Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
kiko

kiko

23-09-2010 om 10:09

Zucht....moeilijke 11-jarige

Hallo,

Onze oudste van 11 komt de laatste tijd steeds weer in de problemen. Het is een heerlijk ondernemend joch, altijd in de weer, altijd buiten, maar daar gaat het dus ook regelmatig mis. Het zijn geen enorm ernstige vergrijpen, maar het stapelt wel op en onze knul is er wel altijd bij betrokken. Zo kwam er 2 weken geleden een moeder aan de deur om te vertellen dat zoonlief de fietssleutel van haar dochter had afgepakt om die sleutel vervolgens ergens hoog in de boom met een touwtje aan een tak te binden. Kind in tranen, zoon en vrienden de grootste lol. Uiteindelijk hadden ze de sleutel wel teruggegeven, maar die mensen waren wel echt boos op hem.
Op school roept hij regelmatig door de klas, bij de honkbaltraining maakt hij de coach gek met zijn dan weer overenthousiaste gedrag, dan weer zijn onverschillige houding. Ook daar kwekt hij luidruchtig door elke uitleg heen, en klimt hij na afloop van de training elke week weer over de fietsenrekken richting zijn eigen fiets, waar hij elke week dus ook door de trainer vanaf gehaald wordt. Die man is ook al een keer echt heel kwaad geworden.
Thuis is hij heel wisselvallig. Het kan een supergezellige jongen zijn met hartstikke originele, creatieve ideeen, maar hij is enorm snel gefrustreerd als iets niet lukt en kan dan ook verschrikkelijk boos worden. Als ik daar met hem over wil praten, lijkt hij zich af te sluiten, laat me amper uitpraten en het lijkt niet tot hem door te dringen wat ik zeg. Hij schreeuwt, maakt echt kwetsende opmerkingen en loopt vervolgens weg. Komt na ongeveer 15 minuten terug om het were goed te maken en om te zeggen dat het nooooooooit meer zal gebeuren. Helaas is dat laatste nog niet gelukt!
Nu moet ik er wel bij zeggen dat de mensen die over hem hebben geklaagd, ook wel bekend staan als mensen die erg snel klagen over andere kinderen en het aandeel van hun eigen kind niet altijd willen zien. Ook de honkbaltrainer is een wat norse, mopperige man die niet bepaald geduldig is met kinderen en zeker ook geen complimenten uitdeelt op momenten dat het wel goed gaat.
Nu zijn ze een eindje uit het dorp met een stel jongens hutten aan het bouwen bij de duinen. Is een hele tijd fantastisch gegaan, maar er komen steeds meer kinderen bij, en ook meer irritaties en gedoe. De jongens willen natuurlijk de "leiders" van het huttendorp zijn, de andere kinderen zijn de "werkers", die moeten doen wat de leiders zeggen. Bloedlink natuurlijk met het temperament van zoonlief. Als de werkers niet doen wat de leiders zeggen, worden ze uit de club gezet. Gister ging het verhaal al dat een kind dat uit de club was gezet, een stok richting de autoweg had gegooid, want dan zou ze er wel weer bij mogen. Volgens zoon had hij juist gezegd dat ze dat niet moest doen, maar ze had het toch gedaan. Een andere jongen had de vangrail al aangeraakt om zo weer lid te kunnen worden. Ook daar zou zoon niks mee te maken hebben. Toch ben ik heel bang dat hij, als leider die zijn taak heel serieus neemt, misschien wel dat soort proeven bedenkt, en dat zou dus wel heel erg zijn. Ik probeer regelmatig even een kijkje te nemen bij de heren, maar als dochter ook een vriendin bij zich heeft, kan ik niet altijd makkelijk weg. Die andere kinderen doen ook allemaal mee hoor, ook bij de training en als ze buiten zijn, maar mijn manneke staat altijd voorop, roept het hardst en laat zich gewoon vaak van de allerslechtste kant zien. De leuke kant verbergt hij helaas veel meer.

