Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zooo boos (dag en nacht)

Dochter van 7 is 's nachts ontzettend boos, ze schreeuwt en slaat op zulke momenten. Ze heeft haar ogen dicht, maar merkt wel dat ik naast haar bed sta. Ik probeer haar gerust te stellen, maar dat werkt alleen maar averechts. Soms slaapt ze op een gegeven moment rustig door, andere nachten leg ik haar toch op ons bed, waar ze na een tijdje volledig gekalmeerd in slaap valt.
Ze wordt ook vaak boos wakker, het maakt niet uit of ik haar wakker maak of dat ze zelf wakker wordt.

Afgelopen weken is ze overdag ook boos om de meest kleine dingen. Ze zit zichtbaar niet goed in haar vel. Twee weken geleden was ze jarig, dat vond ze erg spannend. Vorige week (herfstvakantie) was het elke dag en nacht raak. Ik ben nu bang dat we in een neerwaartse spiraal terechtkomen en dat wil ik graag doorbreken.....
Deze boosheid heeft ze eigenlijk altijd al gehad, maar het is nu zo extreem en zo vaak.
Heeft iemand ervaring met zoveel boosheid? Ik kan heel weinig vinden op internet, ja, boosheid bij peuters, maar dat is niet relevant......

groeten, skye

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
jutter

jutter

26-10-2009 om 21:28

Herkenning en aanrader

Heel herkenbaar. Wij zaten met ons kind op een gegeven moment ook heel erg in een negatieve spiraal van boos kind, ouders niet meer weten wat je moet doen, grenzen die overschreden worden (gillen en geweldige driftbuien etc). Ik vond het boek ´het explosieve kind´ van R.W. Greene in eerste instantie lastig doorkomen maar naar doorlezen toch een eyeopener, kortom een aanrader.
succes, Jutter

Lou

Lou

27-10-2009 om 12:43

Skye

Hier ook herkenning, vooral van een paar maanden geleden. Ik ben daar toen ook een draadje over begonnen, op 28 augustus dus lees dat ook even door, er zijn veel zinvolle tips en vragen gekomen.

Wat ik me bij jou afvraag is: wat bedoel je eigenlijk met 's nachts boos? Kan ze niet slapen en ligt ze boos te zijn in bed, 's avonds dus, of wordt ze 's nachts wakker en is ze dan boos, of is ze boos terwijl ze slaapt?

Verder: misschien kan ze je zelf iets vertellen over haar boosheid. Wellicht niet op de hele directe manier, als ik "ik ben boos omdat..." maar laat haar gewoon eens uitgebreid vertellen over van alles wat er de laatste tijd is gebeurd, en hoe het gaat op school en zo, wie weet wat eruit komt.

Succes ermee!

groet,

Lou

skye04

skye04

27-10-2009 om 20:24 Topicstarter

Lou

Bedankt voor je reactie, waar staat het draadje en wat is het onderwerp? Ik ben erg benieuwd naar de tips. Het zou heel prettig zijn om handvaten te krijgen hoe om te gaan met die enorme boosheid. Want ik voel me nu soms zo machteloos.

Ze gaat 's avonds lekker slapen en midden in de nacht begint ze heel hard te schreeuwen en schelden, als ik naar haar toe ga, wordt het alleen maar erger, ze merkt dus wel dat ik er ben...... Maar haar ogen heeft ze dicht.
Mijn verklaring is dat ze veel moet verwerken en dat het er op deze manier uitkomt.

Maar hoe gaat het nu bij jullie, is de boosheid verminderd?
Ik zal in ieder geval je draadje lezen, waarschijnlijk lees ik het daar ook wel
Bedankt!

skye04

skye04

27-10-2009 om 20:27 Topicstarter

Jutter

Ik ben benieuwd naar het boek, zal es kijken op internet naar meer informatie. Merk je nu dat je beter/anders reageert op je kind of heeft het je juist inzichten gegeven ín je kind?

groeten, skye

jutter

jutter

27-10-2009 om 20:42

Skye

Ik merk dat wij anders zijn gaan reageren. Ook hebben wij een veel beter beeld gekregen wat de boosheid veroorzaakt. Wij zien ook veel sneller hoe het patroon ontstaat, dus kunnen nu veel eerder ingrijpen en dus voorkomen dat de boosheid zo groot wordt dat een explosie niet uit kan blijven. Dit betekent in ons geval niet de confrontatie uit de weg gaan, maar vooral al veel eerder beschrijven wat ik bij haar zie gebeuren.
Blijkbaar helpt het boek mij om zaken minder persoonlijk aan te trekken en het helpt bij het realiseren dat als zij als zij dit kon wel rustig zou vertellen wat haar dwars zit, maar dat zij dit gewoon nog niet kan. Dus de boosheid is een signaal, om samen uit te zoeken wat er aan de hand is.
Sommige mensen kunnen dit misschien heel makkelijk, maar bij mij heeft het boek heel goed geholpen in het verkrijgen van inzicht en kan ik mijn gedrag hierop aanpassen.
Sorry voor het lange verhaal, ik hoop dat jij er wat mee kan.
groet, jutter

Lou

Lou

27-10-2009 om 21:11

Draadje

Zoek in het forum-archief van deze rubriek, bijvoorbeeld op het woord "vorderingen", dan is het het onderste draadje. Het onderwerp van de startposting (van mij dus) luidt: dochter zo boos, wat kan ik doen?

