Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Herfst

Herfst

09-11-2010 om 21:51

Zelfvertrouwen / toneel les?

Hallo, zoon bijna zes zou zijn zelfvertrouwen moeten verbeteren om zich beter te handhaven op school. Hij zit in groep twee.
Vorig jaar heeft hij tien lessen judo gevolgd, helaas wilde hij er dit schooljaar niet mee doorgaan.
Zou toneel les helpen denken jullie? Ik twijfel of hij het type er voor is. Zelf wil hij op voetbal maar ik weet niet in hoeverre dat zal helpen op het emotionele vlak.
Zou ik ook thuis toneel- en verkleedspellen kunnen doen? Iemand tips hoe dat te begeleiden?

Bedankt!
Herfst

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vader

Vader

10-11-2010 om 06:30

Zelfvertrouwen helpen

Wat volgens mij helpt is dat je uitstraalt en er naar handelt dat hij 'alles' kan. Wat hij doet doet niet ter zake. Als je nog geen 6 bent kun je misschien nog niet beslissen dat je er 'helaas niet meer naar toe wilt'. Als jij vindt dat het goed (voor hem) is om op judo (of iets) te zijn dan is het ook aan jou om dat vol te houden en uit te stralen dat hij er goed in is.
Vader

Fiorucci

Fiorucci

10-11-2010 om 07:10

Nou vader

Het lijkt me niet zo fijn voor je zelfvertrouwen als je vader of moeder jouw wens om iets niet te doen straal negeert....over gevoelens heenwalsen lijkt me geen pre.

Yura

Yura

10-11-2010 om 08:48

Voetbal

Ik ben voorstander van voetbal. Mijn dochter is daardoor een stuk weerbaarder geworden. Je moet nou eenmaal af en toe wel eens tegen een club uit de achterbuurt van Den Haag (in ons geval), de tegenstander is dan meestal zo'n kilootje of 20 zwaarder en het de ziektes vliegen om je oren. Vroeger was dochter echt uit het lood geslagen, maar tegenwoordig lacht ze erom.
Kies wel voor een grote vereniging zodat kind op eigen niveau kan spelen, anders is het niet goed voor je zelfvertrouwen. Heb je 2 F-teams dan loopt alles door elkaar, heb je er 12 dan kan redelijk naar niveau worden ingedeeld.

koentje

koentje

10-11-2010 om 09:18

Nee hoor,

ik denk ook dat het handig kan zijn om een kind te stimuleren door te gaan met een eenmaal gekozen sport. Niet eindeloos tegen hun zin maar bijv. wel seizoen afmaken.

Chippie

Chippie

10-11-2010 om 09:27

Voetbal!

Gewoon omdat het ontzettend stoer is dat hij daar zelf voor heeft gekozen!
Geef hem dat zelfvertrouwen in plaats van zijn zelfvertrouwen te ondermijnen door dingen die-mogelijgoed voor hem zouden zijn te kiezen.

Ik wordt ook spontaan zielig als iemand anders voor mij kiest waar ik behoefte aan heb.

bibi63

bibi63

10-11-2010 om 10:33

Voetbal ja

Ten eerste omdat hij er zelf voor kiest, ten tweede omdat je het samen met je team doet en dat geeft zelfvertrouwen.
Overigens heeft mijn dochter van haar 6e tot haar 10e op judo gezeten. Ze vond het leuk, maar het heeft echt niets toegevoegd aan haar zelfvertrouwen. Volgens mij is judo zo'n cliche ding wat zelfvertrouwen zou opbouwen, ikzelf zie dat niet zo.
Gr. Bibi

vlinder72

vlinder72

10-11-2010 om 11:07

Zelfvertrouwen

Als hij zelf aangeeft dat hij graag op voetbal wil dan zou ik dat doen. Hij hoeft toch niet iets te doen omdat dat goed is voor zijn zelfvertrouwen. Misschien doet hij dit omdat hij het leuk vindt. Of omdat het hem leuk lijkt. Mijn twee zoons zitten ook op voetbal. Zij vinden het heel leuk. Het zijn geen uitblinkers maar komen prima mee. Onze tweede zoon is ook zes jaar en zit op kaboutervoetbal. De oudste zit in een F team.

