Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Niny

Niny

02-10-2008 om 09:33

Zoon weigert 'bot' speelafspraakje

Onze zoon van 7 speelt bij voorkeur thuis. Vaak heeft hij vriendjes of vriendinnetjes te spelen, vaak ook niet. Gisteren vroeg een vriendje of hij wilde komen spelen en hij antwoordde heel kortaf 'Nee'. Het arme vriendje keek heel beteuterd. Later had ik het erover met mijn zoon, en legde hem uit dat het aardiger is als je bijvoorbeeld zegt 'Liever een andere keer' of 'vandaag niet, maar kun je morgen?' of zoiets. Hij leek niet echt te snappen dat wat hij gezegd had onaardig overkwam.
's Middags stond hetzelfde vriendje aan de deur, en op de vraag of hij wilde spelen antwoordde mijn zoon weer 'Nee!'. Hm, mijn uitleg was echt niet aangekomen.
Hoe doen jullie dat? Ik wil mijn zoon echt leren dat een weigering ook vriendeljk gebracht kan worden, we geven in die zin ook het goede voorbeeld. Verwachten we te veel van hem of zijn zevenjarige jongens wel vaker lompe botterikjes in de dop?

Niny

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hillary

Hillary

02-10-2008 om 11:08

Lekker bot

Volgens mij doen ze allemaal zo en zitten ze er ook totaal niet mee als zij zo bot worden afgewezen. Zelf bij mijn zoon van 10 merk ik het nog. Gaat hij een vriendje halen, komt even later terug. "Hij wilde niet", zegt hij dan. als ik vraag waarom haalt hij zijn schouders op: "zeker geen zin". Heerlijk toch ze hoeven geen smoesjes te verzinnen, geen zin hebben is gewoon toegestaan. Weet niet of dit het verschil is tussen onze generatie en die van hun of tussen mannen en vrouwen of dat het met de leeftijd te maken heeft. Wat mij betreft mag hij zo onderling met zijn vrienden blijven doen. Heerlijk toch als je gewoon eerlijk tegen elkaar kunt zijn en je neemt elkaar niets kwalijk.

Puck2

Puck2

02-10-2008 om 11:17

In ieder geval duidelijk

O.k. echt tactvol is het niet, maar het is wel duidelijk. Ook hier zijn kinderen heel direct in zeggen wat ze willen en nieten kleden dat niet in met diplomatische zinnen. Als jouw zoontje Nee bedoelt dan is dat wat anders dan wanneer hij zegt "liever een andere keer" of "morgen". Eigenlijk vind ik dat nog veel sneuer voor het andere kind: staat hij morgen weer voor de stoep en heeft je kind nog steeds geen zin dan klopt het dus niet wat hij eerder gezegd heeft. Ik zou het gewoon zo lekker direct laten, dat is wel zo duidelijk voor iedereen.

Ach wat nou bot...

Dat vriendje komt toch ook doodleuk een paar uur later nog eens vragen of jouw zoon komt spelen?? Moet je het dan nog een keer diplomatiek uit gaan leggen of zo?

Ik merk zelf dat ik (alhoewel in het gewone leven uiterst diplomatiek, hahaha!!) tegen kinderen vaak wat korter en botter reageer. Zo komt er hier standaard een kindje aan de deur op tijden dat Dochter naar school is. Ik heb haar op alle manieren duidelijk proberen te maken dat Dochter áltijd op die tijd naar school is ('weet je nog, X? Als jouw zusje op school zit, dan zit Dochter ook op school') maar tegenwoordig zeg ik gewoon 'nee' op de vraag of dochter komt spelen. Of ik doe of ik de bel niet hoor....
n@nny

Guinevere

Guinevere

02-10-2008 om 13:57

Heu, was dat mijn kind niet?

Weet je zeker dat het jouw zoon was, Niny, want de mijne heeft dat dinsdag ook net zo charmant gebracht richting een vriendje. En dan gaat hij ook nog met dat vriendje erbij aan mij lopen vertellen dat hij met gróte kinderen wil afspreken, die 8 jaar zijn. Dat het vriendje in kwestie al 7 is en een kop groter dan hij maakte geen indruk, hij liet 'm gewoon staan. Nou ja, volgende keer maar beter.

