Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zoon valt overdag in slaap

Laatst aangesproken door de juf: dat zoon (ruim 4,5) nog wel eens overdag indommelt, en of hij dat thuis ook doet. Op dat laatste kon ik bevestigend antwoorden, al maakt hij er geen gewoonte van. Wel komt het in het weekend voor dat als hij midden op de dag tv kijkt, hij in slaap valt.

Op school laten ze hem soms een tukje doen op de bank in de boekenhoek, en ook op de BSO slaapt hij wel eens op de bank.
Maar goed, indutten op school is niet handig. Hij gaat iets na zevenen naar bed, als het hele avondritueel is afgewerkt ligt hij er tussen half acht en kwart voor acht in. Wel is hij vaak tamelijk vroeg wakker. Hij mag er pas om half zeven uit (dan gaat zijn lamp aan) maar vanochtend bijvoorbeeld begon hij iets voor zessen te roepen.

Is hier iets aan te doen? Moet hij later naar bed in de hoop dat hij dan langer doorslaapt en daardoor (??) overdag niet meer indut? Of is het gewoon een kwestie van afwachten tot hij er vanzelf overheen groeit?
Nog vroeger naar bed lijkt mij eigenlijk niet goed te doen. We eten vaak pas na zessen, dan kan hij meteen na het toetje al naar bed.

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ehh...

Niet helemaal politiek correct, maar ik denk dat zijn dagen erg lang zijn..

Zag ik bij mijn oudste ook. Liora heeft ook rond die tijd ouderschapsverlof opgenomen, het is een heftige tijd, die eerste 12-18 maanden kleutertijd.

Ik vind dat er gewoon een mogelijkheid zou moeten zijn voor een middagrust. Min of meer structureel. Dus nee, eigenlijk is het helemaal niet erg imho dat hij een dutje doet op school. Het zou een overweging kunnen zijn om tegen school te zeggen dat je er thuis al het mogelijke aan gedaan hebt (op tijd naar bed, geen wilde dingen op de dagen dat hij thuis is dus genoeg hersteltijd).

Vergeet niet dat wij in NL zo'n harde knip maken bij 4 jaar. Franse/Belgische kinderen slapen nog een tijdje op school rond deze leeftijd, en mijn Duitse neefjes gaan pas op hun zesde naar school en een jaar daarvoor naar de 'voorschool'. Die zitten dus in een doorgaande lijn van hun 2de tot hun 5de op de Kindertagestätte waar alle tijd is voor een dutje.

Het idee kortom dat een kind van vier al die lange dagen zonder slaapje tussendoor moet kunnen hebben is betrekkelijk.

Hmmm.... terwijl ik dit schrijf krijg ik zin om ook even te gaan liggen... met die korte nachten word ik al net zo vroeg wakker als jouw zoon... zaalig.. even liggen op de vloer....

Temet

Temet

17-06-2010 om 11:21 Topicstarter

Rodebeuk

School maakt er geen probleem van hoor (of het is zo subtiel dat het langs de plaat voor mijn kop gegaan is, dat kan natuurlijk ook). Ik heb juf verzekerd dat hij echt bijtijds naar bed gaat en dat nam ze geloof ik ook wel aan. Het is ook wel eens voorgekomen dat hij er door omstandigheden inderdaad laat in lag, dat kan natuurlijk altijd gebeuren, maar zo heel vaak komt dat niet voor (al was het maar omdat mijn avond dan zo kort wordt )

Je hebt gelijk hoor, zijn dagen zijn lang. En best wel intensief, want hij gaat 4 d/w naar de BSO en daar zit hij natuurlijk tussen allemaal grotere kinderen. Het gaat, dat alles in aanmerking nemend, eigenlijk wonderbaarlijk soepel. Ik had destijds wel op de BSO gevraagd of er een plek was waar hij een uiltje kon knappen, en daar keken ze ook niet van op.

Toch gewoon groter worden...er zit niks anders op.

Groeten,

Temet

Euh rodebeuk

ik lees hier wel een beetje illegaal mee -en het doet er niet toe voor dit draadje hoor, maar wat je schrijft over belgische kinderen gaat, althans hier voor mijn streek, helemaal niet op:

mijn kinderen gingen naar school vanaf 2.5 jaar, en ze mochten zelfs geen dutje doen, er was geen plaats voor. En in onze huidige school is het net hetzelfde. Ik hoor ook nooit van collega's dat de kinderen op school mogen slapen. En hier duurt school dan ook nog eens een pak langer (tot 15.30 en veel kinderen blijven in de opvang tot 18.00 uur).

Ik wou dit toch even rechtzetten, sorry.

Klopt hoor sas

vroeg me af hoe gedetailleerd ik moest zijn.

Van Frankrijk weet ik het wel zeker, van B idd niet...

Guinevere

Guinevere

17-06-2010 om 13:03

Lekker zo laten

School maakt er geen probleem van, en het lijkt me dat je zoon geen wezenlijke zaken mist door even in slaap te sukkelen. Gewoon zo laten dus, hij groeit er vanzelf een keer overheen! Een middagslaapje is heeeel gezond.

Geen probleem rodebeuk

trouwens, een kind groeit daar ook in. Zo viel mijn zoon in het begin altijd in slaap in de auto op weg naar huis, maar na een tijdje was dat over.

liora

liora

17-06-2010 om 13:59

Tja

Weinig aan te doen inderdaad!

