Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Mieke75

Mieke75

04-06-2012 om 10:01

Zoon van 7 plukt haar uit en heeft tics

Sinds ongeveer een half jaar heeft mijn zoon verschillende tics. Het begon ongeveer een half jaar geleden na een schoolwissel. Misschien dat hij tijdelijk meer stress had doordat hij moest wennen op zijn nieuwe school. Eerst kneep hij zijn ogen steeds dicht. Daarna ging hij zijn mond steeds wijd open doen om de zoveel minuten... Daarna vingers in zijn mond de hele tijd. Tanden knarsen doet hij helaas ook, zo erg dat het aan zijn melktandjes te zien is Nu plukt hij aan zijn haar waardoor er dunner haar ontstaat aan de achterkant. Ik moet hem zelfs insmeren op zijn hoofd (tussen zijn haar waar hij plukt) anders krijgt hij een zonnebrand. Dus hij plukt best veel! Het knijpen met de ogen is overgegaan. Heeft iemand een tip wat werkt tegen het haar uittrekken en tanden knarsen? Het is verder een heel leuk spontane knul wat makkelijk vriendjes maakt en makkelijk leert. Dus het is niet dat er teveel van hem gevraagd wordt. Ook is hij op school helemaal gewend en heeft zijn plekje gevonden in zijn groep. Ik denk dat het hebben van tics bij zoon gewoon in zijn genen zit, maar hoe kan hij er het beste mee omgaan? Ik wil liever niet dat hij kaal wordt....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hmm

Ik weet niet hoor, of dit wel genetisch is. Het uittrekken van haar herken ik bijv van mijn schoonzusje, bij stress.
Mijn zoon van 5 en half zit wel eens met zijn vingers in zijn mond. Ik denk dat het voor jonge kinderen een uiting is van een gevoel wat ze misschien niet kunnen verwoorden..
Hij geoeit er misschien uit?

Misschien is een tijdelijke oplossing om zijn haar te millimeteren maar dat ziet er wrs dan niet zo fijn uit.

Ik zou toch eens op school vragen of het goed gaat enz. En aan hemzelf natuurlijk.

Maar ik zou dat ook heel moeilijk vinden om uit te zoeken!
Succes.

Millimeteren

Ik vind dat idee van Vertigo om het te milimeteren helemaal zo gek nog niet. Wacht even tot het wat warmer wordt, dan kan je het zo aan de buitenwacht verkopen. En aan zoon uitleggen dat het een manier is om een gewoonte te doorbreken.

Mijn zoon lijkt ook wat gevoelig voor tics. Doet af en toe raar met zijn ogen - hoewel dat nu weer over is. Op een gegeven moment zag ik dat hij nagels beet, toen heb ik Byte-X gekocht, een werkelijk ongelooflijk smerig goedje. Dat hielp. Onlangs bleek hij het weer te doen, en toen heb ik gezegd dat hij twee weken van me kreeg om een begin van nagels te kweken want dat ik anders weer met dat spul ging smeren. Dat lukte. Dit om maar aan te geven dat zo'n gewoonte inderdaad wel doorbroken kan worden, maar ik denk dat een verbod alleen niet helpt. Milimeteren zou het patroon kunnen doorbreken. Nog mazzel dat het een jongetje is, want een meisje extreem kort knippen wordt helemaal niet meer gedaan tegenwoordig.

Als iemand anders hier tips heeft hoe tics iha in de kiem te smoren dan ben ik ook zeer geïnteresseerd, want zoals gezegd: zoon lijkt nogal gevoelig daarvoor.

Sterkte ermee

Temet

koentje

koentje

04-06-2012 om 11:37

Ik zou

toch ook gaan kijken wat er zo veel stress veroorzaakt en hoe je dat kan wegnemen.

Gale

Wanneer is iets eigenlijk "echt" een tic? Ik schreef al over zoon, soms doet ie tic-achtige dingen waarvan ik me dan altijd ergens afvraag of ik er niet 'wat mee moet'. Met dat nagelbijten was mij duidelijk dat ik er wat mee wilde, en toen hadden we de mazzel dat het leek te lukken, bovendien is nagelbijten weliswaar niet erg charmant, maar wordt toch niet snel als een tic gezien. Dat rare getrek met zijn ogen wel, maar dan dus: wanneer is het een tic? Wordt het per se erger als je niks doet? Kan het vanzelf overgaan?

