Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Heidi*

Heidi*

05-06-2012 om 09:00

Zoon van 10 en vrienden

Goedemorgen,

Onze zoon is net 10 jaar oud geworden en heeft vanaf de kleuterschool een vriendinnetje waarmee hij tot een half jaar gelden de beste vrienden was.
Zij heeft ineens geen belangstelling meer voor hem en heeft een vriendin uit de klas gekozen. Zij is emotioneel veel verder dan hij en volgens mij al een beetje in de puberteit. Kortom: zij loopt voor.

Onze zoon heeft er ogenschijnlijk geen moeite mee, maar ik vind het wel jammer dat hij verder geen vrienden maakt en thuis maar wat ligt te hangen. Waar hij vroeger 3 keer in de week met haar speelde doet hij nu niets anders dan hangen en zich vervelen.

Wij sporen hem aan om ook andere kinderen te vragen om mee te spelen, maar het zet geen zoden aan de dijk.

Hoe kunnen we hem nu stimuleren om anderen te benaderen? Hij is er niet echt handig in en vindt veel jongens niet leuk.
Of laat je alles maar gaan zoals het gaat? (mijn eigen onzekerheid van alleen overblijven speelt mee en is niet handig)

groetjes

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Heidi*

Heidi*

05-06-2012 om 09:08

Oh ja,...

vergeet ik nog te zeggen dat hij dus óf met die vriendin wil spelen óf met zijn broer van 13, die nu natuurlijk huiswerk heeft en niet meer zoveel tijd heeft.

Naast ons huis is een speelplein met veel leuke jongens van zijn leeftijd waar hij NOOIT alleen naar toe durft, maar wel met zijn broer.

koentje

koentje

05-06-2012 om 10:47

Het is waarschijnlijk

een kwestie van opstarten; misschien als zijn grote broer een paar keer meegaat hij het daarna alleen kan.
En dat is volgens mij het verschil tussen jongens en meisjes wat je daar beschrijft; dat meisjes nu eenmaal eerder rijpen, emotioneel.

Syl

Syl

05-06-2012 om 14:31

Type

Jammer zeg, van die vriendschap ... maar ja dat gebeurt vaak op die leeftijd. Dan willen meisjes met meisjes en jongens met jongens spelen. Meestal dan. Jongens van 10 zijn meestal nogal 'stoer'. Gaan veel voetballen. Het kan maar zijn dat je je daar niet bij past, dat je net een ander type bent, daar doe je nou eenmaal weinig aan. Je zoon moet iemand treffen die een beetje hetzelfde is. Zit hij op een hobby of sport? Is daar niemand bij die hij leuk vindt? Je zegt dat op het veld bij jullie veel leuke jongens komen. Maar vindt je zoon die ook leuk, of vind jij die leuk? Waarom durft hij niet alleen er op af te stappen?

Heidi*

Heidi*

05-06-2012 om 19:51

Mijn vraag was meer

....hoe krijgt hij wat meer durf om zich aan te sluiten bij de anderen? Met zijn broer naar het plein gaat dus vaak niet op omdat hij moet leren. Net bij de avondvierdaagse heeft hij ook de hele weg naast me gelopen en wilde niet bij klasgenoten aansluiten.
Hij lijkt niet meer te durven, of gaat dat weer over

Tango

Tango

05-06-2012 om 20:13

Juf/meester

Misschien kun je er eens met de juf of meester over praten. Die kan je zoon misschien een beetje helpen met wat nieuwe vrienden te maken door hem bijv. iets samen te laten doen met een andere jongen. Misschien kunnen ze op school ook iets van sociale vaardigheidstraining aanbieden.
Wil hij wel graag met andere kinderen buiten spelen? Oefen met hem samen wat hij tegen hen kan zeggen als hij mee wil doen. Laat hem dit dan proberen als er bijv. niet zoveel kinderen zijn, evt. loop je even met hem mee en blijf je in de buurt (zo onopvallend mogelijk).

Irene

Irene

05-06-2012 om 20:18

Lastig

Hoe lang is het al zo? Ik herken wel van mijn oudste dat hij perioden heeft (gehad) dat hij weinig afspreekt en steeds maar thuis is. Je avondvierdaagse voorbeeld roept meteen ook herkenbare beelden op. Mijn ervaring is dat hoe meer ik probeerde hem 'weg' te sturen (dus aan te sporen om andere kinderen op te zoeken) hoe erger het werd en hoe meer hij aan me ging hangen. Misschien helpt het om het te zien als een behoefte die hij nu heeft (niet afspreken, bij jou of zijn broer in de buurt blijven) en hem gewoon te laten. Alleen als het erg lang duurt dat hij maar geen andere kinderen opzoekt, tja dan wordt het wel een ander verhaal. Heeft hij wel leuke contacten bij een sport of hobby?

Syl

Syl

05-06-2012 om 23:37

Waarom

Probeer er eerst achter te komen waarom hij niet durft. Zijn die jongens die jij 'leuk' noemt, wel zo leuk? Vindt hij ze ook leuk? Waarom durft hij er dan niet op af te stappen? Wat houdt hem tegen?

Guinevere

Guinevere

06-06-2012 om 10:22

Hier bijna zoiets

Hier ook zo'n zoon van die leeftijd met een vriendin, van peuter af aan. Je ziet gewoon dat zij nu meer naar meisjes begint toe te trekken (en dan precies van die types waar hij totaal niks mee heeft). Wel zien ze elkaar nog regelmatig bij gelegenheden zoals verjaardagen of muziek en dan zie je toch dat ze nog 2 handen op 1 buik zijn, al lijkt het wel of zij opeens een jaar ouder is dan hij ipv een aantal maanden jonger. Bij ons helpt het wel dat de ouders van het meisje ook de waarde inzien van de vriendschap en dus stimuleren dat die zo lang mogelijk duurt.
Zoon is ook niet zo'n jongen die veel gemeenschappelijks heeft met de "doorsnee" jongens uit zijn klas, wel heeft hij daar contacten maar met de meesten gaat dat niet zo diep. De kinderen waar hij echt meer klik mee heeft ziet hij bij zijn muziekvereniging en bij zijn eigen sport (niet voetbal). Wat dan weer leuk is als hij die soortgenoten op straat tegen komt tijdens het buiten spelen, dat levert hem nu meer contacten op dan bij het afspraken maken op school.
Bij de avond4daagse heeft hij even naast mij gelopen en daarna heb ik hem niet meer gezien, ik vreesde dat hij ook aan mij vastgeplakt zou lopen maar dat viel mee. Volgend jaar ga ik helemaal niet meer met hem mee, dan moet ie zelf maar lopen, dat kan ook een manier zijn, want dan moet ie wel (of alleen lopen).
Wat hier stimuleerde om hem meer buiten te laten spelen was de aanschaf van een geweldig buitenspeelartikel, waardoor hij niet eens meer naar binnen te krijgen was toen we het net hadden (mammoetskelter + aanhanger). Gaf hem onmiddelijk contacten met buurtkinderen die hij daarvoor niet kende. Een basketbalpaal of iets anders kan natuurlijk hetzelfde stimulerende effect hebben. Of een schepnet, hij blijkt leuke contacten te hebben met buurtkinderen terwijl hij aan de slootkant rondhangt. Ook leuk om in je eentje te doen, dat vissen, als het kind het maar leuk vindt, dan komt de rest vanzelf. Zoon vertrekt hier dus met skelter, aanhanger en visgerei naar de sloot waar zich vaak vanzelf geïnteresseerde kinderen aansluiten (extra schepnet is dan leuk).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.