Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
snoepje

snoepje

30-08-2010 om 20:47

Zomaar snoep aanpakken van een vreemde

Vanavond, dochter (7) speelt nog even buiten met een vriendinnetje, zoals altijd op het plein, dus goed in het zicht. Ineens komt ze thuis met een zak snoep. van een "mevrouw" gekregen. Eh, welke mevrouw? Nou, die kende ze niet. Ok, en wat hadden we afgesproken over snoep van een vreemde? Eh, niet aannemen? Vriendinnetje had ook gekregen en zo nog een paar jonge kinderen.

Ik naar de moeder van het vriendinnetje. die vond het ook een gek verhaal. De andere kinderen die hadden gekregen waren ook al richting huis en dus wilde ik daar eens vragen hoe of wat. Helaas deed die moeder niet open. Terwijl ik en de moeder van vriendinnetje daar weglopen, komt ons een meisje tegemoet dat aan de beschrijving van de meiden voldoet (mevrouw was al meisje geworden inmiddels). Maar he, je kan niet zomaar iemand beschuldigen.

Dus maar weer naar huis. Terwijl we nog even napraten over hoe vreemd het wel niet is loopt datzelfde meisje weer over het plein. ik til dochter op en vraag, is ze dat? Ja dus...

We zijn er even naartoe gelopen om te vragen hoe of wat. Ze zag er niet veel kwaad in. Eigenlijk wilde ik dat dochter het teruggaf, maar ze wilde het niet aannemen. (vond dat zielig) Denk dat het meisje ongeveer 13 of 14 was. In ieder geval hebben moeder-van-vriendin en ik aangegeven het niet op prijs te stellen en dat onze dochters het dus niet mogen aannemen. Ok, dat begreep ze, ze zou het niet meer doen.

Maar toen kwam de rest van het verhaal, toen het meisje weer weg was. Ze was al vóór ze naar de winkel ging aan ze komen vragen of ze meegingen om snoep te halen in de winkel. Dochter en vriendin waren toen wel zo bijdehand om te zeggen dat ze dat niet mochten van hun moeder. Op de terugweg heeft ze die meiden en de anderen dat snoep dus gegeven.

En nu, ik heb er geen goed gevoel bij. Is het snoep wel eerlijk gekocht (van die zakjes als look-o-look maar dan eigen merk van c1000, dus ook niet heel goedkoop)? Had ze wel goede bedoelingen? Is er meer aan de hand? Ik weet het niet, maar maak me wel zorgen. Heb dochter wederom verteld wat er allemaal kan gebeuren als er mensen zijn die kwaad willen. dat ze nooit zomaar mag aannemen of meelopen maar altijd naar ons toe moet komen. maar wat moet ik hier nu mee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

31-08-2010 om 08:46

MOET/ KAN HIER NIETS mee.
Gewoon opvatten als een wijze les voor je dochter. Leer haar concreet wat ze moet doen of zeggen als iemand haar iets aanbiedt.

snoepje

snoepje

31-08-2010 om 21:45

Hebben we ook gedaan

en al meer dan eens, maar kennelijk is zoiets toch erg aantrekkelijk.

Vandaag nog een van de andere kinderen gesproken die ook snoep hadden gekregen, of zij dat meisje wellicht kenden, maar ook niet dus.

In ieder geval heb ik ook het toezicht weer wat verder aangescherpt.

koentje

koentje

01-09-2010 om 09:28

Heb je ook

gezorgd dat het snoepgoed wat ze aangenomen heeft onder haar toeziend oog ,in de prullebak verdwijnt?

snoepje

snoepje

01-09-2010 om 16:55

Blijft lastig

dat ben ik absoluut met jullie eens.

Koentje, de snoepjes hebben we niet weggegooid, maar het zit me niet lekker inderdaad. Ik wil eigenlijk liever niet dat mijn kinderen "genieten" van een snoepje dat ze eigenlijk niet hadden mogen aannemen.

Beemer, ja, vreemden is een relatief begrip inderdaad. De situatie met dit meisje zit me gewoon niet lekker. Door alles hoe het gegaan is eigenlijk. Maar we hebben weer eens uitgebreid de protocollen doorgenomen en ook het schoppen, gillen en dergelijke als iemand je zomaar mee wil nemen. Meer kunnen we waarschijnlijk toch niet doen.

snoepje

snoepje

02-09-2010 om 23:21

Goed teken!

vandaag kwam dochter keurig vragen of ze een snoepje mocht aannemen van een oma van een buurjongetje. Het begin is er!

Snoep

Ik vind het ook ingewikkeld hoe je kinderen behoedt voor dit soort dingen. Ik zeg in elk geval altijd dat ze eerst aan mij moeten vragen en dat als ze dat snoepje van mij niet mogen, ze van mij (desnoods) een snoepje krijgen. En verder zie ik de 'honger' naar snoep ook als een tekort van thuis (hoe gek dat ook klinkt)... ze krijgen hier niet veel maar als ik zou horen dat ze praten over snoep etc of jaloers zijn als ze zien dat anderen snoep eten.. toch denken wat het tekort is.. dat hoeft niet perse snoep zelf te zijn (kan) maar misschien een lage suikerspiegel die structureel aangepakt moet worden door bij de lunch iets anders te doen oid..
En kinderen moeten nee leren zeggen tegen vreemden.. maar dan moeten ze dat ook mogen tegen hun ouders (want daar oefen je op). Lastig.. ik zou niet weten hoe ik dat moet doen hier. Of ben ik naief ? Hoe doen jullie dat ?

snoepje

snoepje

03-09-2010 om 20:10

Geen zuivere koffie!

Vandaag hoorde ik van de moeder van het vriendinnetje dat het betreffende meisje in de c1000 is aangehouden en meegenomen door de politie. Ze liep dus te stelen. In dit geval met haar broertje. Maar ze blijkt dus al vaker kinderen meegenomen te hebben om ze voor haar te laten stelen. De zak met snoep gaat dus de grijze kliko in.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.