Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
carmen

carmen

24-09-2008 om 17:47

Zindelijkheidsproblemen overdag

Hoi hoi,

Mijn zoontje word over 3 maanden 5 jaar. Elke dag is hij (meerdere keren) nat.Ik begin er echt moedeloos van te worden. Ik denk dat ik hem zo een keer of 4/5 per dag een andere broek moet laten aantrekken. We hebben eigenlijk alles al geprobeerd maar tot op heden nog zonder het gewenste resultaat. Soms gaat het met extra belonen een paar dagen goed (is dan kurkdroog) maar tot op heden zijn deze dagen maar op 1 hand te tellen geweest.
het is echt zooooo frustrerend. Zijn er meer ouders die met dit probleem te maken hebben? heb heel vaak het idee als enige te staan in dit probleem. Heb zelfs angst om aan de zindelijkheid van mijn dochtertje te beginnen. Zo bang ben ik voor het zelfde resulaat.

groetjes Carmen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Herkenning

ook mijn dochter (pas 5 geworden) heeft veel problemen met plassen. ook zij heeft soms een keer of 5,6 per dag een natte broek. vandaag had zij een echt goede dag, pas tegen het naar bed gaan was dr broek nat.
wij hebben ook van alles geprobeerd. op een gegeven moment kreeg ze elke dag dat ze helemaal droog was één viltstift. na 3 maanden had ze dr 20 stiften bij elkaar, omdat ze dan af en toe een dag droog was. maar zo was het dus niet de bedoeling, want ze had nog steeds een probleem.
uiteindelijk zijn we hiermee naar de huisarts gestapt, en deze heeft ons doorverwezen naar de pipo-poli in het ziekenhuis.(pipo: pies en poep).
we worden hier serieus genomen, maar, waarschijnlijk is zij het meest gebaad bij plastraining, en die worden pas gegeven vanaf dat het kind 5 1/2 tot 6 jaar oud is. eerder heeft geen zin.
mogelijk zit er bij jullie in de buurt ook een pipo-poli?
En, hoe gaat het op school. Mijn dochter durft nu eindelijk tegen de juf te zeggen als ze een ongelukje heeft gehad (het is mis), en ze heeft altijd een stel schone kleertjes bij zich. De juf vindt het geen probleem.
Wij hebben het op dit moment geaccepteerd, en ik was me een ongeluk. Maar, dat laat ik mijn dochter niet merken. Wel doet ze altijd zelf dr natte kleren in de wasmand, en trekt ze schone kleertjes aan.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Z0nnetje

Z0nnetje

25-09-2008 om 06:51

Oplossing

Hoi Carmen

Onze zoon had precies hetzelfde probleem, wat na verloop van tijd ook een poepprobleem werd (dagelijks in zijn broek poepen).

Niets hielp (straffen, belonen, negeren) en zoon werd steeds stiller. Als we hem naar de WC stuurden hoefde hij nooit, werd altijd ruzie en daarna alsnog een natte/vieze broek. Hopeloos.

Wat hier heeft geholpen is een schema. Ik heb een schema opgesteld waarop aangegeven (met symbolen en tijden) wanneer hij naar de WC moest. In totaal waren het zo'n 8 momenten, waarvan hij 2x per dag langer moest blijven zitten, dan gingen wij hem voorlezen en kon hij rustig poepen. Voeten op een krukje, geen speelgoed mee alleen maar ontspannen luisteren.

Afgesproken met hem dat wij zouden helpen herinneren, maar dat hij dan zonder morren moest gaan. Dat was goed.

En werkelijk waar, binnen één dag was het hele probleem opgelost. Wij hadden weer een vrolijk kind, geen discussies meer en vooral geen ongelukjes

Zoon was toen rond de 5 jaar oud. We hebben na verloop van tijd het schema losgelaten en het gaat nu nog steeds goed, zoon is nu 7.

carmen

carmen

25-09-2008 om 11:53

Fijn herkenning

Hoi Hoi,

Fijn dat er in iedergeval mensen zijn die het zelfde meemaken/ mee hebben gemaakt. In mijn omgeving krijg ik namelik standaard de vraag: "'s nachts niet droog?" Nee ook niet nee maar dat ik het minste van mijn probleem, als hij overdag maar eens droog mocht zijn!

Mammamieke; Ik ben idd ook al naar de ploep-polie geweest (hier noemen ze dat zo) en ondanks datze het pas een probleem vinden van 5 jaar, hebben ze wel allerlei onderzoeken gedaan en werden we wel serieus genomen. Maar daar mee is het probleem nog niet opgelost.
Mijn zoontje zegt het dus niet tegen de juf, en loopt zo de heledag in een natte broek. De juf heeft het ook heel vaak niet in de gaten. (je ziet het ook vaak niet goed in een spijkerbroekje).
Hij verschoont zichzelf ook als hij nat is, en doet zijn natte broek in de was. Ik probeer er ook niets van te laten merken dat ik baal van de was maar dat lukt me niet altijd (en dan voel ik me weer zo slecht!!!!)

