Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Secret!

Secret!

13-06-2012 om 14:20

Zwemangst bij berend (bijna 6 jaar)

Onze zoon Berend is met zwemles begonnen toen hij 5 jaar en 8 maanden uit was. Dat is ook het vereiste van het zwembad. Zijn eerste zwemles was geen probleem. Spelenderwijs maakt hij kennis met het zwembad. De tweede les was er een vervangster. Deze juf hield er een conservatiever manier op na om kinderen zwemles te geven. Berend moest op zijn rug drijven. Berend durfde zijn oren niet in het water te de doen, dus zij dwong hem ertoe door zijn hoofd in bedwang te houden. Berend helemaal in paniek. Dan zou je denken dat zij het besef moet krijgen dat dit niet bij hem werkte. Maar nee hoor, al vrij snel deed ze het nog een keer. Ik was verbouwereerd. Maar had het lef niet om uit de kantine met glaswand op haar toe te stappen. Maar ik werd wel erg alert. Aan het einde van de les duwde zij zijn hoofd tot 2 keer aan toe onder water. Totale paniek bij Berend. En toen ben ik er wel op afgestapt. Ik zei tegen haar dat ik haar barbaarse manier van lesgeven totaal niet goed kon keuren. Haar reactie er was, dat ik me niet druk moest maken, want hij zou er niks van over houden. Nou de hele week erna heeft hij bij ons geslapen. Hij wilde absoluut niet meer naar zwemles.
We hebben heel wat mail en telefonisch contact met het zwembad gehad, en uiteindelijk een gesprek gehad met de baas van het geheel. Het is toen goed uitgepraat, en de desbetreffende juf was er goed van doordrongen dat ze te ver was gegaan. Met excuses gingen we naar huis.
Nu hebben ze extra les aangeboden, dus nu 2 keer in de week. We willen het beste voor onze zoon, dus natuurlijk. Maar de desbetreffende meester hanteert ook de enige dwang middel om zijn doel te bereiken. Niet zo erg als toen, maar toch. En dat vinden we jammer, want daar heeft hij juist een trauma aan over gehouden. Wij merken dat Berend goed reageert op spelenderwijs werken aan water wenning. En dat doet de juf wel van de zaterdag ochtend, maar ook zei verkondigt dat Berend wel meer aangepakt zou moeten worden. Na die hele drama die we met hem hebben meegemaakt, en ik heb het in deze mail niet eens uitvoerig genoteerd, verwachten wij toch dat ze nu juist op een andere manier met Berend zouden omgaan?
Mijn vraag hierin is, zijn wij nu zo over bezorgd, en moeten we hun gang laten gaan? Of spelen zij er niet goed op in. Berend heeft totaal geen aardigheid in zwemmen, en voor hem elke keer een hel om er heen te gaan.
Wat zou jullie advies hierin zijn? Misschien even van zwemles af? Of een ander zwembad zoeken?
Ik hoor graag wat jullie advies hierin zal zijn.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Als dit niet werkt

Ik weet niet of privéles financieel haalbaar is voor jullie, maar het klinkt of je zoon het meest gebaat is bij een klein groepje. Of anders toch verder zoeken naar een zwembad waar ze wat meer tijd uittrekken voor het watervrij maken. Anders is hij straks met geen tien paarden meer het zwembad in te krijgen.

Chris

Verder zoeken

Ik zou beiden doen. En de zomer even gewoon zelf met hem zwemmen en plezier maken in het water en dan na de zomer op een andere zwemles. Verder geen discussie.
Hier ook particuliere zwemles gedaan na babyzwemmen en peuterzwemmen. Daarna op de zwemles van school nog wat verrichtingen en beide kinderen heb ik toevallig de laatste lessen van school gehouden vanwege risicovol gedrag van zweminstructeurs. Bulderen en dwingen werkt niet bij mijn kinderen.

billie

billie

13-06-2012 om 23:05

Ik zou absoluut stoppen

Ik zou mijn kind eerst weer plezier in zwemmen laten krijgen, dus heel veel vrij zwemmen. Ik snap sowieso nooit goed die haast met lessen, maar als het goed gaat op jonge leeftijd lijkt me er ook niet veel mis mee. Maar nu gaat het dus niet goed, dus ik zou acuut stoppen en een hele poos wachten, en als zijn plezier terug is heel rustig op zoek gaan naar prive lessen. Maar zeker een jaar of zo niet.

