Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Syl

Syl

12-05-2012 om 13:11

Zelfstandigheid: wat op welke leeftijd?

In het dorp zie ik soms leeftijdgenoten (groep 6) van mijn zoon lopen, die samen met een vriendje alleen op stap lijken te zijn. Mijn zoon zelf is niet bijster zelfstandig. Gaat eigenlijk nooit in zijn eentje de straat uit. Ik heb daar ook niet veel vertrouwen in, want hij is vaak een beetje dromerig/afwezig. Ik wil proberen hem meer zelfstandigheid te geven, maar ik ben zoekende naar wat/hoe. Hoever en hoe pak ik dat aan? We wonen best ver van winkels, school, vriendjes, dat maakt het best lastig.

Ik wil eens van andere ouders horen, wat hun kinderen op die leeftijd (groep 6 dus) zelfstandig doen of deden. En hoe ze dat deden met uitbreiden van zelfstandigheid (geef ook een beetje de omstandigheden aan, want het is natuurlijk een groot verschil of kind 250m zelfstandig naar school loopt, of 4 km fietst!)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mijn zoon

Speelt overdag buiten. Niet alleen in de straat maar hij gaat inmiddels de hele buurt door. Favoriet zijn het voetbalveld, de speeltuin en de voetbalvereniging. Hij fietst zelf naar school en als hij gaat spelen komt hij zelf weer hij huis. Als hij met iemand speelt die wat verder weg woont ( 3 kilometer) dan fietsen ze eerst een stukje samen en als de buurt weer herkenbaar is fietst hij zelf verder. Hij gaat ook 's avonds zelf naar de voetbaltraining. Ook als het donker is. Afstanden zijn bij ons niet groot. Maximaal 1,5 kilometer. En geen gevaarlijke wegen.

Mijn zoon mag niet rondhangen bij winkels. Als ik dat te horen zou krijgen dan mag hij voorlopig niet meer overal zelf naar toe. Ook loopt hij niet rond met geld. Dat is nergens voor nodig. Als hij iets wil eten of drinken dan komt hij maar thuis om iets te halen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ook 6?

Sahara, hoe oud is jouw zoon?

Guinevere

Guinevere

12-05-2012 om 14:07

Hier een groep 6-er

Hier een groep 6-zoon. Wat doet hij zelfstandig: naar school gaan (lopend of op de fiets, 1.5 km), op de fiets naar het dorp en daar dingen kopen met zijn eigen bankpas, zelf naar sport toegaan (in sporthal dichtbij). Op dit moment zit hij in zijn eentje in een bioscoop. Qua buiten spelen mag hij van mij alleen in onze eigen buurt komen, ook al zou hij het liefst het hele dorp doorgaan. Dat laatste mag niet van mij want ik wil weten waar hij uithangt. Als hij een hanteerbaar instrument zou bespelen zou ik hem ook alleen naar muziek laten fietsen (2,5 km), maar zijn instrument is vervoerstechnisch dus niet hanteerbaar voor hem op zijn kleine fietsje. Met bijna 6 liet ik hem al alleen naar de supermarkt gaan voor een pak melk of een toetje (350m incl zebrapad) en nu kan hij zelfstandig voor mij een boodschappenlijst afwerken in de super.
Kortom, hij krijgt de ruimte om zelfstandig te zijn en steeds zelfstandiger te worden. Jong geleerd is oud gedaan. Overigens heeft hij o.a. ADHD maar dat belemmert hem totaal niet in deze. Probeer gewoon eens uit wat er gebeurt als je kind wat meer alleen doet, je zult zien dat het reuze meevalt.

Guinevere

Guinevere

12-05-2012 om 14:18

Oh, en

En hij heeft zijn eigen huissleutel, maar hij mag nog niet de hele middag alleen thuis zitten als wij aan het werk zijn. Misschien volgend jaar.

