Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Tanneke

Tanneke

01-12-2011 om 17:14

Zoveel losse tanden ineens!

Mijn zoon is net zeven geworden en had een week of twee geleden pas zijn eerste losse tand (hij kreeg ook pas tanden toen hij net 12 maanden was!).
Ik vroeg me al af waar het bleef,want de meeste van zijn vriendjes hebben al gewisseld.

Nu blijkt uit de jaarlijkse rontgen foto's dat hij enorme tanden krijgt (kon ze op de foto al zien zitten),maar hij heeft zo'n klein mondje!
Die grote tanden beginnen te duwen en nu zitten er ineens 7 tanden los!
Alles onderin, twee op het randje van eruit vallen, en dan de hele boel bovenin ook nog!

Heeft iemand daar ervaring mee? Ik weet niet zogoed wat de vraag is eigenlijk,maar ik zie het niet voor me dat hij straks met een paar weken helemaal geen voortanden heeft,zowel boven als onder.
Ik heb zelf eigenlijk nooit een kind gezien dat helemaal geen tanden meer had, want meestal gaat het toch wel een beetje om de beurt en zit er hier en daar al een "grote" tand,toch?
Ik maak me geen grote zorgen hoor ,maar ben benieuwd hoe dat moet met eten. Hoe lang duurt het voordat een nieuwe tand er zit als de melktand eruit valt?

Er zullen er best een paar uit moeten straks ook als zijn permanente gebit is doorgekomen. Zoals ik al zei, krijgt hij erg grote tanden (heeft ie van zijn vader) en van mij heeft hij dat kleine bekkie. Een beugel zit dus in het verschiet. Vind het zo zielig!

Groeten en bedankt voor het lezen,
T

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rafelkap

Rafelkap

01-12-2011 om 19:27

Tanneke

Volgens mij heeft de natuur dat wel goed geregeld. Die ondertanden kunnen opeens omhoogschieten! (en niet vergeten: extra goed poetsen, die nieuwe tanden zijn kwetsbaar)
Kind kan toch ook nog wel even met de zijtanden bijten? (dus scheef), dat zal hij wel automatisch gaan doen.

Coco

Coco

01-12-2011 om 20:22

Jaarlijkse röntgenfoto's?

Maakt de tandarts jaarlijks röntgenfoto's van het gebit van jouw kind? Is dat gebruikelijk? Ik geloof dat er nooit foto's van de tanden van mijn kinderen worden gemaakt. En bij mijzelf doen ze het eens in de twee jaar.

Annet

Annet

01-12-2011 om 20:30

Hier leek de kaak ook te klein

maar zoon heeft rond zijn negende verjaardag een veel bredere kaak gekregen. Zijn tanden stonden eerst schuin omdat het naast elkaar niet paste, nu staan ze gewoon naast elkaar met ook nog een beetje ruimte tussen de kiezen.
Gewoon afwachten dus.

Tango

Tango

01-12-2011 om 21:18

Losse tanden

Die losse tanden vallen er meestal niet allemaal tegelijk uit hoor en vaak groeien er vooral onder snel weer nieuwe tanden. Boven duurt volgens mij vaak weer wat langer, dat was destijds bij Tangodochter wel zo, die heeft ongeveer een jaar zonder boventanden gelopen. Ondertanden groeiden gelukkig wel snel.
Hier heeft Tangozoon van 7 nu sinds twee maanden eindelijk ook een losse tand, maar die zit echt nog nauwelijks los. Ik heb niet het idee dat hij er snel uit gaat. Onder zit er ook 1 een beetje los, maar die zit zo klem tussen twee andere tanden dat die er naar mijn idee nauwelijks uit kan. Bij hem houd ik ook een beetje mijn hart vast hoe die grote mensen tanden ooit in zijn kleine kaak gaan passen. Zijn melktanden zitten al zo strak op elkaar.

toja

toja

01-12-2011 om 22:00

Wisselen

Dochter van 7 verliest op dit moment elke maand wel een tand maar ze heeft er dan ook heel lang op moeten wachten. Vriendinnetjes waren veel eerder met wisselen, maar de meeste heeft nu ineens ingehaald.
De achterse kiezen zijn ook nu pas door.
Het is gewoon afwachten.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Jesse_1

Jesse_1

01-12-2011 om 22:06

3 in 4 dagen

3 tanden in 4 dagen eruit bij de oudste. Dat is hier het record in huis

Tanneke

Tanneke

01-12-2011 om 22:31

Yep coco

Hier (Californie) gaan ze om de zes maanden naar de tandarts: de ene keer schoonmaken en controle en dan na zes maanden weer,maar dan worden er ook foto's gemaakt.

