Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Herfst

Herfst

12-03-2010 om 15:11

Zoontje wordt gepest (5 jaar)

Hallo allemaal,

Mijn zoontje van net 5 jaar wordt op school tijdens het speelkwartier gepest.
Het lukt hem niet goed om uit te leggen wat er precies gebeurd maar vandaag moest hij hard huilen toen de schoolbel ging en hij naar binnen moest. Hij wilde niet, durfde niet, en liet zich helemaal gaan.

De meester heeft met hem gepraat en gezegd dat hij samen met hem met dat andere jongetje zal gaan praten om een oplossing te vinden. En om uit te vinden wat er precies aan de hand is.

Nu mijn vragen:
1) Hoe kan ik hem helpen weerbaarder te worden?
2) Komt het door mij dat hij niet weerbaar is? Heb ik hem teveel in bescherming genomen toen hij kleiner was? Of heb ik hem teveel afgeremd als hij zelf iemand wilde slaan ofzo? Teveel gezegd dat hij het op een andere manier moest oplossen? Hij is altijd naar creche en peuterspeelzaal geweest, het is niet zo dat hij nu op school pas voor het eerst wordt blootgesteld aan andere kinderen. De surveillance is niet echt goed geloof ik, 1 persoon voor 3 klassen geloof ik.

Hij wordt gelukkig niet gepest door de halve klas ofzo, maar gewoon 1 jongetje dat hem regelmatig dwarszit.

Wat zijn jullie ervaringen? Waar ligt de grens tussen stoeien en pesten? Ok, huilen is wel de grens lijkt me.

Ik heb aan die andere moeder verteld wat er gebeurd is vanmiddag. Ook uitgelegd dat ik moeilijk erachter kom wat de details precies zijn. Ze zei dat ze eens zou praten met haar zoontje ook.

Wat zijn de school-etiquettes? Eerst met de moeder praten, eerst met de leraar praten? Ik vind het maar lastig allemaal. Op het moment dus iedereen maar tegelijk ingeschakeld..

Bedankt voor reacties..
Herfst

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mijn ervaring

Dochter (nu 5,5) was ook naar KDV geweest, werd op school gepest. Nu, op een andere school, niet meer.

Mijn antwoord op je vragen:
1) helpen kan. Door uit te leggen wat zoon kan doen. Nl. tegen andere jongetje zeggen dat hij dit niet leuk vindt (op het moment dat het gebeurt). Als jongetje dan doorgaat moet hij naar juf/meester/pleinwacht gaan en om hulp vragen.

En zoon kan natuurlijk met andere kindjes gaan spelen, hij wordt gelukkig niet door hele klas gepest. Dus hij moet leren dat jongetje te negeren. Of zeggen: als jij zo tegen mij doet, wil ik niet met jou spelen.

Helpen kan ook door weerbaarder te maken. Meer zelfvertrouwen: veel complimentjes. Wij NL-ers zijn daar vaak veel te zuinig mee (zei onze kindertherapeute). Positief positief positief zijn.

2) Het komt niet door jou. Ik heb 3 kids, oudste dochter is weinig weerbaar/onzeker enz. Zoon is superweerbaar. En krijgen echt dezelfde opvoeding. Ik verbaas me er vaak over hoe verschillend kinderen van dezelfde ouders zijn.

Ik denk dat je het goed hebt gedaan, met meester en met moeder praten. Nu even afwachten hoe het verder gaat.

Sterkte en succes!
Wiggie

vlinder72

vlinder72

13-03-2010 om 08:37

Ligt niet aan jou

Ik heb vier kinderen. Nummer 1 is het kwetsbaarste. Echt een potentieel pestslachtoffer. Nummer 2 is keihard. Het interesseert hem totaal niet of hij ergens mee gepest wordt of niet. Nummer 3 heeft een heleboel vriendinnetjes maar kan op school nog wel eens in huilen uitbarsten als een vriendinnetje even niet met haar wil spelen. Thuis doet ze dat nooit. Nummer 4 is nog een baby. Allemaal hebben ze dezelfde opvoeding gekregen en toch zijn ze zo verschillend.