Aanbieden

Ik heb niet het idee dat ik daar nou zelf zoveel aan kan bijdragen dan alleen aanbieden en faciliteren. Mijn zoon was vanaf jonge leeftijd al zeer zelfstandig en had een grote wens om zelf de wereld in te gaan. In groep 4 fietste hij vooruit naar school over een fietspad zonder kruisende autowegen. Ook kon hij alleen van ons huis naar het huis van zijn vader een paar blokken verderop.
En hij kon een boodschap doen bij winkels op dezelfde stoep..
Mijn dochter is nog steeds niet erg zelfstandig. Het helpt soms als ze ergens anders is en wel over de drempel moet omdat het van haar verwacht wordt maar aan de andere kant kan dat haar dan ook weer zoveel angst aanjagen dat ze dagen nodig heeft om bij te komen. En ze zit nu 2e voortgezet onderwijs. Maar ze is erg dapper en gaat er steeds weer tegenaan en probeert er de voordelen van in te zien.
Toen ze in groep 4 zat ging ze een paar keer naar de sigarenwinkel bij ons op de stoep om een snoepje te halen. Maar dat is bij een paar keer gebleven en ook naar de bakker of de supermarkt gaat ze nog steeds niet alleen. Voor elke nieuwe situatie of uitje spreek ik met haar door wat ze kan verwachten en help haar over de drempel en helpt ze zichzelf over de drempel. Als er genoeg beloning inzit helpt ze zichzself over de drempel maar ze blijft angstig. Overdag gaat ze alleen heen en terug naar paardrijden dat bij ons vlakbij is. Dat is dan weer eens een opluchting dat dat goed gaat en geen bemoeienis nodig heeft.

Sahara

Sahara

12-05-2012 om 16:14

Jopi

Mijn zoon wordt volgende maand 10 jaar en hij zit in groep 6.

Syl

Syl

12-05-2012 om 17:51

Alleen of met vriendje?

Wat een zelfstandigheid allemaal! Gaan jullie kinderen dan echt ook alleen op pad of samen met een vriendje of brusje?

Met een vriendje

Mijn zoon speelt altijd met vriendjes. Hij komt ook altijd op tijd weer naar huis. Ook weet ik waar hij is en met wie (min of meer, er zijn meer plaatsen waar ze spelen). Zijn jongere broertjes en zusje gaan nooit mee.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Guinevere

Guinevere

12-05-2012 om 19:40

Alleen

Die van mij gaat meestal alleen, de meeste vriendjes wonen in andere wijken en broertje is nog te jeugdig om zich aan te sluiten. Ik moet zeggen dat hij vanuit zichzelf al jong om die zelfstandigheid vroeg. Dus die heeft hij stukje bij beetje gekregen. Uiteraard heb ik nog regelmatig stiekum gecontroleerd of hij zich wel aan de regels hield, dus of het verantwoord was. Toen ik ontdekte dat hij een supermarktmedewerker had georganiseerd om hem alles te wijzen wat er op zijn boodschappenlijstje stond, was ik overtuigd dat hij het wel zou redden.
Wonen jullie wat afgelegen? Is er veel druk verkeer? Wat wil je zoon zelf? Als hij niet wil, waarom niet? Ik zou het zeker een beetje stimuleren, als de omstandigheden het toe laten. Voor jezelf is het ook wel fijn, dan hoef je niet alles zo strikt te begeleiden.

Guinevere

Guinevere

12-05-2012 om 19:47

Alleen-2

Bij sommige dingen vertrouw ik zoon meer als hij het alleen doet dan wanneer hij in gezelschap is van een soortgenoot. Met een vriendje of vriendin erbij let hij minder goed op, dan slingeren ze over de weg of gaan een beetje stoerder doen, racen of ander imponerend gedrag vertonen.

