Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Jesse_1

Jesse_1

14-11-2010 om 19:57

Zoon liegt over schoeninhoud.

Ja ja, het is zover, de Sint is in het land en onze 3 jongens mochten hun schoen zetten (oudste weet van de hoed en de rand). Bij elk heb ik een mini-sintje en een mini-pietje van chocola gedaan en 3 chocomunten.
Vanmorgen was Jongste als eerste beneden, vlak erna Oudste en vervolgens Middelste. Nu had Jongste geen mini-pietje in zijn schoen en heeft daarom van beide broers een chocomunt gehad. Ik weet echt héél zeker dat ik bij ieder dit in de schoen heb gedaan en 'vermoed' dus dat Jongste de eerste chocola al achter de kiezen had voor de anderen beneden verschenen. Hij is ook wel het type om hierover te liegen trouwens.
Nu vind ik het wel erg sneu dat zijn broers een deel van hun chocola hiervoor af hebben gestaan, maar ik kan natuurlijk niet zeggen dat ik weet wat in de schoenen zat! Hoe kan ik hiervoor de Jongste toch nog een 'straf' geven? Ik had al bedacht dat de Sint zelf zich hier voor leent, maar ik weet nog niet hoe ik dit in moet kleden.
Hij moet het wel echt 'voelen', dit lieve schatje denkt nog steeds dat hij het middelpunt van de wereld is en zorgt er altijd voor dat hij zijn zin krijgt. Toch moet het niet zielig worden.
Minder in de volgende schoen (met brief)? Of misschien wel niets, alleen een brief dat hij de kans krijgt de waarheid op te biechten en dat hij dan de volgende dag zijn schoen nog eens mag zetten (ze zetten hem hier alleen elke zaterdag)?
Iemand creatieve ideeën?!
Jesse

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Piet

Hoi
Jij kunt niets zeggen maar zwarte piet ziet en weet alles. Bij de volgende keer schoen zetten kun je er een rijmpje bij doen waar het wordt aangehaald en hem dan evt minder chocolade geven.

Precies

hier neemt Piet de taak van de correctie over, want iets vergelijkbaars is hier ook wel eens gebeurd. Klein gedichtje de volgende keer en inderdaad minder dan de anderen! Wel heel lief van de groters, trouwens!

Kleine XX, jij denkt misschien van niet,
maar er is niets wat deze Piet niet ziet.
Daarom voor jou dit keer wat minder snoepgoed
en voor je broers wat meer zoet
let op dat je de volgende keer eerlijk doet
dan komt alles weer helemaal goed.

zoiets?

Ik zie het voor me...

Ik zie je zoontje al helemaal voor me. Zondagochtend, al vroeg naar beneden in zijn pyama. Ik zou dat gezicht wel willen zien, zijn blik bij al dat heerlijks in die schoentjes. Smikkel, smikkel. Hij heeft zich vast moeten bedwingen om niet alles op te eten. Jammer dat de chocola niet tot aan zijn oren zat toen de rest beneden kwam. Hij heeft vast nog wat zitten poetsen...
Hahaha.
Een klein gedichtje van Piet is wel grappig, maar wel wat in zijn schoen hoor!

Vic

Vic

14-11-2010 om 22:32

Doet me denken (o.t.)

Iets heel anders, maar een beetje toepasselijk. Mijn oudste heeft toen ze een jaar of 8 was eens een zwarte handschoen neergelegd bij haar schoen. Ik schrok daar wel van, want hoe komt er ineens een zwarte handschoen in huis? Dochter ontkende stellig dat zij er iets mee te maken had en beweerde dat het vast Zwarte Piet was geweest. Toen ik zei dat dat me onwaarschijnlijk leek vroeg ze of Sinterklaas soms niet echt was. Omdat ik vermoedde dat ze op slinkse wijze het geheim wilde ontfutselen, en ik haar geloof niet vlak voor 5 december wilde afnemen, ben ik maar meegegaan in het Pietenverhaal. Natuurlijk wel even alle sloten en ramen gecontroleerd

Carmen

Carmen

14-11-2010 om 23:50

Doet mij ook denken

En wel aan een verhaal van een collega. Zij en haar drie brussen kregen altijd een chocolade sint of piet in de schoen. Zij bewaarde haar kostbare kleinood altijd een tijdje omdat ze het mooi vond. De jongste broer daarentegen at alles altijd meteen op. Moeder wist dat. Dus toen ze een keer een gebroken of beschadigde Sint had deed ze die in de schoen van jongste zoon, want die at het toch meteen op. Helaas vond deze zoon dat niet zo'n goed idee en hij ruilde zijn kapotte Sint om met de gave Sint uit de schoen van zijn zus
Overigens pak ik altijd alle schoenkadootjes in. Voornamelijk omdat ik dat leuker vind. Maar dan voorkom je dit soort geintjes wel meteen.

Piet ziet

Piet ziet 't.
Maar om het boemaneffect te voorkomen zou ik niet de jongste een gedicht geven, maar de twee oudsten. Omdat Piet gezien heeft dat ze zo lief waren de jongste iets te geven, terwijl Piet wist wat iedereen kreeg of zo.

Maxime.M

Maxime.M

15-11-2010 om 09:42

Goed idee

Goed idee, voortaan de schoenkadootjes inpakken met naam op het pakketje en volgende week de twee oudsten iets extra's geven met een gedichtje dat ze zo lief waren te delen.

liora

liora

15-11-2010 om 13:29

Of...

Misschien werd een van de oudste eerder wakker en heeft die in het holst van de nacht de inhoud van de jongste opgegeten??

