Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

30-06-2012 om 00:44

Zoethouttraktatie opleuken

Kind is dol op zoethout en wil dit uitdelen met haar verjaardag. Prima natuurlijk, maar al die stokjes zien er een beetje, tja ehm onooglijk uit. Hoe kan ik dit leuk presenteren zonder als een waanzinnige aan de knutsel te gaan? Ik denk dat de meeste klasgenoten het niet herkennen als wat lekkers en ik vind het zonde als het in de prullenbak verdwijnt. Jet gaat om een bovenbouwgroep.
Rosa van der Zanden

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

30-06-2012 om 08:50

Boompjes

Je kunt er misschien boompjes van maken, door iets (van die schoenveter snoepjes ofzo) aan een kant vast te maken als bladeren? Ik roep maar iets hoor, ben zelf erg onhandig met dat soort dingen.

cqcq

cqcq

30-06-2012 om 08:59

Bezemsteel

Knip dropveters in stukjes van 4 cm, leg deze stukjes rond de uiteinde van het zoethoutstokje, zodat ze ongeveer 1 1/2 cm over het zoethout heen liggen. Draai een lange dropveter om de korte stukjes op het zoethout en maak er een knoop in.

Merel

Merel

30-06-2012 om 12:54

Haha zoethout

Ja ik heb dat een keer aan mijn kinderen gegeven in het openluchtmuseum (daar had je zo'n ouderwets snoepwinkeltje).
Zoon van 5 gaf ik het zoethoutstokje en hij gooide het direct met een grote boog weg (zoals je een stokje gooit, en de hond het moet gaan halen hij had geen idee dat je het kon eten (ik weer achter dat stokje aanhollen om het hem te laten proeven, maar hij vond het helemaal niets, haha) Dus toen maar iets van een zuurstok gekocht.

Ik zou het wel geven met een uitleg erbij maar er is een grote kans dat ze het niet lekker vinden.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

30-06-2012 om 15:46

Ik heb het al gekocht

Tig keer met dochter overlegd maar ze wel perse dit uitdelen. Zat te denken om anders soort van uitlegkaartje erbij te doen. De oude Egyptenaren aten het ook en laat ze nou net haar spreekbeurt daarover hebben gedaan

Rosa van der Zanden

Marshmallow

Prik er een dikke marshmellow bovenop, dan is het een soort lollie en lusten ze sowieso de bovenste helft. En je bent zo klaar ook

Rafelkap

Rafelkap

30-06-2012 om 18:52

Prik

er bv een aardbei aan, ziet er meteen vrolijk uit. En dochter idd zeggen dat sommige kinderen het niet kennen en daarom alleen al vies vinden (wat de boer niet kent..)
Maar als zij dit lekker vindt en wil trakteren: gewoon doen! Wie weet hoe het zal gaan, misschien dat dochter zich daarna alleen maar wil conformeren met 'veilige traktaties', misschien juist niet (dat laatste hoop ik)

Snuggle's

Snuggle's

30-06-2012 om 19:12

Iets erbij

Ik hou wel van eigenwijze ideeën dus zou het niet gelijk afraden, maar zou ook wel bang zijn voor een hele klas die alleen maar iew roept. Kan je ze niet vastmaken aan een zuurstokje met een leuk lintje of zoiets?

Guinevere

Guinevere

30-06-2012 om 20:10

Drop erbij

Zo simpel, gewoon drop erbij doen. Bijvoorbeeld in een minizakje. Nog educatief ook, grondstof & eindproduct. Wel even laten uitleggen. Historie erbij. Ook dat je zoethout moet afknippen als het te draderig wordt.

+ Brunette +

+ Brunette +

30-06-2012 om 22:32

Marshmallow

Vertigo was me voor maar daar dacht ik ook meteen aan. Als er groene marshmallows bestaan, zou ik die nemen, dan heb je een boompje. Of zoiets als Guinevere suggereert: gebruiksaanwijzing voor de zoethout in de vorm van een envelopje vouwen en daar twee of drie dropjes in doen.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

01-07-2012 om 00:30

Goed idee!

