Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zoon wil meespelen met broer en vriendje

Mijn zoon van 6½ heeft regelmatig vriendjes over de vloer. Zijn broertje van bijna 5 wil dan meestal meespelen. Hij volgt speciaal onderwijs in een andere stad en zelf afspraakjes maken is praktisch heel moeilijk. Het kan eigenlijk alleen op woensdagmiddag, en dat probeer ik regelmatig te organiseren. Ondertussen heeft grote broer dus véél vaker (3x per week of zo) iemand over de vloer, en die hebben niet altijd zin om met klein broertje te spelen. Dit leidt regelmatig tot groot verdriet bij jongste zoon, ook vanmiddag kwam hij weer snikkend bij me "ik mag niet meespelen". Ik vind dit heel moeilijk, snap beide partijen. Ik kan me goed voorstellen dat oudste niet altijd zijn kleine broertje erbij wil hebben als hij met een vriendje speelt. Maar ik snap jongste óók heel goed (stiekem nog iets beter): hij wil zielsgraag meedoen. Complicatie is dat er niet gespeeld kan worden op hun (gedeelde en gesaneerde) slaapkamer: de meeste vriendjes hebben katten en/of honden thuis en kunnen daar vanwege allergie oudste niet komen. Ze zitten dus met zijn allen in onze woonkamer, en dat maakt het in mijn ogen nog moeilijker om te zeggen dat jongste niet mee mag doen: hij woont hier óók! Ze spelen eigenlijk ook altijd iets wat je heel makkelijk met meer kunt spelen, hele fantasieverhalen met dino's, kastelen etc. Hij zou zó kunnen aanschuiven, maar dat wil broer dus vaak niet (voor de duidelijkheid: ze willen niet dat hij de kamer uitgaat of zo, ze willen alleen niet dat-ie meedoet).
Wat kan ik doen? Eerlijk gezegd vind ik het zo ontzettend zielig voor mijn jongste, zijn verdriet is hartverscheurend. Maar ik realiseer me ook dat ik hem dáár niet mee help. Hij zal weerbaarder moeten worden, meer zijn eigen plan moeten trekken, hoe dan ook: hij heeft er geen fluit aan als ik met hem mee ga zitten huilen (doe ik dus ook niet, vanmiddag ben ik met hem gaan spelen. Maar dat vind ik ook niet echt een oplossing).
Ook als er een vriendje-van-oudste spontaan langskomt, dan trekt oudste zijn schoenen aan om te gaan fietsen oid, jongste rent ook verheugd naar de deur, en krijgt dan te horen: nee, jij mag niet mee. Ik weet echt niet zo goed wat ik daar nu mee moet, óf ik er iets mee moet en hoe ik het voor mijn jongste wat makkelijker kan maken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

10-12-2009 om 22:44

Lastig hoor

Heel begrijpelijk voor je jongste dat hij hier moeite mee heeft. Zijn er geen kindjes in de buurt waar hij mee speelt? Misschien is dat een idee. Ik begrijp verder dat je oudste niet ergens anders speelt vanwege zijn allergie. Heeft hij echt geen vriendjes zonder huisdieren? Kan hij niet met medicatie af en toe wel ergens spelen of is de allergie hiervoor te ernstig? En kunnen ze echt niet boven als je daarna bijvoorbeeld goed stofzuigt. Ik kan me voorstellen dat als ze allemaal beneden spelen het dan extra moeilijk is voor de jongste. Bij ons is altijd de regel dat als er beneden gespeeld wordt iedereen mee mag doen, als er boven wordt gespeeld spelen ze alleen met het eigen vriendje of vriendinnetje behalve als beide partijen het goed vinden dat een ander meedoet.
Misschien kun je er met je kinderen eens over in gesprek gaan samen en verzinnen ze dan zelf ook wel iets. Je kunt in ieder geval aan je oudste best uitleggen (op een moment dat er geen vriendje bij is) dat het voor zijn broertje vervelend is dat hij steeds niet mee mag doen. Hij hoeft niet voortdurend mee te spelen maar even samen een spelletje kan misschien wel.

