Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Aubergine

Aubergine

24-09-2011 om 10:34

Zoon (11) heeft stiekum vuurwerk in tas

Hallo,

Gisteren bleek dat zoon (11, groep 8) een stuk of 10 rotjes met pakje lucifers in een zijvakje van zijn schooltas heeft.
Daar kwam ik per ongeluk achter; ik hoorde wat gerammel in zijn rugzak; dacht dat het de potloden waren die hij kwijt was en opende het achtervakje. Zoon was op dat moment weg.
Enfin, daar schrok ik wel van; hij weet dat vuurwerk alleen met oud&nieuw mag, dat het gevaarlijk is etc etc.

Ik heb hem er nog niet op aangesproken omdat ik gewoon niet weet in hoeverre ik hem zijn privé moet geven en hem de ruimte om het zelf aan me te vertellen. Hij natuurlijk "nog maar" 11 jaar, dus anderzijds heeft hij een aantal regels te accepteren...
Maarrrr ik wil ook niet dat het juist stiekemer gaat worden, als hij weet dat ik in zijn tas zit. En hij dus dit (of in de toekomst andere dingen) beter verstopt zodat het wel blijft gebeuren maar ik het dus helemaal niet weet.
Ik heb hem gesproken (gisteravond) over vertrouwen tussen elkaar. Dat hij altijd alles kan zeggen; enfin de hele riedel. Maar hij het enige wat uit hem komt is: dat weet ik wel en er is helemaal niets.

Wat is jullie mening hierover of ervaring mee?

groet,
Aubergine (gelegenheidsnick)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

24-09-2011 om 10:49

Confronteren

Het is niet zo'n ramp dat/als/wanneer kinderen iets stiekem doen, maar dit is gewoon geváárlijk! Er uit halen en confronteren. Waarom zou hij per definitie nog stiekemer worden? Misschien is het wel in één keer klaar.

Tirza

Jorianne

Jorianne

24-09-2011 om 11:55

Ook confronteren

Ik denk ook dat je je zoon moet confronteren. Je twijfel over hoe je hem er op aan zult spreken snap ik wel (privacy, vertrouwen) maar geldt wat mij betreft voor "vergrijpen" die onschuldiger of potentieel ongevaarlijker zijn.
Vuurwerk pak je af en je spreekt je zoon er op aan, da's mijn mening.

Beetje OT: mijn zoon van 10 heeft een rijke fantasie en een voorkeur voor militair spelen. Afgelopen week ging hij weer los en zei dat het gaaf zou zijn om een buisje te pakken, kruit erin van rotjes, lontje eraan... Ik heb hem toen gezegd dat hij dit jaar nog weer keurig alleen onder begeleiding van ons licht vuurwerk mag hebben, want dat zijn plannen heel gevaarlijk zijn. Hij was erg verontwaardigd want dat was gewoon fantasie, en dat zou hij toch nooit echt doen?! Maar ja, better safe than sorry.

Jorianne

Consequenties

Ik zou het innemen en aan zoon melden waarom: in plaats van je moeder kan ook de school ineens je vuurwerk vinden en dan kun je geschorst worden. Verder kun je een boete krijgen omdat vuurwerk verboden is buiten oudjaar, dus we leggen het weg tot het zover is.

Pakken

Ik zou het uit de rugzak halen, en als hij thuiskomt iets zeggen als 'goh wat leuk dat je al vuurwerk hebt, zullen we dat even opbergen tot oud en nieuw?' (of met je verjaardag stiekum afsteken, ja sorry hoor, ik vind vuurwerk nou eenmaal gewoon LEUK, en kan me de aantrekkingskracht op een 11-jarige erg goed voorstellen, liever samen stout, en dan een beetje veiliger, dan kind alleen laten klooien met vuurwerk).

Dirksmama (o.t.)

Ik ben net heel hard van mijn mijn stoel gevallen. Jij en vuurwerk? Echt waar? Om een of andere reden had ik dat echt niet verwacht.