Herkent iemand dit? Soms denk ik wel eens dat hij aan het puberen gaat, zich afzet tegen ons en heel erg de grenzen opzoekt. Het is echt niet zo dat we die niet aangeven, hij weet echt wel wat kan en wat niet kan, maar het lijkt wel dat als hij in een groep is, hij het gevoel heeft altijd bovenuit te moeten steken, en dan helaas ook op het negatieve vlak.
Ik wil dit heel graag doorbreken, straks heeft iedereen een hekel aan hem en dat verdient-ie niet, al kan ik de mensen soms best begrijpen, hij kan ontzettend irritant zijn.

Ik hoop dat iemand de gouden tip heeft, als iemand dit gedrag herkent, hoe gaan jullie ermee om? Het zou al schelen als ik weet dat er nog meer van dit soort exemplaren rondlopen!!

Gr, Marjolein

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

23-09-2010 om 10:59

Een gouden tip

zal niet bestaan: dat is te simpel. Er vallen me wel een aantal dingen op in je verhaal. Ik denk dat je afmoet van het aandeel zoeken bij anderen; daar verander je niets aan en aan jouw zoon valt genoeg bij te schaven dus concentreer je daar maar op.
Wat hij gedaan heeft met dat sleuteltje is stomweg een rotstreek. Dat heeft niets te maken met klagende mensen of andere dingen om dit gedrag te vergoelijken: het is een rotstreek een valse manier van pesten en daarmee uit.
Ik heb niets gehoord over maatregelen. Heeft hij straf gehad hiervoor of andere vervelende consequenties? Heb je er aan gedacht om hem een zelfde soort streek te leveren, puur om even te laten voelen hoe grappig dat is?
De hockeytrainer...is vast iemand die het leuk leek om kinderen te gaan trainen en is dit niet gaan doen om eens lekker te mopperen op jouw zoon. Wqat zijn daar de consequenties van zijn gedrag? Wordt hij eruit gestuurd?

En thuis gaat hij ook nog wel eens te keer. Kwetsende opmerkingen, schreeuwen... Als je niet tot hem doordringt met je gesprek, ben je misschien nog te vroeg+ is hij nog te boos voor een goed gesprek. Dat moet je dan even uitstellen. Ondertussen denk ik dat je wel duidelijk moet zijn en hem wegsturen om rustiuge te worden en om aan te geven dat je hem zo niet wil.

Het kan heel goed zijn dat hij aan het puberen is, maar dat maakt niet zoveel uit. Dit gedrag moet gewoon begrenst worden. Als je dit laat gaan wordt zo´n dominant knulletje straks een klein terroristje in je gezin! Het probleem bij pubers is ook niet dat ze niet weten dat iets kan of niet kan maar ze willen voelen dat het niet kan. Ze willen tegen grenzen aanlopen! De een is wat eerder bang voor simpele boosheid van de volwassenen+ vele anderen hebben harde consequenties nodig om ze in het gareel te krijgen.

Wat ontzettend leuk dat hij zo lekker aan het spelen is in de duinen, heerlijk dat dat kan! Maar inderdaad, het is wel een trickey situatie, ik kan me ook best goed voorstellen dat het voor hun gevoel van hen is en zij de baas zijn. Maar je moet toch duidelijk zien te maken dat dit algemeen gebied is en dat zij niet de baas kunnen spelen en gevaarlijke dingen gaan verzinnen voor andere kinderen voor ze mee mogen doen.
Dus praat wel met hem op de goede momenten en hou goed in de gaten wat daar gebeurt.

kiko

kiko

23-09-2010 om 11:47

Dank!

