Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
100%mama

100%mama

04-02-2011 om 10:42

Zo slecht inslapen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
100%mama

100%mama

10-02-2011 om 11:38

Pina

Bedankt voor het mee denken! Ook later naar bed gaan heeft geen effect maar.........

Gisterenavond begonnen met 0.02mg melatonine en........om 20.45 sliep hij! Jaaaaaaaaaaaaaaa! Ook geen problemen met in bed plassen gehad dus we houden het voor nu even op de 0.02 mg en zakken daarna wel af. Vanochtend werd hij uit zichzelf wakker om 07.00 terwijl ik hem normaal uit bed moet sleuren! Helemaal happy hier dus even!

Guinevere

Guinevere

10-02-2011 om 13:38

Mooi 100%

Fijn dat hij nu weer een keer goed geslapen heeft, 100%mama. Als hij een beetje heeft bijgetankt zou ik inderdaad langzaam gaan afbouwen met die melatonine. Van 0,2 mg naar 0,15 bijvoorbeeld. Die pilletjes krijg je best in 2-en met je nagel of een mesje.

100%mama

100%mama

10-02-2011 om 14:31

Nou

het is wel even een verademing . Vanavond gegeven we hem iets eerder de melatonine, gisteren was het net ff iets te laat gegeven, maar het inslapen was wel redelijk snel, dus vanavond geven we hem rond 18.45 zodat hij hopelijk rond 20.00 lekker in slaap valt! Goed idee om idd de pilletjes eerst te halveren ipv gelijk 1 dosis!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-02-2011 om 14:00

Melatonine

Mijn zoon van net 10 jaar heeft ruim 9 jaar lang verschrikkelijk slecht geslapen. Slecht inslapen, continu wakker worden etc. Echt tot ik op mijn tandvlees liep en hij ook chronisch oververmoeid was.
Een paar jaar geleden is hij gediagnosticeerd met ADHD en een gegeneraliseerde angststoornis. Naast medicatie (eerst Ritalin, toen Concerta) stelde ik met behulp van een orthopedagoge een duidelijk ritme en structuur in. Met name een strak avondritueel om hem te helpen tijdig tot rust te komen.
Avondeten zoveel mogelijk op dezelfde tijd, zeg 18.00. Vanaf een uur voor het naar bed gaan geen tv, computer of Nintendo meer en geen wilde spelletjes. Een lekkere warme douche en daarna masseren met lavendelmassageolie. Pyjama aan, tandenpoetsen. Een rustige, koele slaapkamer met een klein nachtlampje (hij was erg bang in het donker). Even lekker (voor)lezen in bed tot het tijd is om te gaan slapen. Een CD op met rustige muziek. Ontspanningsoefeningen geven.
En ja, toen dat allemaal toch niet adequaat bleek te helpen melatonine geven. Eerst die je vrij kan krijgen maar later kreeg ik ze op recept van de kinderpsychiater en nu van de huisarts.
Hij krijgt ongeveer een uur voor het slapengaan 1,5mg (oftewel 15 van die tabletjes die je vrij kan verkrijgen) en zowaar voor het eerst in zijn leven slaapt hij makkelijk in en hij slaapt door! En dit nu al een paar maanden achter elkaar; het is een godswonder!
Zelf krijg ik ook melatonine. Ik slik 3mg en ook ik slaap voor het eerst in heel lang weer goed in en door. Wat een verademing!
Melatonine is volkomen onschadelijk. Het is een lichaamseigen stof en een krachtige antioxidant. Sommige mensen maken dit stofje niet of slecht aan en dan moet je de natuur gewoonweg een handje helpen. Soms voor kortere tijd, soms ook voor langere tijd of zelfs je leven lang. In ons geval zit er het serotonine-opname syndroom in de familie waardoor wij levenslang antidepressiva moeten slikken puur omdat onze hersenen niet of nauwelijks serotonine aan kunnen maken. Melatonine is een vergelijkbaar stofje dus de link is snel gelegd. Maar waar ad wel degelijk nadelige bijwerkingen kunnen hebben geldt dit niet voor melatonine. Je wordt er ook niet geestelijk of lichamelijk afhankelijk van en je krijgt geen onttrekkingsverschijnselen als je ermee stopt of het een dag niet slikt.
Kortom, als alle tips en trucjes niet (meer) werken zou ik zeker wel melatonine proberen. Eerst een lage dosering en opbouwen totdat het gewenste effect is bereikt. Desnoods een recept vragen aan de huisarts. Het wordt niet vergoed maar goed slapen is onbetaalbaar... Sinds zoon zo heerlijk slaapt is hij ook opeens een heel stuk in relatief korte tijd gegroeid. En dat is volgens de kinderarts beslist geen toeval... Succes en veel fijne, lange nachten toegewenst!!

Wat goed!

Zeg. En fijn ook dat het zo goed werkt. Iets om te onthouden.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-02-2011 om 19:44

Slapen

Wat ook heel belangrijk is, met name de eerste tijd, is om strak vast te houden aan een vaste bedtijd en een vaste tijd van opstaan. Incidenteel mag daar natuurlijk heus weleens vanaf geweken worden bijv. in de vakantie, bij een feestje oid maar het avondritueel en die vaste tijden horen erbij om een constant slaap-waak ritme te krijgen en te behouden. En ook melatonine werkt het beste als het op een redelijk vast tijdstip wordt gegeven.
Het is best lastig om die vaste tijden consequent aan te houden maar het helpt wel. Later kan je wat flexibeler worden maar die eerste maanden moet je echt bijna een slaaf van de klok zijn hoe vervelend dat soms ook is voor alle partijen.
Verder moet je even gaan experimenteren met die bedtijden om te kijken aan hoeveel uur (kwalitatief goede) slaap je kind genoeg heeft om uitgerust te zijn en uit zichzelf wakker te worden. Het ene kind heeft behoefte aan meer slaap dan het andere. Het ene kind is meer een avondmens dan een ochtendmens en vice versa.
Zo ben ik een overduidelijk avondmens al vanaf kleins af aan en ik heb echt 9,5 uur slaap nodig per nacht om uitgerust te zijn en uit mezelf wakker te worden. Zoon heeft ook relatief veel slaap nodig (10 uur) itt bijvoorbeeld zijn vriendje van dezelfde leeftijd die aan 8 uur slaap genoeg heeft. Pin je dus niet vast aan wat een "normaal" aantal uren slaap voor een bepaalde leeftijd zou zijn en kijk naar je kind. Als kind genoeg heeft aan 7 of 8 uur is dat ok. Je merkt vanzelf wel wat werkt en wat niet. Succes!

Op recept

Als je het op recept krijgt valt de prijs nog mee, hier betaal ik ongeveer 23 euro voor 3 maanden (90 tabl).
De meeste kosten zijn waarschijnlijk apotheekkosten, want voor 1 maand was het ongeveer 22 euro...

Soms wel vergoed

Wij zitten bij Avero Achmea en krijgen de melatonine vergoed.

100%mama

100%mama

17-02-2011 om 13:51

Tot nu toe

gaat het goed! Op 2 pilletjes doet hij het prima en we gaan volgende week een halve eraf halen. Gaat dat goed dan zo verder en weer wat eraf....

Heb dus weer een uitgerust kind met een lekkere kleur op zijn toet (en op die van mij....)! Helemaal happy dus hier!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.