Annet

Annet

12-05-2012 om 20:30

Hier

Een zoon van 9 (groep 7). Hij doet alleen een boodschap, wel op de step in verband met gevaarlijke verkeersituatie. Die situatie is waarschijnlijk begin september opgelost. Vanaf dan mag hij ook alleen op de fiets naar de sporttraining en zo.
Hij is geregeld 1-2 uur alleen thuis.
Sinds kort reist hij 1x per week alleen van school naar huis met de trein (en lopen/steppen). De treinreis duurt 10 minuten. Hij komt dan alleen thuis, heeft dus ook sleutel mee, en gaat daarna zelfstandig naar muziekles in de straat.
Verder doet hij taken in huis zoals tafel dekken, afwasmachine uitruimen, bed afhalen, was naar beneden brengen, was opruimen in eigen kast.

mijk

mijk

12-05-2012 om 21:22

Zoon (groep 6, 9)

Fietst alleen van school naar huis (zo'n 2,5 km wel overzichtelijk verkeer). Doet alleen een boodschap Gaat sinds kort ook alleen naar een clubje. Is 1 a 2 uur alleen thuis. Sinds kort bakt hij ook af en toe een ei of een tosti voor de lunch als ik in de buurt ben. Hij wil het graag en het gaat hem goed af. Hij is verder best een dromerig jong kind maar ik heb de indruk dat dat juist minder wordt als hij meer mag. Het voedt het zelfvertrouwen en hij moet wel opletten als ik er niet bij ben!

Ik ben begonnen met hem vooruit te laten fietsen als ik met zijn jongere zus en hem naar huis fietste. Hij bleef al regelmatig even allen als ik een rondje met de hond deed. Toen wilde hij zwemles van zus niet meer mee..Dus anderhalf uur alleen. En zo werd de zelfstandigheid steeds groter. Hier zijn er verschillende schooltijden voor onder en bovenbouw zo besloten we ergens in november december dat hij het alleen mocht proberen. Ondertussen heeft hij ook zijn eigen huissleutel...Eignelijk gaat het allemaal erg goed. bent trots op hem!

Mijk

Thursday Next

Thursday Next

12-05-2012 om 23:32

Dochter

groep 7, 9 jaar (bijna 10) fietst alleen naar en van school. Vorig jaar moest ze 1 dag in de week 5 km, tussen de middag van plusklas naar school, wel over een veilige route. Ze kan alleen een boodschap doen en gaat samen met een vriendin "shoppen" in het kleine winkelcentrum vlakbij, dan mag ze naar de speelgoedwinkel en de bruna. Ze gaat alleen naar muziekles, wij brengen en halen alleen haar instrument want dat kan ze nog niet zelf meenemen (gelukkig hebben we sleutels van het muziekschoolgebouw). Ze kan nu een paar uur alleen thuis blijven. Een paar keer waren er "problemen" die ze goed zelf heeft opgelost, zoals met de fiets dwars door het huis naar buiten toen ze de poort niet open kreeg en naar een vriendje in de buurt gaan toen ze haar sleutel vergeten was (en een briefje op onze deur zodat ik is waar ze was).

Syl

Syl

13-05-2012 om 00:18

Lastig

Zoon is dus niet zo zelfstandig als jullie kinderen. Hij heeft er ook geen behoefte aan, lijkt het. Alleen naar het winkelcentrum durft hij niet, het is ook best een eindje (1/1,5 km dwars door het dorp, langs een drukke weg) en hij weet volgens mij niet eens de weg!
Hij kan wel een uurtje alleen thuisblijven en dat gaat op zich goed.
Ik baal in dat opzicht een beetje van de plek waar we wonen. Hij heeft eigenlijk alle activiteiten buiten het dorp waar we wonen (sport, vriendjes en school) en die afstanden zijn te groot (en te onveilig) om alleen af te leggen. En in de buurt zijn geen speelveldjes oid waar hij heen kan gaan om andere kinderen te treffen. Dat maakt het lastig. Heeft iemand misschien tips?