Ik koop morgen van die kleine dropzakjes en als dat er niet is doe ik wel wat losse drop in een zakje. Met lintje en kaartje aan zoethout. Bedankt, en ik laat nog wel weten hoe de klas heeft gereageerd.
Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

02-07-2012 om 18:02

Hoe het was

Twee kinderen vonden het niets, de rest vond het lekker. Ik had een zakje met wat zwarte honingdrop eraan gedaan. Misschien niet de meest flashy traktatie ooit, maar wel één waar mijn kind helemaal achter staat .

Rosa van der Zanden

+ Brunette +

+ Brunette +

02-07-2012 om 23:47

Prima.

Geen slecht resultaat toch, slechts
twee protesten bij zo'n ongewone traktatie?

Rafelkap

Rafelkap

03-07-2012 om 08:58

Rosa

Fijn! Laat je dochter vooral doorgaan door niet in de pas te lopen. Nergens voor nodig

krin

krin

03-07-2012 om 09:00

Twee protesten

Dat is minder dan bij een fruittraktatie, vermoed ik. Goed dat ze het niet uit haar hoofd heeft laten praten. Ik heb kilo's takken afgeknauwd vroeger, en toen ik er laatst weer eens een probeerde, viel het me niet eens tegen. Misschien blijkt ze wel trendsetter

Hanne.

Hanne.

03-07-2012 om 12:30

Kind afhankelijk

Volgens mij is wel of niet uit het hoofd praten ook kind afhankelijk.

Bij mijn oudste (niet goed in de groep, gevoelig voor pesten en buiten de boot vallen) zou ik ook geprobeerd hebben om het uit z'n hoofd te praten. Misschien zou ik zelf op safe hebben gespeeld en het verboden hebben.

Bij mijn jongste (zeer goed in de groep, interesseert zich weinig voor wat een ander van haar vindt) zou ik het wel goed hebben gevonden. Die zou hoogstens vol verbazing thuis komen met de mededeling dat de rest van de klas gek is dat ze zoiets geweldigs niet leuk vonden.

krin

krin

03-07-2012 om 12:51

Tja

Misschien ben ik niet genoeg gepest vroeger, maar als een kind zo'n duidelijk idee heeft, zou ik het niet meteen uit haar hoofd willen praten uit angst dat het niet goed valt. Hoe het is om op de basisschool net even anders te zijn dan de rest in dingen waar je niet bij stilstaat, weet ik wel, en dat kan wel degelijk ook iets zijn waar je zelfvertrouwen door opbouwt.
Je kunt even waarschuwen, en dat heeft Rosa ook gedaan, maar als dochter het dan nog wil, mijn zegen heeft ze. En dan vind ik het inderdaad goed dat ze bereid is haar idee te verdedigen tegen de klas, liever dan voor de veilige weg te kiezen. En ben ik blij dat het zo goed is gegaan.
Meegaan met de kudde is fijn en veilig, maar met zo af en toe een omweggetje maken is ook niks mis, toch? Waarom zou je bij voorbaat niets afwijkends willen trakteren? Daarbij komt wat Hanne zegt: Rosa kent kind en klas, wij niet.

Rafelkap

Rafelkap

03-07-2012 om 13:43

Ja hoor

Ja hoor, ik vind het leuk zo'n eigenwijze troela. En als ze op haar snoet was gevallen dan was dat ook weer leerzaam. Ik zou zeker niet alles indekken en op safe spelen door cakejes te serveren tegen haar zin, ze wist vantevoren de risico's. En ik vind het leuk dat haar klasgenootjes die die zoethout niet kenden het zo hebben 'geleerd' te waarderen.
Ik was als kind ook niet zo'n aangepast type, misschien daarom mijn aanmoediging, heb er hier trouwens ook zo een rondlopen

Rafelkap

Rafelkap

03-07-2012 om 14:01

Kindafhankelijk

Even goed gelezen, natuurlijk is dit kind afhankelijk.

krin

krin

03-07-2012 om 14:19

Nou...

