Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zwembril op sterkte gebruiken? Iemand ervaring?

Ons kind mag waarschijnlijk over een paar maanden beginnen met zwemles, maar draagt ivm een behoorlijk sterkte verschil lenzen. Tijdens het zwemmen mogen die niet in blijven. Zonder iets zwemmen lijkt me erg onprettig voor haar, zijn er mensen met ervaring met een zwembril op sterkte? Het liefst specifiek met een jong kind mocht iemand daar ervaring mee hebben.

Een oude bril die dan gedegradeerd kan worden tot bril in het zwembad is er niet, ze heeft alleen lenzen vandaar dat ik dacht om een zwembril op sterkte aan te schaffen.


Mag je bij die zwemlesaanbieder en het diploma dat ze uitgeven een zwembril op? Niet bij alle soorten mag dat.

Nooit 1 op sterkte gedragen, maar voor een heel lesuur ophouden lijkt mij wel vervelend. Die dingen klemmen vaak behoorlijk. Eigenlijk wist ik tot ik m'n ogen liet laseren niet beter dan dat ik in het zwembad gewoon bar weinig zag. Altijd een soort gegeven voor me geweest. Maar ik weet natuurlijk niet wat voor afwijking je kind heeft. Ik zag wel genoeg om me zonder ongelukken te kunnen voorbewegen.

AppleTree

AppleTree

17-11-2022 om 16:40 Topicstarter

Valeria schreef op 17-11-2022 om 16:35:

Mag je bij die zwemlesaanbieder en het diploma dat ze uitgeven een zwembril op? Niet bij alle soorten mag dat.

Alleen op medische gronden mag je afzwemmen met een zwembril, gezien ze door de sterkte al lenzen moet ipv een bril leek dat me grond genoeg maar ik zou het moeten na vragen. Eventueel zou ze dan moeten afzwemmen zonder, maar in de les denken ze sowieso heel erg mee met de kinderen en denk ik dat het sowieso geen probleem is. 

Hoeveel plus of min heeft ze?

Mijn dochter had ook vroeg lenzen, toen ze vijf maanden was, en droeg er een zwembrilletje overheen tijdens de zwemles. Als je een zwembril op sterkte hebt, dan zit je vlak voor en vlak na de les dat ze niks ziet. Ze kon op die leeftijd nog niet zelf haar lenzen in- en uitdoen. 
Waar mag ze de lenzen niet inhouden? 

Vriendinnetje van mijn zoon draagt tijdens het zwemmen een zwembril op sterkte. Had ze geloof ik niet bij het lessen maar haar ogen zijn in korte tijd erg achteruit gegaan. 

Met een "dagje" zwemmen had ze hem nagenoeg de hele tijd op, zonder ziet ze echt niet of nauwelijks iets. 

Temet schreef op 17-11-2022 om 16:42:

Hoeveel plus of min heeft ze?

Dat doet er niet toe. Het gaat erom wat de lens kan corrigeren. Mijn dochters lenzen geven haar nog geen 10% meer zicht, maar voor haar is dat een verdubbeling van wat ze ziet. 

Ik zie zonder lenzen nog geen 5%, dat is bijna blind, maar met lenzen 40%. Mijn afwijking is twee keer zo hoog als die van haar, toch zie ik met lenzen veel beter. Ik heb -19, mijn dochter -8 en -10. 

RaSa schreef op 17-11-2022 om 16:38:

Nooit 1 op sterkte gedragen, maar voor een heel lesuur ophouden lijkt mij wel vervelend. Die dingen klemmen vaak behoorlijk. Eigenlijk wist ik tot ik m'n ogen liet laseren niet beter dan dat ik in het zwembad gewoon bar weinig zag. Altijd een soort gegeven voor me geweest. Maar ik weet natuurlijk niet wat voor afwijking je kind heeft. Ik zag wel genoeg om me zonder ongelukken te kunnen voorbewegen.

Precies dit, ik had op mijn vijfde al -6 en heb in het zwembad nooit een bril of lenzen gedragen. Heb me altijd prima gered. 

Maar wat een heerlijkheid nu mijn ogen zijn gecorrigeerd en ik in het zwembad gewoon mensen herken op meer dan een meter afstand 🤣

AppleTree

AppleTree

17-11-2022 om 16:53 Topicstarter

Rhonda schreef op 17-11-2022 om 16:45:

Mijn dochter had ook vroeg lenzen, toen ze vijf maanden was, en droeg er een zwembrilletje overheen tijdens de zwemles. Als je een zwembril op sterkte hebt, dan zit je vlak voor en vlak na de les dat ze niks ziet. Ze kon op die leeftijd nog niet zelf haar lenzen in- en uitdoen.
Waar mag ze de lenzen niet inhouden?