Vandaar misschien ook de grote bereidheid tot delen?

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tirza G.

Tirza G.

15-11-2010 om 16:16

Inpakken helpt niet

Mijn kinderen gaan gewoon voor het grootste pakje. Ik heb hier ook wel eens blije kinderhoofdjes aan mijn bedrand gehad met het kado van de ander in hun handen........Blijkbaar was het íets grotere pakje van hun brusje toch écht aantrekkelijker.

Tirza

Sint en piet zijn geen boemannen...

ik zou jongste niet te hard aanpakken, hij is nog maar 6!!!
ik vind de oplossing van Dirksmama ook mooi, juist de oudste 2 even in het zonnetje laten zetten door sint of piet; goed gedrag belonen en verkeerd gedrag negeren...
(soms is het net hondentraining vind ik...ha ha)

Ilona

Ilona

15-11-2010 om 22:02

Zelf oplossen!

Natuurlijk kun jij het als ouder WEL weten, je bent 's ochtends toevallig een glaasje water gaan halen, de krant oprapen, naar het toilet, 's avonds piet gezien toen hij de schoen vulde, er zijn zoveel opties.
In elk geval je kind er ZELF op aanspreken, buiten die andere twee en buiten Sint en Piet om (hij is pas 6) en laat het daarbij rusten. Gedichten voor een kind wat nog gelooft?!?!
Ik heb deze discussie eens met een andere moeder gevoerd en ha, ha, hi, hi sint en piet zullen dat varkentje wel eens wassen. Ik was (en ben nu weer) met stomheid geslagen. Maar goed, ben de enige op dit forum geloof ik.
Ilona

liora

liora

15-11-2010 om 23:44

Maar

Je weet toch niet wat er is gebeurd? Wat als een van de oudere kinderen iets uit de schoen van jongste hebben gehaald?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Jesse_1

Jesse_1

15-11-2010 om 23:45

Bedankt voor de suggesties

1. Ik weet echt heel zeker dat Jongste dit gedaan heeft. Andere 2 komen niet in aanmerking (Oudste zou - ALS hij het al gedaan zou hebben - bedacht hebben dat het op zou vallen als iemand minder had. Middelste slaapt te diep èn op zolder, bovendien houdt hij niet zo van chocola).
2. Jongste is een Dondersteen met de aangeboren gave dat hij precies weet wat hij moet zeggen, op welk moment en tegen wie. Hij komt dus (te) vaak met dingen weg.
3. Als ik hem ermee zou confronteren zou hij liegen tot hij omviel.
4. Omdat hij in feite Sint/Piet belazerd heeft, vind ik ook dat Sint/Piet in dit geval het mag oplossen. (Ik vind dat je gelijk hebt Ilona, als ik andere 'vergrijpen' die niets met het Sintfeest te maken hebben door de Sint zou laten 'oplossen').
5. Ik wil ook niet als moeder zijnde een verhaal gaan verzinnen over hoe ik weet wat er in de schoen zat.
6. De optie over het belonen van de andere 2 vind ik erg mooi, dank voor de suggestie Dirksmama.
Ik ga het denk ik heel lief inkleden, dat ze lief hun broertje wat gegeven hebben toen te _dachten_ dat hij minder had gekregen, zonder te benoemen dat hij niet daadwerkelijk minder heeft gekregen. Zo hou ik het een beetje in het midden wat er gebeurd is. Ik was eigenlijk van plan om komende zaterdag een cadeautje in de schoen te doen i.p.v. chocola, maar doe er dan wat chocola bij - een beetje voor Jongste en iets meer voor de oudste 2 omdat ze zo lief waren.
Ook bedankt voor het idee het in te pakken, anders weet ik waar de chocola van de oudste twee de komende keer blijft als Jongste weer als eerste beneden is .
Jesse

Jesse_1

Jesse_1

15-11-2010 om 23:50

Liora

Mijn kinderen komen nooit (nee, echt nooit) voor 7 uur beneden. Natuurlijk is het met schoen zetten een ander geval, maar de kans dat een ander eerder beneden is geweest en weer in bed is gekropen is echt verwaarloosbaar (alleen Jongste zou ik daar voor aan kunnen zien). Zoals net uitgelegd (onze berichten hebben elkaar gekruist) zijn de oudste 2 er ook totaal niet het type voor om chocola uit de schoen van een ander te halen. Eerlijk gezegd valt het me nog mee dat Jongste de chocola uit zijn eigen schoen heeft opgegeten . Ik denk dat we nog geluk hebben gehad dat zijn broer vlak na hem naar beneden kwam.
Jesse

melle

melle

16-11-2010 om 12:45

Naar beneden

Tja,of wat wij doen is samen naar beneden gaan als ze de schoen hebben mogen zetten. En hier zetten ze trouwens 'maar' vier keer hun schoen, dat is nog te overzien.

groetjes melle

Gewoon laten

je kan nog een keer zeggen "ik kan het mij gewoon echt niet voorstellen dat zwarte piet jou is vergeten, jij bent toch heel lief geweest dan verdien je toch wat in je schoen of niet ..?"

en gewoon verder gaan, klaar.

Volgende keer kan je 3 briefjes in de schoenen stoppen en zeggen dat ze moeten zoeken met een aanwijzing erbij, dan zal het wel goed komen.

Ach 6, ja dat is een leeftijd dat ze beginnen met liegen. Mijn oudste ontdekte dat rond 6,5 jaar geloof ik, is zelden voorgekomen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.