Secret!

Secret!

13-06-2012 om 23:47

Bedankt

Bedankt voor jullie reactie. Ik ben nog maar nieuw op het forum en ik vind het een verrijking! Ik zal het aanbevelen aan anderen.
Ook heb ik contact gehad met onze JGZ- verpleegkundige, en die zei ook wat Billie zegt. Dus een poosje stoppen, totdat hij b.v. 7 jaar is. Eerst maar plezier in het water, dus recreatief! En zo was ook haar advies om het zo te uit te leggen aan Berend. Dus niet dat we stoppen omdat hij bang is, maar juist omdat we hem flink vinden dat hij het zo geprobeerd heeft, en nu tijd is voor plezier.
Privé les is inderdaad onbetaalbaar voor ons, en hoeft niet nodig te zijn, aldus JGZ- verpleegkundige.

billie

billie

14-06-2012 om 00:31

Nou

Niet nu dan, maar ik zou prive les toch eens goed uitzoeken. Hier mijn twee kinderen in een standaard groep, eentje ging prima en de ander stagneerde. Toen stapte de zwemschool over op een ander, vast systeem waarbij ze kinderen een vast (minimum) aantal lessen zouden gaan geven. Ondanks dat dochter al een hele poos bezig was werd ze ingedeeld in een heel lage groep, dat zou betekenen dat ze nog erg lang zou moeten gaan lessen, minimaal dan, misschien nog langer. Geen heel dure les, maar zo zou het toch een heel dure grap worden uiteindelijk door de duur.
Omdat ik er niet uitkwam met de leiding (ik snapte maar niet waarom dochter niet kon doorstromen en ze konden het me niet goed vertellen) overgestapt naar priveles en daar zwom ze binnen drie (!) lessen af. Natuurlijk vooral fijn voor dochter, daar deed ik het voor, maar uiteindelijk ook fijn voor mijn portemonnee, scheelde echt enorm veel geld. Ik zou veel goedkoper nog uit zijn geweest als ik gelijk was begonnen met priveles. Zeker als het allemaal niet vanzelf loopt,(en dat kun je wel verwachten bij jouw kind) kan dat veel geld en frustratie schelen. Moet je natuurlijk wel een heel goede prive instructeur hebben, hadden wij wel. Ze gaf 100 procent op een positieve manier les, precies wat dochter hier nodig had.

Secret!

Secret!

14-06-2012 om 23:52

Waar kan ik privé zwemles krijgen voor berend (6 jaar) in provi

Hallo weer,
We zijn er uit Berend gaat in ieder geval een jaar lang niet naar zwemles. En waarschijnlijk gaan we ook daarna naar een ander bad. Of privé zwemles. Wie weet voor ons waar we het best terecht kunnen voor privé les, en dan in de provincie Groningen.
Ik hoop dat iemand me daarmee kan helpen.Ik kan het niet echt vinden op het web.
Groeten..

Rafelkap

Rafelkap

15-06-2012 om 07:25

Drama

Bij mijn oudste (nu 7) was het ook drama. Wij zijn ook een jaar gestopt en daarna verder gegaan bij een andere, particuliere zwemclub (niet in Groningen). Op een gegeven moment kreeg mijn man de opdracht elke week baantjes met zoon te zwemmen, zonder zwembandjes in het diepe (althans, waar hij niet kan staan) En zowaar: het lijkt aardig te helpen. Hij kan nu de schoolslag zelf (op de rug vindt hij nog eng). Doordat hij het nu kan vindt hij het ook minder eng, ik denk dat hij na de zomervakantie met een clubje kinderren mee mag doen.
Een duikbril kopen werkte ook, hij durft nu ook onder water. En hij wil later met de dodelijkste 60 meezwemmen.
Ik denk dat hij voor z'n 8ste wel z'n diploma heeft. Komt wel goed met Berend!

mijk

mijk

15-06-2012 om 13:14

Ik heb qua zwemschool

heel goede ervaringen met de zwemschool van de hanzehogeschool. Hebben gediplomeerde instructeurs en stagiaires en dus heel veel mogelijkheden om kinderen uit de groep te halen en apart te helpen. Ik zou ze eens bellen om te vragen of ze iets voor je kunnen doen...