Ik kan me ook idd niet herinneren dat ik dat vroeger kreeg. Was gewoon controle en foto als er wat aan de hand was . Het hele medische /tandheelkundige gebeuren is hier wat anders.
Het enige dat ik me goed kan herinneren zijn die vieze fluoride gebitjes die nooit pasten. Bleh!

De achterste kiezen zijn hier ook nog niet door Toja. We wachten maar af. Af en toe van die rode wangen en die bulten zijn dan wat wit van kleur alsof het staat te gebeuren,maar vooralsnog zit er nog niks.

Enne..uiteraard poetsen we goed. Lijkt me vanzelfsprekend. Ze zijn hier nogal gek op flossen, dus dat doet hij ook braaf elke dag. Maak me om de gezondheid van zijn tanden geen zorgen,maar dat kleine waffeltje met die grote tanden: ben benieuwd!
Had er even niet bij stilgestaan dat zijn kaak natuurlijk ook groter groeit,haha.

Bedankt allemaal. Het word een tijdje met de kiezen afbijten denk ik en wat mummelen, want ze zitten, zoals ik zei, wel degelijk heel erg los. Dat is een kwestie van vandaag of morgen en de rest zit zo los dat het geen weken meer duurt.

Dank allemaal,
T

Marjolein

Marjolein

02-12-2011 om 08:30

Even terugkijkend

hadden wij hier ook geen foto's, maar wel een goed oplettende tandarts. Ze hebben niet alles tegelijk gewisseld, dus daar geen ervaring mee, maar wel hele grote tanden in een heel klein bekkie.
Beide zonen zijn op advies van de tandarts al rond hun 10e al bij de ortho geweest, omdat het echt niet zou kunnen passen. Die heeft een plan gemaakt en ze zijn vroeger dan klasgenoten met een beugel gestart. Daardoor zijn de kaken verruimd en die tanden lijken nu lang zo groot niet meer en passen heel gewoon.
Maar de vorm van het gezicht is daardoor wel erg veranderd. Als ik naar de foto's kijk, hadden mijn mannetjes hele spitse toetjes, heel karakteristiek voor ze. Dat is nu veranderd in bredere kaken door de beugel. Ik vind het toch eigenlijk best jammer dat hun eigen gezichtsvorm blijvend is veranderd door zo'n beugel.
Tegelijkertijd ben ik er erg blij mee, zonen hebben dit van hun vader, die een complete lijdensweg heeft moeten afleggen met zijn gebit.

Ik weet het niet meer

maar toen mijn oudste ging wisselen had ze op op een gegeven moment ook minder dan meer tanden. Daarna was het over, ze heeft nu na een flinke tijd (jaar of 2) weer 1 losse hoektand.

Weet nog wel

Mijn zoon heeft een tijdje rondgelopen met een miniem aantal aan tanden en kiezen: of het zat los, of het ontbrak.

Tanneke

Tanneke

02-12-2011 om 16:38

Ja marjolein, ortho

Hier zie je soms ook erg jonge kinderen al met een beugel. Niks afwachten. Als alles door is gekomen en het permanente gebit is er compleet, dan gaat de beugel erin.
Een zoon van een vriend had met 9 al een beugel!

Volgens mij kreeg ik mijn beugel pas toen ik een jaar of 13,14 was en toen had ik toch echt al heeeeel lang geleden gewisseld en stond de boel al jaren scheef.
Ik weet ook niet waarom dat overal anders is en wat de reden erachter is. Maar ik heb er nooit bij stil gestaan dat de vorm van het gezicht verandert. Logisch eigenlijk. Maar idd wel jammer. Zal daar eens over hebben als we eind december weer heen gaan.

Bedankt allemaal weer,
T

buzz

buzz

03-12-2011 om 06:07

Ander raar tanden gedoe

Eerste losse tand nu al 2 maanden of zo, en hij gaat niet losser zitten, maar de nieuwe tand zit er al achter, je ziet hem gewoon al 2 mm zitten. Over anderhalve week naar de tandarts dan zullen we eens kijken wat die zegt.

