Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Mieps

Mieps

06-11-2010 om 08:41

Zoon kan niet eten met mensen erbij

Onze zoon van 8 heeft vanaf zijn geboorte ernstige KNO klachten. Vanaf het moment dat hij als baby aan de groentehapjes mocht is het al fout gegaan. Hij heeft eten altijd geassocieerd met pijn. Daarbij heeft hij 7 jaar lang non-stop antibiotica gekregen wat ook niet goed was voor zijn eetlust. Eten is dus een drama geweest. Hij durfde niet te eten en al helemaal niets nieuws. Gelukkig gaat het nu echt een stuk beter met hem. Geen AB meer en minder klachten. Hij eet aardig met de pot mee en durft weer te eten.
Probleem waar we nog wel tegenaan lopen is dat zoon niet lijkt te kunnen eten als we met het hele gezin aan tafel zitten. Brood gaat hij pas eten als wij allang klaar zijn. Ook avondeten gaat hij pas eten als wij al aan het toetje zitten. We komen er niet achter waarom hij niet eet als we samen eten. Misschien is het te druk? Belonen en straffen helpt allemaal niet of maar tijdelijk. Hij lijkt het ook niet expres te doen. Hem laten eten voor wij aan tafel gaan werkt ook niet. Qua avondeten lukt dat ook niet logistiek. Hij heeft ook veel tijd nodig om te eten ook op school en ook daar eet hij pas als iedereen al klaar is. De juf wordt er ook simpel van.
Wie heeft een idee om hem tegelijk te laten eten met ons?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wat zegt hij er zelf van?

Wat geeft je zoon je er zelf over aan? Wat houdt hem tegen? Als hij zelf niet met antwoorden komt, zou je gesloten vragen kunnen proberen naar angst, schaamte, pijn etc. Wat zou hem kunnen helpen dat hij het wel doet/durft/kan? Hij is 8 jaar dus kan zelf betrokken worden in de oplossing zou ik zo zeggen?

Ik zou hem serieus nemen (ik zeg niet dat je dat niet doet btw), begrip tonen en aangeven dat je hem graag wil helpen het samen op te lossen.

Marleen

Marleen

06-11-2010 om 12:14

Stapje voor stapje

Hio,
Ik weet niet of dat lukt zonder dat evt. andere kinderen jaloers worden, maar misschien kan hij inde kamer eten (voor de tv?) terwijl jullie tegelijkertijd in de keuken eten. Of iets dergelijks. Zodat hij jullie wel hoort maar toch apart zit. En daarna twee keer in de week aan tafel en 5 keer apart, en zo verder. Ik kan me ergens wel voorstellen dat als eten zo'n 'ding' is je dat liever een tijdje alleen doet. En als hij nu al zover is dat hij gewoon eet komt dat andere vast ook wel goed over een tijdje. Succes! groetjes, Marleen

Eens met marleen

Ik zou proberen je zoon er stap voor stap bij jullie aan tafel te laten eten. Eerst misschien inderdaad jullie in de keuken en zoon in de kamer of andersom. Dan allemaal in kamer/ keuken maar nog niet aan tafel.

Als dat lukt zou ik er met de juf eens over hebben en vragen of zoon op school misschien ook apart mag zitten.

belangrijk is denk ik wel dat jullie dit als keus brengen en niet verplichten. laat hem kiezen.

Wat vaak helpt om achter dingen te komen is het kind te vragen om te tekenen wat er gebeurd. Een kind hoeft daar niet super goed voor te kunnen tekenen, maar als je zo'n tekening met het kind bespreekt valt je mond soms open van wat er dan aan verhaal uit komt.

Sterkte.

Gr Pham

bertje1

bertje1

07-11-2010 om 21:56

Misschien tip

je zou ook kunnen proberen om hem later of ergens anders te laten eten en dan in stapjes aan tafel te laten eten: eerst er bij zitten, dan bijv. 1 minuut (met wekker) ophogend en positief stimuleren... of misschien '1 hap' samen eten, etc.
en proberen af te leiden. MIsschien heb je dit allang geprobeerd.. succes er mee

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.