Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Roosje

Roosje

28-09-2010 om 20:36

Zoon verveelt zich zo

Mijn zoon van 6 jaar verveelt zich vaak te pletter. Ik word er tureluurs van. Ik weet (heb wel eens gelezen) dat af en toe vervelen helemaal niet erg is en zelfs goed is. Over het algemeen probeer ik er ook niet teveel aandacht aan te geven zodat hij uiteindelijk wel weer iets gaat doen.
In het weekend is het het ergst, omdat er dan opeens veel tijd is. Doordeweeks sport hij (1 keer) en heeft hij regelmatig speelafspraakjes. In het weekend doen we rustig aan, 's ochtends mogen hij en zijn broertje lekker tv kijken, computeren en dat soort dingen. Op een gegeven moment staan wij ook op en gaan we boodschappen doen. Maar daar heeft hij natuurlijk allemaal geen zin in, snap ik best, maar thuis blijven (met papa) vindt hij ook niks. Hij wil het liefst afspreken met vriendjes in het weekend, maar dat vinden we meer iets voor doordeweeks. "Mama, wat moet ik doen? Weet jij wat?" En dat eigenlijk het hele weekend door, afgewisseld met stoeiwerk met broetje, tv en computer. Tenzij we een verjaardag ofzo hebben of "echt" iets gaan doen buitenshuis. Maar anders is het dus veel vervelen. Wie heeft er tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mayte*

Mayte*

28-09-2010 om 21:06

Structuur in het weekend

Ik herken het probleem. Van een uiterst gestructureerde week, naar een hangerig weekend. Vaak tot 12 uur in de pyjama, tv kijken, niet weten wat te doen, etc. Bij ons lopen de weekenden veel beter sinds mijn dochter op scouting zit. Van 10 to 12 is ze daar; lekker buiten en heel actief. Daarna is ze de rest van de middag altijd heerlijk zelf aan het frobelen. Ik heb er geen kind meer aan.

Je hoeft natuurlijk niet meteen je zoon op scouting te doen, maar je zou wel kunnen kiezen voor een vaste activiteit op zaterdag, waardoor hij zijn energie kwijt kan.

De zondag verloopt, door die wat actievere zaterdag ook veel gesmeerder.

Buiten spelen?

Geen idee of dat een mogelijkheid is, misschien zit je op een flat aan een drukke weg? Kijk dan is het natuurlijk lastig. Maar die van ons spelen heel veel buiten op het plein voor het huis, met alle andere kinderen uit de buurt. Ik heb altijd moeite om ze een tijdje binnen te houden als het weekend is en nog te vroeg.

Tango

Tango

28-09-2010 om 22:03

Hier ook zo'n zoon

Die zich in het weekend vaak loopt te vervelen. Hij uit dit dan door vooral heel veel aandacht te vragen en achter je aan te lopen, erg moe word je ervan. Wat wij doen is eigenlijk altijd wel iets inplannen op zaterdag of zondag. Als het geen verjaardag is, dan gewoon naar het bos, speeltuin of zwembad.

bertje1

bertje1

28-09-2010 om 22:13

Tja..

kleien, tekenen, schilderen, knutselen, lego-en, tentje bouwen, buiten spelen, puzzelen, hamertje tik, met een bal, een spel doen, met de trein?, knippen en plakken, timmeren, 'helpen' koken, verstoppertje, verstoppertje met knuffels (jij verstopt er 10 en hij zoekt.. is ie lekker ff bezig)... nou ja zo kan ik wel doorgaan.

Waarom niet op zaterdagmiddag afspreken

ik snap niet waarom dat niet kan op zaterdag. Beter dan vervelen tenslotte. En dan het liefst bij iemand in de buurt.
Of gewoon naar buiten en kijken wie je tegenkomt. Of is dat in jullie woonsituatie niet mogelijk?

*bella*

*bella*

29-09-2010 om 09:35

Tsja, aanpassen?

Je zoon is 6, dat lijkt me vaak de leeftijd dat je er zo langzamerhand achterkomt dat je niet in huis zit met twee volwassenen en wat aanhang, maar dat je steeds meer met verschillende persoonlijkheden samenleeft. Jouw idee van een leuk weekend (lekker rustig aan)matcht blijkbaar totaal niet met zijn ideeën (behoeften)daarover.
Hier soms wel wat andersom, ik doe graag dingen in het weekend. (wel doorgaans kindvriendelijk) maar oudste hier is graag thuis en speelt dan. Maar jongste hier zou ook tegen het plafond gaan, als ik de weekenden zo zou inplannen zoals jij het beschrijft. Dus we schipperen wat hier en daar. Afspreken mogen ze hier altijd, wordt niet heel veel gedaan in weekenden, maar meestal doen we wel een aantal activiteiten. (zwemmen, wandelen, bezoek, theater, maakt niet uit)

Iris

Iris

30-09-2010 om 12:17

Scouting!

Als je zoon er een beetje het type voor is, lekker buiten, spelletjes doen zou ik hem op zaterdagmiddag naar scouting doen. Hele middag onder de pannen, leuke dingen doen en lekker moe na afloop. Scouting is zeker niet duur en erg leuk. En ze ontmoeten weer nieuwe vriendjes.

margje van dijk

margje van dijk

30-09-2010 om 19:57

Lol, iris

"hele middag onder de pannen" - letterlijk wat mijn scoutzoon afgelopen zaterdag heeft gedaan. Hol gegraven, ondergrondse vuurplaats gemaakt, met een tunneltje naar boven waar dan alle warmte heen gaat ('Dakota-hol'), pan er bovenop en chips bakken van rauwe aardappelen.

Ik vind de scouting echt ontzettend leuk, mijn drie kinderen gaan er erg graag heen. En het zijn drie totaal verschillende kinderen.

Overigens is er wel bij veel scoutingclubs een wachtlijst.

Margje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.