Wel leuk zo'n onverwachte onthulling.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Confronteren

hij heeft iets illegaals in zijn tas. Ik zu op rustige toon dit duidelijk maken dat er aan dit gedrag duidelijke consequenties zitten. A hij heeft zichzelf in gevaar gebracht maar ook iedereen direct in zijn omgeving, misschien wel mijn kindjes.

Ik zit zelfs te denken dat ik met mijn kind naar het politiebureau zou gaan om het in te leveren en allerei beeld materiaal van afgerukte handen ed zou laten zien. Ja dit gaat mi wel even verder dan een joint stiekem in de tas.

Ik zou het ook op school melden, dat dit gebeurt is en dat ze er een topic over maken, vuurwerk en veiligheid.

Ja ik zou hem toch echt flink laten schrikken en hem op de feiten drukken.

Ik vind de reactie van dirksmama

belachelijk.

Fiorucci

Fiorucci

25-09-2011 om 07:15

Waarom manda?

Mijn kinderen heb ik rond die leeftijd geleerd hoe je vuurwerk moet afsteken. Heb jij nou echt de illusie dat jongens iets gelijk niet meer doen omdat mammie zegt: Mag niet? En natuurlijk mag het alleen op oudjaar, en natuurlijk krijgen ze hier goede voorlichting op school, maar ik wilde graag,dat als het dan een keer stiekem zou gebeuren, ze het veilig zouden doen. Kijk, mijn man deed het net als Dirksmama: Gaaf he dat vuurwerk, ik vond dat vroeger ook zo onwijs leuk,maar nu ben je de pineut als je betrapt wordt, het mag niet. Moet je naar bureau Halt , en dat wil je echt niet. Daar bereik je meer mee dan gewoon verbieden, is mijn ervaring.

Aubergine

Aubergine

25-09-2011 om 09:13

Hem gesproken maar...

Hallo,

bedankt voor jullie reakties! Heel fijn om te lezen.
Gisteren overdag was hij weg, maar 's avonds heb ik heb (met man erbij) aangesproken en geconfronteerd. Op een volgens mij rustige en duidelijk manier gevraagd hoe hij er aan kwam, van wie het kwam etc. Ook verteld dat het naast gevaarlijk ook verboden was. Vorig jaar is er nota bene iemand van bureau Halt op school geweest en daar was hij erg van onder de indruk.
Zoon is op zich een voorzichtige jongen (eerder bangig dan stoer) dus mede daarom was ik nogal verbaasd.
Maar goed, eerst ontkende hij (dat komt niet uit mijn tas) en daarna zei hij dat hij lucifers in onze auto had gevonden (huh??) en geen idee had hoe die rotjes in zijn rugzak kwamen. Tranen, tranen, en haast dramatisch dat hij écht niet weet hoe hij er aan kwam.
We hebben ze uit zijn rugzak laten halen en omdat ik vooral inzette op elkaar kunnen vertrouwen, ons alles kunnen vertellen (ook als je het voor een ander bewaart) wilde ik het verder daar bij laten. Zoals hierboven al geschreven werd: dan leggen we het weg tot Oudjaar.

maar toen bleek dat er maar 4 rotjes in zijn rugzakje zaten, het dichte pakje was weg.
Ik baalde dat ik niet alles zelf uit zijn rugzak had gehaald (eerder die dag) en hij ontkende in alle toonaarden dat er meer rotjes waren geweest. Man dacht ook dat ik me vergiste, maar toen ik gisteravond laat zijn schone kleren in de kast legde, zag ik dus het pakje rotjes verstopt achter zijn pyama's liggen...
Grrrromm, daar baal ik helemaal van. Dat hij ruim de mogelijkheid krijgt om schoon schip te maken (en daar heb ik ook over gesproken) maar zó stiekum te doen.
Dus ofwel hij voelde al nattigheid of hij staat onder druk (van iemand of uit loyaliteit), maar ik baal heel erg.
Hij slaapt nu nog, maar zo ga ik hem weer aanspreken. Zucht; ik ben nu echt boos. Ik wilde gisteren nog foto's van vuurwerkongelukken laten zien, maar man vond dat niet nodig en 'een goed gesprek' genoeg. Daar ben ik het mee eens, maar nu even niet.
Ga maar even koffie zetten en mijn 'strategie' bepalen.