Mama 5

Mama 5

13-05-2012 om 09:58

Kleine stappen

Ik zou het onder gaan verdelen in kleine stappen. Je hebt vast wel in je hoofd, wat hij over een jaar of drie zelfstandig zou moeten kunnen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan: zelf zijn kamer schoonhouden, zelf zijn spullen verzorgen, een eenvoudige maaltijd voor zichzelf maken, zelf een boodschap doen, zelf geld beheren.
En dan kun je daar kleine deelstappen van maken. Toen onze dochter het nog heel eng vond om alleen naar winkels te gaan (ze is erg verlegen) ging ik op de achtergrond staan, later bleef ik op het bankje voor de winkel zitten. Ook hielp het heel erg om haar met vriendinnen naar de winkels te laten gaan (hier heb je tien euro, ga maar een kadootje voor je broertje zijn verjaardag kopen). De meeste kinderen vinden dat erg leuk om te doen.
Dus eerst samen en het goede voorbeeld geven, jezelf steeds meer op de achtergrond zetten en uiteindelijk helemaal niet meer mee bemoeien.
Net als met alle andere dingen die ze moeten leren eigenlijk.

mijk

mijk

13-05-2012 om 10:46

Tussenstap

was bij ons de vakantie. We gaan altijd naar hetzelfde park en dan liet ik ze daar de boodschappen doen. (# minuten lopen). Bij dochter (7) laat ik haar nu bij het fietsen de route bepalen. Zo leert ze de weg en ik fiets achter haar en kan ook eens zien hoe het met verkeersinzicht gaat. Kan bij jou misschien ook....En tone zoon en ik laatst met de trein naar de andere kant van het land moesten heb ik hem de route laten plannen. Dat wilde hij niet maar dat moest..

Mijk

Mona

Mona

13-05-2012 om 13:45

Jeetje

Die van mij was met 2 en half al zover dat jij alvast naar huis liep vanaf de PSZ met 4 wilde hij heel graag alleen naar school, met 5 ging hij ook alleen naar school (op de fiets), soms ging ik hem halen maar dat wilde hij liever niet. Ook speelde hij toen al in de straat en verder. Met net 9 ging hij alleen met de bus een half uur naar school. Nu is hij 10 en reist hij criscross door de stad (grote stad) en meldt even waar hij zich bevindt als hij dat nodig acht.

Ja, andere moeders zijn wel eens geschokt dat als hij bij een vriend/vriendin blijft dat hij alleen weer terug gaat maar hee, hij kan het toch?

Alleen thuis blijven kan hij best, voor een paar uur, hoewel wij dat zelf maar saai vinden voor hem Hij zelf vindt het prima. Hij let dan een beetje op grote zus (dat is wel nodig) enverder vraagt hij hulp als iets niet helemaal gaat zoals bedoelt.

Ben ik nu vreemd?

Mona

Ligt er maar aan mona

"Die van mij was met 2 en half al zover dat jij alvast naar huis liep vanaf de PSZ". Die van mij was 20 meter vanaf school waarschijnlijk doodgereden op de dubbele voorrangsweg waar harder dan 50 km per uur werd gereden en waar de tram van achteren komt en het trottoir kruist. Dus het ligt er maar net aan hoe de omgeving is en hoe 'streetwise' je kind is. En in hoeverre je zelf je kind kan loslaten en kan voorbereiden op de zelfstandige acties.

Ik vind de moeder die haar kind met nog geen 2 jaar alleen op straat liet spelen zonder toezicht, en waar ik me een paar keer rot van geschrokken ben omdat hij vlak om de onoverzichtelijke bocht midden op straat stond of ineens achter geparkeerde auto's vandaan sprong achter een bal aan. Ik vind ook de moeder vreemd die haar dochters tot groep 8 met de auto naar school brengt terwijl ze 200 meter van school wonen en er zonder oversteken heen kunnen. Maar daartussen zit nog heel veel. Ik denk dat jij je bericht niet schrijft omdat je wil weten of je vreemd bent of niet, maar dat je graag wil vertellen hoe zelfstandig je zoon al op jonge leeftijd is. Nou, als hij zelf aangeeft dat hij dat wil, jij vindt dat het kan en dat dat ook blijkt: prima toch?

