Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Roosje

Roosje

07-04-2010 om 20:27

Zoon wil stoppen met sporten

Mijn zoon van 6 jaar wilde na zijn a,b,c zwemdiploma's graag badmintonnen, net zoals zijn vader. Super leuk, hij is er ook erg goed in, maar nu na 3 maanden is de eerste lol ervan af: hij wil er vanaf. Nu is het toevallig een sport die weinig kost en opzeggen kan gewoon ieder moment, maar toch vind ik het lastig om te bepalen of we hier gelijk in moeten meegaan. Het is natuurlijk allemaal even wennen om "echt" op een sport te zitten, wennen aan de training enzo, dus dat kan ook meespelen. Wie heeft hier ervaring mee? Ik heb al geprobeerd om een afspraak met hem te maken om tot de zomervakantie door te gaan en dan een beslissing te maken, maar nu is het iedere woensdag touwtrekken. Ik wil hem ook niet tegen zijn zin laten gaan.
Gewoon een andere sport kiezen of even doorzetten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geduld

Wij hebben hetzelfde gehad met dochter die op hockey zit. Halverwege het eerste jaar vond ze het niet leuk meer. Ze trainen altijd buiten en het weer zat toen ook niet echt mee. Omdat je hockey in een team doet vonden wij het niet meer dan fair om in elk geval dat seizoen af te maken. Maar nog voor het einde van het seizoen had ze zich bedacht en is nu een van de meest fanatieke speelsters van haar team.

Beter weer en de uitdaging van wedstrijden (doen ze het eerste jaar nog nauwelijks maar de oefenwedstrijden vond ze al erg leuk) waren voor haar genoeg om door te willen.

Dus mijn idee: nog even volhouden (heeft ie wedstrijden, een toernooi?) tot de zomer ofzo en dan kan ie eventueel stoppen en na de zomer iets anders gaan doen. En 3 maanden is echt nog niet zo lang

Lastige beslissing

Iets soortgelijks speelde hier met mijn dochters en tae kwondo. Van mij moesten ze een bepaalde periode afmaken, was tenslotte betaald en ze hadden er zelf na een paar proeflessen voor gekozen. Vandaar dat ze nog een paar maanden (tegen hun zin) van mij moesten gaan. Dit heb ik ze uiteraard ook zo uitgelegd als hierboven vermeld en dan moet het maar goed zijn vind ik. Het geld groeit ons immers ook niet op de rug.

Op termijn denk ik dat het weinig zin heeft om een kind een sport/hobby tegen zijn zin te laten doen.

Jouw zoontje is denk ik ook nog tamelijk jong om de discipline op te brengen om elke week te trainen (tenzij hij zelf héél graag wil). Ik snap best dat het nieuwtje er vanaf is en dat ie nu liever gewoon speelt, zeker nu het weer mooier begint te worden. Dus als het financieel geen probleem is zou ik zeggen, laat het kind lekker spelen en probeer bijv. na de zomervakantie weer iets anders, als je zoontje tenminste zelf ergens interesse in toont.

Als jij zelf graag wil dat hij sport is het natuurlijk wel handig dat je 'm blijft stimuleren, laat kennismaken met verschillende sporten middels proeflessen e.d.

Ik geloof dat op de school vanaf groep 4 sport via school wordt aangeboden. Da's de ideale manier om je kind op een voordelige manier kennis te laten maken met allerlei sporten, creatieve dingen, muziek etc.
Maar dan moet je dus nog een paar jaar geduld hebben..

Succes met je beslissing.

Sawo

Sawo

07-04-2010 om 23:13

Eens met pelle

Hoi Roosje

het belangrijkste is wat wil je zelf?

Mijn zoon deed vaak duurdere sporten en moest vaak het schooljaar minimaal afmaken. Vaak had hij een dip in de winter en ging het daarna wel weer beter. Maar hij was toen wel ouder.

Zes jaar is eigenlijk nog een beetje jong voor badminton. Bij ons op de club worden ze pas vanaf 7 jaar toegelaten.

