurig zijjn, netjes mensen aanspreken, verbieden van bepaald taalgebruik enz.
De eena jongste van ruim 3 probeer ik nu zich te laten aankleden, ze kan het maar wil het niet. Wil overigens niks wat moet.... Met nog een baby erbij is het wel handig als zij ook wat dingen zelfstandiger gaat doen.
Verder helpen ze met tafeldekken en afruimen. Ieder ruimt in ieder geval hun eigen bord en beker op. Als ik vraag of ze even willen helpen met iets en ze mopperen maar dreig ik met vaste klusjes. Of spontaan vrijwillig of het wordt maar opgelegd.... Nog niet ingevoerd dus het gaat nog "vanzelf"....
Vroeger moesten wij verplicht afwassen e.d. Vraag me af of die dingen uiteindelijk beter waren.....
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

LindaJ
28-01-2013 om 11:15
Zelfstandig zijn en zelfstandig doen
Leuke post zeg!
Hier een tweeling van 8,5 die, zoals ik lees, gemiddeld zelfstandig is. Wat me opvalt is dat ze bij hun vader veel zelfstandiger zijn dan bij mij. Hij laat ze zelf douchen, hun spullen opruimen etc. Ze weten ook dat ze bij hem niet moeten zeuren, dus ze doen keurig zoals is gezegd.
Ik sta d'r nog veel meer bovenop (hoezo controle-miep?), waardoor ze zich de zorg van mij ook lekker laten aanleunen. Zeker wat betreft douchen, wat ze prima kunnen, moet ik ze maar zelf hun gang laten gaan. Ik vind het zelf vreselijk saai om er bij te zijn, dus waarom doe ik dat dan ook?!?
Verder moet er wel flink gecontroleerd worden (licht uit?, schone onderbroek aan?, tanden gepoetst?) en aangespoord (kamer opruimen (en onder het bed vegen is geen opruimen), nu toch echt een douchen, schooltas uitruimen en opruimen).
Maar ze ontbijten tegenwoordig wel zelfstandig. We staan om 7:00 op, maar als ik om 7;20 van douchen en aankleden beneden kom, zijn zij al klaar met ontbijten. Broodtrommels klaar maken kunnen ze wel, maar doen ze niet en hoeft ook nog niet echt.
Alleen naar school lopen.... hmmmm.... betrekkelijk rustige looproute, maar bij school zelf is de doodlopende straat een chaos van parkerende, midden-op-straat-stoppende, achteruitrijdende, wel-of-niet-stoppende auto's. Ik heb ze eens zelf laten oversteken, maar ze stonden echt minutenlang vertwijfeld aan de stoeprand. En ach.... ik vind het best fijn om ze weg te brengen, even contact met andere ouders en leraar.
Zelfstandig door de buurt... ik probeer het los te laten. Maar laatst mocht dochter alleen door het park naar vriendinnetje lopen en kwam 5 minuten later huilend terug omdat ze een hond was tegen gekomen. Tja.....
Ik merk dat dochter wel stuk zelfstandiger is en wil zijn, dan zoon. Maar ze mag van mij niet alles (te ver, te druk en ik vind alles gevaarlijk). Zoon vindt het allemaal wel best (wel heel zelfstabndig als het gaat om electronica, laat meneer maar even). Alleen zoon ruimt weer beter zelfstandig ontbijtboel op, en schooltas, dochter niet. Maar die doe tenminste een schone onderbroek aan.
8,5 soms lijkt het ineens zo klein en soms ook best wel weer groot.
Groetjes,
Linda

LindaJ
28-01-2013 om 11:21
Tandenpoetsen
O ja, wat mij opviel in jullie posts... jullie poesten dus nog best wel consequent na. Onze tandarts heeft wel gezegd dat tot hun 10de ik moest napoetsen. Maar dat leek me zo overdreven.
Hier schiet het er vaak bij in, omdat ze dus al betrekkelijk zelfstandig opstaan en naar bed gaan. Tegen de tijd dat ik in beeld verschijn, zijn ze daarmee al klaar. En ik geef toe.... het zal niet altijd volgens de regelen der kunst gaan.
Misschien moet ik mij daartoe toch maar eens twee keer per week mee gaan bemoeien en de zelfstandigheid op dit gebied even terugschroeven.
Groetjes,
Linda

Jippox
28-01-2013 om 11:31
Napoetsen
Wat ik hier wel zie, is dat de kinderen op zich prima kunnen poetsen, maar dat het in de loop van de tijd wat slordiger wordt. Door regelmatig na te poetsen hou je de 'poetsroutine' er wat beter in denk ik. En in tijden van wisselen willen ze zo'n losse tand ook wel eens een beetje ontwijken (wat ik me op zich best voor kan stellen), maar dat moet natuurlijk ook niet te lang duren...
Dus hier poetsen we ook nog lang na. Eerst altijd (tot jaar of 5), dan 1x per dag, dan paar keer per week en tenslotte (bij zoon van bijna 12) check ik nog af en toe eens hoe zijn gebit 'erbij staat'.

Marieke
28-01-2013 om 21:13
Hier
11jaar, groep 8 en ze kan en doet veel. Vanaf groep 4 zelf lunchpakket gemaakt omdat ik "altijd iets op haar brood deed, waas ze geen zin in had", ik kan het best zelluf. Fietsen naar school: ik zit in groep 4 hoor, je fietst al zolang mee, kan ik best zelluf. Maar: kleren uitzoeken: ach, mam, doe jij dat? Kom je helpen met douchen, terwijl ze het makkelijk zelf kan en ook wel doet. Tafel dekken, afruimen: ik doe het al lang niet meer,dat doet zij. Vaatwasser in- en uitruimen, geen probleem. Even een boodschap doen? Ja, hoor, schrijft zelf het briefje, zorgt ervoor dat ze al het wisselgeld terug krijgt. Stofzuigen? Als ik het vraag, met frisse tegenzin. Zelf sokken uitzoeken? Ook, maar met een heel diepe zucht. Bed opmaken: sinds een maand of twee, ze worstelt met het overtrek, maar het lukt wel! En laatst mocht ik niet in de keuken komen want ze was samen met haar vriendin koekjes aan het bakken. Na afloop werd de keuken keurig opgeruimd, alles was schoon, inclusief de oven. Ze hadden geen handen gebrand, niets laten vallen (denk ik), alles was nog heel. Koffie en thee maken, inclusief water koken, gaat prima. Aardappels schillen: trek er maar veel tijd voor uit, maar met een dunschiller lukt het. Groenten snijden, gewoon met een scherp mes, het gaat goed. Ik vind eigenlijk alles wel goed wat ze maar wil proberen. Toen ik 11 was, kon ik alles koken, poetste ik samen met mijn moeder het huis, deed op zaterdag alle boodschappen, waste de auto. En daarin was ik niet de enige: mijn ouders vonden dat het huishouden een zaak was van ons allemaal, onder het mom van: als we allemaal even meehelpen, zijn we allemaal op hetzelfde tijdstip klaar en ik probeer dat ook toe te passen.