Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Emlyn

Emlyn

21-03-2010 om 22:57

Zoon (bijna 4) poept alleen in luier

Hallo allemaal,

Hier een probleem wat vast vaker voorkomt, dus graag tips/adviezen. Mijn zoon wordt volgende week 4 en poept nog altijd in zijn luier. Hij is zindelijk voor zowel poep als plas, maar wil niet op de WC of het potje poepen ("dat vind ik een beetje eng mama"). Plassen doet hij allang wel op de WC. Binnenkort gaat hij naar school en hij is nu aan het wennen. Volgens mij zorgt dat ook wel voor spanningen, hij heeft tenminste de laatste tijd veel ongelukjes (zowel met poepen als plassen). Op zich vind ik het helemaal niet erg om hem een luier om te doen als hij moet poepen (hij zal het wel een keer gaan leren) maar op school hebben ze al aangegeven dat ze ons bellen als hij daar in zijn broek poept, en dan moet hij gehaald worden. Het zou dus wel fijn zijn als hij daar geen ongelukjes meer heeft.

Iemand ideeën?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Stapje voor stapje

Ik heb maar een kleine tip voor een stapje in de goede richting. Poepen in de luier mag, maar dan wel in de wc (in de wc-ruimte) Dat doen we immmers allemaal.

succes
Groetjes

Herkenning

Onze zoon had dat ook tot zo'n twee maanden voordat hij naar school moest/mocht. Een aantal weken bezig geweest met hem en het steeds meer zíjn probleem laten worden. Dus thuis wel een luier om gedaan als hij moest poepen maar bijvoorbeeld als we ergens op visite waren niet, wel uiteraard aanbieden hem te begeleiden naar het toilet. Zo ook op de peuterspeelzaal gedaan, geen luier meer voorhanden, helaas het is jou probleem. Maar onze zoon had geen "ongelukjes" dus dan is het misschien ook makkelijker. Succes.

Prakje

Prakje

22-03-2010 om 14:24

Hier ook... (zoon 6,5)

en zoon is inmiddels 6,5... wij hebben 'alles' geprobeerd en het helpt allemaal niet. Is net als jouw zoon gewoon zindelijk. Plast zittend op de WC, want mogen hier niet staan. Maar ontlasting houdt hij op tot hij een luier aan heeft.

Zoon wil hier dus absoluut niet op de WC zitten om te poepen, ook niet met een luier. We hebben hem afgelopen zomer - in de vakantie - voor het blok gezet. Op de WC of niet poepen... afijn, meneer heeft 2 weken(!) zijn ontlasting opgehouden. En uiteindelijk kwam die er snachts, geholpen door lactulose - in zijn pyjama/bed uit... jakkes!

Wij hebben het opgegeven, hij krijgt nu elke ochtend een luier. Gaat dan op zijn kamer poepen en daarna is het aankleden en naar school.

Hier nooit ongelukjes gehad hoor... die zijn oudere broer wel, omdat hij te druk was met spelen, en vergat te gaan plassen. Waardoor hij uiteindelijk een ontlasting incontinentie ontwikkelde

Daar hielp een strak schema van WC-momenten heel goed.

En ik zou me niet te druk maken om juffen en op laten halen van je kind. Je hoeft een kind dat overgeeft toch ook niet op te halen? Een kind poept niet expres in zijn broek, net als dat het niet expres gaat overgeven.
Dit was voor onze school het argument dat ze zoonlief (de middelste dus) wel verschoonden iedere keer.

Bovendien werken wij beiden op een uur rijden afstand, geen idee hoe ze dat voor zich zien. Een uur met een stinkend kind in de klas...

suc6 ermee!

diana v/d walle

diana v/d walle

24-03-2010 om 10:54

Ook

Hier precies hetzelfde verhaal: zoon ( bijna 5 jaar), poept alleen in luier. Is verder hartstikke zindelijk, plast op de wc, houdt zijn poep op school op tot thuis, dus heb inderdaad geen problemen met school. Als we hem dwingen o.i.d. dan houdt hij het op en hij krijt al movicolon wegens moelijke ontlasting. Wij hebben besloten er niets aan te doen. Blijkbaar is hij hier nog niet aan toe. Ik vind het wel vervelend, vooral vies eigenlijk, en ik zeg ook weleens voor de grap tegen mijn man: "als tie 16 is, mag zijn vriendin het doen". Wij praten er met hem weinig over. Heb het idee dat dat beter helpt...
Hij wil soms weleens een natte scheet laten op de wc, waardoor zijn billen vuil zijn en belonen hem dan met een sticker. Poep=poep...

Ik zou je niet te druk maken, maar snap dat het met school een probleem is... Weet dat er in ieder geval nog meer kindjes zijn!

Gr Diana

Hier tot 4.8 jaar

ook gedaan. Ik heb ook echt alles geprobeerd; beloningsysteem, geen luier geven, boos worden. Niets hielp. Als ik hem geen luier gaf hield hij het op. Hij had nooit ongelukjes en poepte iedere morgen voordat hij naar school ging en heel soms later op de dag maar dan hield hij het op tot thuis. Ik heb altijd als advies gekregen het zo te laten, omdat zijn ontlasting goed was. Als ze verstopt raken door ophouden ben je verder van huis. dochtertje van vriendin is nu 9 en heeft nog last door de verstopping toen ze kleuter was. Ik heb heel langzaam aan, en dan praat ik over maanden, stap voor stap het toch voor elkaar gekregen. Begonnen met in de wc te gaan staan met luier want daar hoor je te poepen. Toen op de wc zitten met luier aan. Toen heb ik aangekondigd dat we in de herfstvakantie een gat in de luier gingen knippen met veel uitleg erbij. Dat heb ik twee keer moeten doen en hij was om. En dan te bedenken dat hij met 2,5 jaar zindelijk was dag en nacht. Wel heb ik gemerkt dat het bij hem te maken had met het feit dat hij het gewoon vies vind. Want nu poept hij wel op de wc maar ook alleen thuis en zijn billen afvegen is nu het volgende drama. Want dat vind hij vies en dat moet ik maar doen. Veel succes ik hoop dat je er iets mee kan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.