Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
123ik

123ik

21-12-2010 om 18:56

Zoon van vijf jaar kan nog te weinig volgens schoonmoeder

Ik had even een vraagje. Iedere keer als ik bij mijn schoonouders ben geweest ben ik zo boos en teleurgesteld. Onze zoon is 5 jaar en doet alles op zijn eigen tempo hoe meer je hem poest om iets te doen hoe minder hij het doet. Nu ligt hij volgens mijn schoonmoeder achter op zijn leeftijd en daar gaat hij problemen mee krijgen want zijn neefje van 5 jaar kan het wel al allemaal hij kan lezen schrijven tellen. hij Kan ALLES. En Roy kan ninks. Ik voel me zo slecht. Ben ik met hem aan het oefenen dan telt hij nog niet tot 3 doe ik er niks aan loopt hij te tellen tot 20. Wil ik met hem schrijven doet hij niks doe ik niks komt hij vragen mam schrijf eens woordje met me. Hij word over 2 mnd getest of hij een vorm van adhd heeft of iets anders hij kan zich heel erg moeilijk concentreren. Wat moet ik hier mee ik voel me nu echt een slecht moeder die haar kind niks kan leren. En zijn neefje en nichtje zijn geweldig.

Help me een moeder die het even niet meer weet namens schoonmoeder.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

21-12-2010 om 20:15

Niets van aantrekken

Van die schoonouders. Je zoon is pas 5 jaar en hoeft helemaal nog niet te lezen of schrijven. Dat zijn neefje van 5 het wel kan is prima en dat jouw zoontje het niet kan is ook prima. Ieder kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo. Zoals je het nu doet is prima. Laat hem zelf aangeven wanneer hij iets wil oefenen. Thuis hoeft het helemaal nog niet en op school trouwens ook nog niet.
Geven ze op school aan dat hij achter is? Misschien door zijn concentratie. Prima dat je daar naar laat kijken als daar zorgen over zijn. Geniet verder gewoon van je kind en laat je schoonouders maar praten. Zeggen ze het ook waar je kind bij is, dan zou ik daar wel met hen over praten of je man laten zeggen dat dat echt niet kan. Zeggen dat hij niets kan is natuurlijk echt onzin, natuurlijk kan jouw kind ook iets, al is het dan misschien niet lezen of schrijven.

Guinevere

Guinevere

21-12-2010 om 21:09

Laat je niets aanpraten

Laat je niet gekmaken door je schoonmoeder! En als ze zo over je zoon praat, zou ik het aantal bezoeken fors terugbrengen.
De meeste 5-jarigen kunnen nog niet lezen en schrijven. En ze tellen alleen als ze er zin in hebben, zéker niet als mama er naar vraagt. Het is leuk dat zijn neefje zo'n wonderkind is op die gebieden, maar dat zegt niets over het niveau van jouw kind.
Wacht maar eens af, in jouw zoon zit ook heel veel. Alleen is het kennelijk aan jou en hem om het te ontdekken, en niet aan je schoonmoeder.

Nou ja

Ik vind het ongelofelijk wat je schoonmoeder doet. Jouw kind zo naar beneden halen. Iedereen doet alles in zijn eigen tempo en wat is daar mis mee? En je probeert hem te stimuleren, mooi toch?

Niks van aantrekken dus. Gewoon op je eigen manier je bezighouden met de ontwikkeling van je zoon.

Mijn schoonmoeder had in het begin ook nog wel eens commentaar (nou ja, ze had eigenlijk op alles commentaar) en dat hebben we gelukkig kunnen aanpakken door duidelijk aan te geven dat wij de dingen op onze manier deden.

dc

dc

22-12-2010 om 12:18

Oh, zo'n neef

Mijn zussen en ik hadden vroeger ook van die nichten en neven. Mijn oma vertelde altijd dat ze zo goed in alles waren. Pas toen we twintig ofzo waren, en mijn oma inmiddels overleden, kwamen we erachter dat ze tegen hen het altijd erover had hoe goed WIJ alles deden! Hoe zorg je ervoor dat nichtjes en neefjes elkaar bij voorbaat al niet mogen hè?

Wat kan Roy wel? Waar speelt hij graag mee, wat doet hij graag? Het ene kind zal meer trekken naar letters leren, en de ander naar dingen bouwen, een ander naar tekenen. In plaats van te kijken naar wat hij allemaal niet kan, kan het jullie helpen te kijken naar wat hij WEL kan!

buzz

buzz

22-12-2010 om 12:28

Laat hem toch

oh wat zou ik boos zijn, eerder als dat ik me zelf een slechte moeder zou vinden, je luisterd tenminste na hem, en doet de dingen op een manier die bij jullie past.
Tegen de schoonouders zou ik zeggen, tja ieder mens is anders. punt.
Ik was vroeger ook niet de snelste en alles is goed gekomen...(of het echt waar is of niet wat maakt het uit...