Reden voor vroeger beugelen

Er zijn allerlei redenen waarom je 'vroeg' aan de beugel zou moeten.
Een te kleine mond in verhouding met je tanden b.v.
Of teveel tanden/kiezen of tanden en kiezen die niet door kunnen komen omdat ze dan 3 tanden er tegelijk uit drukken of een kies die op een verkeerde plaats doorkomt.Of zelfs het ontbreken van bepaalde kiezen/tanden in het volwassen gebit.
Het kan allemaal.
Het hoeft niet, je kan ook aan de beugel moeten gewoon omdat de boel enigzins scheef staat.
Wij zijn gezegend met erg grote tanden, van mijn vader geërfd.
Ik heb als kind toen ik ong.12 was een beugel gehad. Een beugel die eruit kon en steeds werd vervangen door een grotere beugel....Ik vermoed zoiets als wat nu de buitenboordbeugel is. Tenminste dat was de bedoeling ervan, dat de ruimte groter werd en mijn mond groeide.
Toen had ik nog niet alles gewisseld (wij wisselen allemaal laat 14 jarige jongste is nu nog niet helemaal klaar met wisselen). Want dat herinner ik me nog goed dat dat wisselen met die beugel een lijdensweg was (meer druk op de beugel).
Ik ben van 66 en het was nog helemaal niet 'normaal' om een beugel te hebben, maar ik was een vrij braaf kind dus hield 'm grotendeels wel in gewoon omdat mijn moeder dat zei.
Mijn broertje zelfde verhaal.
Maar die hield 'm niet in, dus moesten er 4 snijtanden getrokken worden.
Bij mijn vader (1932) hebben ze ook meerdere tanden en kiezen getrokken om dezelfde reden. Ook hebben ze (ja écht waar!) zijn voortanden afgezaagd een stukje. Want die grote tanden waren 'geen gezicht' en anders kon zijn mond ook niet helemaal dicht.
Ik begreep het dan ook prima toen oudste al 'vroeg' naar de ortho moest. Bij haar leek het best goed te gaan, ze heeft wel die grote tanden, maar ook een grote kaak. Gewoon elk jaar controle en toen haar mond niet meer dicht kon (toen ze nog niet gegroeid was) kreeg ze een nachtbeugel om haar voortanden een beetje recht te houden. Ooit vergat ze die op een vakantie mee te nemen en na een week staken haar voortanden uit haar mond, naar voren dus, i.p.v. naar onderen. Die nachtbeugel was dus echt wel nodig. Daarna hoefde ze alleen nog voor controle. Die kreeg pas een beugel op d'r 14de. En dat was omdat 1 kies in haar achterste gehemelte doorkwam en niet op de plek waar hij hoorde.
Jongste is al vanaf d'r 10de aan de beugel. Die heeft de kleinste mond van iedereen en nadat 1 voortand doorbrak paste er eigenlijk niets meer. Die wisseld ook niet, ze krijgt er gewoon een gebit achter/naast/tussen. Dus al haar melktanden moeten getrokken worden 1 voor 1. Ze heeft een buitenboord gehad en nu een vaste en er komen nog steeds volwassen kiezen en dan moet de melkkies weer getrokken worden.
Soms zitten we om de 2 maand bij de tandarts en zeker elke maand bij de ortho.
Mijn vriendin haar kinderen missen allemaal enkele kiezen.
Die 'hebben' ze niet, niet aangelegd.
Ook die moesten al vroeg beugelen om de lege plekken op de vullen moest de rest opschuiven....
Er kunnen dus genoeg redenen zijn om vroeg aan het beugelen te gaan. Maar niet voor iedereen hoeft dat.
En het wil ook niet zeggen dat als je naar de ortho gaat voor controle dat je meteen aan de beugel 'gaat'.
Bij oudste is de eerste 5 jaar amper wat gebeurd, ja die ene nachtbeugel, die de 100 euro niet eens overschreed.
En het lijkt me stukken beter dan 'vroeger' zoals bij mijn vader, lukraak een beetje trekken en afzagen.
Lijkt me ook niet alles.
groeten albana

Vic

Vic

04-12-2011 om 11:27

Helemaal niet wisselen

Mijn jongste (volgende maand 7) heeft ruim een jaar geleden de twee middelste ondertanden gewisseld. Daarmee was ze al laat, want haar grote zus begon met 4. Inmiddels staan de twee tanden ernaast ook al heel lang los, maar nog niet zover dat ze eruit gaan (en er zijn ook nog geen nieuwe tanden in zicht). Haar boventanden staan ook al een jaar los, en daar hetzelfde verhaal. Volgens de tandarts moeten we gewoon wachten en gaat het echt gebeuren. Maarja, wanneer dan? In haar klas hebben de meesten toch behoorlijke fietsenstallingen.