Dit kind lijkt me juist behoorlijk onafhankelijk

Met de kudde mee voorkomt dat je wordt afgewezen. Maar kan ook veroorzaken dat je dingen doet waar je zelf eigenlijk niet achter staat. Blijkbaar heeft Rosa's dochter de rol van trendsetter/ hoofd boven maaiveld-steker/ origineel persoon aangenomen en misschien past dat goed vij haar.

Als je ze daardoor een keer de deksel op haar neus krijgt, is dat jammer maar tegelijk leerzaam mbt sociale processen.

Natuurlij bescherm je als puder je kind - Rosa heeft haar gewaarschuwd/ voorbereid..

Mijn man viel ook uit de toon, werd zelfs geplaagd maar ging toch stug zijn eigen originele gangetje. En nu valt hij nog op en dan vooral door zijn succes

Tink

Tink

05-07-2012 om 22:56

Huh? oppassen als ouders?

Sorry P, dat vind ik een rare redenatie. De schrijvers voor me hebben al duidelijk uitgelegd waarom.

En daarnaast, waarom zou een kadootje (want dat is een traktatie toch) zoveel heisa moeten geven? Je hoort gewoon netjes te bedanken voor wat je krijgt, ook als het toevallig niet 100% goed bevalt. Dat iets als een traktatie 'verkeerd valt' zegt meer over de ontvangers dan over de gever...
Ik vind het een erg origineel idee in elk geval, die zoethoutjes met knapzakje.
Mijn jongens verzonnen vorig jaar een traktatie (hadden ze ergens gezien en wilden ze graag ook): appeltjes met een rupsje van spek dat eruit stak. Het zag er heel leuk uit toen het klaar was, maar vooral oudste zoon is er behoorlijk mee gepest. Dat werd dan een stevig lesje voor de klas, want zijn juf vond het belachelijk om zo onbeleefd te reageren, "gatver!" te gaan roepen bij het zien van een appel en zelfs het hele ding in de vuilnisbak te kieperen zonder ook maar 1 hap te proeven, dus die greep het voorval aan om de klas even wat manieren bij te brengen. Ze zijn het niet vergeten.

En op het rapport van zoon stond onderaan de zin: "Respect voor de manier waarop jij jezelf blijft in de groep". Dat sloeg op meer dan alleen dit incicent, maar zoon kon die pluim toch mooi op zijn hoed steken
Persoonlijk zie ik dat liever gebeuren dan dat hij onder druk van anderen verandert in een persoontje dat met alle winden meewaait en dingen gaat doen waar hij diep in zijn hart eigenlijk niet voor kiest.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

06-07-2012 om 08:49

En nu

Een van de kinderen die het niet kende en met wie dochter weinig omgaat had het zoethout gister weer mee naar school genomen en vertelde haar dat hij het zo lekker vond. Een ander kind dat nooit traktaties eet (houdt niet van snoep) vond het ook erg lekker.
Rosakind is niet heel apart, wil het liefst niet opvallen maar doet ondertussen wel wat ze wil. Ik vind het prima zo!
Rosa van der Zanden

Tink

Tink

06-07-2012 om 23:47

Welnee p

Dat is mijn punt nou net . Daar hoeft echt geen uitleg en coördinatie door een juf aan te pas te komen hoor. Zou me wat worden als er bij elke niet-standaard traktatie een heel draaiboek aan te pas moest komen.

Iets niet-standaards trakteren mag dus volgens jou alleen als je kind een van de popi jopies is en als er goede uitleg + iets wat ze kennen bij zit? Kom op

En ja hoor, ze roepen gerust gatver waar de strenge juf bij is, dat beschreef ik toch al? Dat is gewoon enorm onbeleefd en daar sprong de juf op in.

Mijn zoon is overigens net zo'n type als de jouwe. Gelukkig durft ie desondanks zoiets wel aan. En dat ga ik zeker niet ontmoedigen door een hele uitleg over wat er allemaal 'fout' kan gaan.

