Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
J.Snel

J.Snel

05-11-2014 om 08:53

Zoon vindt zichzelf te klein


Linda K

Linda K

06-11-2014 om 10:51

Eten

Hier heeft oudste de hele basisschool geleefd op wat je bij je zoon beschrijft, maar dan met 2 boterhammen. Veel sporten, tot 6x per week. Avondeten ging meestal ook maar moeizaam naar binnen. Hij is toevallig inderdaad niet groot geworden, misschien 1.75? Jongste die altijd meer at is nu 14 en 1.65. Dat was oudste ook zo ongeveer, maar misschien dat jongste wel een groeispurt krijgt. We gaan het zien. Beide jongens hadden we een gemiddelde of bovengemiddelde lengte op de basisschool. Het is alleen die groeispurt die hier (bij oudste in elk geval) niets voorstelde. Het lijkt me sterk dat dit met een boterham meer of minder te maken heeft.

Eten

Ik heb een tweeëiïge tweeling die altijd exact even lang is terwijl de één normaal eet (en zwaarder is) en de ander een stuk minder eet. Die haalt de twee boterhammen per dag vaak niet en eet maar een bescheiden bordje avondprak. Toch zijn de jongens allebei keurig gemiddeld van lengte. Vandaar dat ik denk dat de hoeveelheid eten niet zo heel veel invloed heeft op de lengte, dat ligt toch meer in de genen besloten.

skik

eten

Je moet echt heel slecht eten wil het invloed hebben op je lengtegroei. Of je moet een aandoening hebben (zoals coeliakie of chronische diarree) waardoor je de voedingsstoffen niet goed opneemt.

Als je zoon een gewicht heeft dat past bij zijn lengte eet hij genoeg. Hij sport ook niet zo veel dat je daar de voeding op aan zou moeten passen. Gewoon gezond en gevarieerd eten, dan is het prima.

Heel veel en fanatiek sporten kan invloed hebben op de groei. Maar dan heb je het echt over 8 uur per week of meer. Zulke intensieve sporters wordt (vaak vanuit de sportclub ook) geadviseerd om tijdens de zomer 1 of 2 maanden rustiger aan te doen. Gemiste groei wordt dan weer ingehaald.

En wat flanagan al aangeeft is zeker waar: voldoende (nacht) rust is heel belangrijk. Dat doet meer dan een boterhammetje extra.

Barvaux

Barvaux

06-11-2014 om 13:22

precies

In Kenia lopen gemiddeld HELE lange mensen en ik weet niet of die nu zoveel meer gegeten hebben. Het jongetje van rauw is waarschijnlijk achtergebleven in lengte maar die eet dus heel eenzijdig.

Verder geloof ik niet dat voetbal nou zo intensief kan zijn dat je daarmee achter gaat lopen op de groei. Over het algemeen is topsport vooral een probleem voor gewrichten en pezen etc vooral als je nog in de groei bent, niet noodzakelijkerwijs lengtegroei.

Barvaux,

Het is niet bekend of de jongen van de rauwe groenten zijn postuur geërfd heeft van een kortere en tengere familie aan vaders kant. Zijn vader is Engels, die zijn tov de Nederlanders sowieso kleiner.

J.Snel

1.36 is volgens mij best netjes. Dat is mijn zoon ook, en die is maar een half jaar jonger. En hij is vziw niet klein voor zijn leeftijd.

Diezelfde zoon eet trouwens ook niet veel. 's ochtends een boterham, tussen de middag 2 of 3, op de opvang nog een paar crackers, avondeten en toetje. Op thuisdagen ziet het er iets anders uit maar zal het qua calorieën niet veel uitmaken. Hij is overigens wel van het type gespierde spijker, maar hij is nooit ziek en groeit naar behoren. En zijn vader was op die leeftijd ook mager.

