Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Emmawee

Emmawee

14-10-2010 om 23:46

Zoon schrijft lelijk briefje

Het verhaal is zo: in de klas werd onder Stoffers tafel een briefje gevonden met de tekst: Kees, sukel bufel! Doodgaan!!!
Kees is een vriendje van Stoffer en ach, af en toe is er wel eens wat. Stoffer heeft het briefje naar de juf gebracht en hij beweert dat hij het niet geschreven heeft. Maar ehm... ik heb het briefje gezien en ik denk eigenlijk dat hij het wel geschreven heeft. Sukkelbuffel is echt iets wat hij verzint en de letters waren ook nogal Stofferig, dood goed gespeld... hm...
Linksom en rechtom heb ik wat zitten prikken, maar hij blijft zeggen: "ik heb het niet gedaan en de juf geloofde me."
De juf heeft in het algemeen de klas aangesproken op het schrijven van dit soort briefjes. Zij vertelde mij dat het een beetje een trent was om lelijke briefjes te schrijven. Nou vind ik het inderdaad wel 'lelijk' om iemand sukel bufel te noemen, maar doodgaan!!! op een briefje schrijven vind ik eigenlijk een ander verhaal. Ernstiger. Blijkbaar vindt hij dat zelf ook, anders had hij vast wel toegegeven dat hij het heeft gedaan. Op zich is dat leugentje dus wel een teken van gewetensontwikkeling. Het is alleen niet zo fijn voor de vriendschap en hij is graag bij Kees, hij houdt van zijn familie (dat zegt hij zelf zo). Maar Kees is er volgens mij van overtuigd dat Stoffer dat briefje heeft geschreven. En dat is natuurlijk heel naar!
Nou had ik gehoopt dat ik een beetje in het algemeen erover kon praten en zo op Stoffers gevoel kon werken, maar hij blijft erbij dat hij het niet gedaan heeft en toont zich ook weinig onder de indruk van het hele gebeuren.
Wat zal ik nu doen? (de herfstvakantie is hier al begonnen) Toch nog eens een balletje opgooien? Gewoon duidelijk zeggen dat ik hem niet geloof? (Auww... stel dat ik ernaast zit?!!) Of moet ik het erbij laten zitten. Is gebeurd op school... klaar.
Groeten, Maw.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wat ze hier deden

Is de naam van de ander opschrijven en dan doorkrassen. Broers onderling. Werden er helemaal gek van.

Als je op zijn geweten wilt spelen moet je kijken of hij nog valt voor de kleutertruc: "Moeders weten alles".

Op de goede toon, met de goede mimiek, met de goede timing wilde dat hier wonderen doen in de tijd dat mijn kleuter de kasten leegroofde. Natuurlijk werd moeder dan geholpen door openstaande deurtjes en lege papiertjes... maar jij hebt dat handschrift.

Tis gewoon een variant op Resistance is Futile.

Pippin

Pippin

15-10-2010 om 08:45

Wat wil je bereiken

Het lijkt mij, dat je doel is, dat je zoon leert dat zulke briefjes kwetsend zijn en dat hij ze in de toekomst niet (meer) gaat schrijven.
Dan maakt het toch niet uit of hij dit briefje nu wel of niet heeft geschreven? Ik zou het er lekker bij laten, maar wel een gezellige preek afsteken over hoe het voelt om zo'n briefje te krijgen. Volgens mij zal hij het dan niet zo snel weer doen. Het lijkt mij een soort van uit de hand gelopen experiment. Je weet wel dat het niet hoort, maar iedereen doet het en hoe zou het voelen en wat zou ik dan opschrijven, hoe zouden die woorden eruit zien op papier, etc...

vader

vader

15-10-2010 om 09:16

Doel bereikt

Ik zou zeggen dat je doel (vast) al is bereikt. De boodschap is ongetwijfeld helder voldoende overgekomen anders zou hij geen reden hebben om hierover te liegen (als dat al zo is).
Er zijn genoeg woorden aan vuil gemaakt.
Vader

Kees zit er blijkbaar nog mee

In hoeverre zit Kees er nog mee? Want ik denk dat in het algemeen je doel wel bereikt is, namelijk dat Stoffer in de gaten heeft hoe akelig het is als je zulk soort briefjes krijgt cq als die over je geschreven worden. Ik weet niet meer hoe oud Stoffer precies is, wat ik wel weet, is dat je zo rond groep 5 veel vaker ziet dat dit soort briefjes opduiken. In het algemeen meer bij meisjes onderling, maar volkomen uniek is dit dus niet.
Nu nog gaat hengelen, speculeren, resistance-is-futilen enz over dat briefje naar Stoffer toe, lijkt mij niet verstandig. Hij zal nu onderhand wel in de gaten hebben dat jij gewoon geen hard bewijs hebt en veilig blijven ontkennen. Alleen als Kees er nog mee zit, zou je er met z'n drietjes eens over kunnen praten. Zou ik doen.