In iedergeval bedankt voor jullie reacties en ik zal ook het idee van een schema nog eens gaan proberen (al heb ik al ooit geprobeerd en dit toen helemaal niet werkte, maar hij is ondertussen weer wat ouder, dus...)
Weet je het scheelt al als er mensen zijn die mijn frustratie daarin ook kennen, het gevoel dat je niet de eingste bent met dit probleem.

groetjes Carmen

mamvanjoey

mamvanjoey

25-09-2008 om 21:54

Precies hetzelfde

Mijn zoontje word in februari 5. Ik heb echt hetzelfde probleem. Heb alles al geprobeerd, gek word ik ervan. Van belonen, straffen, elk uur naar de wc sturen enz enz. Pppfff gek word ik ervan. Ben nu sinds 4 weken met het volgende begonnen en moet zeggen dat het steeds beter gaat!
Ik ben begonnen met Joey te helpen (poging nr zoveel....) niet meer in zn broek te plassen. Heb weer wat nieuws verzonnen om het te stimuleren. Had al van alles bedacht maar niks hielp en ik moet zeggen dat er nu na een week of 4 trainen een beetje schot in begint te komen. Hij had altijd nog zeker 4x per dag een natte broek. Niet helemaal nat geplast maar wel altijd een natte plek in zn onderbroek. Hij gaat dus altijd te laat naar de wc, als ik hem vraag of hij moet zegt hij altijd nee. Als ik hem dan toch stuur, heeft hij alweer een natte pek. Heb nu iets anders verzonnen samen met een vriendin. Heb hem verteld dat zn plas een spelletje met hem speelt en dat het de bedoeling is dat hij het spelletje wint. Zn plas wil graag in zn onderbroek maar hij heeft de controle over zn plas dus hij kan er voor zorgen dat het niet lukt. Dan heeft hij gewonnen van zn plas zeg maar. Ben heel rustig aan begonnen hoor, heb gezegd dat hij nog wel een natte broek mag hebben maar dat de plek niet groter mag zijn dan het rondje van mijn duim en wijsvinger tegen elkaar aan. Als ik direct begon met moet helemaal droog zijn was het hem niet gelukt en dat wekt natuurlijk frustratie op. Ik heb bij de action een heleboel kleine dingetjes gekocht van potloodjes, kleine grappige gummetjes, notitieboekjes, bellensblaas ed. Die heb ik allemaal ingepakt en heb er een grabbelton van gemaakt. Elke keer als hij uit zichzelf gaat plassen (ga hem dus niet meer sturen) en hij is droog of de vlek is niet al te groot, krijgt hij een sticker. Bij 5 stickers mag hij grabbelen. (kan ook beginnen met 3 stickers om zo het cadeau moment te versnellen voor stimulatie) Nou hij wilde natuurlijk maar wat graag grabbelen! Heeft dus echt zn best gedaan, en nu na 4 weken gaat het heel goed! Is heel vaak zelfs helemaal droog en af en toe nog een klein plekje. Gaat ook nog wel eens mis en dan krijgt hij dus geen sticker. Wel een droge broek omdat ik anders niet meer weet of een het oude natte plek is of een nieuwe. Heb dus heel wat onderbroeken versleten de afgelopen weken.
Hij loopt trouwens rustig de hele dag in een natte broek hoor. Op school zegt hij het ook nooit tegen de juf of het moet echt goed fout gaan. Poepen gaat wel altijd goed. Tja op school veegt hij zn billen niet goed af waardoor hij dus wel eens remsporen heeft.
Ik werk zelf in een laboratorium en heb wel eens zn plas onderzocht of hij geen blaasontseking had ofzo, nee dus. Hij heeft gewoon geen zin om te plassen, is niet leuk als je je spel moet onderbreken ofzo denk ik. Dit is echt de eerste keer dat er iets helpt, is nog niet eerder gelukt bij hem. Ohja het vreemde vind ik trouwens, hij was ruim 3 toen hij zindelijk werd, geen probleem, altijd droog. Na een half jaar ofzo gebeurde dit opeens, dus is niet altijd zo geweest. Nu wel al bijna een jaar zo, ppfff zeer vermoeiend, maar daar weet je waarschijnlijk alles van.
Succes ermee! Marjolein

Quilla

Quilla

29-09-2008 om 09:40

Wedstrijdje

De plaskabouter uit het draadje van zindelijkheidsproblemen 's nachts heeft mij weer een idee gegeven om de ongelukjes van overdag te bestrijden. Mijn zoontje van 5 vindt het volgens mij gewoon tijdverspilling om naar de wc te moeten gaan. Nu heb ik er een wedstrijdje van gemaakt, want hij wil maar wat graag in alles 'de eerste' zijn!