Jouw zoon is niet heel klein en zo te horen eet hij ook niet te weinig. Overigens schijnt het zo te zijn dat kinderen gaan eten van groeien, en niet gaan groeien van eten. Althans, van meer eten groeien ze niet in de lengte. Wel in de breedte
Dat zie ik trouwens bij mijn kinderen ook. Als ze in een groeispurtje zitten moeten er ineens weer meer boterhammen in.

Groeten,

Temet

Barvaux

Barvaux

06-11-2014 om 14:40

Flanagan

Het is helemaal in het ziekenhuis onderzocht en de kans was groot dat zijn geringe lengte door het eten kwam. Zijn volle broer was ook beduidend langer.

Ad Hombre

Ad Hombre

06-11-2014 om 18:49

Groot en klein

Creabea:
"net ingevuld, en mijn jongens komen momenteel allebei uit op een lengte van 1.73. Niks abnormaals dus"

Idem, maar bij mij komt de oudste (8) uit op 1.71 en de jongste (4) op 1.83, streeflengte o.b.v. ouders: 1.77

Is dat nog reden tot zorg of normale variatie? (oudste vindt het vreselijk dat zijn broertje hem in gaat halen)

Het is beide ruim binnen die 10 centimeter verschil tussen TH en verwachte eindlengte, geen reden tot zorg dus.
En die 4 jarige kan natuurlijk de komende jaren nog best een andere groeilijn gaan volgen, net als je 8 jarige trouwens. En wat de groeispurt gaat doen blijft ook duister tot het zover is. Het is en blijft natuurlijk toch in grote mate giswerk. Dus ik zou er voorlopig nog maar geen al te harde conclusies (zoals dat de jongste de oudste in gaat halen) aan verbinden.

Broertjes

@barvaux, ik was niet op de hoogte dat Tom een broer had. Maar net als Ad Hombre komt groot en klein vaker voor.
Mijn buurjongens; oudste is 17 jr en 185 cm en de jongste van 15 met een lengte van 160. Ze verschillen omdat de oudste net als de familie aan moederskant wat meer lengte heeft meegekregen dan zijn broertje met het postuur van zijn vader. Oja, ze zijn beide vegetariërs en dun. Het hangt er dus van af welke genen je geërfd hebt.

Ad Hombre

Ad Hombre

07-11-2014 om 14:31

Jippox

Dat de jongste de oudste in gaat halen lijkt me alleen als je ze zo ziet redelijk onvermijdelijk, maar dat er nog het nodige kan veranderen geloof ik ook wel. Ze zijn half-aziatisch, dus wellicht dat daar ook nog een verschil in groeicurve vandaan kan komen. Maar het is voor de oudste wel zuur om altijd de (1%!) kleinste te zijn. Hij staat al niet zo stevig in zijn schoenen.

Ik ken het probleem. Hier 2 van de 4 (allen Hollandsche kaaskoppen) die rond de -2,5 lijn bungelen. Maar ik zeg altijd maar: ook lengte zit tussen je oren. Het ene kind zal er meer moeite mee hebben dan het andere, maar feit is dat je het er gewoon mee zult moeten doen. Een ander is extreem lang, heeft raar haar of een kromme benen... Er is altijd wel wat.
Zoek een goed voorbeeld binnen zijn interesse gebied. Hier deed bijvoorbeeld een rugby speler van het nationaal team die onder de 1.70 is wonderen.

anja

anja

08-11-2014 om 19:57

Wat moet de mijne dan zeggen, die is ook 1.30 maar wel al 13...

hilse

hilse

24-11-2014 om 11:28

hier ook

Jippox dank voor je link!