Hoi Koentje,
Hartstikke bedankt voor je berichtje. Je hebt wel gelijk hoor, we moeten hem ook meer begrenzen. Ik probeer het te lang, te vaak met praten op te lossen. Ik zal met hem afspreken dat als hij problemen op gaat lossen met schreeuwen en beledigen, of als hij gewoon niet luistert, hij maar een poos thuis moet blijven en niet naar buiten mag. Ik heb dit te weinig gedaan, ook omdat ik zie hoezeer hij het buitenspelen nodig heeft. Hij wordt gek binnen, maar het is dus wel een manier om hem echt te hebben: hij zal er echt van balen als hij een paar uur niet naar buiten mag. Meestal begint hij na zo'n bui met een enorm charme-offensief en maakt hij het op alle mogelijke manieren weer goed. Ik denk dat ik ook echt te toegeeflijk ben geweest tegen hem.
Ik probeer geen excuses te verzinnen voor zijn gedrag hoor. Ik kan me voorstellen dat dat zo lijkt, en dat geval met het sleuteltje was ook echt een rotstreek van hem, van de andere kant kan dat meiske ook echt treiteren en klieren. Ik wil zijn gedrag wel een beetje in perspectief zetten. Ik vind het heel vervelend als mensen over mijn kind klagen, maar het maakt mij toch wel uit wie er klaagt. Sommige mensen kijken helemaal niet naar wat er vantevoren allemaal is gebeurd, een verhaal heeft in mijn ogen altijd 2 kanten. Neemt niet weg dat hij moet leren om daar op een andere manier op te reageren.
Nogmaals, hartstikke bedankt!

Gr, Marjolein

Pippin

Pippin

23-09-2010 om 12:28

Tip

Marjolein, misschien vind je deze site wel interessant: www.livesinthebalance.org of het boek 'Het explosieve kind'.
Het is wel weer praten, dat wel, maar je wit toch dat hij zelf leert inzien dat bepaalde dingen niet kúnnen. Daar kan deze methode goed bij helpen. Het wordt dan ook makkelijker om afspraken te maken. Bij ons werkt het heel goed en voorkomt het tegenwoordig bijna alle boze buien en grensoverschrijdend gedrag.

Dus

als een meisje treitert en kliert dan los je dat op door haar sleutel af te pakken?

Het lijkt mij dat je zoon niet zozeer straf nodig heeft alswel, zoals je zelf ook aangeeft, andere manieren reageren moet krijgen. Om maar bij iedereen terug te doen wat ze gedaan hebben en erover heen te gaan - dat gaat niet werken.

kiko

kiko

23-09-2010 om 15:06

Explosief kind

Nou, dat kan ik op zijn voorhoofd schrijven! Ik heb de preview op internet gelezen en daarna meteen het boek besteld. Het zal altijd iets opleveren.

Bedankt voor de tip!!

gr, Marjolein

kiko

kiko

23-09-2010 om 15:10

Maar hoe?!

Dat begrijp ik. Natuurlijk is dit geen goede oplossing, natuurlijk snap ik dat hij andere manieren moet leren om met deze situaties om te gaan. Daar hebben we het al uren met hem over gehad. Maar hoe prent ik dat zo in zijn koppie dat hij dat ook echt gaat doen, ook als hij onder invloed staat van een heleboel vriendjes waar hij in achting daalt als hij de door mij ingefluisterde tactieken gaat toepassen? Die zijn namelijk niet bepaald erg macho in zijn ogen.

Gr, Marjolein

Guinevere

Guinevere

23-09-2010 om 16:03

Kiko

Daar gaat het boek nu juist over. Het plan moet van hém komen, anders zal het nooit werken. Alles wat jij hem influistert is en blijft toch jóuw ding, en niet zijn ding. Door hem zelf met oplossingen te laten komen, hoef je niets in zijn koppie te prenten.

kiko

kiko

23-09-2010 om 16:27

Sorry!

Tsja, sorry, die reactie was bedoeld voor het berichtje van rodebeuk. Ik begrijp het probleem namelijk helemaal, het is alleen zo moeilijk zijn manier van reageren te doorbreken. Ik ben erg benieuwd naar het boek, het zal over een aantal dagen wel binnen zijn. Ik ga het helemaal uitspellen! Net nog even naar de duinen gefietst, kinderen zijn nu hartstikke leuk aan het spelen. Bijna de hele klas is aan het graven, bouwen en sjouwen. Geweldig om te zien. Zoon op het hart gedrukt te bellen of weg te lopen mocht er ruzie komen en zeker zich niet te bemoeien met ruzies van anderen. Nu nog even ingefluisterd, straks met het boek doet-ie het zelf!

gr, Marjolein

koentje

koentje

23-09-2010 om 21:43

Tuurlijk kiko

als het boek binnen is zijn je problemen als sneeuw voor de zon verdwenen , meid!