Dus als hij er makkelijk af kan doe je zelf een lol en laat hem stoppen. Vanaf 8 jaar vind ik het hele jaar volhouden pas reel of er moeten echt investeringen bij horen.

groet

saar

Is het de sport of de 'verplichting'

Hier hadden we een meisje van 5 die ook al klaar was met alle zwemdiploma's en die ging op judo. Die had er ook na 3 maand de lol al af. Haar zus zat opdiezelfde judo...Wij hebben haar nog 3 maand erop gelaten om het 'aan' te zien....helemaal geen sport vondt ik ook niet alles. Je 'leert' er ook een boel van..en op zich is het een sportief kind, als ze er was had ze ook best lol. Onze indruk was dat het meer de 'verplichting' was waar ze moeite mee had, niet de sport an sich. Zat ze net lekker te tekenen-buitenspelen of wat dan ook...en dan moest ze naar judo. Dát was het probleem niet dat sporten dus of de soort sport. Toen ze er 6 maand op was en nog steeds tegenspartelde als er weer les was hebben we opgezegd. Het jaar afmaken...wat hier wel standaard afspraak is vondt ik niet redelijk bij zo´n jong kind. Na een jaartje helemaal niks geen sport wilde ze er zelf weer op. Weer op judo, maar daar kwam na een jaartje ofzo gym bij. En nog later wilde ze van judo af en op ballet.Dat heeft ze jaren beiden gedaan....maar omdat ze bij beiden in de selectie kwam hebben we haar laten kiezen. Of ballet of gym..omdat het anders naar ons idee té veel uren zou kosten en we ook wel weer aan zagen komen dat dat weer teveel verplichting zou worden. En ze koos voor gym. En dat doet ze nog steeds ....
Al jaren lang nu.
groeten albana

Roosje

Roosje

08-04-2010 om 20:35

Wel over nagedacht van te voren

Mijn zoon heeft 3 keer gratis mogen meespelen en was toen dolenthousiast. Hij had ook al vaker meegedaan met zgn familietoernooitjes en wij spelen ook vaak met hem voor de lol. Daarom wilde hij ook zo graag beginnen bij een club. Bij ons in de stad mogen ze pas met 8 jaar op badminton, maar in het dorp waar we nu zijn was helemaal geen leeftijdsgrens. Daarom zitten we daar nu daar.
Ik vind het zelf wel jammer dat hij wil stoppen, omdat hij heel goed is. Maar ik vind het belangrijker dat hij het gewoon leuk heeft. De kosten maken echt niets uit, want deze sport kost erg weinig.
Ik wil natuurlijk dat hij leert doorzetten, maar ook dat hij niet iets tegen zijn zin doet, oftewel: ik zou graag eens zijn hoofd kijken! Gewoon een dilemma.
Ik neig toch naar tot de zomervakantie doorgaan, evt. om de week en ondertussen andere sporten ontdekken. Wie weet wil hij er dan later toch op blijven.

Lastig

Het is een lastige keus idd. Moeten ze erop blijven zodat ze leren doorzetten? Zullen ze het dan na enkele weken weer leuk gaan vinden?

Of haal je ze er wel vanaf als het niet meer leuk is en ze geen drive meer hebben ervoor? En wat geef je ze dan mee? Is eraf gaan opgeven? En verworden het dan tot mensen die altijd van hot naar haar vliegen? Of geef je aan dat het belangrijk is dat je ook plezier hebt in wat je doet?

Zelf is de leeftijd nog wel erg jong en of doorzetten nou zin heeft? Ik denk dat als hij door moet blijven gaan, en hij met tegenzin erheen gaat de zin echt niet makkelijk terugkomt. Immers voor die leeftijd moet er wel heel wat gebeuren willen ze eht weer leuk gaan vinden. Met tegenzin elke keer erheen gestuurd worden werkt dan neit positief.

Onze dochter zat met 4 jaar op dansen (was bewuste keus. Zoon heeft lich beperking. Dochter moest door omstandigheden (leeftijd en niet elke keer oppas kunnen vinden) bijna elk onderzoek en test mee naar ziekenhuis, rev.centrum etc. Om haar te behoeden een typisch brusje te worden (broertje of zusje van een kind met beperking) hebben wij gezocht naar iets dat ze toen leuk leek te vinden zodat ze iets voor zichzelf had) Ze heeft de eerste weken weinig meegedaan hoewel ze er wel lol in had en met plezier daar verbleef. Op een gegeven moment heeft juf wel gezegd dat als ze na een maandje nog niet echt meedeed we beter konden stoppen. Zonder dat zij daarvan weet had trouwens is ze ineens fanatiek mee gaan doen. Tot bijna het eidn van het seizoen wij merkten dat ze de grove bewegingen (stampen etc) wel leuk vond, maar de zachtere zeg maar niet... en met die leeftijd doen ze veelal rustige niet ingewikkelde dingen... en dus stond ze een heel uur voor de spiegel Mega Mindy en K3 mee te zingen. Dat wat ze danste deed ze vvoor haar leeftijd echt goed, maar het was duidelijk niet haar ding. We hebben haar toen een proefles turnen (kleutergym) gegeven en ze bloeide op! Ze mocht meteen 3 lessen komen (was vlak voor zomervakantie) en heeft dansen dan nog wel afgemaakt. Was het halverwege het seizoen dan hadden we dansen zeker gestopt.