Hier ook een zoon van februari 2005 (toevallig) die net niet de 1.30 haalt. Ik heb de formulieren op de sites ingevuld en zijn targethight is 1.80m maar als hij zo doorgroeit volgens zijn curve nu, dan wordt hij niet langer dan 1.70. Precies die 10 cm verschil dus.
Zelf was ik op de basisschool ook altijd de kleinste en schoot ik vanaf de tweede klas middelbare school de lucht in. Ik hoop dat dat bij zoon ook zal gebeuren. Ga er nu geen werk van maken, maar als we voor iets anders een keer naar de dokter moeten zal ik het wel even aankaarten.
Zoon vindt het wel vervelend dat hij altijd de kleinste is. De jongens in zijn klas waren ook niet zo groot, maar die schieten nu allemaal de lucht in. Tegelijkertijd kan hij zich er ook weer niet heel druk om maken; zijn favoriete meester (judo) is ook niet lang en dat helpt.

hier een dochter

Die in haar peuter en kleutertijd nauwrlijks groeide, botfotos laten maken blid prikken en een paar jaar geleden een hele ochtend pijnlijke bloedafname om het half uur. Haar botgroeiachterstand is zo'n 3 jaar inmiddels. Maar ze groeit gestaag door op haar -2,5 lijntje.
Groeihormonen worden maar zeer zelden gegeven mijn dochter maakt genoeg aan. Enige wat we nog kunnen overwegen zijn juist hormoonremmers maar aangezien ze nog op alle vlakken een kinderlijf heeft is daar geen spraken van. We zien wel hoe lang ze wordt, we gaan er voorlopig vanuut dat ze laat ongesteld wordt en nog een groeispurtje gaat maken en ergens rond de 155 en 160 uitkomt.

oh belangrijk

Detail van belang: mijn dochter vind zichzelf prima. Dus ben ik gestopt mij zorgen te maken, althans dat probeer ik

Als jouw zoon zich zo voel kan je iig even bij de kinderarts langs voor bliedbeeld en handfoto, heb je hem iig serieus genomen. Waarschijnlijk gebeurd er daarna niets meer tenzij hij stopt met groeien en snel een puberlijf krijgt.

GS

GS

12-12-2014 om 22:53

allesoverkinderen.nl

Op die website kan je online gegevens intypen en gelijk zien of je binnen de groeicurve blijft (en hij zit op de ondergrens, maar nog binnen de lijntjes!). Ook kun je de lengtes invullen van jou en je man zodat hij kan zien hoe lang hij naar verwachting zal worden (geeft de burger weer moed!)

skeletleeftijd

Hier ook 'n kleintje.
Mijn zoontje is net 7 geworden en 116 cm lang. Onderaan de -2 lijn dus.
Ik was zelf tot mijn 15e jaar (en mijn vader ook) heel erg klein, ik leek jaren jonger. Op mijn 15e ging ik pas groeien en ben gewoon 167 geworden.
Ik maakte me dus ook nooit zorgen om de lengte van mijn zoontje. De schoolarts wel, op haar advies is hij het traject ingegaan van skeletfoto's en groeihormonenonderzoek (dagopname in het ziekenhuis).
Hij blijkt gewoon voldoende groeihormoon aan te maken, wel heeft hij een botleeftijd van 1,5 jaar jonger. Wat betekent dat hij ws laat zal gaan puberen dus laat een groeispurt krijgt, wat dus voordelig is voor zijn eindlengte (naar verwachting 175 cm).
Voordeel voor hem is dat hij in groep 2 is blijven zitten, waardoor hij nu de oudste van de klas is, en qua lengte niet de kleinste van de klas.

femh

Hier juist een kleine zoon die 2 klassen heeft overgeslagen. Hij zit nu met zijn 1.32 in de brugklas. Dan val je wel op... Af en toe vragen oudere leerlingen "of 'ie zelf ook in zijn tas past", maar hij kan daar gelukkig wel om lachen. Mijn andere zoon is 1.18m en zit in groep 5.

Beiden hebben geen afwijkende botleeftijd, en ook geen groeihormoontekort. Met andere woorden: niks aan te doen en ook niet waarschijnlijk dat ze erg veel langer door gaan groeien. We gaan wel zien waar ze uit komen. Oudste van de 2 zegt zelf steevast: "later als ik oud ben" in plaats van "later als ik groot ben".