Het is ons afgeraden om de lenzen om de lenzen aan te houden tijdens het zwemmen vanwege de hygiëne. 

Rhonda schreef op 17-11-2022 om 16:49:

[..]

Dat doet er niet toe. Het gaat erom wat de lens kan corrigeren. 

Dat maakt toch niet uit voor wat je ziet zonder correctie? Dat is de vraag denk ik: zou dochter zich kunnen redden zonder bril of lenzen. 

Zwem je zelf wel eens met haar en hoe doe je dat dan? Afzwemmen met zwembril mag mits er een medische reden voor is. Je moet je echter afvragen of je dit moet willen, een kind moet ook wennen aan water in de ogen en kunnen reageren in onverwachtse situaties. Als ze in de sloot valt heeft ze ook geen zwembril op en de kans dat ze haar lenzen verliest is aanwezig. Ook dan moet ze zich kunnen redden.

Maar om antwoord te geven op je vraag: mijn man heeft een zwembril op sterkte en is er heel tevreden mee. Het zit niet erg lekker, na het zwemmen staat de afdruk nog om zijn ogen, maar gewoon kunnen zien in het zwembad is hem dat wel waard. Hij was relatief goedkoop, bij lovetoswim (ik heb geen aandelen). Correctie loopt van +8 tot -10, ik zie dat ze ook een kindermodel hebben maar die gaat maar tot -6. Moet maar net genoeg zijn dus. En geen cylinders etc. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

17-11-2022 om 17:02

Peaches schreef op 17-11-2022 om 16:51:

[..]

Precies dit, ik had op mijn vijfde al -6 en heb in het zwembad nooit een bril of lenzen gedragen. Heb me altijd prima gered.

Maar wat een heerlijkheid nu mijn ogen zijn gecorrigeerd en ik in het zwembad gewoon mensen herken op meer dan een meter afstand 🤣

Zo ging het bij mij vroeger ook. Tot mijn twaalfde droeg ik een bril (min 10), daarna lenzen. Als kind heb ik altijd zonder bril/lenzen gezommen. Was niet wezenlijk anders dan zonder bril douchen. Ja, ik zag alleen wat vage kleuren, maar dat was dan maar zo. Ik meen me te herinneren dat ik onder water wél scherp kon zien. Iets met de breking van het licht?

Houd er ook rekening mee dat een zwembril een speciale coating aan de binnenkant heeft. 1x met je vinger daar overheen en het is weg, en dan beslaat hij binnen een paar seconden. Dan zie je met (zwem)bril misschien nog minder dan zonder lenzen.

Is het mogelijk om, in overleg met zweminstructeur, een keer zonder lenzen een les uit te proberen? ik vermoed dat het grootste obstakel is dat ze geen instructie/voorbeeld op afstand kan zien. Maar mischien is dat op een andere manier op te vangen.

Sherlock schreef op 17-11-2022 om 16:55:

Zwem je zelf wel eens met haar en hoe doe je dat dan? Afzwemmen met zwembril mag mits er een medische reden voor is. Je moet je echter afvragen of je dit moet willen, een kind moet ook wennen aan water in de ogen en kunnen reageren in onverwachtse situaties. Als ze in de sloot valt heeft ze ook geen zwembril op en de kans dat ze haar lenzen verliest is aanwezig. Ook dan moet ze zich kunnen redden.

Dat is dan iets waar je aan kunt gaan wennen als ze wat verder in de zwemles is. Laat haar meer eerst normaal watervrij worden. 

Wellicht kan ze met ene gewone zwembril haar lenzen inhouden ipv een bril op sterkte te nemen. 

Mijn zoon kon, toen hij een zwembril op sterkte had, opeens wél door het gat zwemmen. Duidelijk dus dat hij het nodig had. Ik heb indertijd nog de zwembond gemaild om te horen wat de voorwaarden waren, maar die hebben nooit gereageerd. Hoofdbadmeester was akkoord en dat was dat.

Zoon heeft drie zwemdiploma´s met bril gehaald en niemand heeft er ooit iets over gezegd. Nog steeds heeft hij een voorkeur voor zwemmen met een zwembril, maar kan best zonder.

Zwembrillen op sterkte voor kinderen zijn best duur (rond de vijftig euro) maar ik vond het het zeker waard. Ik heb het besteld bij de opticien waar hij zijn gewone bril ook gekocht had.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.