Ik zie trouwens ook niet in waarom toneel goed zou zijn voor iemand zelfvertrouwen. Misschien als je je dan echt gaat richten op probleemsituaties maar dat is dan niet toneel maar meer een training.

En misschien komt het zelfvertrouwen wel vanzelf als hij iets goed kan of iets heel erg leuk gaat vinden of een nieuw vriendje krijgt. En zo niet dan kan je altijd nog op zoek gaan naar een vaardigheidstraining.

Tosana

Tosana

10-11-2010 om 13:45

Toneel, sport,...muziek?

Hallo,

Een fijn pedagogisch klimaat op school, zou eigenlijk normaal moeten zijn maar is soms een wensdroom. Kinderen worden op zichzelf teruggeworpen omdat ze door drukke klassen en hun eigen introvertie over het hoofd worden gezien. Mijn dochter was/is erg verlegen (wordt tegenwoordig sociaal/emotioneel achter genoemd)en heeft het bijna haar hele basisschoolcarriere niet gemakkelijk gehad. Het kaas werd haar soms letterlijk van het brood gegeten en toen ze uiteindelijk gepest werd (makkelijk slachtoffer zonder weerwoord) heb ik haar ten einde raad op een assertiviteitstraining gedaan. Tegelijkertijd op judo, omdat ook iedereen tegen mij zei, 'je moet haar weerbaarder maken'. "Ze moet gronden." Totaal geen effect. Ze had geen enkele impuls om te vechten en vond er niks aan. Moet je dan doorzetten? Ze heeft nog een groene slip gehaald en toen zijn we gestopt. De assertiviteitstraining had ook niet veel effect. Maar de positieve wending in groep 5 kwam toch en ik weet niet precies waarom, maar kan twee dingen noemen; Ze kreeg een leraar in groep 5 die rust in de klas bracht, er zitten meer dan de helft jongens in haar klas waarvan enkele met adhd, deze leraar was de eerste met "overwicht".
En het tweede is "de accordeon". Gekregen van opa en oma, dus op les op de muziekschool en ze ging als een speer. Dat ze muziekaal was, wist ik wel hoewel ze op school totaal niet aan muziek doen. Ze had ook al op een koortje gezeten, maar was op het laatst de enige die trouw kwam, dus werd het een iets te klein koortje.
Ergens goed in zijn, een passie voor hebben, daar complimentjes voor krijgen, niets doet het zelfvertrouwen van wie dan ook zo groeien.
Maakt niet uit wat het is, (ik verzamelde vroeger schelpen en skeletjes van konijnen en muizen etc, ook leuk).
Nu zit dochter in groep 7 en hoewel je met introverte kinderen altijd wel een beetje de vinger aan de pols moet houden ben ik nu gerust; het komt goed. En dat gevoel gun ik ieder ouder die al jaren van onzekerheid heeft gekend. Succes!

Maxime.M

Maxime.M

10-11-2010 om 13:46

Misschien voetbal

Voetbal KAN leuk zijn, mits je een leuk team hebt en het een beetje kan. Mocht het je niet zo liggen, of je speelt op een positie waar het allemaal niet zo lekker loopt kan het gebeuren dat je door je teamgenoten wordt 'afgezeken' , wat natuurlijk weer slecht voor je zelfvertrouwen is. Maar goed, dat verschilt per team en per leiding. Maar proberen kan altijd natuurlijk.
(mijn zoon is juist gestopt met voetbal door het eeuwige onderlinge afzeiken wat zijn teamgenootjes deden, niet alleen bij hem trouwens hoor, het was gewoon hun manier van doen)

Vader

Vader

10-11-2010 om 14:43

Misschien kort door de bocht

Misschien wat kort door de bocht geformuleerd mijn reactie (het was nog vroeg .
In ieder geval vind ik dat je je oprecht moet afvragen welke beslissingen je aan een kind van welke leeftijd kan overlaten. Een kind van nog geen 6 kan nog niet beslissen dat het ergens 'op' wil. Want er is nog geen inzicht wat het betekent om iets elke week gedurende langere periode te doen. Dus dat is een beslissing die de ouder neemt, en andersom geldt hetzelfde. Zo redenerend is een kind dat dus 'niet meer wil' is dus niet de echte reden om ergens mee te stoppen, maar een argument voor ouders om zich achter te verschuilen.
Steeds aan iets nieuws beginnen (wat hier niet het geval is hoor) en dus ook steeds met iets stoppen straalt de boodschap uit dat je het als ouder ook allemaal niet zo goed weet met dit kind; en zo leef je de onzekerheid voor...