Wordt vervolgd...
groeten,
Aubergine

Fiorucci

Fiorucci

25-09-2011 om 09:37

Joyeux

Soms hebben oudere jongens nog over van vorig jaar, en delen dit uit. (Ik heb ook nog wat pakjes rotjes liggen in de schuur,trouwens.) Dus zo kan het ook gaan.

Ach vervelend

Vervelend dat je zoon je toch niet genoeg vertrouwt!
Ik zou niet boos worden, maar erbij blijven dat het opgeborgen blijft tot oud en nieuw.
Zelf zou ik er vooral achter proberen te komen WAAR het vandaan komt, want hoe leuk vuurwerk is, het is in deze tijd van het jaar illegaal, en het is NOG fouter om jonge jongens er mee in contact te brengen.
Degene die mijn kind vuurwerk verschaft heeft dus echt een probleem! Mocht het geen leeftijdsgenootje zijn, dan zou ik naar de politie gaan.

Overigens, ik zou me meer opwinden over een joint. En die trekken we samen door de WC, die steken we niet aan!

Ely

Ely

25-09-2011 om 09:59

Jee

Wat een boeiend draadje weer.

aubergine: ik snap je frustratie helemaal, dat stiekume vind ik ook heel moeilijk. Mijn broer zegt altijd dat ze tot ong 12 jaar nog geen 'geweten' hebben en dat je daar rekening mee moet houden maar ja...

Fio: als ik je reactie lees zou ik als kind eruit leren dat ik vooral een fout had gemaakt door betrapt te worden en dat ik dus volgende keer wel zoiets mag doen zolang ik maar niet betrapt word....

Dirksmama: jij bent toch de volwassene of vergis ik me nou? Natuurlijk kan je ook vuurwerk leuk vinden maar dan kun je er toch binnen de regels met hem samen van genieten? Steekt hij met zijn verjaardag het vuurwerk af en loopt er net een bejaarde langs die zich te pletter schrikt? Of een hond die als de dood is voor vuurwerk en panisch reageert?

Btw: ik vind uitleggen hoe veilig met vuurwerk om te gaan ook juist prima en iets heel anders dan het aanmoedigen buiten de jaarwisseling met vuurwerk te spelen.

Voor mij heeft dit draadje een paar duidelijke 'mij overkomt dat niet' reacties, onverwacht...

Weleens brandwonden gehad of gezien? Vreselijk.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci

Fiorucci

25-09-2011 om 10:45

Ely

Dan begrijp je mijn reactie volkomen verkeerd.
Ik leg uit wat de consequenties zijn. Ik leg uit hoe het veilig moet en wanneer het al dan niet mag. Maar ook dat ik best begrijp dat ze het leuk vinden.

Merel

Merel

25-09-2011 om 10:50

Oh jee

Hier in de schuur liggen ook nog wat pakjes vuurwerk, van die gewone kleine rotjes, die dingen waren namelijk erg goedkoop met oudjaar dus zoon had er veel te veel van gekocht een kreeg het niet op. Ook heeft hij iets liggen wat niet knalt maar rond gaat draaien en hele mooie kleurtjes maakt. Die sierdingen die steekt hij nog wel eens af in de achtertuin en dan moet ik even komen kijken (zoon is 13). Die knalletjes mag hij niet van mij doen, dat gaat hij maar weer rond oud en nieuw opmaken (als ze het nog doen tegen die tijd) maar ja...
Mijn zoon wilde ook eens fikkie steken, dat heb ik toen ook toegelaten, samen met zijn oudere zus mochten ze toen van mij wat krantjes en stukjes hout in de fik steken in de achtertuin, op het gras. Het mocht natuurlijk geen groot vuur worden, want de buren mogen er natuurlijk geen last van krijgen, maar oh wat vonden ze het leuk. Ik vond het wel een interessante les, want op een gegeven moment werd zoon zo enthousiast dat hij ook nog wel iets van plastic op het kleine vuurtje wilde gooien, kon ik meteen ingrijpen en zeggen dat dat een heel slecht plan was (stank en rook, en giftige lucht waarschijnlijk) dus dat het alleen met wat papier en houtjes mocht.
Ik denk zelf dat het beter is dat ze het doen waar ik bij ben, dan een keertje wanneer ik er niet ben en het misschien helemaal uit de hand loopt. Die fase dat ze dit wilden doen is allang weer voorbij, maar in die tijd wilden ze dit wel om de 2 maanden eens een keertje doen, en ik vond dat dus goed (maar lette wel op) En daarna moesten ze meteen onder de douche want ze stonken dan een uur in de wind.