Maylise

Maylise

22-12-2010 om 17:01

5 jaar

Je zoontje is nog maar 5 jaar. Hij hoeft nog helemaal niet te kunnen lezen en schrijven. Sommige kinderen leren dat al wel met 4 of 5 jaar en sommige kinderen pas met 6 of 7 jaar. Dat maakt toch helemaal niks uit? We hebben het over 1 of 2 jaar verschil op een heel leven.
Niet iedereen ontwikkelt alles in hetzelfde tempo en dat hoeft ook helemaal niet. Jouw zoontje zal vast allemaal dingen kunnen die zijn neefje helemaal nog niet kan. Bovendien zelfs al is zijn neefje een super wonder kind wat we alles al kan met z'n 5 jaar maakt dat nog niet dat je zoontje achter loopt.

Zolang je vanuit de school geen signalen krijgt dat hij moeite heeft met dingen te leren of iets dergelijks lijkt me er niks aan de hand.

In groep 3 zitten nog heel veel kinderen die nog helemaal niet kunnen lezen. En jij hoeft je nergens schuldig over te voelen. Lezen en schrijven is nou net iets wat je aan de school over moet laten en helemaal niet zelf op je hoeft te nemen als dat er niet van komt.

Zegt je schoonmoeder die dingen ook tegen je zoon of alleen tegen jullie? In dat laatste geval kan je het gewoon negeren maar in het eerste geval zou ik zeker een ernstig gesprek aangaan met je schoonouders of zoals Pelle schrijft je man dat laten doen. Dat lijkt me inderdaad nog veel beter. Het zijn tenslotte zijn ouders.

Maylise

Maylise

22-12-2010 om 17:04

Verduidelijking

Ik bedoel overigens niet dat je als ouder niet zelf je kind mag leren lezen en schrijven. Natuurlijk kan je dat ook prima doen maar ik bedoel meer dat het niet nodig is meestal. Het is geen probleem en het is ook niet raar als je kind dat pas op school leert.

Asa Torell

Asa Torell

22-12-2010 om 20:53

Boos

Jeetje, ik word hier zelfs plaatsvervangend boos! Luister niet naar dat *&*$$#@ mens, 123ik! Echt, 'gewoon' bij al dit soort opmerkingen denken dat ze onzin kletst lijkt me de enige zinnige aanpak, ene oor in en andere oor uit. Je kind bekijken als een prestatie-object is gewoon niet de juiste manier van met je kind omgaan, leg dat ook je man maar uit. Niet in meegaan hoor, dan maar een half jaar niet!

Lean1

Lean1

23-12-2010 om 04:42

Lekker rustig

mijn slimme 5 jarige kan alleen haar naam schrijven....volgens mij kon ik dat niet toen ik zo oud was.en toch een hbo-opleiding gedaan......
Niks van aantrekken dus!

Lean

Massi Nissa

Massi Nissa

23-12-2010 om 08:45

Niet in meegaan

LIeve 123ik, ga niet mee in dit soort verhalen. Dat is namelijk funest voor het zelfvertrouwen van je zoon. Ik ben het helemaal eens met alle voorgaanden, als je schoonmoeder dit soort dingen zegt waar het kind bij is, moet er een stevig gesprek met haar komen. Is ze betoeterd? Het kind is vijf, mag hij nog iets niet kunnen? Bovendien heb je al zorgen over zijn concentratie, dan is het niet nodig en zelfs bijzonder vervelend voor jou en je zoon als daar nog gedoe met schoonmoeder bij komt. Laat je niet kisten en kom op voor je zoon, hij is een uniek mens en heeft allerlei mooie kanten die neefje en nichtje weer niet hebben. Zo gaat dat.
En ik leerde pas lezen, schrijven en rekenen in de eerste klas, toen ik zes was. Ben toch leuk terecht gekomen. Ik vind dat geduw en getrek aan kleuters van de laatste jaren al vermoeiend om aan te horen, laat die kinderen toch lekker zelf uitzoeken waar ze aan toe zijn.
Groetjes
Massi

