Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Roosje77

Roosje77

07-10-2011 om 13:41

Zoon wil vriendje niet uitnodigen

Ik zit in een dillema van enerzijds zoon helemaal vrije keuze laten maken en anderszijds mijn ding toch doordrukken. Wat is het geval, zoon wordt bijna 8 jaar en gaat zijn kinderfeestje vieren. Met één jongetje heeft hij tot voor 6 maanden geleden altijd gespeeld, ook thuis afgesproken, bij elkaar op de feestjes gekomen e.d. en nu vindt zoon deze jongen niet meer leuk cq stom. Hij wil die jongen dus niet uitnodigen voor zijn kinderfeestje. Ik vind dat eigenlijk zielig voor die jongen, want hij zal dat natuurlijk niet begrijpen. Jongen vraagt zoon namelijk nog regelmatig om te spelen, maar zoon wil dat niet meer. Ik weet dat kinderen hun eigen kinderen moeten kunnen kiezen, maar ik wil toch ook graag dat hij leert inzien dat je anderen niet zo aan de kant zet. Wat nu?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tja

Kennelijk heeft je zoon een tijd geleden al besloten dat hij niet meer met dit jongetje wil spelen. Dus een bevlieging is het zo te zien niet. En dan zou ik het laten gaan. Ik zou geloof ik wel protesteren als het altijd dikke mik is maar jongetje ineens niet mag komen omdat hij gisteren iets stoms over zoons broek heeft gezegd oid, maar hier is het contact kennelijk al geruime tijd geleden op een lager pitje gezet.

Je zoon heeft het al uitgemaakt. Nog daargelaten dat je je zoon opzij schuift als je erop staat dat het jongetje wordt uitgenodigd: dat kind krijgt ook een volkomen verkeerde indruk. Jottem, Roosjezoon wil toch weer mijn vriendje zijn. Nou nee dus, dat was niet de bedoeling.

Ik zou zoon dus in dit geval zijn zin geven. Maar nogmaals: vooral omdat ik de indruk heb dat dit niet ineens een bevlieging is maar dat hij echt op dit jongetje is uitgekeken. En dat kan.

Groeten,

Temet

Fiorucci

Fiorucci

07-10-2011 om 18:38

Eens met temet

Kijk zou hij nou tot vorige week heel intensief gespeeld hebben met die jongen en na een foute opmerking dit besluit nemen, dan zou ik zeker praten met mijn zoon. Maar in dit geval, een half jaar is, zeker voor een kind een enorm lange tijd, het is dus al lang zijn vriendje niet meer. Ik snap uiteraard wel dat je het sneu vindt hoor,tuurlijk.

jouw zoon nog op zijn verjaardag geweest ? Onlangs toevallig ?

Ja ik vind dat kinderen het zelf moeten uitzoeken maaaar, ik vind het niet leuk als een kind eenzijdig aan de kant gezet, vaak opgejut door andere kinderen uit te klas trouwens (!).

hmm, ik zou echt een gesprekje aan gaan waarom die vriendschap naar de knoppen is gegaan. Hier komen en gaan de vriendinnetjes op een stuk of 3 na die soms tijden weg zijn en dan opeens weer opduiken. Die 3 worden dus gewoon uitgenodigd, ook als het in een fase is dat ze wat minder dik met elkaar zijn.

Jesse_1

Jesse_1

07-10-2011 om 23:49

Niet, maar...

Als je zoon hem niet wil uitnodigen en ze spelen ook al een half jaar niet meer met elkaar, zou ik de mening van jouw zoon zeker respecteren.
Ik weet niet hoe dik je met de moeder bent, maar misschien is het wel fijn als je het even aan haar meldt (dat zoon haar zoon niet uitnodigt omdat ze nu geen vrienden meer zijn).
Onze zoon is sinds ze op school kwamen dik bevriend met 3 jongens. Daarnaast spelen ze ook nog wel eens met anderen, maar zijn echt een vast 'blok'. Nu had zoon vorig jaar een periode dat hij een tijd niet met vriendje X had afgesproken en toevallig hoorde ik van zoon dat hij niet door vriendje was uitgenodigd op zijn feestje (de uitnodigingen waren 'op' - ik zag dat mijn zoon er wel door gekwetst was, maar het opnam als een 'vent'). Op school waren ze nog wel altijd met z'n vieren. Uiteraard is het de keuze van de jarige en zijn familie wie er uitgenodigd worden, maar ik had het wel op prijs gesteld als er even iets tegen mij gezegd was. En ja, vlak ná dit feestje speelden ze weer over-en-weer veel met elkaar en zoon heeft hem een paar weken laten gewoon wel op zijn feestje uitgenodigd. Vriendje was tenslotte wel gewoon zijn vriend en kon er niks aan doen dat hij zoon niet had uitgenodigd, want de uitnodigingen waren op.
Jesse

Tirza G.

Tirza G.

08-10-2011 om 11:25

Ben ik weer

Ik post het volgens mij in elk uitnodigingen-draadje. Ik heb de fout driemaal begaan (1xzoon, 2xdochter) om een kind uit te nodigen wat mijn eigen kind er eigenlijk niet bij wilde hebben. Om alle voornoemde uitstekende redenen. Nou, het werd een drama. Zowel voor het kind in kwestie, als voor de jarige, als voor mij als begeleider. Echt, het was voor niemand leuk.
Niet gewenst zijn op een feestje, om welke reden dan ook, dat vóel je.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

08-10-2011 om 11:46

Manda

Natuurlijk is een vriendje bewust buitenspel zetten niet leuk, zeker niet als het collectief is. Maar ik heb meer de indruk dat dit gewoon een vriendschap is die gewoon over is, dat gebeurt natuurlijk ook weleens, zonder boze opzet.