J.Snel

J.Snel

18-12-2014 om 10:50

Jippox

Wat toevallig, zoon heeft ook 2 klassen overgeslagen en zal dus jong en klein zijn in de brugklas volgend jaar. Het is wel jammer dat hij door zijn lengte op zal vallen als jonger. Ze pikken hem er zo tussen uit. Merk jij dat het klein en jong zijn invloed heeft op het geaccepteerd worden door leerlingen en docenten op de Middelbare school? Bij ons op de basisschool gaat het prima. Zolang zoon uitgedaagd wordt qua leren is hij gelukkig. Alleen hoe zal dat gaan op de Middelbare. Maakt het wel extra spannend... ook voor ons ouders.

J. Snel

Ik kan natuurlijk alleen uit onze eigen ervaring putten, maar hier zie ik geen nadelige gevolgen m.b.t. de acceptatie. Zoon krijgt zoals ik al schreef wel opmerkingen over zijn lengte en echt iedereen op school kent hem.
Maar er kwamen in de eerste week ook al een paar oudere jaars naar hem toe om te zeggen dat als iemand hem lastigviel hij maar naar hen moest komen, dan zouden zij dat wel oplossen. Ik krijg ook niet de indruk dat docenten hem als 'jong' zien, maar dat komt ook wel door hoe mijn zoon is: hij weet e.e.a. verbaal aardig te compenseren, zeg maar
In zijn klas is hij gewoon helemaal op zijn plek. Hij spreekt ook regelmatig na school af met klasgenoten.

Wat uitdaging betreft: onze zoon zit in een gymnasium brugklas met nog allerlei extra vakken (onderzoeksprojecten, materiaal&experiment, filosofie, Chinees... Samen totaal goed voor 8 uur per week), maar we zien dat hij nog niet echt uitgedaagd wordt. Dat valt ons niet mee. Hij heeft ook nauwelijks huiswerk (want alles altijd in de les al af).
Zijn leraar Latijn (tevens mentor) gaat hem nu om te beginnen bij Latijn proberen wat extra te prikkelen. Dat blijft nog een beetje zoeken dus.

lisbeth

lisbeth

20-12-2014 om 08:19

Jongste hier

Is bijna 8 en ik schat zo'n 123 cm. Niet mega. Omdat hij versneld is ook nog de kleinste van de klas. Vorig jaar had hij een trapje nodig om zijn jas op te hangen.
Ik heb al eens zijn eindlengte berekend en volgens mij zou hij ergens rond de 1.76 uit moeten komen. Dat vind ik te doen.

Mijntje

Mijntje

20-12-2014 om 09:38

niet maakbaar

Te doen? Dat is volstrekt normaal waarschijnlijk als je kijkt naar de familie. Waarom kijken mensen niet naar zichzelf en hun familie om meteen ongerust te worden, botfoto's te laten maken en onderzoeken in gang te stellen. Ik vind dit zonde ivm hoge zorgkosten, de wachtlijsten bij artsen (voor echt serieuze gevallen) en wat je je kind aanpraat. Die krijgt toch duidelijk een teken als het naar een arts gaat dat er iets niet goed met hem is.
Mensen worden wel steeds langer. Gemiddeld. Dus er 'moeten' ook kleinere mensen zijn. Je kan wel 180 willen worden om niet op te vallen, maar als jouw familie gemiddeld 1.60 is gaat 'em dat niet worden. De mens is niet maakbaar.

En natuurlijk zijn er wel uitzonderingen dat er serieus onderzoek nodig is, als de groeicurve afbuigt bv.