Mijk

Tineke

Tineke

15-06-2012 om 16:25

De beste/liefste instructeur van de wereld

Deze ken ik, in Groningen, maar hij is nu net voor een jaartje vertrokken naar het buitenland, ontwikkelingswerk. Mocht je toch belangstelling hebben, dan kun je me via de redactie mailen.
Door te forceren gaat er altijd iets kapot, niet doen dus. Ik ben wel benieuwd in welk zwembad Berend les had. Goed dat je stopt, heel goede beslissing!

Duikbril

De kwaliteit van duikbrillen in speelgoedwinkels e.d. kan nogal wisselend zijn en lekken. wij vonden pas goede duikbrillen in een sportzaak.

Secret!

Secret!

15-06-2012 om 21:46

Dank je

hé Mijk,

Hanzehogeschool heb ik ook al eerder gezien op het web. En inderdaad het spreekt ons aan. Ik heb hun al een mailtje gestuurd, maar nog geen bericht terug. Ik zal eens kijken of je daar ook recreatief kan gaan zewmmen, dan ga ik dat binnenkort doen, met Berend.

Secret!

Secret!

15-06-2012 om 21:47

Bedankt 2

Bedankt voor jullie berichten!

Secret!

Secret!

15-06-2012 om 21:54

Oeps!

Ik was nog niet klaar. bedankt voor de bemoedigigng. zwembrillen is zeker een goede. Dat vindt hij ook leuk. Hij leent die van mij.
Ik vind het niet netjes om te vermelden waar Berend heeft gelest. Al zou ik wel willen, ook al gaan wij daar weg, dat zij daar ook niet meer op die manier verder gaan les geven. Misschien is er wel een bond of zo waar ik met mijn klacht heen kan. Niet om hun tekijk te zetten, maar aan de ander kant wil ik het andere kinderen deze ellende besparen.
Het voelt ook wel vervelend allemaal. Mijn dochter van 9 heeft er ook gezwommen. ook wat lang over gedaan, maar we gingen er met plezier heen. Het voelt dubbel om er weg te gaan, maar ik denk wel dat het wel het beste is.
THANKS

In overleg met kinderpsycholoog

Hebben wij ons kind van zee les afgehaald. Em daar was nog wel amper dwang, enkel aandringen. Zij reageert heel slecht op de machteloosheid die ze dan ervaart. Nu zwemt ze wekelijks met haar vader en oefent uit zichzelf en rekt haar grenzen op.
Bij angst nooit duwen en met een hel om heen te gaan al zeker niet. Plezier in spelen moet voorop staan, dan komt het zwemmen ook.
Loes

GS

GS

18-06-2012 om 23:37

Wachten

Haal hem lekker van les af en wacht een jaartje (of 2) (en zoek een andere zwemschool!).
Zwemmen moet leuk zijn en geen drama.

GS

GS

20-06-2012 om 12:11

Mosterd

Tsjonge, ja dat gebeurt er nou als je het hele draadje niet leest: mijn reactie was mosterd na de maaltijd!! (onderwerp gaat me aan het hart, want herkenning en dus te snel gereageerd) Goed om te lezen dat je een wijs besluit hebt genomen.

Secret!

Secret!

21-06-2012 om 00:47

Officieel van zwemles af.

Wat hebben we veel aan jullie reacties! Twee dagen geleden is Berend officeel afgemeld van zwemles. We wachten in ieder geval een jaar met het weer opgeven van Berend. En dan waarschijnlijk gaat hij dan naar de zwemschool bij de Hanze te Groningen. Dit spreekt ons wel aan. En zo nu en dan gaan we voorlopig met hem en onze ander twee kinderen recreatief zwemmen.
Berend zijn reactie was een hele grote (gemeende zucht), er viel echt een zware last van hem af. Hij is weer zo vrolijk en ontspannen. Jammer dat hem dit zo heeft dwars gezeten. Ik hoop dat de tweede ronde echt beter gaat.
Groeten,

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.