Mijn kinderen willen soms ook niet naar ons paard (vooral bij slecht weer) en ik dwing ze dan ook niet. (alleen als ze vrij zijn en ik toch echt naar stal moet om te mesten. Maar ze hoeven niet tegen hun zin erop) Ik merk dat hoe vrijer ik ze daarin laat hoe meer ze zin blijven houden. Zoon vind het rijden nu wat eng en is zelf met het idee gekomen om vanaf de grond met het paard te werken.

Kortom ik zou je zoon op deze leeftijd niet dwingen door te gaan. Misschien geeft juist een pauze hem de mogelijkheid te ervaren of hij het mist en er miss weer zin in te krijgen. Al meot je het dan zelf niet als pauze benoemen want dan blijft het uitzicht op toch eerdaags weer moeten... een negatieve werking houden.

Sawo

Sawo

09-04-2010 om 10:34

Waarom geen zin?

Hoi Roosje

Misschien toch een proberen te achterhalen waarom hij geen zin heeft. Mijn zoon vond activiteiten op de woensdagmiddag ook vaak lastig omdat het zijn speelafspraken in de weg zat. Of misschien past de training niet bij het speelse karakter van je zoon. Doet hij gewoon mee met de "groten" of is er speciale training voor de kleintjes?
Heb je wel eens gekeken bij een training? Probeer toch nog een met hem te praten. Vaak via een voorbeeld van wat er gebeurd kom je verder.
Heeft hij vooral vooraf geen zin en komt hij toch enthousiast terug?
succes

saar

Enig doorzettingsvermogen is goed.

Roosje

Roosje

10-04-2010 om 21:44

Saar

Ik heb er al meerdere keren met hem over gepraat. Hij zegt eigenlijk gewoon dat hij het niet leuk vindt. Ook wel eens dat de meesters niet leuk zijn (terwijl die juist zo leuk met de kinderen omgaan!). Ik of mijn man zijn er altijd bij, omdat we met de auto gaan, dus we weten precies hoe het er aan toe gaat.
Op het moment zelf is de zin er altijd wel weer en achteraf zegt hij ook altijd dat het leuk was. Meestal heeft hij van tevoren geen zin. Dat is denk ik de drempel steeds.

Sawo

Sawo

12-04-2010 om 18:16

Roosje

Hoi Roosje

Dit heb ik ook wel gehad met mijn zoon. Ik denk dat dit vooral de behoefte is om zelf over je tijd te kunnen beschikken.
Naar mijn idee kan zachte druk en vooral op tijd informeren hierbij helpen. Maar stel wel duidelijk je grenzen. Als je te hard pusht dan gaat er echte tegenzin ontstaan en dan gaat de tegenzin naar het badmintonnen ipv naar zelf beslissen. En probeer vooral zelf niet gestresst te raken en niet mee te gaan in het geen zin hebben.
Hierbij helpt om te kiezen voor tijden die hij minder ziet als inbreuk op zijn eigen tijd. Maar dit is bij groepssport natuurlijk altijd moeilijk.
succes

Saar

Mona Wilma

Mona Wilma

14-04-2010 om 21:48

Zin maken?

Mjin oudste was vorig jaar ineens helemaal klaar met het op vaste tijden zin moeten hebben in een sport, zoals hij het zelf formuleerde. Hij vertelde er ook bij dat hij heus geneog beweging krijgt (fietsen naar school, steppen, skateboarden, trampo in tuin) en dat hij gewoon even klaar was met het gevoel van moeten sporten. Het leek mij niet slim om hem te dwingen een sport te blijven doen. En na een half jaar zit hij nu met veel plezier op eigen initiatief op... drumles (ook heel fysiek, haha)! Ik ga dat sporten echt niet pushen, komt vast vanzelf wel weer in beeld en hij beweegt inderdaad meer dan genoeg.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.