Tink

Tink

07-07-2012 om 18:24

Volgens mij mis je mijn punt

Jij hebt het steeds maar over 'mis' en 'fout' en ik zeg dat er helemaal niks mis is als er klasgenoten zijn bij wie een traktatie niet in de smaak valt of die er vervelend over doen. Dat zegt meer over de ontvangers dan over de gever, nogmaals.

Tink

Tink

07-07-2012 om 18:28

Enne

... over dat draaiboek: je hebt het zelf over een juf die de boel moet coördineren en goede uitleg etc., dat komt voor mij dus aardig in de buurt van een draaiboek hoor .

Bija Rosa ging het trouwens meer dan 'best wel goed', als ik zo eens teruglees...

Jillian

Jillian

07-07-2012 om 18:34

Ik snap p wel

Ik snap wel wat P's punt is. Als een kind zich sowieso al niet veilig voelt in de klas en het is ook een wat moeilijke klas en kind is van zichzelf al redelijk onzeker dan zou ik een kind ook afraden om op iets heel bijzonders te trakteren. Ik weet ook nog in groep 5 een kind wat in tranen was omdat veel kinderen in de klas de traktatie (kaas/worst/ananas spiesjes) niet lekker vonden. Dat vond ik ook zielig. Ik weet helemaal niet of de kinderen heel onaardig hadden gereageerd maar het simpele feit dat veel kinderen het niet wilden was al genoeg om dit kind overstuur te krijgen. Mijn zoon vond het erg zielig hoewel hij zelf ook de traktatie niet had gegeten.

Bij mijn dochter zou ik het wel aandurven om op iets te laten trakteren wat misschien niet in de smaak. Echter bij mijn zoon zou ik het afraden. Die kan het zich echt enorm aantrekken als er iets negatiefs gebeurd in de klas; zelfs als het niet eens betrekking heeft op hem.

Tirza G.

Tirza G.

07-07-2012 om 20:16

Je schrijft je berichten duidelijk uit de optiek van de moeder van een gepest kind. En als ik het me goed herinner, ben je zelf als kind ook gepest. Vanuit die positie begrijp ik je drang tot niet opvallen, aanpassen, doen wat anderen doen want o o o als het afwijkt is er wéér een reden om je te pesten.
Het jammere is dat het tegendeel nét zo waar is. Al doe je nog zo je best, pesters hebben geen reden nodig om je te pesten. Een afwijkende tractatie kan een reden zijn, maar een tractatie die veel lijkt op die van de rest van de klas net zo goed. OOOOOO hij trakteert chiiiiiiiips, met als Pietje, wat een stomme naaper.......Je kunt als gepest kind het gedrag van de pesters niet omdraaien. Daar is hulp van anderen bij nodig.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

08-07-2012 om 09:13

Als je niet goed in de groep ligt kan zelfs een hele mainstream traktatie verkeerd vallen. Dan is het soms nooit goed, wat je ook doet.

Tink

Tink

08-07-2012 om 21:19

Nee hoor

Jij maakt het draaiboek, niet ik. Dat lesje van de juf was niet vantevoren ingecalculeerd, een draaiboek wel (uitleg geven, coördinatie door de juf, dat is allemaal VOORaf).

En verder heeft Tirza gelijk. Élke traktatie kan reden zijn om raar over te doen, ook al is het een zeer standaard zakje chips. Dan vinden ze wel wat anders om over te jouwen. Verkeerd merk... bijvoorbeeld. Nog een keer, het zegt allemaal meer over de ontvangers dan over de gever!

Hanne.

Hanne.

08-07-2012 om 23:18

Cobi heeft een punt

Ik vind dat cobi wel een punt heeft, maar aan de andere kant: in een groep van 30 kinderen zijn er altijd wel kinderen die iets niet lekker vinden.

Laten we vooral niet te veel op safe proberen te spelen want dan krijgen we alleen nog maar zakjes chips (en dan nog)..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.