Sascha2

Sascha2

23-12-2010 om 10:03

Blijf bij je zoon

Mijn advies is: richt je op je zoon. Probeer je niet te meten aan wat anderen zeggen, hoe moeilijk dat ook is. Je zoon is zichzelf en moet naar zijn waarde behandend worden. Natuurlijk kan niet ieder kind op hetzelfde moment hetzelfde, de een is snel met lezen, de ander met voetballen en een volgende kan al op jonge leeftijd tot 10 tellen. En sommigen ontwikkelen zich in alle rust. Waarom die vergelijkingen?
Ik weet uit ervaring hoe schuldig je jezelf kunt vinden, mijn moeder heeft er ook een handje van om de ontwikkeling van mijn kinderen te vergelijken met die van mijn nichtje. Inmiddels ben ik in de gelukkige omstandigheid dat ik vier jonge kinderen heb gekregen en sindsdien weet ik dondersgoed dat ieder kind zich op zijn eigen tempo ontwikkelt.
Dat jij 32 uur werkt maakt niet uit, voel je daar niet schuldig over. Kinderen pikken genoeg op van andere omgevingen, zoals kdv, psz, school en sport. Ontwikkeling komt niet alleen van thuis.
Mocht je toch de neiging hebben om te vergelijken, luister dan naar je zoon.Eigenlijk geeft hij zelf al het antwoord. Je weet immers dat hij wel kan tellen, alleen doet hij het niet op het moment dat het van hem verwacht wordt. Wie weet voelt hij dondersgoed aan dat jullie discussieren over zijn mogelijkheden.
Enne, Einstein praatte volgens mij pas op zijn vierde.

CCBlooom

CCBlooom

23-12-2010 om 16:23

Vermoeiend hè

zo'n schoonloeder. Zorg dat jij en je man op 1 lijn staan wat betreft je zoontje. Zolang jouw kind een blij en gelukkig kind is en met plezier naar school gaat, dan is er niets aan de hand.
Natuurlijk zijn de andere kinderen beter, want zij voedt ze in principe toch op. Kijk haar eens haar best doen met haar kleinkindertjes... tjsa dat ze nou even geen grip heeft op jullie zoon.. jammer dan. Hij is jullie kind, die leeft in jullie huis met jullie regels. Ik zou bijna zeggen: Basta! punt uit.
En jouw zoon is trouwens een slim mannetje hoor; die denkt: natuurlijk kan ik tellen tot 20. Moet ik dat nou alweer laten horen. Doe het lekker zelf. Deed mijn dochter ook altijd op het CB. Die deed totaal niet wat van haar gevraagd werd. Totdat ik het andersom vroeg: jij kan zeker niet dit of dat...... nou dan deed ze dat juist wel

vlinder72

vlinder72

24-12-2010 om 12:13

123ik, het zegt echt nog niets

Mijn oudste ging naar groep 3 terwijl echt nog niets kon. Hij kon niet lezen, nauwelijks zijn naam schrijven, had ook geen enkele interesse in lezen of schrijven. Dat duurde in groep 3 tot de kerstvakantie en pas toen toonde hij interesse in het lezen en schrijfgebeuren. Hij is nu 8 jaar, zit in groep 5 en hoort tot de betere leerlingen.

Als ik mij druk had moeten maken wat mijn schoonmoeder wel niet allemaal van hem vond. Mijn neefje was ook zo'n briljante kleuter. Kon al vroeg puzzelen, kende alle letters van het alfabet, kon feilloos met een computer omgaan. Maar ja, dat betekent helemaal niet dat hij zo ontzettend slim of goed is. Hij had gewoon heel veel geoefend. En wij oefenden nooit. Dus jouw zoontje is helemaal niet achter of minder slim (misschien wel maar dan kan je nu nog niet zoveel over zeggen). Hij is gewoon vijf jaar en hij is zichzelf en niet een kopie van zijn neefje. Tussen mijn neefje en onze zoon is inmiddels weinig verschil. Allebei zijn het goede leerlingen. Niet briljant maar ze komen allebei prima mee.

Ik weet trouwens niet of ik er iets van zou zeggen tegen oma. Hebben wij zelf nooit gedaan. Wij hebben altijd gewoon meegepraat. Ja, goed hè van neefje. Wat knap allemaal van hem. Nee, die van ons doet dat niet. Komt wel goed. Bij ons op school willen ze juist niet dat hij dat allemaal al kan want wat moet hij anders in groep 3 nog leren. Dus wij willen dat ook niet.

dc

dc

26-12-2010 om 18:24

Misschien ja

want welke 5 jarige jongen is gelukkig als hij niet bezig is? Stop met zo naar hem te kijken, je maakt jezelf en hem helemaal gek.

Als iemand een opmerking maakt over wat mijn zoon wel of niet al kan, kan ik dat makkelijk naast me neerleggen, want IK vind het niet belangrijk. Dus de knop moet vooral bij jou om, niet bij je schoonmoeder.

