Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Daan

Daan

31-01-2010 om 11:17

Zoon laatste tijd agressief en emotioneel

Zoon zit nu een tijdje in groep 3 (gemengde groep 3/4). Op zich gaat het prima, hij is slim en kan goed mee met rekenen/lezen. Wel roept hij al een hele tijd dat "de juf STOM is" en dat hij "zoveel moet doen".

Sinds een tijdje is hij wel anders geworden: hij wordt agressiever naar zijn kleinere zus. Slaat en duwt. En als wij hem corrigeren gaat hij enorm tekeer: huilen, krijsen, oren dicht doen, naar boven stampen?!
Zo kennen we hem niet!

Is dat omdat hij niet lekker in zijn vel zit? Of is het een volgende fase, begint hij zijn onschuld te verliezen en doet hij gewoon de "grote" jongens uit groep 4 na met slaan en schoppen (dat zouden ze nl ook bij hem doen?) en vloeken en alles STOM noemen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
daan

daan

31-01-2010 om 11:18

En wat te doen

en logische vervolgvraag: wat doen we er tegen? Ik wil mijn lieve rustige vrolijke ventje terug!

angel3

angel3

01-02-2010 om 09:57

Er zit hem iets dwars

Nee ik zou dit niet zien als een vervolg fase van verlies van onschuld. Er zit hem iets dwars.
Wat is er dan stom aan de juf?
Ik zou proberen eens met hem te praten. Heel concreet, zonder oordeel. Niet zelf er gelijk bovenop met redenen en dat het zo hoort en dat ie niet dit moet doen maar wel dat. Alleen maar luisteren en hem bevestigen in zijn gevoel (rot voor je, kan me voorstellen dat, ik zie dat je verdrietig bent, ik zie dat je er boos van wordt etc).
Dan kijken of hij zelf een oplossing kan bedenken voor de dingen waar hij mee zit.
Ik zou ook es met de juf praten of zij enig idee heeft.
Ik zou dit wel serieus nemen. Misschien is het gewoon allemaal wat veel voor hem en doet hij daarom zo (moe). Misschien is er meer aan de hand (kan niet meekomen, ligt niet goed in de groep, voelt zich onzeker)
Het vervelende is anders dat je thuis alleen maar 'boos' moet zijn omdat zijn gedrag niet door de beugel kan. Daar wordt hij ook niet blij van. Hij is thuis blijkbaar aan het afreageren....
Sterkte!
(ps ik herken het een beetje. Zoon had dit einde groep 1. Bij hem bleek het een gehoor probleem te zijn. Hij kreeg buisjes en het gedragsprobleem was ook over. Maar het kunnen vele redenen zijn)
groet

Daan

Daan

04-02-2010 om 08:31

Inderdaad

Gepraat met juf, die merkte hetzelfde op. Zij dacht aan een test hoogbegaafdheid?
Ook gepraat met zoon, maar dat is zo lastig. Hij praat wel maar niet over wat hem echt dwars zit. Krijg het er bijna niet uit en moet natuurlijk oppassen voor al te suggestieve vragen. Op het moment is bovendien alles "stom". Ik doe maar even wat rustig aan met hem. Niet te snel boos worden, veel aandacht, niet teveel vragen.

Dank je!

Unhappy?

Is hij niet gewoon ergens niet gelukkig mee?

Mijn zoon van 9 kan op dezelfde manier reageren als hij erg slecht in zijn vel zit. Vorig jaar spetember is hij op een hele vervelende manier door een nieuwe trainer als keeper (3 jaar vaste keeper) behandeld en d egrond in gestampt. Dit heeft hem zo veel pijn enverdriet gedaan dat wij weer helemaal opnieuw moesten beginnen meht hem. Hij werd boos en agressief naar zijn zus, en liep steeds te schreeuwen.

Wij hebben hem positieve aandacht gegeven op de momenten dat hij wel zich gedroeg. Netw at meer aandacht gegeven en toen kwam, het er uit, misschien zou dit ook bij jouw zoon kunnen helpen?

Maar Daan ik heb mijn twijfels bij het oordeel van de juf (ken hem nartuurlijk niet)maar tegenwoordig wordt er zo snel een stempeltje op een kind gedrukt al shij/zij even niet mee gaat on de stroming.

Daan

Daan

06-02-2010 om 12:27

Rivalla

Je hebt helemaal gelijk hoor. Stempeltjes werken nu eenmaal makkelijker dan "gewoon niet lekker in je vel".
Punt hier is dat ik het niet zo goed kan achterhalen WAT er dan is. Hij is heel gevoelig, kan zomaar iets dergelijks zijn.

Daan

Het kan ook een leeftijdding zijn. Ik merk aan mijn zoon dat hij puistjes krijgt etc... Van mijn dochter weet ik nog dta het een hele verwarrende periode is. Het begin van de puberteit en toch nog een kleine jongen willen zijn, ik merk dat mijn zoon zich hier niet helemaal mee uit de voeten kan, en dan op die manier reageerde. Veel succes verder!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.