Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Johanna Jannetje

Johanna Jannetje

13-05-2011 om 20:08

Zoon met tic

Onze zoon van net 10 heeft een akelige tic waar ik zelf vooral onpasselijk van word. Hij ruikt steeds aan zijn vingers. Om de 10 seconden soms. Om de beurt of allebei tegelijk. Als hij iets vertelt, of op de fiets, of als hij een spelletje doet op de computer. Voortdurend!
Ik negeer het nu al een half jaar denk ik, omdat ik denk dat het dan wel vanzelf over gaat, maar nee dus. Wat valt eraan te doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

14-05-2011 om 11:11

Tip

Echt er zijn nog veel ergere tics!
Probeer er aan te wennen, neem jezelf voor om je er niet aan te storen. Tics worden veroorzaakt door aanleg in combinatie met/of in ieder geval verergert door spanning en als jij deze ergernis laat zien wordt het alleen maar erger. He geeft spanning en dat heeft zijn weerslag.
Het enige wat je kunt doen is hem proberen af te leiden van zijn tic; en verder negeren!
Is er een bepaalde spanning waar hij last van heeft?

bibi63

bibi63

14-05-2011 om 14:39

Onze dochter

knap al jaren met haar vingers en sinds kort ook met haar tenen. VRESELIJK!!!
Gr. Bibi

T&T

T&T

14-05-2011 om 15:07

Oh dat doe ik ook!

knakken met mijn voeten... effe lekker enkels en tenen los maken knak knak knak... mijn man is er intussen aan gewend )
Tess

Mamvantwee

Mamvantwee

14-05-2011 om 15:30

O ja

Moet je de gezichten van mijn collega's zien. Dat knakken doe ik mijn hele leven al.

Groet, Mamvantwee

bertje1

bertje1

15-05-2011 om 17:51

Niet mee eens

en toch ben ik het niet eens met het negeren; dat wordt eigenlijk overal wel gezegd. Mits het misschien een 'aandoening' is, vind ik dat je er best wel wat van mag zeggen. Het wordt op een gegeven moment een automatisme en gaat er niet meer uit! Mijn zoon had regelmatig wat tics (mogelijk bij spanning, maar was niet duidelijk). die gingen vanzelf over maar ik zei er wel af en toe wat van. Ook nu heeft hij wel eens tic-neigingen en dan zeg ik direct: zeg doe eens even gewoon, je krijgt zo weer een tic. En dat helpt toch.

Muizemeis

Muizemeis

15-05-2011 om 23:32

Niet negeren

`Johanna wij kennen elkaar, alleen ken je mij onder een andere nick, maar onze zoons zijn in dezelfde maand jarig en ik ben net gescheiden dus nu weet je het wel denk ik.
Zoonlief heeft dit gehad toen hij heel onzeker was, hij was net verhuisd en had net een zujse gekregen. Zowel zijn juf als wij hebben er steeds op gewezen dat ruiken niet nodig was, en het is overgegaan en er is niet iets anders voor in de plek gekomen. Weet je in eerste instantie had ik ook zo iets van negeren, maar uiteindelijk is het over gegaan door er iets van te zeggen.
Ondertussen heb ik in zijn leventje ook gekeken waar hij onzeker van kon worden. Uiteraard was dat toen een verhuizing en een zusje, dus heb ik hem extra geknuffeld, meer aandacht gegeven etc etc en dat heeft denk ik zijn onzekerheid ook vermindert
Muizemeis

toja

toja

16-05-2011 om 09:46

Teken afspreken

Inplaats van het te zeggen zou je ook samen een teken kunnen afspreken. Dan wordt hij zich misschien meer bewust wanneer hij het doet?

Johanna Jannetje

Johanna Jannetje

20-05-2011 om 09:22

Dank

Tegenstrijdige reacties, maar goed: negeren helpt niet. Het wordt er niet minder van, het gaat niet over. Dus het lijkt me beter om er inderdaad eens anders naar te kijken. Tenen en vingers knakken heeft er niets mee te maken. Teken afspreken: ik ga het proberen!
Johanna

Ik snap je johanna

Hoi,
hier hetzelfde met zoon van 11 Johanna.
bij mijn zoon wisselen de tics. Momenteel is hij aan het knorren, daarvoor was tong steeds heen en weer.
gek word ik er soms van en niets helpt.

hoe meer ik er iets van zeg, hoe meer hij het doet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.