Guinevere

Guinevere

23-09-2010 om 22:16

Koentje

Hoezo die cynische opmerking over het boek? Kiko mag toch wel optimistisch zijn over de resultaten? En ik denk ook dat het gaat helpen. Natuurlijk is het maar een stapje richting de oplossing, maar toch, een stapje.
Verder denk ik ook dat de manier waarop Kikozoon zich probeert te profileren iets met zijn zelfvertrouwen te maken heeft. Ik denk dat het even tot hem moet doordringen dat hij dat niet nodig heeft, dat dwingende gedrag richting andere kinderen. Dat er betere manieren zijn om je te handhaven in een sociale groep. Wellicht kan een training daarbij helpen.

kiko

kiko

24-09-2010 om 13:43

Koentje

Zo bedoelde ik het ook niet, hoor. Ik snap best dat het nog wel wat in de voeten in de aarde zal hebben voor zoon werkelijk in de gaten heeft hoe hij problemen of conflicten het beste kan oplossen. Dat zal niet na het lezen van hoofdstuk 1 opgelost zijn. Hij vindt de spanning die ruzietjes en disccussies met zich meebrengen helemaal interessant, en het zal heel moeilijk voor hem zijn om zijn aandeel hierin te veranderen.
Het is wel heel fijn om te zien dat als er kinderen spelen die hem liggen en die elkaar niet uitdagen, hij wel heel goed kan spelen. Hij draagt dan ook allerlei hele leuke ideeen aan en ligt dan heel goed in de groep. Het probleem komt vooral als er kinderen bij komen die hem niet liggen en als er dan een conflict ontstaat. Daarbij wil ik echt benadrukken dat ik niet de "schuld" bij die kinderen leg. Op die momenten moet zoon leren om op een andere manier te reageren, om zich niet te bemoeien met ruzies van anderen en om veel minder haantje de voorste te staan. Ik hoop echt dat dat boek ons daarin kan helpen, en zo bedoelde ik die zin.

Gr, Marjolein

koentje

koentje

24-09-2010 om 17:08

Sorry meiden,

het was niet rot bedoeld: ik was vergeten een smiley erbij te zetten: grapje!! natuurlijk!.

Maar het was een reactie op kiko die deed alsof na het uitpluizen van het boek alles helemaal goed zou gaan!

koentje

koentje

24-09-2010 om 17:09

Namelijk deze:

Nu nog even ingefluisterd, straks met het boek doet-ie het zelf!
aldus kiko............

Guinevere

Guinevere

24-09-2010 om 21:51

Ah koentje

Ah koentje, ik vond het al niks voor jou, die reactie. Nu snap ik het.
Ik ben benieuwd naar het vervolg, Kiko. Houd je ons op de hoogte?

kiko

kiko

30-09-2010 om 15:10

Het gaat beter!

Het gaat echt al een stuk beter dan een paar weken terug. Zoon lijkt rustiger en wat evenwichtiger. De huttenmanie is natuurlijk wel wat minder nu met dat slechte weer, dus dat scheelt enorm, maar gister liet hij zelfs een meisje voorgaan bij de kinderpostzegels omdat zij minder had dan hem! En dat kind vindt hij dus niet leuk, normaal gesproken.
Ik heb het boek inmiddels en al een paar hoofdstukken gelezen. Erg herkenbaar allemaal. Alleen dat al doet goed. Nu nog even zoeken naar een manier om eea in de praktijk te brengen. Bedankt hoor, voor jullie adviezen en tips! Ik had nog nooit eerder hier iets gepost, maar het is fijn te weten dat je zo ook met andere ouders kunt overleggen.

Gr, Marjolein

Pippin

Pippin

30-09-2010 om 21:24

Wat fijn

Wat mooi dat het weer wat beter gaat.
Op die website staan allerlei filmpjes over hoe je het kan aanpakken met je kind. Verder staat er ook een link op naar een webradiorprogramma van Dr Greene en die uitzendingen vind ik persoonlijk heel erg verhelderend. Hij beantwoordt dan vragen van lezers en luisteraars.
Succes met je zoon.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.