Mayte*

Mayte*

15-10-2010 om 09:25

Andere variant op 'moeders weten alles'

Hier werkt het nog steeds als ik zeg dat haar neus gaat glimmen als ik denk dat dochter (7) liegt. Ze doet dan altijd direct haar hand voor haar neus. Hahaha..hoe lang zou die vlieger nog op gaan?

Voor de rest zou ik het niet een al te groot probleem maken Emmawee. Je hebt je ongenoegen al laten merken, juf heeft dat gedaan. Boodschap duidelijk, zoals Vader hierboven ook al opmerkt.

Ik merk het hier ook hoor, nu ze goed kan schrijven, is het ook lekker om af en toe haar boosheid om te zetten in een boos briefje. Ik kreeg er laatst een onder mijn neus vol boze gezichten 'mamma is een sukel'. Daar moet ik dan heimelijk erg om lachen natuurlijk. Ze moeten gewoon nog leren dat het opschrijven van lelijke woorden, net zo hard, of misschien wel harder is dan het uitspreken ervan.

vlinder72

vlinder72

15-10-2010 om 11:01

Mayte

Ook hier zoiets maar dan met een rode streep. Helaas gingen mijn kinderen daarna voor de spiegel staan, vertelden dan een leugentje en keken of de streep komt. Natuurlijk heb ik gezegd dat alleen moeders een streep kunnen zien maar dat geloven ze niet.

Dat moeder nou eenmaal alles weten dat geloven ze nog wel. Ja, moeders kunnen zelfs zien wat er achter ze gebeurt zonder zich om te draaien (in de auto of zo).

klaver

klaver

15-10-2010 om 11:33

Ik zie een kruis op je voorhoofd

Dat zei mijn moeder altijd. Trouwens ook wel eens wanneer ze ongelijk had . Ik heb haar daar als kind ontzettend om geminacht.

mama Katja

mama Katja

15-10-2010 om 11:59

Beetje off topic

Ik heb het wel eens bewezen dat moeders alles weten. Kind was aan het douchen, douchegordijn was dicht en toch kon ik vertellen dat ze nu haar haren aan het wassen was, nu de handjes op de knieƫn deed enz.

Maakte veel indruk en daarmee heb ik het "moeders weten alles" nog een tijdje vol kunnen houden.

Truc was natuurlijk dat het zonlicht door het raam achter haar een prachtige schaduw op het douchegordijn toverde waardoor ik alles perfect kon zien.

Maar nu even on topic, Emmawee: ik denk ook dat je je punt duidelijk gemaakt hebt. Als Stoffer dat briefje geschreven heeft heeft hij de spreekwoordelijke schoen al lang aangetrokken!

Groetjes,
Mama Katja

koentje

koentje

16-10-2010 om 12:33

Ken je die mop

van dat jongetje wiens moeder ook zei;'moeders weten altijd alles?'
Hij liep de badkamer uit, deed de deur dicht en schreeuwde;

'Hoeveel vingers steek ik op??"

Emmawee

Emmawee

16-10-2010 om 23:57

Het is wat genista zegt

Volgens mij zit Kees er nog mee. En Kees neemt dingen nogal letterlijk. Dus voor Stoffer mag het dan een soort experiment zijn, voor Kees kan het voelen als een serieus dreigement.
Het is nu herfstvakantie en ik verwacht dat het na de vakantie wel overgewaaid is. En inderdaad, ik heb mijn punt wel gemaakt en de juf ook. Ik voel er niet veel voor om door te zagen. Hij snapt volgens mij wel dat ik het weet. Het leek wel alsof hij in zijn eigen leugentje was gaan geloven "want de juf geloofde me!" (en dus was het waar).
Stoffer is trouwens 7 (en een half). Hij is enerzijds enorm trouw aan zijn vrienden, anderzijds kan hij het ook flink bij ze verbruien met dit soort acties. Mja, hoort erbij. Ik weet het.
Bedankt in elk geval voor jullie reacties!
Groeten, Maw.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.