Vader

Fiorucci

Fiorucci

10-11-2010 om 14:59

Vader

In onze stad wordt steeds iets nieuws proberen juist gestimuleerd, een gids vol korte series proeflessen, elk schooljaar weer. Proeven aan veel verschillende sporten en activiteiten en van daaruit je keuze maken.
Mijn zoon had het na vier maanden judo echt gezien, hijw as er helemaal klaar mee. Wat een kul om te stellen dat het voor mij een argument zou zijn om me achter te verschuilen. Waarvoor heb ik dat argument nodig dan?

moeder

moeder

10-11-2010 om 17:21

Veilig

Cobi:'Niet een kleuter van vijf moet zijn zelfvertrouwen ontwikkelen om zich te kunnen handhaven op school maar de leerkracht moet een veilig pedagogisch pedagogisch klimaat bieden waarin het kind zich kan ontwikkelen.'
He-le-maal mee eens! Maar hoe krijg je dat de leerkracht/school nou eens aan hun verstand gepeuterd? In onze ervaring redeneert de leerkracht al snel: de overige 29 kinderen voelen zich veilig, dus is er iets mis met Pietje.
Overigens doet onze zoon wel aan toneel, niet zozeer om direct zijn zelfvertrouwen op te vijzelen, maar meer om hem wat bewust te laten worden van gebruik van houding en spraak om zichzelf krachtiger neer te zetten. Hij heeft de neiging om zich klein te maken en zacht te gaan praten als hij zich niet zo zeker voelt. Hij leert nu toneeltechnieken en kan die gebruiken als trucs om zekerder over te komen. Het werkt wel, als ik zeg dat hij zijn stem moet projecteren begrijpt hij meteen wat ik bedoel. De benadering past ook wel bij hem, hij doet nogal aan zelfbeschouwing en is erg geinteresseerd in hoe waarnemingprocessen bij zichzelf en anderen werken.

Rafelkap

Rafelkap

10-11-2010 om 18:37

Herfst

Toneel is gewoon leuk. Al is het alleen maar dat je zoon daar weer andere kinderen tegenkomt, maar dat kan natuurlijk ook met een muziekinstrument of voetbal of andere sport. Ik zou iets kiezen wat hij ziet zitten Je kan misschien ook een proefles bijwonen, om hem op andere ideeen te brengen.
Poppenkast spelen is misschien ook een idee om thuis te doen, om te kijken of hij het leuk vindt om rollenspelen te doen. Zelfvertrouwen krijgen heeft tijd nodig, maak je maar geen zorgen dat hij nog geen superman is en geef hem vooral niet het idee dat er iets niet goed is. Geef hem gewoon veel 1 op 1 aandacht, dingen samendoen (koken, tuinieren, klussen).

Herfst

Herfst

10-11-2010 om 20:42

Reactie

Hallo allemaal, onwijs bedankt voor jullie reacties. Ik realiseer ook dat ik in een paar regels niet volledig ben geweest.

Ter verduidelijking: vorig jaar is hij tien weken voor het einde van het schooljaar begonnen met judo. Daarom heeft hij het tien keer gedaan. In de vakantie mocht hij erover nadenken en zelf besluiten of hij wilde doorgaan of niet, en hij koos ervoor te stoppen. Hij heeft de laatste week van de schoolvakantie een voetbalkamp gedaan en was daar erg enthousiast over. In de komende paasvakantie mag hij het nog een keer doen en we hebben afgesproken in de lente te beginnen met voetbal als hij het dan nog steeds wil. Nu is het koud en winter.. Brrr
Dan moet ik tegen die tijd goed in de gaten houden of hij op het goede niveau wordt geplaatst etc en of of hij daar lekker zit in het team etc

Verder heeft inderdaad de leerkracht aangegeven dat hij wordt ondergesneeuwd en dat het goed zou zijn hem iets weerbaarder te zijn. Ik probeer echt het discreet aan te pakken, zou niet willen dat hij een raar idee krijgt. Hij is goed zoals hij is en elk kind heeft vanalles te leren. En in zijn geval gewoon wat steviger in zijn schoenen staan.