Mijn zoon stopte al met zijn middagslaapje vanaf 2,5. Maar het groep 1 jaar vergde dusdanig veel dat hij dat jaar vaak al om 18 uur in bed lag! Niet elke avond, dat lukte niet, maar wel zeker vier keer per week. En dan sliep hij rustig tot 7.30 uur.

Dus inderdaad weinig aan te doen. Misschien kun je hem wel in het weekend en op je vrije dag vroeger in bed leggen.

Liora

Roosje Katoen

Roosje Katoen

17-06-2010 om 15:32

Met een beetje geluk

ligt zoon hier voor zeven uur op bed en slaapt dan meestel gelijk tot zeven uur de volgende ochtend. Hij is nooit zo moe dat hij overdag in slaap valt, maar heeft overdag dan ook nooit veel geslapen.

Vic

Vic

17-06-2010 om 16:05

Mijn dochter lag de eerste maanden op school ook voor 19.00 uur in bed, helemaal uitgeteld. Dat gaat snel over hoor. Inmiddels struint ze om 19.45 uur nog monter door het huis, roepend 'ik ben niet moe, ik wil niet slapen!!!'.

angela

angela

17-06-2010 om 21:01

Proberen langer te slapen

Is zijn kamer wel goed donker? dat scheelt hier echt een uur. Ik merk dat altijd in kansloze vakantiehuisjes met slechte gordijnen. Prompt mega vroeg wakker
Misschien dat ie dan een uurtje langer slaapt s morgens?
Hier doe ik ramen dicht (ivm vogels), gordijnen zijn heeeeeel donker.
En anders is het gewoon uitzitten inderdaad

Temet

Temet

17-06-2010 om 21:15 Topicstarter

Verduisteringsrolgordijn

Angela, de kop zegt het al: er hangt een verduisteringsrolgordijn. Overigens waren verduisterende gewone gordijnen vermoedelijk beter geweest, want de kieren aan de zijkant laten nog licht door. Nou ja, in elk geval beter dan de gordijnen die hij in zijn vorige kamer had.

Maar een rechtstreeks verband met het licht lijkt er ook weer niet echt te zijn, want ook in de winter werd hij regelmatig vroeg wakker. Hij is een ochtendmens. Zijn moeder niet

Groeten,

Temet

Temet

Temet

18-06-2010 om 10:10 Topicstarter

Pelle

Die gedachte was bij mij ook wel opgekomen. Nou ja, gewoon uitzitten, dat is wel duidelijk. En zoals Guinevere al zegt: het is niet dat hij nu zo vreselijk veel mist als hij op school in slaap valt.

Overigens: dit gebeurt nou ook weer niet elke week. Maar wel vrij regelmatig, kennelijk.

Groeten,

Temet

Rafelkap

Rafelkap

18-06-2010 om 19:35

Geslapen op school

Ik zat vroeger op de 'kees boeke school' en daar gingen de kleuters elke middag even slapen. Misschien is dat daar nog steeds zo, dat weet ik niet. Kennelijk was/is dat een pedagogisch iets. Er waren ook speciale bedjes voor. Ik ging toen ook altijd even slapen.
Als ik naar mijn oudste kijk (5 1/4) dan verdwijnt die slaapbehoefte overdag vanzelf. Het is niet iets waar jij verder invloed op hebt, laat hem maar lekker af en toe overdag indommelen, over een half jaar houdt hij het overdag weer langer vol.

Morgana Fata

Morgana Fata

18-06-2010 om 22:11

Wennen

Het is wat mosterd na de maaltijd, maar het is gewoon wennen. Over een tijdje is hij vast minder moe overdag. Vergelijk het eens met nieuw werk. In het begin is alles inspannend en vermoeiend. Na een tijdje went het wat en ben je ook minder moe. Het zijn net echte mensen, die kinderen

ishtar

ishtar

19-06-2010 om 17:16

Komt vaker voor hoor

ik hoorde het wel vaker van de kleuterjuf, zo'n uk die in de poppenhoek in slaap was gesukkeld. De rest deed dan even wat zachter of juf ging een verhaaltje voorlezen. Ik vond dat altijd wel lief
Oudste sliep nog een tijdje op de woensdagmiddag. De andere 2 hebben dat nooit nodig gehad.

Janeway

Janeway

19-06-2010 om 18:14

Uitsluiten

dat er niet iets medisch is? Onze zoon had dat ook maar bleek dus pfeiffer te hebben..
Maar hij sliep niet meer in de middag normaal gesproken en lag er ook vroeg in maar was 's ochtends niet wakker te krijgen.

Temet

Temet

19-06-2010 om 21:54 Topicstarter

Janeway

niets is onmogelijk natuurljik, maar een medisch probleem lijkt me nou ook weer niet waaschijnlijk. De enige hier in huis die 's ochtend moeite heeft met wakker worden ben ik, en zoon sliep op de creche ook nog tussen de middag. Ze bouwden het daar bewust af, met het oog op de overgang naar school: hij mocht op een gegeven moment niet meer in bed slapen maar mocht wel even gaan liggen op de mat (een dikke speelmat voor de baby's) - waar hij dan vervolgens alsnog in slaap viel. Hij is dus niet meer gaan slapen dan hij voorheen deed.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.