skik

Zelfstandigheid

Zelfstandigheid is nog wat anders dan het verkeer kunnen overzien. Ik ben als automobilist ook weleens geschrokken van een kind van ongeveer 10 jaar dat met bal tussen de auto's te voorschijn sprong. Dat was een boven op mijn rem ook al reed ik rustig. Hmmm, ik heb ook weleens bovenop mijn rem moeten staan toen een bejaarde de tram probeerde te halen op een weg waar toch echt behoorlijk hard gereden werd en het zebrapad een heel stuk verderop. Dat werd een achteropkomende automobilist teveel en die week naar links uit om mij in te gaan halen en boorde zich daarbij in een langskomende tram. En een bovenopmijnrem was ook een onhandige actie van een moeder die haar 2-jarige op een voorrangskruising het zebrapad opstuurde in de tijd dat je daar nog geen voorrang voor voetgangers had.
Zelfstandigheid heeft te maken met het initiatief te willen en kunnen nemen, met genoeg vindingrijkheid, vaardigheden om zaken onderweg op te kunnen lossen en zelfvertrouwen om dat te doen. En ja, daar is mijn ene kind extreem goed in en het andere extreem niet goed. En gelukkig hebben we altijd een verkeerssituatie gehad zonder autoverkeer.

Annet

Annet

13-05-2012 om 16:53

Boodschappen in stapjes

Ik nam de kinderen mee naar de supermarkt en liet ze daar zelfstandig producten zoeken of bestellen bij de vleesafdeling.
Daarna stuurde ik kind naar bijvoorbeeld de Bruna terwijl ik zelf de supermarkt in ging (of andersom). De eerste keer bleef ik gewoon voor de deur staan.
Hier waren vakanties ook erg handig voor het oefenen van zelfstandig boodschappen doen. Wij wonen ook wat verder van het centrum en moeten altijd via een gevaarlijke weg.
Een vrienje of brusje mee werkt ook goed.
Oudste is vorig jaar begonnen met het bestellen van pizza per telefoon of het reserveren van een restaurant. Zo heeft ze geleerd niet te jong over te komen en uit te stralen dat ze weet wat ze zegt.

Ise

Ise

14-05-2012 om 07:22

En hier

Ook een zoon in groep 6. Sinds kort fietst hij zelf naar school, 3 km, en moet daarbij een 80 km weg oversteken. Ook fiets hij zelfstandig naar vriendjes en de sportclub op 4 km afstand. Als het donker is fietst hj niet buiten het dorp.
Zoon doet ook zelfstandig kleine boodschapjes en is zaterdag zelf een moederdagkadootje gaan halen namens hem en grote broer.

Maar als hij met jou gaat......

Als hij met jouw gaat Syl, ga je dan met de fiets of de auto? Omdat je opmerkte dat hij de weg w.s. niet eens weet....Dat léér je door het vaak met je ouders te fietsen, ga je altijd met de auto dan leer je het dus niet...of erg laat.
Dus fiets met hem bepaalde wegen die hij vaak zal maken, naar school, naar club, naar beste vriendje....etc.etc.
Heel veel keren totdat hij het zelf kan.
groeten albana

Syl

Syl

16-05-2012 om 11:12

Albana

Klopt wel, ik ga ook vaak met de auto, juist omdat school, vriendjes en clubjes ver weg zijn. In het dorp kom ik zelf ook niet veel. Probeer wel zo vaak mogelijk met de fiets te gaan zeker als hij meegaat en laat hem dingen zelf afrekenen. De eerste keren achter hem aan fietsen is een goed plan en hem een boodschap laten doen in een andere winkel terwijl ik zelf ook winkel is een goed idee en ook makkelijk uitvoerbaar. Laatst met boodschappen doen, ging hij spontaan ook zelf producten halen en naar de kar brengen. Hij kon gelijk de kar niet meer terugvinden en zag mij over het hoofd terwijl ik maar een paar meter verder stond.

Tjonge....

ik vind het kind van Mona wel érg zelfstandig, maar jouw zoon moet nog wel wat leren Syl! Over anderhalf jaar moet hij naar de middelbare school, en dan? Jullie wonen in een dorp, dus hij zal misschien wel 10 of 15 km. moeten fietsen, of met het openbaar vervoer naar school gaan dan.