Nu was er toevallig gister iets vervelends gebeurd op school en vroeg mijn zoon vandaag zelf of hij weer met judo mag beginnen. Dus hij heeft ergens wel door dat het hem zou kunnen helpen, vorig jaar heeft het hem echt goed gedaan! Hij is in het fysieke contact gewoon iets zekerder, het is verder geen vecht-type maar met stoeien bijvoorbeeld heeft hij nu meer plezier.en hij vond het toen ook wel best leuk hoor.

Toneel leek me misschien goed om hem op een andere manier te laten zien dat je op verschillende manieren jezelf kunt opstellen tov anderen. Ik ben ook maar zoekende.... Wil iets doen voor hem, discreet, maar om hem een duwtje in goede richting te geven en waar hij ook nog plezier in heeft.

Dus nu wordt het: eerst de judo weer oppakken, in de lente voetbal toevoegen. Ondertussen ook gewoon een normaal en goed contact met hem houden over school en betrokkenheid blijven tonen.

Hij is nog maar klein natuurlijk en heeft nog alle tijd om te ontdekken waar zijn talenten liggen. Ik was alleen even op zoek naar de ultieme combi voor op dit moment: iets wat hij leuk vindt en ook nog goed is voor hem. Verder ben ik zelf niet bekend met voetbal en ook niet met toneel dus vandaar mijn vraag . Bedankt voor de info over voetbal, nu heb een beter idee waar op te letten zodra hij gaat starten!

Herfst

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Herfst

Herfst

10-11-2010 om 21:13

Pelle

Zie je? Ik heb dit draadje nodig
Dat wist ik niet en ga nu noteren dat ik na de kerstvakantie informatie ga inwinnen bij de club hier!

Clubs hebben toch een winterstop dacht ik?

Thanks!!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Jesse_1

Jesse_1

10-11-2010 om 22:49

Herfst

NA de kerstvakantie ben je dan dus te laat, mogelijk zijn er kinderen die na de winterstop stoppen en ze willen nu weten of er nieuwe voetballers zijn. (Om die plaatsen op te vullen, of om mogelijk nog een nieuw team te vormen).
Ga er maar vanuit dat ze vanaf een week of 2 voor kerst, tot 1 of 2 weken na de kerstvakantie winterstop hebben voor de 'gewone' jeugd.
Jesse

Chippie

Chippie

11-11-2010 om 10:51

Herfst

Ik snap je wel, in de herfst/winter haken er veel kinderen af omdat het weer weleens een flink minpunt is. Maar drie keer proefdraaien in de kou, als je het dan nog steeds leuk vindt dan is de kou geen teleurstelling na een half jaar voetbal. Bovendien, ik heb het koud (ik heb speciale warme voetballaarzen) maar de jongens hebben het niet koud. Als het echt koud wordt, houd je je trainingspak aan (shirt kan er wel overheen) en doe je handschoenen aan. (Bovendien is voetbal-chocolademel-broodje knakworst hier echt een traditie geworden inmiddels)
Ik vind het ook wel sneu dat hij het blijkbaar heel erg leuk vindt en nu moet wachten tot aan de paasvakantie. Daarna wordt er misschien nog 3 keer gevoetbald.
Hier hebben ze een interne 4 x 4 competitie. Acht jochies in het veld die een beetje achter een bal aan keutelen. Voor de twee wedstrijdjes 'trainen' ze; leuke spelletjes met een bal. Onze kidneren zijn nog steeds geen voetballers, maar ze doen het met heel veel plezier. Ook in kou en regen.