Bij ons was het een heftig maar zeer tijdelijk dieptepunt in haar gemoedstoestand. Het gaat nu stukken beter, ze is nu gewoon lichtgeraakt zeg maar, dat heeft ze eigenlijk altijd wel gehad. Ik vond het trouwens ook heel moeilijk om mee om te gaan, zat echt met m'n handen in het haar.

Toch begrijp ik die boosheid 's nachts van je dochter nog niet goed. Ze heeft haar ogen dicht maar merkt dat je er bent, schrijf je. Weet je zeker dat ze wakker is? Of slaapt ze half? Dan zouden het nachtmerries of nachtangsten kunnen zijn. En weet ze het 's ochtends nog, wat er 's nachts is gebeurd?

Als ze dingen aan het verwerken is, zou ik in jouw schoenen heel graag willen weten wat dat dan is. Kun je enigszins proberen erachter te komen of doe je dat al? Wat zegt ze dan, als je ernaar vraagt?

Tja, helaas, weer veel vragen terug van mij. Ik vind het namelijk moeilijk om zo te zeggen hoe je ermee om zou kunnen gaan, omdat ik nog zo in het duister tast over wat er aan de hand is. Probeer eerst bij je dochter zelf erachter te komen, zou ik zeggen.

Succes weer en groet,

Lou

skye04

skye04

28-10-2009 om 09:52 Topicstarter

Boos 's nachts

Ja, die boosheid 's nachts is inderdaad erg vreemd, we dachten eerst dat ze gewoon wakker was en daarom zo hard lag te schreeuwen en schelden, maar nu blijkt dat ze haar ogen gewoon dicht heeft. Ze weet er de volgende ochtend niets meer van. We vermoeden ook dat het nachtmerries zijn. Maar vorige week heeft ze een nachtje bij mn ouders gelogeerd en daar heeft ze het niet gehad...... Ook werd ze daar niet boos wakker. Op zich fijn dat het daar niet gebeurde, maar het maakt het wel bizar. Lukt het haar dan om dat uit te schakelen als ze ergens anders is??? Ik heb er geen verklaring voor en daarom ben ik benieuwd of er iemand is die zulke boosheid ook herkent.

En wat betreft 'het explosieve kind', dat boek wil ik zeker lezen, ik denk dat we daar wel iets aan kunnen hebben. Op een gegeven moment zit je in zo'n negatieve spiraal en daar wil ik nu wel erg graag uitkomen. Alles draait om haar boosheid en dat moeten we doorbreken.

Margreet

Margreet

28-10-2009 om 11:44

Pavor nocturnus

Google eens op pavor nocturnus, misschien is het dat?
Onze oudste heeft het ook gehad en is er gelukkig (nu 9 jaar) weer overheen gegegroeid.

even anoniem

even anoniem

29-10-2009 om 13:22

Herkenbaar

Ik herken het verhaal. Bij onze zoon begon het toen hij 5 1/2 jaar was en was het steeds in bepaalde maanden februari-mei. Hij had inderdaad last van nachtangst(pavor nocturnus) en hij had dan ook een aantal driftbuien overdag, die niet meer normaal waren. Dit had hij alleen thuis.
Daarna was het weer een tijd rustig.
Toen hij 6 1/2 was begon het weer. Ik ben toen met hem naar HA geweest (hij was toen ook gaan broekplassen overdag maar dit bleek niet een medische oorzaak te hebben, dit is ook weer uitzichzlef gestopt gelukkig, duurde wel een langere tijd).
HA heeft ons doorgestuurd naar opvoedwinkel voor wat tips om om te kunnen gaan met de driftbuien maar helaas konden ze er niets mee omdat het zo weing voorkwam behalve de tip geven hem een kussen te geven.

Het is daarna ook weer uit zichzelf gestopt. Nu zijn we dus benieuwd of het in diezelfde maanden straks weer gaat beginnen. We hopen natuurlijk van niet.

Het beste is om je kiond in ikeder geval niet te wekken tijdens die nachtelijke angst. Als je googled kan je er meer informatie overvinden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.