P.s. ik had vroeger broers die dus wel stiekem fikkie stookten (nooit fout gegaan gelukkig) en vuurwerk bommetjes maakten. (vuurwerk in een pvc-buis proppen) gelukkig is er nooit iets misgegaan en mijn ouders wisten van niets, ze namen alles mee naar een veld buiten het dorp en gingen daar klooien (met andere vriendjes) Blijkbaar heeft dit soort gedoe enorme aantrekkingskracht op kinderen (vnl. jongens vermoed ik)

Oefenen

veilig afsteken doe je met oud en nieuw.

Confronteren

Aubergine ik zou het laten rusten. En er geen vertrouwenskwestie van maken.
Het is eigenlijk al te hoog opgelopen en dan gaan de hakken in het zand. Twee volwassenen tegenover een kind drukt een kind in de verdediging. Je boosheid werkt tegen je.
Ik zou nu rustig zeggen dat je die andere rotjes ook hebt gevonden en hebt ingenomen en dat je hoopt dat hij uit de problemen blijft want is niet handig voor hemzelf.

Oefenen

Inderdaad, net als bij Merel, oefende vuur een grote aantrekkingskracht uit op zoon, nog wel meer zaken overigens in de experimentele sfeer. Ik had met zoon de afspraak dat we dat samen deden, desnoods elke dag, zodat hij heeft geleerd om ermee om te gaan.
Maar zoon is door onhandig gedrag, rotje van de straat oprapen waar medescholieren bij waren, ook al een keer geschorst geweest, dus hopelijk is hij er nu afdoende mee bekend dat het naast gevaarlijk ook onhandige consequenties voor jezelf heeft.

liora

liora

25-09-2011 om 12:18

Rustig

Ik zou rustig blijven en het wat minder persoonlijk maken. Ik vind het ook niet zo schokkend. Geen kind vertelt zijn ouders alles en die tienerleeftijd is doodeng omdat ze weleens vuurwerk kunnen afsteken, een joint roken, coke snuiven, pilletje nemen, coma zuipen, gevaarlijk fietsen, etc.

Liora

Ely

Ely

25-09-2011 om 14:15

Sorry fio

Dan had ik je idd verkeerd begrepen

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ely

Niet in elk land mag vuurwerk alleen met oud- en nieuw

Belangrijkste vind ik

Haal het stiekume er af.

Fiorucci

Fiorucci

25-09-2011 om 16:38

Ely

Is ok hoor! Soms komt iets geschreven anders over dan bedoeld.

Fiorucci

Fiorucci

25-09-2011 om 16:39

Manda

Nee, toch ook een paar dagen ervoor, want in de heat of the moment als heel nederland knalt kun jij niet rustig uitleggenw at de bedoeling is.

Rafelkap

Rafelkap

25-09-2011 om 19:00

Mijn man

nam vroeger als kind een bom mee in de trein naar Oostenrijk. Dit wisten zijn ouders niet. Hij was op de lagere en middelbare school berucht om zijn bommen. Gelukkig kan je allerlei (vreselijk gevaarlijke explosieve) dingen niet meer krijgen nu, die hij als 9 jarige gewoon kocht. Later is hij (uiteraard) scheikunde gaan studeren. Wij vertellen allerlei prachtige verhalen dus maar niet aan de kinderen, voor het geval ze het na willen doen Bij hem zitten z'n vingers en ogen er nog aan, maar ik zou em ook knijpen als ik explosieven vond in tas van zoon.
Ik zou een scheikundedoos geven voor sinterklaas, beter onder toezicht wat experimenteren.