Puck

Puck

11-11-2010 om 12:05

Herfst, nu al informeren

Ik zou ook nu al gaan informeren. Zoals Pelle al zegt is het overal anders. Hier kunnen ze namelijk wel op ieder gewenst moment beginnen en meedraaien in een team; er is altijd wel ergens een plaatsje te maken. Maar anderen doen dat weer niet.

Beetje ot

Maar ik net het draadje gelezen, en toevallig heb ik gisteren gekeken op de site van een voetbalvereniging hier. Onze zoon doet niet anders dan voetballen, al vanaf dat hij twee jaar was. Wij gingen dan ook met hem naar de kaboutervoetbal, toen hij net 4 jaar was. Nou daar zijn we maar een paar keer geweest, zoon was woest want ze pakten daar steeds zijn bal af, inclusief die `stomme` trainer

Vervolgens hebben we hem lekker laten voetballen in zijn vrije tijd en zijn we ons gaan richten op het halen van de zwemdiploma`s. Nu hij abc heeft, mocht hij weer eens gaan kijken naar een sport wat hem leuk leek.
Hij heeft verschillende sporten gedaan, maar naar drie keer meedoen, besloot hij telkens dat het toch niet echt leuk was. Moraal van het verhaal, we gaan dus weer naar voetbal. Ik ben heel benieuwd, ik denk dat we nu wel wat langer blijven hangen bij de voetbalclub. Ik begrijp van jullie dat ik dus het beste even kan bellen met de club om met hun te overleggen. Is maar goed dat ik dat weet, want ik was van plan om gewoon met hem naar de eerst volgende training te gaan.

Heel gek, maar ik krijg steeds dat liedje in mijn hoofd: Als hij maar geen voetballer wordt.... Slaat natuurlijk nergens op, maar toch hoor ik het steeds.

Groet,
Olijvje

T&T

T&T

11-11-2010 om 14:20

Pietertje

Ik moet steeds aan die reclame denken "jij kunt echt niet voetballen he pieter?"... en dan dat manneke met zijn boterham "NEE".
Hier twee niet voetballers, eigenlijk helemaal geen team sporters.
Zelfvertrouwen bouw je op, door iets te doen wat je leuk vind, en waar je goed in bent, maar goed word je alleen maar door iets veel te doen, en dan moet je het uiteraard wel leuk vinden. Onze oudste heeft het ook helemaal gevonden in de muziek, niet bepaald gestimuleerd door mij, maar ze ging op school zo goed in de muziekles dat ze er nu ook een leuke hobby aan heeft. Jongste lijkt "pietertje" achterna te gaan, zwemt als een vis, en iedere keer dat hij sneller is zie je hem "groeien".
groetjes, Tess

Herfst

Herfst

12-11-2010 om 12:34

Alleen

Die reclame van pietertje is inderdaad heel erg raak!
Ik heb net gebeld naar de voetbalclub hier en hij kan na de kerstvakantie instromen, ik heb het hem nog niet verteld maar hij gaat heel blij zijn! Hopelijk komt ie dan in een leuk groepje maar dat moeten we dan even afwachten en in de gaten houden.

Gisteren kwam ie erg teleurgesteld uit school, niemand wilde met hem spelen. Nou weet ik niet of hij echt helemaal niemand had de hele dag niet maar ik vind het wel moeilijk reageren. Ik heb gezegd dat iedereen dat wel eens heeft en dat het volgende week vast anders is. Vanmiddag komt zijn beste (en enige) vriendje spelen. Ik bedoel uit de klas. Buiten school heeft hij nog wel meerdere vriendjes. Dus vanmiddag zal het wel leuk gaan.
Maatje dat hoort ook bij het leven toch? Niet iedereen kan even populair zijn en die kleintjes hebben nog veel te leren aan soc vaardigheden.

We wonen niet in nedeland trouwens en het aanbod is hier wat beperkter aan soc vaardigheidstrainingen bijvoorbeeld. Niet dat hij het nu dirext meteen nodig heeft trouwens maar mocht het bijvoorbeeld over een tijd niet beter gaan dan is het wat lastiger heb ik het idee..

In elk geval fijn hier te kunnen schrijven.
Jullie reacties helpen me veel!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.