Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Wilfred

Wilfred

21-03-2019 om 22:44

Zoon (10) is pester

Het doet mijn vaderhart pijn dat mijn zoon een pestkop is.

Allereerst zijn wij met regelmaat gebeld door school wat onze zoon nu weer heeft gedaan. Ik zal eerlijk zeggen dat dit geen kaddekwaad is. Hij heeft bijvoorbeeld met twee jongens een meisje bedreigd en uitgemaakt voor hoer waardoor ze met het schoolreisje naar Drievliet thuis bleef.
Ook krijg ik (achteraf) te horen dat meisjes klagen over dat ze in de stad worden uitgemaakt voor "vieze kontslet" als ze mijn zoon en zijn vriendjes tegenkomen.

Nu zat vanavond mijn zoon achter de computer en zag ik hem zitten op Lexa. Dat vind ik al niet goed. Maar ik zag ook dat hij op een pagina zat waar ik de BSO-leidster herkende. Ik vertrouwde het al niet, en ja hoor, zoon was ingelogd op die pagina en heeft dus het profiel gemaakt. Zoon is huilend naar boven gerend en ik heb meteen de pagina verwijderd van Lexa.

Ik heb er moeite mee met hoe mijn zoon is. Zo heb ik hem niet opgevoed. Waar kan ik goede hulp vinden?

Praat eens met de huisarts

Print wat je boven geschreven heb uit en ga ermee naar de huisarts.
Dat kan in eerste instantie ook zonder je zoon mee te nemen.

Vragen

Je zoon weet ook wel wat wel en niet mag, maar probeer er achter te komen waarom hij zo doet. Wil hij stoer doen omdat hij onzeker is of om bij bepaalde jongens te horen waar hij tegen op kijkt?

School belt wel. Maar wat doen ze verder en hoe zien ze hem? Ga met school in gesprek, niet via de telefoon of met een rapport. Maar maak een aparte afspraak en vraag of de ib'r er ook bij kan komen. Deze staat wat verder van je kind af en kan met haar kennis net een andere invalshoek geven. Alleen straf en hem puur zien als de pestkop gaan hem niet helpen. Hoe zien ze hem verder? Wat is zijn rol in de klas? Hebben ze een idee in het waarom? Hoe gaat het didactisch, Motorisch etc?

En hoe staat je zoon verder in het leven? Qua school, hobby's, sociale contacten? Wat vindt zijn moeder er van? Hoe is zijn band met moeder, hoe is jouw band/gedrag t.o.v. van haar. Het valt mij op dat hij het op meisjes/vrouwen heeft gemunt en jij niet over zijn moeder spreekt en wat zij hiervan vindt.

Of is er een mogelijke traumatische gebeurtenis, gedragsstoornis, psychische aandoening of leerhandicap die hem gefrustreerd heeft? Hiervoor zou je naar de huisarts kunnen en een doorverwijzing vragen naar een jeugdpsycholoog om te kijken of die hem uitgebreid kan onderzoeken en begeleiden als er wat uit komt.

Zoals je ziet heb ik vooral vragen, maar ik denk dat de antwoorden op die vragen een verklaring voor je probleem zijn.

Melissa

Melissa

11-04-2019 om 15:50

Pesten

Hallo

Ik zal ook zeker even nagaan of vragen op school (als u het niet weet) of hij zelf in het verleden op school in de klas of in de pauze geplaagd of gepest is geweest. Kinderen die namelijk gepest zijn willen ook weleens pesters worden. En idd is het specifiek kinderen van school die worden gepest door uw zoon of ook kinderen die niet bij uw zoon op school zitten? Kan misschien ook wel zijn dat hij door een familielid geplaagd of gepest wordt waar u geen zicht op heeft. Ik zal ook kijken of het in die hoek zit. Hoeft natuurlijk niet hoor. Kan ook zijn door de hormonen die gaan opspelen bijna in de pubertijd zitten

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.