Jade

Jade

25-09-2011 om 19:34

Fiorucci,

"Nee, toch ook een paar dagen ervoor, want in de heat of the moment als heel nederland knalt kun jij niet rustig uitleggenw at de bedoeling is."

Je mag vuurwerk afsteken op 31 december van 10.00 uur 's morgens tot 02.00 uur 's nachts, eerder dus niet. Dan heb je ruim de tijd om rustig uit te leggen wat de bedoeling is. Heel Nederland knalt niet om 10.00 uur 's ochtends

Ely

Ely

25-09-2011 om 22:17

Dirksmama

Daar heb ik het toch ook niet over? Ik weet niet waar jij woont en wat daar dan wel en niet mag. Het gaat er ook om dat jij dat weet en niet ik

Ik schreef dat ik het niet zou aanmoedigen buiten o&n om en dat ik het naar spul vind, dat vuurwerk- in handen van een kind (of onnadenkende volwassene) om een aantal redenen.

Begrijp me niet verkeerd, vind vuurwerk prachtig en leuk maar ti's geen speelgoed.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci

Fiorucci

26-09-2011 om 07:02

Jade

Hier wordt vanaf 10.00 al het nodige afgestoken, daarbij zijn mijn buren niet blij als ik dan ook al om 10.00 zou beginnen in mijn eigen tuin. Dus soms leggen we al wat uit de dag ervoor ofzo. Uitleggen is trouwens niet alleen het afsteken zelf!!

Juist omdat het geen speelgoed is

doe ik het liever samen met de kinderen.
Zelfde voor chemieproefjes, in mijn jeugd ook heel wat leuks gefabriceerd op dat punt: mooi, dat doen we dus ook SAMEN, zodat ik weet dat het dak op het huis blijft en de vingers aan de handen.

Tirza G.

Tirza G.

26-09-2011 om 15:57

Juist omdat het wel speelgoed is

Laten we wel wezen: vuurwerk is natuurlijk gewoon speelgoed voor grote jongens. Waar je vaardigheden en inzichten voor nodig hebt. That's it. Dat geldt net zo goed voor koken en bakken. En ze zullen het tóch een keer moeten leren, een heleboel vaardigheden zul je nou eenmaal in de loop der tijden aan je kinderen moeten leren. Fietsen en koken zijn dan wel de meest 'geaccepteerde', maar ik zie mogelijkheden genoeg. Voor nagels lakken. Haarverven. Vuurwerk afsteken. Het aquarium verschonen. Allemaal dingen met die extra 'oei als dat maar goedgaat'-factor.

Tirza (met nagellak op zo ongeveer al haar meubilair. Het lakken was snel genoeg aangeleerd. Maar het moet ook drógen)

Aubergine

Aubergine

26-09-2011 om 16:31

Hoe het hier nu is:

Hallo allemaal,

Ik heb alles gelezen en er weer heel wat van opgestoken . Fijn ook, jullie bijdragen, ideeën en ervaringen (ook met de nagellak van Tirza )

Hoe het nu is hier: zondagochtend ben ik even naar de kamer van zoon gegaan (hij was uit bed gelijk gaan lego-en) en gevraagd of hij ons gesprekje kon kon herinneren en waar het nou over ging. We waren beiden rustig, ik merkte dat hij het vooral niet durfde te zeggen.
Nou, dat wist hij nog en gelukkig had hij het ook over dat het over elkaar vertrouwen en niet-stiekum doen ging.
Enfin; we hebben een goed gesprekje gehad, en dat ging eigenlijk over vertrouwen (het komt te voet en gaat te paard) en stiekum doen.
Blijkbaar heeft hij de rotjes een week of wat geleden van de vliering gepakt (daar bewaren we in een tas het vuurwerk dat over is) toen hij daar wat anders haalde. Volgens hem is er niets afgestoken en weet hij echt ook wel waarom het niet kan/mag.

Enfin, volgens mij is de boodschap duidelijk. Zoals gezegd; ik schrok er flink van toen ik het vond en vooral het niet durven zeggen zat me dwars. We blijven ons best doen, en ik hoop van ganser harte dat dit nu goed is opgelost (voor allemaal en op een constructieve manier).

groeten,
Aubergine

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.