Vic

Vic

04-12-2011 om 13:49

Ze is nu inmiddels wel laat met de rest, als ik zo naar haar klasgenoten kijk. Dat is overigens alleen maar goed want ze heeft zo'n smalle kaak dat ik niet zou weten waar al die grote tanden moeten staan. Hopelijk gaat dat nog een beetje groeien.

buzz

buzz

05-12-2011 om 14:38

Nou

vanmij neemt hij het niet aan dat hij veel moet wiebelen, nog 1 week dan naar de tandars (halfjaarlijkse comtrole)
\Als die dat zecht zal het vast helpen

Tanneke

Tanneke

06-12-2011 om 01:49

Albana

Die beugel die jij had werd steeds vervangen door een iets grotere?
Ik denk dat de tandarts hier vandaag op doelde dan.
Wij moesten vandaag voor controle en hij had het over een "expander" om de kaak geleidelijk aan iets ruimer te maken voor alle tanden en kiezen die eraan komen.
Over een jaar ofzoiets.
Was dat wat jij had? En zoja, kun je je herinneren of het pijn deed en of je gezicht er iets door veranderde na een tijdje? (ik las hierboven van zo'n geval).

Mijn Engels is prima hier,maar soms is medisch Engels een beetje anders en moet ik het allemaal even opzoeken en vergelijken met de Nederlandse variant om het goed te kunnen begrijpen.

In elk geval zijn er inmiddels 3 tanden uit, in de tijd van een paar dagen en er zitten er nog een stuk of 4 los.

Als de boventanden gewisseld zijn, dan wil de tandarts hem graag nog even terug zien.
Ik heb de rontgenfoto's gezien vandaag. En oh! Wat een enorme tanden zitten eronder...Nou, we zien wel. Het begin is er in elk geval.

T

Expander

Ik dacht dat een expander een soort binnenwerkje was om de kiezen van de boven (of onder?) breder uit elkaar te duwen.
Maar helemaal zeker weten doe ik dat niet.
De beugel die ik had is al van 35 jaar geleden, ik denk niet dat ze nu nog dezelfde methodes uitvoeren. Ik kreeg gewoon zo'n gegoten ding, die erin en eruit kon en die was doormidden gezaagd en werd daar verbonden door metaaldraadjes en zo uitelkaar geduwd (dus steeds groter/breder). Ik weet wel waarom.......mijn boven en ondertanden en kiezen pasten voor geen meter op elkaar. Mijn bovengebit/tanden waren zover over mijn tanden onder heen, dat ik mijn tong kon uitsteken zonder m'n kiezen van elkaar te halen
Maar in 'mijn tijd' bestond er nog geen ortho en deed onze tandarts het gewoon zelf...., de beugel maakte hij ook zelf, met gipsafdrukjes (jakkie bah) en dan goot ie er een goedje overheen, zoiets.
groeten albana

Expander appliance

Mijn dochter van 9, nog volop aan het wisselen, heeft sinds augustus een 'expander appliance'. In principe wat Albana beschrijft, maar dan wel iceblue with glitters.
Gemaakt in Singapore, bij één van de orthodontisten die daar geldt als bij de top horend.
Het resultaat was al met een week te zien, voortand die scheef bovenin bleef zweven staat nu al mooi recht op z'n plek. Er zit nog aardig wat aan te komen, goed op de foto's te zien, dus ze zal het ding nog wel even inmoeten.
Maar volgens orthodontist hoeft ze, als ze ze trouw blijft dragen, niet of maar heel kort aan een permanente beugel.

Hier expansieplaatje met 7 jaar

Dochter had een kruisbeet, en om de kaken passend te maken kreeg ze een expansieplaat. Inmiddels aan het afbouwen, dus alleen 's nachts nog in.
Ging vlot, binnen het jaar is ze klaar.
Gr. Amunda

Marieke

Marieke

06-12-2011 om 21:34

Weer veel geleerd....

Ik heb weer veel geleerd met dit draadje. Een hoop termen voorbij zien waar ik nog never nooit van had gehoord! Dochter zal wel aan de beugel moeten, het staat redelijk schots en scheef, echter nog niet 1 kies gewisseld, wel wiebelen en de nieuwe kies is al aan het groeien, alle 4 de hoektanden nog, nee, dat duurt nog wel even. En wat betreft de nieuwe kies die er al aankomt, terwijl de melkkies er nog in zit: de tandarts doet er niks aan, komt vanzelf goed, ik ga geen kiezen trekken als het niet strikt noodzakelijk is. Dit kind moet nog langer hier komen. Tja, da's ook een opvatting!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.