Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Hillary

Hillary

24-06-2010 om 13:35

Zijn ze nu opeens weer allemaal te dun?

Na jarenlange consternatie dat de Nederlandse kinderen veel te dik worden, wordt bij de schoolarts die deze week bij ons groep 7 bezoekt de een na de ander te dun bevonden, waaronder mijn dochter. Is dit een nieuwe trend? Of hebben ze de norm bijgesteld omdat het gemiddelde omhoog is gegaan? Vorig jaar was mijn zoon niet te dun, wel op het randje, maar die is vele malen dunner dan dochter. Vriendinnetje van dochter die ongeveer even lang is als mijn zoon of net iets kleiner werd ook te dun bevonden en ze is nota bene 3 kg zwaarder dan mijn zoon. Hebben ze opeens binnen 1 jaar de normen bijgesteld ofzo? Volgens de bmi-meter van het voedingscentrum is ze trouwens goed (zoon niet).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pippin

Pippin

24-06-2010 om 14:10

Offe

Misschien is de medewerk(st)er niet zo'n ster in het invullen van grafiekjes? En heeft degene een stipje op een verkeerde plek gezet?
Onze zoon was laatst op het consultiebureau ook opeens wel heel hard gegroeid.
Ik zou toch maar uitgaan van die bmi meter van het voedingscentrum.

bibi63

bibi63

24-06-2010 om 16:12

Ach

Kinderen op die leeftijd hebben vaak groeispurtjes en ja, dan ben je even dun. Zo wat? Los van het feit dat die kids vaak zich geen tijd gunnen om uitgebreid een broodmaaltijd te eten, dus hup 1 bammetje naar binnen en dan snel weer iets anders doen.
Over 'te dun' zou ik me zeker geen zorgen maken, binnenkort 'vreten' ze het er weer aan. Lekker laten gaan.
Groetjes,
Bibi

ishtar

ishtar

24-06-2010 om 18:35

Oeps

als ze de norm hebben bijgesteld, dan zal mijn sprietje de norm niet eens meer zien
Ach, ik zou me er niet druk over maken. Zolang ze gezond zijn en lekker in hun vel zitten maakt het mij niet uit of iemand zegt dat ze respectievelijk veel te dun/aan de dunne kant zijn.

koentje

koentje

25-06-2010 om 09:01

Nou...

Ik zou het wel serieus nemen, bijv. door eens kritisch te kijken naar het voedingspatroon en de verhouding met bewegen. Te dun kan ook betekenen dat een kind echt te weinig vet bijv. binnenkrijgt. Zo willen kinderen soms geen boter op hun brood en weet niet iedereen dat hier wel essentiele vitamines inzitten. Afhankelijk van wat je verder eet, maar over het algemeen is boter/halvarine op je brood een goede gewoonte.

Het ene cb is het ander niet

Bij ons op het cb gingen ze er vanuit dat een mager kind die nooit ziek is en meegroeit met de groeilijnen prima gezond is, waar geen zorgen om gemaakt hoeven te worden. Onze jongste is altijd al zo mager geweest (10 jaar, bmi van 13 ofzo), ondanks dat hij goed en gevarieerd eet. Ik moet eerlijk bekennen dat wij als ouders ons wel eens zorgen maken, en dan niet eens alleen omdat er geen broeken voor hem te vinden zijn...

Even gemeten

en als de lengte een beetje klopt (heb dit ingeschat) dan heef tmijn dochter een bmi van 14.6 en geen ondergewicht. Ze is denk het dunste meisje uit de klas en ik vind het bij zwemles ook altijd opvallend dat ze 1 van de dunste is er lopen op zwemles ook veel te dikke kinderen rond.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

25-06-2010 om 11:24

Dun

Ach, zolang een kind goed groeit, gezond is en de nodige voedingsstoffen binnenkrijgt maakt het toch niet uit? Zoonlief van 9 en ik krijgen vaak te horen wat een scharminkel het is maar hij heeft een normaal BMI. Op het randje maar hij is gewoon tenger (doch gespierd) gebouwd en lichamelijk (en geestelijk) zeer actief. Hij meet 133 cm en 26 kg. En hij eet! Er gaan rustig 8 boterhammen (met boter per dag doorheen en volle borden avondeten. En beter te dun dan te dik... Hier de berekening van het BMI voor kinderen http://www.zuivelonline.nl/pagina/968/test_uzelf_of_uw_kind!_test_uw_kind!_bmi-meter.html

Hillary

Hillary

25-06-2010 om 13:02

Geen zorgen

Het is niet dat ik me zorgen maak hoor, vond het opeens opvallend dat nu tegen een aantal kinderen in de klas was gezegd dat ze te dun waren, het is ook nooit goed denk ik dan. Overigens intussen dochter wat uitgebreider gesproken wat er precies gezegd was en er was gezegd dat ze wel wat aan de lichte en kleine kant was, maar omdat ze al jaren dezelfde lijn volgt was dat niet erg.
En wat iemand zei over wel proberen er wat aan te doen. Bij dochter vind ik dat niet nodig, die zit volgens voedingscentrum prima en ik vind haar zelf ook helemaal niet mager, kleding zit wel vaak te ruim, maar dat komt volgens mij omdat ze die steeds wijder maken vanwege het toenemende aantal te dikke kinderen. Zoon (12, 1.62, 37,5 kg) maak ik me wel eens zorgen over, maar ik weet echt niet wat ik er aan moet doen. Hij eet regelmatig en veel ook. Als we uit eten gaan bestelt hij een volwassen portie met voor en nagerecht. Dochter moet ook verplicht een volwassen portie zodat er nog wat naar broer doorgeschoven kan worden. Probleem zit hem voornamelijk in wanneer ik hem een dagje uit het oog verlies. Na het groep 8 kamp (4 dagen) was hij ook 2 kilo afgevallen. Had vantevoren nog getwijfeld of ik wat op het formulier met bijzonderheden moest schrijven, dat hij veel moet eten en om de twee uur iets calorierijks, maar vond dat zo overdreven. Had ik dat nu toch maar gedaan, zijn inmiddels 2 weken verder en het is er nog steeds niet helemaal aan. Ben wel eens bij de huisarts geweest, maar die maakt zich niet zo'n zorgen, ligt aan zijn genen volgens de huisarts (Aziatisch).

Elisa Gemani

Elisa Gemani

25-06-2010 om 14:01

Ach ja

Ach ja, hier zit het hem ook in de genen hoor. Ik ben klein en tenger, oma is klein en tenger en de vader van zoonlief is wel van normale lengte maar ook supertenger gebouwd. Hij was ook relatief klein tot hij in de puberteit kwam, toen schoot hij de lucht in tot 183 En ook hij kan eten wat hij wil maar hij blijft dun met lange ledematen. Dus het zit er niet in dat zoonlief een kort dik propje wordt lol. Als ik nu naar hem kijk dan zie ik hem groeien (hij groeit nog steeds zo'n centimeter per maand); het babyvet is er nu wel allemaal af en hij is gespierd met hele lange armen en benen. Gewoon een prachtig lijf

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.