Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zoontje van 4 jaar slaat kinderen


MamaE schreef op 22-11-2023 om 15:32:

[..]

Ik ben geen pedagoog of psycholoog of therapeut. Ik kan ook niet bepalen of een kind wel of niet ergens PTSS van krijgt. Vroeger kreeg bijna elk kind wel eens een corrigerende tik. Toch hebben we niet massaal PTSS en mepten we er ook niet massaal uit het niks op los.

Trauma's kunnen door gedrag van ouders ontstaan, maar ook door externe omstandigheden. En misschien is de wisselwerking tussen die twee nog wel belangrijker.
Het lijkt me in ieder geval goed om uit te zoeken waar dit gedrag vandaan komt en hoe het te veranderen is. Het is in ieder geval heel goed en prijzenswaardig dat TS inziet dat ze vroeger fouten heeft gemaakt en heel hard werkt om het nu beter te doen. Dat is ook zeker wel een compliment waard.

Dank voor je antwoord, dat helpt bij het op waarde schatten van dergelijke opmerkingen. Ik denk dat het te kort door de bocht is om te stellen dat de opvoeding van vroeger niet (massaal) tot trauma’s heeft geleid. Ik zie in de oudere generatie juist heel veel rare gedragingen die te wijten vallen aan corrigerende tikken, gebrek aan zelfinzicht, geen respect voor grenzen en onvermogen om emoties te regulieren. Ik ben ook geen pedagoog (of iets gerelateerds) dus ik durf daar verder geen uitspraken over te doen.


verder eens met je 2e alinea.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.