Anneque

Anneque

11-12-2009 om 08:13 Topicstarter

Wat antwoorden

Tis idd lastig, omdat verschillende soorten problematiek bij elkaar komen en de meest voor de hand liggende oplossingen in de weg staan. Zo zou een speelkamer idd al wat kunnen schelen, maar die hebben we niet over.
Jongste heeft ernstige spraak- taalmoeilijkheden (esm) waardoor hij moeilijk aansluiting vindt bij andere kinderen. Hij speelt veel en graag buiten, maar komt vaak huilend thuis vanwege eoa misverstand op het speelveldje. Denkt dat hij niet mag meedoen etc. Ik probeer hem zo weerbaar mogelijk te maken, laat hem zelf zoveel mogelijk opknappen (bijv. vragen of hij mee mag voetballen), maar dan nog durft hij dat alleen als ik letterlijk achter hem sta. In antwoord op je vraag, Tango, over allergie oudste: hij heeft allergisch astma en onze longverpleegkundige heeft ons dringend geadviseerd om geen huisdierenbezitters op zijn slaapkamer te laten spelen. Deze is helemaal gesaneerd en de allergene stoffen die ze evt. achterlatren kunnen 3 tot 6 maanden blijven hangen, hoe je ook stofzuigt. Ik vind het wel een goed idee om hen samen eens erover te laten praten, miss. vóórdat een vriendje-van-oudste komt, of hij (even) mee kan doen die middag of zo.
Pelle, jouw vragen:
1. de slaapkamer is gesaneerd voor de oudste, maar ze delen hem. Er zou een mogelijkheid zijn (wel veel gedoe) om eentje naar de zolder te verplaatsen, maar dat willen ze beiden pertinent niet, slapen hun hele leven bij elkaar, zijn erg aan elkaar verknocht. Dit zal ooit wel veranderen neem ik aan, maar nu willen ze het echt niet.
2. nee, jammer genoeg niet.
3. op welke school hij zit maakt voor mijn beleving van het geheel niet zoveel uit, wel het feit dat het hem nu moeilijk gemaakt wordt om iets af te spreken, terwijl hij wél wil. Als hij gewoon geen afspraakjes _wilde_, had ik idd anders gereageerd: zelf geen afspraakjes, dan lift je ook niet mee op die van je broer.
4. daar heb je gelijk in, daar help ik hem niet mee. Ik straal het volgens mij ook niet uit, zeker niet expliciet. Maar het is moeilijk die gevoelens helemaal uit te schakelen: ze zitten er toch. Rationeel heb je gelijk, gevoelsmatig doet het mij ook zeer als hij gekwetst wordt.
5. oudste elders spelen komt wel voor, maar hij heeft m.n. één vast vriendje waar hij om verschillende redenen echt niet kan komen, zeker niet in de winter (3! grote honden, en er wordt gerookt).
6. zie boven.
7. dat blijf ik idd doen.
8. Goed idee, ga ik doen!
Bedankt voor het meedenken Tango en Pelle!

Anneque

Anneque

11-12-2009 om 13:07 Topicstarter

Zolder en zo

Ja, die zolder. het zit denk ik ongeveer zo: voor een "rigoureuze" beslissing om die permanent tot slaapkamer om te bouwen, zie ik het nog wel zitten om de boel daar te saneren (en uitmesten . Maar om er af en toe te spelen, kweetniet. Ik vind het ook wel erg ver weg. Niet dat ik me voortdurend met het spelen bemoei, helemaal niet, maar ik hoor wel graag hoe de toon ongeveer is. Zeker ivm jongste zoon die niet mondig is. Allerjongste (net 3) wil daar dan natuurlijk óók steeds spelen, en dat vind ik geen goed idee. Ik kan er te weinig zicht op houden.
Verder: als jongste zoon op woensdagmidsag een vriendje heeft, probeer ik ervoor te zorgen dat oudste ook onder de pannen is. Die gaat nl. óók meespelen, en dat wil ik dan helemaal niet. Hij kan nogal dominant zijn, vandaar. Dus er is dan ook een vriendje van hem (zoals laatst, maar ik had wel knallende koppijn daarna), of ik besteed hem uit.
Vanalles wat zou best es kunnen werken, 't wordt gewoon een beetje schipperen denk ik: de ene keer (met het ene vriendje) kan jongste zoon beter meedoen dan de andere keer. En dan ga ik het hem idd voorstellen: als jij nu ff lief zelf (of met zusje) speelt, maken wij daarna samen een puzzel oid.

Anneque

Anneque

11-12-2009 om 13:08 Topicstarter

Zolder 2

Komt nog bij dat we die eigenlijk heel regelmatig als logeerkamer nodig hebben. Was ik ff vergeten

Rafelkap

Rafelkap

11-12-2009 om 17:20

Broertjesdag

Misschien een idee, dat het 1 dag in de week (bijvoorbeeld) broertjesdag is. Dat er dan geen vriendjes komen spelen, maar dat jongste en oudste dan met elkaar spelen (is toch geen straf?). Ik kan me voorstellen dat vooral je jongste dit mist - en dan is het wat makkelijker vol te houden 'alleen' op andere dagen.

Asa Torell

Asa Torell

11-12-2009 om 20:26

Anneque

Het zou toch een speelkamer-alleen-voor-oudste kunnen worden op zolder? Dan heb je dat toezichtprobleem wat minder. Maar ja, ik kan me voorstellen dat je de andere ideeen liever eerst uitprobeert voordat je aan het uitmesten slaat.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.