Fleur Mas

Fleur Mas

31-12-2010 om 21:32

Hoi

Ik heb het een beetje mee zitten lezen,maar meisje laat je toch niet gek maken door dat mens,ik heb een tweeling waarvan de oudste (ze zijn ook 5 )kan tellen zijn naam kan schrijven alles wil weten en heel leergierig is,lettergrepen,alfabet,maar de jongste daarentegen heeft daar helemaal geen interesse in, maar die kan bijvoorbeeld heel goed tekenen, ieder kind heeft zijn eigen tempo en ga je er ingodsnaam nou niet druk over maken, want ik krijg een beetje het gevoel dat je nu je kind een beetje tekort doet omdat je zelf zo onzeker wordt, daar boven gaan staan en geniet van je ventje, doet hij het niet in twee keer, nou dan doet hij het in drie keer en een ander kind heeft er misschien 5 of 6 x voor nodig,ga in godsnaam niet op je zoontje neer kijken want er is NIKS aan de hand,elk kind is verschillend en ga er geen pressie op zetten het komt als het komt,en laat je schoonmoeder lekker het lazarus krijgen,

Ik moest het gewoon effe kwijt,
fijne jaarwisseling

dc

dc

01-01-2011 om 08:52

Interesses

Mijn oudste kon met 3 al heel goed tellen, en praatte al volledige zinnen. Mijn jongste wordt bijna 3 en dat hele tellen boeit hem voor geen meter, en praten doet hij veel minder goed. Hij maakt al minder geluid sinds dat hij een baby is, maar kan wel heel goed duidelijk maken wat hij wil.

De oudste maakte hele torens van duplo, de jongste speelt liever met actiefiguurtjes.
Maar mijn jongste is veel meer intuitief, en begrijpt dingen veel sneller. Hij legt nu al puzzels van 20 stukjes makkelijk in elkaar, terwijl mijn oudste dat veel later pas kon.

En het maakt me allemaal niet uit. Ik zie 2 jongens die allebei goed in hun vel zitten, graag met elkaar spelen, en gewoon dingen in hun eigen tempo doen.

Geniet van je zoon! Ze blijven toch zo kort jong, en hij moet de rest van zijn leven nog dingen doen en leren!

Gelukkig nieuwjaar!

Vic

Vic

02-01-2011 om 15:27

Tja

Schoonmoeder kan wel blijven volhouden, maar ze heeft gewoon geen gelijk. Daar zou ik snel klaar mee zijn.
For the record, een kind dat naar groep 3 gaat moet kunnen tellen tot 20 (vooruit en achteruit), en moet 15 letters (her-) kennen. Lezen en schrijven hoeft nog helemaal niet. Veel kinderen kunnen dat wel al als ze (3, 4 of) 5 zijn, en misschien nog wel meer niet.

Asa Torell

Asa Torell

02-01-2011 om 20:45

Wow 123ik

wat een goede actie van jou zeg, om zo tegen je schoonmoeder in te gaan en voor je zoon op te komen! En terecht!

Vic

Vic

02-01-2011 om 21:21

Oh pelle

Ik had moet tussen '...' moeten zetten Of moeten zeggen dat dat in principe de leerdoelen zijn voor groep 2. En als ze het niet kunnen, leren ze het wel een keer in groep 3.

Hij is wie hij is...

Ik heb deze berichten eens gelezen en vind het echt super goed dat je een gesprek bent aan gegaan met je schoonmoeder! Zij heeft ongelijk. Een kind geeft zelf heel goed aan wat hij kan of leuk vind en die dingen kan je stimuleren.

Wat ik wel een beetje mis in alle reacties is; En wat dan nog als je kind dingen niet zou kunnen?
Natuurlijk kan je extra aandacht aan zaken besteden die jij belangrijk voor hem vind (sommige ouders willen dat hun kind een top sporter wordt) MAAR hij is wie hij is.
Ik denk dat jij dat heel goed door hebt. je laat hem in zijn waarde. Hij hoeft niet te voldoen aan dat plaatje van je schoonmoeder, de gemiddelde leerling of wat dan ook. Hij is wie hij is.

Ik heb een zoon op het speciaal onderwijs. En natuurlijk maak je je dan zorgen over extra aandachtspunten.
Maar hij is wie hij is.

En oja. Hij hoogbegaafd en kon nog niet lezen of schrijven toen hij 5 jaar was!

succes en blijf vertrouwen op je eigen intuitie!

123ik

Er zijn grootouders die sommige van hun kleinkinderen stelselmatig voortrekken boven/ophemelen boven anderen van hun kleinkinderen. Een van mijn oma's had daar enigszins een handje van, maar ik heb nog wel vervelender verhalen gehoord van kennisen en hun grootouders. Het kan zijn dat je zoon de pech heeft zo'n oma te hebben getroffen.

Mocht dat het geval zijn: daarom heeft de mens twee oren. Om ze tegen elkaar open te kunnen zetten zodat de lariekoek het ene oor in, en het andere oor uit kan.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.