Goed nu terug naar jou zoontje. Praten door de leraar tegen het kind kan maar ik vraag mij af hoe zinvol dat is. Kinderen van 5 denken meestal niet zo na over acties. Wat beter kan werken is je zoon vertellen wat hij moet doen. Bijvoorbeeld bij pesten snel naar een ander kindje gaan of naar de leraar rennen. En vooral zeggen Stop, hou op. Dat is bij ons op school en inmiddels ook thuis het magische stopwoord. Als iemand dat zegt dan moet je gelijk stoppen met wat je doet. Verder zou ik de vader of moeder van het betreffende kindje er nog een keer op aanspreken. Niet beschuldigd maar zoiets als: ik heb gemerkt dat mijn zoontje zo bang is voor jou zoontje. Ik wil dit graag oplossen. Heb jij een idee? Soms kan het namelijk helpen als de kinderen na school eens een keer met elkaar spelen. Ziet de "pestkop" dat jou zoontje ook leuk is en andersom ook. En het is ook handig om erachter te komen wat er precies gebeurd. Wordt hij echt gepest of is hij gevoelig en is dat jongetje nogal luidruchtig. Misschien plaagt dat jongetje wel alle kinderen in de klas.

Herfst

Herfst

16-03-2010 om 08:43

Goh, wending in de zaak

zondagavond nog een moeilijke avond gehad omdat zoonlief toch wel erg nerveus was weer naar school te gaan. maar na een proef-lesje judo gisterenmiddag en een goede dag op school (dat jongetje heeft blijkbaar goed naar de meester geluisterd) voelt mijn zoontje zich weer helemaal ok.

vanmorgen wilde ie zelfs dat jongetje thuis te spelen uitnodigen. ik snap er niks van - hoe snel zoiets kan veranderen! ik heb gezegd eerst maar eens de rest van de week af te wachten dat het dan volgende week misschien wel kan.

wat vinden jullie?

vlinder72

vlinder72

16-03-2010 om 09:20

Uitnodigen

Niet wachten gewoon uitnodigen. Als je zoontje het wil is het een heel goed idee. Soms is de zaak ook anders dan jij je het voorstelt. Jij ziet een gemeen jongetje voor je die altijd de pik heeft op je zoontje. En hem de hele dag pest. Maar misschien is dat andere jongetje gewoon veel drukker en vrijer en is hij zo tegen alle kinderen in de klas en is het niet specifiek gericht tegen jouw zoontje. En vriendschap in groep 1 en 2 kan per dag varieren. Zo is het beste vriendje van mijn 5 jarige zoon inmiddels volledig uit de gratie. Dat is echt een pestkop en mijn zoon heeft het met hem gehad. Maar als hij toch morgen met hem wil spelen dan mag dat van mij. Het is namelijk wel een aardig jongetje maar inderdaad een pestkop (tegen iedereen in de klas).

Inge M

Inge M

16-03-2010 om 20:11

Helemaal eens met vlinder

De beste aanpak is om vriendjes te worden met de pester. Vriendjes pest je niet.
Een kleuter hoeft zich niet eerst te bewijzen (we zien volgende week wel). Een kleuter is welkom zodra hij van gedachten is veranders. Smeed het ijzer als het heet is.

Herfst

Herfst

17-03-2010 om 08:10

Ok!

Nou ok dan gaan we het maar eens proberen. Ik ben benieuwd, het klinkt wel logisch inderdaad. Het is mijn eerste en voor mij zelf is het schoolleven ook nog nieuw allemaal..

hebben jullie dat niet? dat je soms gewoon niet weet wat handig is?

vlinder72

vlinder72

17-03-2010 om 09:30

Herfst

Absoluut. Ik wordt spontaan onzeker als het mijn kinderen betreft. Zo kreeg mijn dochtertje van 4 geen uitnodiging voor een feestje terwijl zij toch regelmatig met het meisjes speelt. Dan begin ik ook te twijfelen. Is mijn dochter vervelend geweest. Vindt de moeder mij niet aardig etc. Terwijl het stomme is dat mijn zoon van 5 zelf ook veel te veel vriendjes heeft. Hij moet ook keuzes maken en daardoor vriendjes teleurstellen. Dus ja, ik maak mij ook zorgen of andere kinderen mijn kinderen wel leuk vinden. Of ze niet gepest worden maar ook of ze zelf niet pesten etc. etc.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.