Barvaux

Barvaux

20-12-2014 om 09:42

Lisbeth

Die berekeningen houden geen rekening met vroeg of laat in de puberteit komen. Mijn oudste liep altijd op het middelste lijntje, al vanaf zijn geboortedag maar toen hij 13,5 was ging hij heel snel groeien en is nu met bijna 16 al 185 of meer dus boven het gemiddelde en is dus allang van dat middelste lijntje af. Daarom zijn die berekeningen altijd met een flinke marge naar boven en onder.

lisbeth

lisbeth

22-12-2014 om 07:36

Klein

Hij is altijd iets onder gemiddeld geweest, van baby af aan. Apart want als je ziet wat hij weg eet

Ik verwacht dus niet dat hij straks opeens van onder gemiddeld naar boven gemiddeld gaat. Meestal blijven ze toch hun lijn volgen? Ik vind 1.76 niet groot voor Een man, ik ben zelf 1.66 maar man is toch 1.82. Had gedacht dat hij die lengte dan ook wel zou aantikken. Maar wat niet is is niet.

Barvaux

Barvaux

22-12-2014 om 09:48

lisbeth

De lijntjes worden gemaakt aan de hand van gemiddelden en sommige kinderen groeien rond de kleutertijd erg hard en blijven dan lang wat langer dan de rest. Andere kinderen groeien in de puberteit in verhouding dan weer wat langer en komen zo toch verder uit. Ik heb het hier ook gezien; laatst kwam mijn zoon van 15 een klasgenoot tegen die altijd een halve kop groter was maar nu heeft hij hem ingehaald. Die klasgenoot was dus altijd lang op de basisschool.

Door die gemiddelden zie je niet goed de groeispurten op zo'n lijntje en sommige kinderen groeien gewoon extra hard in de puberteit, harder dan gemiddeld. Sommige kinderen groeien minder hard en daarom komt er uit zo'n berekening niet zomaar 1 cijfer, dat hoort niet. Er moet een marge bij staan van bijv 8 cm meer en 8 cm minder.

Barvaux

Barvaux

22-12-2014 om 09:51

oja

Ze blijven niet 'meestal' hun lijn volgen... die lijn is gewoon een gemiddelde waar je dus de groeispurten die vroeg beginnen, laat beginnen, kort duren en lang duren niet in kan verwerken. Zoals ik al zei sprong mijn zoon na 12 jaar opeens van het middelste lijntje af en hij zit er nu ruim boven. Als je 100 jongens neemt die op het middelste lijntje begonnen bij geboorte en je maakt van die 100 jongens een gemiddelde lijn dan klopt het. Per individu geloof ik niet zo in die lijntjes en dat je er niet af kan vallen.

grappig Lisbeth

Ik was het vergeten, maar het is volgens mij al eens eerder langsgekomen: jij en je man zijn exact even groot als ik en mijn man. De TH voor een jongen is dan 1.82 maar dit is altijd plus of min 10 centimeter. Daar valt je zoon als hij zijn lijn blijft volgen dus ruim binnen.
Maar die lijn is natuurlijk een gemiddelde. Het is niet zo dat een kind altijd netjes volgens een lijntje groeit, zeker niet in de pubertijd. Omdat niet alle jongens tegelijk hun groeispurt hebben, krijg je een mooie curve, maar in werkelijkheid groeit niemand volgens die curve. Soms staan ze even stil en soms groeien ze wel een paar centimeter per maand. Sommigen beginnen al vroeg, anderen pas laat en groeien langer door.
Kortom: je kan er pas echt iets van zeggen wanneer iemand helemaal uitgegroeid is. Nog een jaartje of 10 geduld dus

Jente

Jente

22-12-2014 om 15:08

mijn kleine dochter

van 6 zag afgelopen weken Kerst met Linus. Morton (broertje van Victoria) wordt Morton Mug genoemd omdat hij klein en irritant is. Dochter vond dat prachtig, iemand op tv was óók klein, net alz zij. Ze roept nu te pas en te onpas: ik ben klein en irritant!

Overigens krijgt zij wel groeihormonen en is daarmee in 2 jaar tijd 22 cm gegroeid (en nog bungelt ze onderaan de curve). Klein is dus wel een ding bij haar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.