Ik vertel hem liever zoveel mogelijk zoals het gewoon in elkaar zit dus ik heb de kabouter, en het kraantje en de ballon even weggelaten. Ik heb hem gewoon uitgelegd dat hij (zoals iedereen) een blaas heeft en dat die steeds voller wordt en dus ook af en toe gewoon weer leeg moet worden. En dat zijn blaas een spelletje met hem speelt (daar komt dan toch het kinderdeel) door te proberen het in zijn onderbroek te laten komen. Maar dat willen wij natuurlijk liever niet. Dus nu is het een wedstrijdje; hij wint, of zijn blaas. Tja, ik stimuleer dan wel zijn competitiedrang, maar het werkt al 4 dagen. Nu hopen dat zijn wens om te winnen groot genoeg is en het niet al te snel zijn interesse verliest, want met drie kinderen vind ik de normale hoeveelheid was al een hele opgaaf

ody

ody

29-09-2008 om 12:25

Hier nog zo'n 4,5 jarige

mijn zoon van 4,5 (april 5) heeft dit dus ook. Hij was wel wat laat met zindelijk worden maar toen was hij ook goed zindelijk. Toen hij 4 werd heeft hij, toen hij voorh de 2x naar school mocht, roodvonk gekregen en sindsdien is het hopeloos. Het gaat dagen goed en dan vanuit het niets is het weer pet.
word hier ook zo moedeloos van. Heb zijn urine al eens laten onderzoeken bij de dokter maar dat was allemaal goed. Ook het div. keren per dag naar de wc sturen werkt niet, vaak zit er dan al plas in de broek.
Op school zegt hij het niet tegen de juf maar onderweg naar huis komt het er wel altijd uit. Hij pakt dan ook zelf een schone broek en doet het vuile in de wasmand.
vaak probeer ik er niet op te reageren maar dat lukt niet altijd en dan komt weer dat schuld gevoel.
poepen gebeurt standaard smorgens vroeg. Ik heb het idee dat hij daar wel voor wakker word. zodra die wakker is, is meestal tussen half 7 en 7, dan gaat hij uit zich zelf naar zijn pot (hebben geen wc boven) om te poepen. Dit is wel altijd vrij dun maar daar zijn ze ook niet achter waarom dit is. Hij is daarvoor div. keren onder zocht door de kinderarts.
Voor de roodvonk was hij snachts ook wel eens droog maar dat is nu al helemaal niet meer het geval. Heb soms het idee dat hij snachts veel meer plast dan overdag. hij vind het ook helemaal niet erg om zijn luier te moeten dragen en een natte broek durft hij ook aan te houden.
Ik twijfel heel erg of het nu uit lakesigheid is, geen zin om zijn spel te onderbreken of echt een medische probleem.
pfff, dacht echt ff dat ik de enigste was maar dat is dus niet zo. fijn, niet voor jullie natuurlijk, dat er nog meer kindjes zijn met dit probleem. (beetje raar gezegt maar bedoel dit natuurlijk niet kwaad).
denk dat ik ook maar eens met die plaskabouter aan de gang ga. wie weet helpt dit wel.
stickers en kadoos hebben hier niet veel uitgehaald.

Ook herkenning

en alles maar dan ook alles geprobeerd, niks hielp. En ik heb het ook over 5-9 ongelukjes per dag poep en plas. Ik maakte me erge zorgen over naar school gaan, en je zult het niet geloven, maar van de 1 op de andere dag was het klaar.....
Daarvoor was hij wel eens 7 dagen droog geweest, met een playmobil kasteel in het voorutizicht, maa zodra hij dat had was het weer helemaal mis. We werden er helemaal wanhopig van, vooral omdat hij dus wel bewezen had dat hij het kon, en voor zover wij konden beoordelen was er geen medisch probleem, maar eerlijk gezegd had hij gewoon geen zin. Ik heb hem wel verteld dat ik me zorgen maakte over het naar school gaan en hoe dat dan moest. En hij heef 1 keer een beetje (streepje) peop in z'n onderbroek gehad in de 4 weken dat hij nu geweest is (hij is 4,5, kinderen gaan hier pas in septembr naar school).
Wat misschien geholpen heeft is dat in de weken voor school zijn 2,5 jarig zusje ineens zindelijk werd en dat uitstekend deed (je kunt je niet voorstellen hoe opgelucht wij daarover waren....)
dus een oplossing heb ik niet, herkenningg wel
veel sterkte

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.