*bella*

*bella*

02-10-2008 om 14:33

Ben het wel met jullie eens

maar hier wel een kind van 7 dat daar onzeker van wordt. Hij snapt dus niet zo goed waarom marietje eerst wel met hem afsprak en nu niet meer. Uitleg is misschien veel gevraagd op deze leeftijd maar het zou hem enorm helpen. Als hij bijv zou weten dat betreffend kind geen zin had dan hoeft hij zich niet vanalles in zijn hoofd te halen. En weet hij of hij een volgende keer weer kan vragen, het maakt nogal uit of een kind nu niet wil of (voorlopig) helemaal niet meer met hem.
Ik weet wel dat daar een taak ligt voor mij maar zoon wil daar verder helemaal niet over praten. Maar merk wel heel duidelijk aan hem dat hij onzeker wordt als hij een bot nee krijgt.
Hij snapt het denk ik ook niet omdat hij zelf altijd wil spelen met kinderen die hij leuk vindt. Zal hoogstens graag bij ons willen spelen ipv bij de ander. Maar heeft nog nooit een kind afgewezen, is altijd blij met een afspraak.
Maar ik ken ook de andere kant, dochter is heel wisselvallig en vandaag wil ze absoluut niet afspreken met het kind waar ze gister en morgen graag mee speelde en speelt. En haar zou ik wel weer gunnen dat ze bot nee durfde zeggen nu heeft ze het moeilijk met een vraag waar ze niet aan wil voldoen. Maar ik denk dat ik dat ook wel stimuleer omdat ik zelf alleen nee ook wel wat bot vind, en zeg dan vaker tegen betreffend kind volgende keer weer beter. (ze is 5 dus ik ben nog betrokken bij de afspraakjes)

Laminaat

Laminaat

02-10-2008 om 14:40

Ja, duidelijk

Niny,

Jullie doen het allebei goed: Jij doet het goed, omdat je je zoon manieren probeert aan te leren. Je zoon omdat hij de taal van zijn leeftijdsgenoten goed spreekt en verstaat.
Mijn dochter vraagt ook wel eens of ze bij X kan spelen en dan antwoordt moederX altijd heel uitgebreid over redenen woorom het die dag niet kan. Dochter luistert heel beleefd het hele verhaal af en moet dan zelf, of met mijn hulp, concluderen dat het antwoord "Nee" is. Dan hoort ze liever meteen "Nee" en eventueel daarna een uitleg.
En hoe sneller hoe beter, want dan is ze nog op tijd om een ander vriendinnetje te vragen
Groet,
Laminaat

suus36

suus36

04-10-2008 om 13:11

Manieren leren

Hoi,

Ik vind het wel bot. Ik snap de reacties ook niet zo goed, dat het zo fijn en duidelijk is. Blijkbaar hebben we als volwassenen ervaren dat het kwetsend of afwijzend kan voelen als iemand botweg nee zegt. Daarom zeggen we, waarom het nee is. Bijv. niet zo'n zin, moe, ander iets etc. Dat is gewoon fatsoenlijk omdat je de ander niet wilt achterlaten met een rotgevoel afgewezen te worden. Nu zijn er kinderen met een wat dikkere huid die het zich niet persoonlijk aantrekken als ze botweg nee te horen krijgen, maar er zijn ok kinderen die geen dikke huid hebben.

Ik leer mijn kinderen dat bot nee zeggen niet fijn is voor de ander, dus dat je het iets inkleedt. niet dat ze dat altijd braaf doen, maar ik hamer er wel op.

Al is het maar voor de toekomst. Als volwassenen zo met elkaar omgaan is het wel lekker duidelijk, maar of het er aangenamer van wordt........,

Groetjes,
Suus

Ook liever minder bot

Ook ik vind het niet zo leuk als zoon alleen maar "nee" zegt. Vooral niet als er een eenvoudige reden is. "Nee ik kan niet, ik moet naar de tandarts". Of "Nee, heb niet zo`n zin om te spelen." Ik vertel hem ook dat alleen "nee" misschien wel goed en eerlijk is, maar niet erg aardig. Op een bepaalde leeftijd mogen ze best begrijpen dat een ander dan teleurgesteld is en dat je dat wat kan verzachten. Ik verwacht niet op alle leeftijden dat ze dat perfect doen maar je mag het als ouder toch wel bijbrengen? Eerlijk zijn is iets anders dan bot, toch?

*bella*

*bella*

06-10-2008 om 09:46

Verzachten

maar het gaat mij dus niet alleen om verzachten, of liever gezegd mijn zoon. Het gaat hem om duidelijkheid, en ´nee`, is gewoon niet zo duidelijk. En daar heeft hij zo´n behoefte aan!! Wat betekent ´nee`? Betekent dat dat je niet kunt vandaag, of geen zin hebt om te spelen? Of geen zin hebt om met mij te spelen? Of dat je helemaal niet met mij wilt spelen? Dat laatste is ook niet zo leuk, maar wel duidelijk. Dan weet ik of ik je morgen weer kan vragen.
Eerlijk gezegd pik ik thuis ook geen eenvoudig´nee`. jullie wel? Als ik vraag of ze willen helpen de tafel dekken ben ik niet blij met ´nee`. Anders is het als ze me vertellen dat ze erg moe zijn en liever niet willen helpen dan. (ik zeg ook weleens nee tegen hen omdat ik bijv moe ben)

Omgangsvormen

Met een bot "nee" komen mijn kinderen ook niet weg. Iemand vriendelijk te woord staan oftewel beleefd zijn mag wel verwacht worden. Ook als het iemand van dezelfde leeftijd is. Ik doe dat zelf ook. Wel ben ik eerlijk maar dat is iets anders dan een bot "nee" als antwoord.
Ik zou mijn kinderen daar wel op aanspreken en ik probeer zelf het goeie voorbeeld te geven.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.