Wij proberen ook heel bewust de zelfstandigheid van onze kinderen stapje voor stapje te vergroten. Oudste is 6 en hij mag hier in de buurt bij ons voor spelen, en in het speeltuintje een blokje verderop, en 'achter de huizen' tegenover komen. Als hij ergens anders heengaat of bij iemand binnen gaat spelen moet hij het komen zeggen. Misschien krijgt hij voor zijn 7e verjaardag een horloge zodat hij kan zien hoe laat het is en kan afspreken hoe laat hij thuis moet zijn, dat maakt hem ook weer wat vrijer. En hij zou zelf op de fiets naar school kunnen, maar dat doen we nog net niet omdat juist de weg bij school zo druk is met auto's van brengende ouders. Verder wordt bijna iedereen in zijn klas nog gebracht, wat ik wel opvallend vind overigens. Er zijn heel veel kinderen die in de straat wonen waar de school staat en die worden nog steeds gebracht door vader of moeder, zelfs als ze al 10 of 11 zijn.

En dan wat doe je dan?

'Laatst met boodschappen doen, ging hij spontaan ook zelf producten halen en naar de kar brengen. Hij kon gelijk de kar niet meer terugvinden en zag mij over het hoofd terwijl ik maar een paar meter verder stond. '
En wat doe je dan? Wacht je dan af...tot hij je gevonden heeft of roep je hem als je dat ziet? En die kar heeft ie die zelf teruggevonden?
Ik vraag dat omdat zelfstandig worden ook een kwestie is van dat je de 'kans' moet krijgen om het te ontwikkelen. En als je nooit je moeder hoeft ze zoeken omdat ze of vlak naast je is óf 'joehoe' roept voordat je kan gaan zoeken..leer je het gewoon zeer langzaam of misschien wel niet..(nou ja,als hij 30 is zal hij het heus wel kunnen..). Als ook nog je ouders al het idee hebben dat je het misschien niet kan...of er in ieder geval nog niet aan toe bent..zal dat ze boel ook niet stimuleren.
En wat ook meespeelt...het is ook wel errug gemakkelijk dat alles altijd voor je opgelost wordt en je overal naartoe gebracht wordt. Voor jezelf dan als kind zijnde.
Maar bevordelijk voor de zelfredzaamheid is het bepaald niet.
Heb een beetje vertrouwen in 'm en geef hem kansen..vele kansen en wacht rustig af of hij dingen zelf oplost, oppakt. En laat hem oefenen,oefenen en oefenen.
groeten albana

Syl

Syl

17-05-2012 om 19:08

Zit wat in

Ik heb hem wel laten zoeken, maar ik ben op een gegeven moment wel gaan zwaaien ja. Hij had toen verschillende gangen van de supermarkt al doorlopen en ik zag dat hij paniekerig werd.
Doordat hij alles zo ver weg heeft zal ik er bewuster mee bezig moeten gaan. Omdat hij een iadh kind is, voorzie ik ook allerlei problemen en dat maakt dat loslaten moeilijk voor me is.

Snuggle's

Snuggle's

18-05-2012 om 00:58

Mobiel

Ik weet dat veel ouders ertegen zijn, maar wat mij erg heeft geholpen bij het loslaten is het geven van een mobiele telefoon. Jongste is 9, bijna 10 en mag van mij best een hoop, maar ik vind het een fijn idee dat ze me altijd kan bellen als er iets is. En omgekeerd bel ik ook wel eens als ik wil weten waar ze uithangt. Ook moet ze bellen als ze zelfstandig naar sport is gefietst als ze is aangekomen.
Ze zit 4 km verder op school en wil graag alleen fietsen. Dat heb ik tot nu toe niet gedaan maar ik denk dat we daar na de zomer langzaam mee gaan beginnen.

Syl

Syl

19-05-2012 om 17:48

Walkie talkie

Van de week met fiets en walkie talkie boodschappen gedaan De straat uit vroeg hij al welke kant hij uit moest
In de winkel ieder zijn eigen boodschappenlijstje. Elke keer werd ik wel opgepiept, maar dat was wel grappig eigenlijk. We hebben een hoop lol gehad!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.