Bij zoon is geen duidelijk verband met stress te bedenken, bovendien geeft het benoemen als tic en het inzetten van een behandeling in zijn geval vermoedelijk ook stress, dus vandaar mijn terughoudendheid.

Groeten,

Temet

+ Brunette +

+ Brunette +

04-06-2012 om 14:30

Of tics vanzelf overgaan?

Mijn dochtertje heeft ook een tic en ik heb internet afgestruind. Een gewone, voorbijgaande tic gaat na een aantal maanden vanzelf weer over en er wordt zelfs aangeraden om er geen aandacht aan te besteden (erop hameren het niet te doen werkt averechts). Heb nergens gelezen dat het juist erger wordt als je er niets aan doet.

Is er echt iets aan de hand, Tourette ofzo, dan zie je dan wel weer. Zolang je maar zeker weet dat het niet om epilepsie gaat ofzo, de kinderarts van mijn dochter heeft haar pupillen bestudeerd en zei dat niets daarop wees.

Tics

Nu ik erover nadenk, had ik zelf rond 8-10 jaar ook wat tics. Zo knipte ik lichtknoppen steeds aan en uit. Vulde ik andermans qoorden aan met -n als ze het woord niet afmaakten (hardop of in gedachten), draaide ik continu woorden om en nummerborden enz ( doe ik stiekun bog steeds). Ik zie dat als een soort verwerking van prikkels, een drukke geest oid..

Als kind had ik er wel een last van omdat ik niet kon stoppen. Maar het ging vanzelf over - deels dus ik heb er nu geen last meer van, het hoort bij mij.

Quin van der Veer

Quin van der Veer

04-06-2012 om 20:19

Spanning afreageren op iets anders

Hier plukte oudste zoon ook aan zijn haar, er ontstond zelfs een kale plek. Bij hem heeft het simpelweg geholpen om het hem mbv spiegels te laten zien, hoe dat eruit zag. Daarna was het over.
Bij jouw zoon zou het ook wel eens met spanning te maken kunnen hebben. Misschien helpt het om hem iets te frutselen te geven in zijn handen, dan hoeft hij niet meer aan zijn haar te plukken. Zo'n dinges, hoe heet dat nou < help>? Zo'n mooi ding dat er speciaal voor gemaakt is in elk geval. Tegen tandenknarsen kan het helpen om af en toe expres te laten gapen, dan gaat de spanning van de kaken af.
Verder heb ik geen ervaring met tics eigenlijk, maar wie weet is het gewoon maar een ticje en geen Tic.

Gale

Dat dacht ik precies! Wel een makkelijke, snelle en goedkope manier van diagnose stellen.

Dank

Dank, Gale en Brunette. Jullie antwoorden sterken mij in mijn idee dat ik hier niks mee moet tenzij het echt hinderlijk wordt voor zoon zelf.

Groeten,

Temet

+ Brunette +

+ Brunette +

05-06-2012 om 00:15

Gale

Het was natuurlijk niet alleen pupillen kijken. Arts deed ook nog een soort kijktest en het schijnt verschil uit te maken of je in je slaap ook last van de tic hebt (in ons geval niet). Het totale verhaal gaf vooralsnog geen reden tot doorverwijzen.

koentje

koentje

05-06-2012 om 10:34

Alternatief bieden

Is ook een goed idee. Bij een jongen op mijn werk helpt dit goed. Hij heeft een sleutelkoord aan zijn broek waaraan een friemeldingetje zit. Altijd in de buurt. Misschien kun je iets vinden voor jouw zoon waaraan een soort nepharen zitten, sliertjes of zo, waarmee hij kan spelen.

Mieke75

Mieke75

06-06-2012 om 09:11

Zijn haar is nu kort (leuk!), nog een vraagje...