Maylise

Maylise

08-10-2011 om 13:16

Hangt er vanaf

Als ze al heel lang niet meer samenspelen zou ik er niet moeilijk over doen. Echter het hangt een beetje van de omstandigheden af. Waarom ze niet meer met elkaar spelen bijvoorbeeld.

Ik stuur het uitnodigen wel altijd wat. Ik moedig ze altijd aan om ook kinderen uit te nodigen die net nieuw zijn in de klas of die weinig op feestjes komen. In tegenstelling tot Tirza is mijn ervaring daarmee wel goed. Geen vervelende ervaringen mee. Niet dat ze altijd goede vriendjes werden maar de verjaardag zelf was altijd leuk.

In dit geval zou het er bij mij erg van afhangen waarom ze niet meer met elkaar spelen, welke rol zoon daarin speelt en hoe ik de kansen in zou schatten dat het echt weer goed zou komen. Maar met het sturen van uitnodigen heb ik geen enkele moeite. Ik heb ook wel eens een kind uitgenodigd wat mijn kind niet op het feestje wilde.

Roosje77

Roosje77

08-10-2011 om 13:56

Reactie

Ze spelen in de klas nog wel gewoon met elkaar. Maar mijn zoon zegt dat dat vriendje wel eens zegt dat hij (mijn zoon dus) niet op zijn kinderfeestje mag komen als hij iets niet doet. BV. de bal niet geeft ofzo. Dat klinkt natuurlijk nogal stom van dat vriendje, maar volgens mij is "anders mag je niet op mijn kinderfeestje komen" een standaard zin tussen vriendjes. Kinderen zeggen dat gewoon zonder het te menen en dat vriendje is ook helemaal niet dominant trouwens. Maar mijn zoon neemt dat soort dingen nogal serieus en dat is dus eigenlijk de reden geweest dat het "uit" is. Nou ja, ik denk er nog even over na! Bedankt voor de reacties.

Puck

Puck

08-10-2011 om 21:59

Standaard zin?

Nou, ik kan me niet herinneren dat ik ooit bij de kinderen of hun vriendjes de standaardzin heb gehoord: dan mag je niet op mijn feestje komen.
Het lijkt erop dat vriendje toch jouw kind wat wil manipuleren en zo zijn zin wil doordrijven.
Ik vind het wel goed dat je zoontje daar kennelijk niet van gediend is en om die reden het vriendje links laat liggen.
Ik zou er dan ook helemaal niet over hoeven na te denken: als je zoontje dat vriendje niet wil uitnodigen om die redenen dan vind ik dat hij groot gelijk heeft.

Maaike

Maaike

09-10-2011 om 01:29

Ja, standaard zin!

Mijn zoontje heeft dat ook een tijdje geroepen: dan mag je niet op mijn verjaardag komen! (Hij wist niet dat dat pas over een half jaar is, haha).
En dat vergeet hij dan natuurlijk prompt.

Maar het is wel iets wat wel eens wordt geroepen volgens mij.

*bella*

*bella*

10-10-2011 om 13:15

Natuurlijk standaard zin

Mijn dochter heeft het ook weleens naar een vriendinnetje geroepen. Niet van 'als jij, dan...' maar meer in een ruzie. Alleen had ik het niet zo meegekregen en bleek dat vriendinnetje dagenlang had gedacht écht niet te mogen komen...oeps. Ach, zo weinig te vertellen op die leeftijd, en over je eigen feestje meen je alle macht te hebben.
Het zijn nu, paar jaar later, nog steeds dikke vriendinnen. (die nog steeds goed ruzie kunnen maken)

Annet

Annet

10-10-2011 om 20:37

Ik denk dat je je kind serieus moet nemen

Het vriendje komt al een tijd niet bij jullie om te spelen. Je zoon heeft een goede reden waarom hij dat ook niet wil. Samen spelen op school zegt niets over je vriendje voelen van.
Jij kunt die reden wel stom vinden. Maar als dit al langer zijn mening is, dan vind ik dat je zijn wens niet mag negeren. Hij hoeft niet precies jouw ideeën over te nemen en jouw inzicht te hebben. Hij heeft er zo te lezen goed over nagedacht.
Volgend jaar kan het weer anders zijn.

Liedeke R

Liedeke R

12-10-2011 om 18:48

Ervaring

Ik heb dit een keer andersom meegemaakt zonder dat ik het wist. De moeder van een vriendje van mijn zoontje vertelde mij het later. Een vriendje van mijn zoontje, beide destijds 6 jaar, wilde mijn zoontje niet uitnodigen omdat hij hem op dat moment niet meer leuk vond. Later vernam ik dat zijn moeder het feestje drie weken had verplaatst omdat zij het er niet mee eens was. Zij heeft haar zoon in die weken "omgepraat". De jongens zijn inmiddels 11 jaar en na dat dipje op zesjarige leeftijd nog steeds vrienden ondanks dat ze inmiddels op verschillende scholen zitten. Ze houden overigens de vriendschap zelf in stand. Ik ben in ieder geval blij voor de jongens met dat besluit destijds van deze moeder omdat ik denk dat het wel tussen hun in had kunnen komen te staan. M.i. zou je dus een inschatting moeten maken in hoeverre ze uitstekend bij elkaar passen en of er iets aan de hand is wat op te lossen is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.