Nadat ik hem dinsdag uit school haalde en zag dat hij in de auto meteen weer zat te plukken aan zijn haar, zucht... Heb ik besloten om naar de kapper te gaan en nu heeft hij gemillimeterd haar . Het staat heel stoer en niet raar... Ik heb hem een kneedgum gegeven zodat hij iets te friemelen heeft. Ook zag ik op internet een leuk friemeldingetje Tangles genaamd. Zien er heel leuk uit en je kunt het ook als sleutelhanger aan je broek hangen. Zo heb je het altijd bij je. Zelf wil ik er ook een want ik bijt altijd op mijn lip als ik stress heb dus wie weet kan ik ook mijn energie zo beter kwijt. Er is nog een ding waar ik mij zorgen over maak. Zoon heeft de neiging om te vloeken en scheldwoorden te roepen. Bv als er iets niet mag zegt hij dikzak tegen mij. Hij scheld niet echt maar roept het. Dus ik zeg het is tijd om op te staan en dan hoor ik dikzak of een ander lelijk woord naar mijn hoofd geslingerd. Eerst dacht ik wat is dit nou brutaal. Voor straf bij elk lelijk woord 20 cent van je zakgeld kwijt. Gisteren zei zoon tegen mij dat hij die dingen moet roepen. Het gaat vanzelf en hij wil het niet.... Mijn man zegt ja, ja geloof je het zelf, waarom doet hij het dan alleen bij jou en soms bij mij maar nooit op school..... Nu vraag ik mij af is dit ook een tik of gewoon stoutigheid van zoon? Hoe zie je het verschil... Sinds we bij de kapper zijn geweest is het scheldwoorden roepen verergerd... Alsof de onrust er toch uitmoet..... We zijn al bij de huisarts geweest maar die zei dat het wel over zal gaan en er niks aan te doen is... Iemand nog een tip???. Dankje voor alle reacties, zoon zal nu in ieder geval niet kaal worden, want plukken gaat niet meer

Karmijn

Karmijn

06-06-2012 om 09:18

Willen of kunnen

Ach, dat met die scheldwoorden. Dat is klassiek hoor. Dat een kind het thuis wel doet en bij een ander niet. Bij een ander wil hij het waarschijnlijk ook doen, maar houdt hij zich in, omdat hij zich daar niet veilig voelt. Thuis (bij jou) voelt hij zich veilig en dan komt alle ellende eruit.
In 'zorgenkinderen' staat net vandaag een draadje over willen of kunnen. Misschien vind je het interessant om daar de antwoorden te lezen?
En die scheldwoorden, kun je daar misschien ook een alternatief voor bedenken met je zoon. Dus op een ander moment doorpraten. 'Jij doet ... wat is er aan de hand? En dan doorvragen tot je begrijpt waarom hij dat doet, juist in die situatie en dan die situatie anders invullen.
Misschien heeft je zoon moeite met opstaan en helpt het, als je het ochtendritueel samen met hem doorspreekt en daar afspraken over maakt? Hier hielp het bijvoorbeeld dat we zoon een half uur voor hij op moet staan, alvast een keer wekken.

Rafelkap

Rafelkap

06-06-2012 om 09:21

Goed opgelost

ik vind dat je dit goed hebt opgelost, door hem wat anders te geven om te friemelen! En bij dit probleem; is er iets wat op dit nare woord rijmt of lijkt? Liefst iets absurds, iets grappigs. Zeg hem elke keer dat hij dat moet roepen. Dus corrigeer hem (zeg: eierdop) in plaats van nee te zeggen.

silvester

silvester

06-06-2012 om 22:47

Misschien

Toch iets in de richting van Touret als het een combinatie is van tics en scheldwoorden?

Ilva

Ilva

07-06-2012 om 15:33

Ja, tangles

Mijn zoons hebben ook een tangle. Werkt geweldig. Ik heb ze gekocht bij het kinderpunt op internet. Ging heel snel. Besteld en de volgende dag in huis.

Tandenknarsen

Hoi,

Twee van mijn kinderen tanden knarsen ook, van de tandarts hebben wij een soort hockeybitje gekregen dat erg goed werkt en er ook nog voor zorgt dat de tanden rechter komen te staan. Je zou ook gewoon zelf zo'n hockeybitje kunnen kopen bij de sportwinkel,

groet, Antje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.