Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zwemdiploma b nodig?

IJs en weder dienende gaat onze zoon van 6 eind maart zijn zwemdiploma A halen. Is diploma A genoeg om van de zomer lekker te kunnen zwemmen (uiteraard onder toezicht)? In dat geval kan hij volgend jaar bij schoolzwemmen namelijk wel zijn B gaan halen. Scheelt toch weer een heleboel geld en heen-en-weer gerij.
m.e.a.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
vlinder72

vlinder72

20-02-2010 om 10:29

Tja

Onze zoon zwemt begin maart af. Hij gaat door voor B en daarna ook voor C. Schoolzwemmen is hier pas in groep 4 en ik wil zeker weten dat hij goed kan zwemmen. Ik heb 4 kinderen. De oudste heeft ook A, B en C. De tweede straks A en voor de zomer hopelijk ook B en misschien ook wel C. Nummer 3 gaat binnenkort op zwemles. Nummer 4 is nog een baby. Ik heb in het zwembad geen mogelijkheid om iedereen in de gaten te houden. Hmmm, wat wil ik hier nou mee zeggen? Ik denk dat je vooral moet kijken naar je persoonlijk situatie. Hoe goed kan je kind zwemmen? En wees daar kritisch in. Ik heb kinderen zien afzwemmen bij A die nauwelijks boven water bleven. Mijn neefje heet A en B en kan bijna niet zwemmen (bang). Hoe ga je het bij houden? Als je bijna iedere week zelf gaat zwemmen dan kan je ervoor zorgen dat je zoontje het zwemmen bij houdt en vanzelf sterker wordt. En dan wel oefenen met echt zwemmen. Met spelen in het water leert hij niet zwemmen.

Lou

Lou

20-02-2010 om 10:31

Nee

Nee hoor, als je erbij blijft en goed oplet (dat moet wel echt) kan hij deze zomer lekker zwemmen voor de lol en dan met schoolzwemmen zijn B-diploma halen. Lijkt me een prima plan. Het is wel verstandig om tussen A-diploma en de zomervakantie nog geregeld met hem te gaan zwemmen, zodat hij het niet verleert. Dat laatste hadden wij niet gedaan met onze dochter en ze zwom een paar maanden later echt een stuk minder goed. De zwemjuf op school geloofde niet eens dat ze haar A-diploma had, tot groot verdriet van dochter.

Nasha 1st

Nasha 1st

20-02-2010 om 10:32

Ik zag

niet zoveel verschil tussen A en B....Zwemmen leer je pas echt nadat je je diploma hebt....zo zie ik het....net als autorijden, je kent de basis, maar door ervaring leer je het pas echt....Ik vond oudste geen superzwemmer na A en B, maar hij redt zich inmiddels prima en ik ben ook niet bang dat er iets gebeurd....Zoon 2 heeft nog geen diploma, maar zwemt echt als de beste (maar omdat hij het nut van baantjes zwemmen niet inziet, vlot het niet zo met afzwemmen....) Dochter moet gewoon nog wat sterker worden, maar zwemt ook gewoon goed....

vlinder72

vlinder72

20-02-2010 om 10:47

Geen verschil?

Ik zit vol verbazing te lezen dat er geen verschil te zien is tussen A en B. Nu zitten onze kinderen op een nogal strenge zwemschool. A halen de meeste kinderen pas na ruim 1,5 jaar. B na 3 maanden en C daarna na 3 of 6 maanden maar er is echt een wereld van verschil tussen een kind met A en een kind met B. De kinderen met B zwemmen een stuk makkelijker, zijn veel sterker. Mijn zoon kon na het halen van A, B en C heel goed zwemmen. Oefenen was daarna niet meer nodig. Bijhouden natuurlijk wel. En ik dacht nog wel dat de zwemschool van mijn neefje een uitzondering was. Hij haalde B na 4 !!!!! lessen. Tja, dan is er natuurlijk geen verschil. En inderdaad hij kan echt niet zwemmen. Maar dat is dus blijkbaar heel normaal. Als er inderdaad geen verschil te zien is tussen A en B dan zou ik B ook maar laten zitten. Zonde van het geld.

Brianna F

Brianna F

20-02-2010 om 10:47

Niet echt nodig....

Maar ik zag dat je zoon pas 6 is. Hij heeft dan wel de zwemtechniek onder de knie, maar mist nog de kracht en het uithoudingsvermogen. Ik zou er wel bij blijven, als hij moe wordt kan hij alsnog als een baksteen zinken.

Chippie

Chippie

20-02-2010 om 12:29

Wel nodig...

Ik vind A en B echt nodig. Met A kan een kind dat in het water valt zichzelf redden, met B kunnen ze ook redelijk vrij zwemmen in een zwembad. Met C kunnen ze ook tropische toestanden in zwembaden aan. Maar als je kind de kans krijgt om het via schoolzwemmen te halen, dan is dat natuurlijk ook een mogelijkheid. Aan de andere kant. Als je B direct na A doet, dan valt de duur meestal wel mee. Als er een periode tussen A en lessen voor B zit, dan duurt het veel langer. Schoolzwemmen is van een heel ander kwalitatief niveau dan gewone zwemles.

Sera

Sera

20-02-2010 om 16:21

B niet nodig

Ik vind zwemdiploma B eigenlijk niet nodig. Ik heb ook niet het idee dat het veel toevoegt. De meeste kinderen halen B in een paar lessen dus hoeveel extra kennis/ervaring kunnen ze hebben opgedaan? Belangrijker is om regelmatig te blijven zwemmen.

Mijn oudste is dol op zwemmen en ze heeft dan ook A,B en C + nog een snorkeldiploma. Ze kan ook technisch heel goed zwemmen. Mijn zoon heeft alleen zwemdiploma A. Hij is gek op zwemmen en water maar hij is erg slordig en heeft niet zo'n zin om echt zwemles te volgen. Hij zwemt dus inderdaad minder goed. Toch heb ik niet het idee dat dit alleen ligt aan dat hij minder diploma's heeft. Hij is vrij speels en speelt liever in het water dan serieus baantjes te zwemmen met een keurig nette slag zoals mijn dochter. Hij vond zwemles dus ook echt niet leuk in tegen stelling tot mijn dochter.

In nood situaties zou mijn zoon zich prima redden. Misschien zelfs wel beter dan mijn oudste dochter. Zij zal eerder in paniek raken bijvoorbeeld.

We gaan vaak zwemmen en die ervaring is veel belangrijker dan echte zwemles.

Mijn tweede dochter van 5 is nu met zwemles begonnen maar als ze na A wil stoppen mag het. Als ze door wil gaan mag het ook natuurlijk.

Astrid

Astrid

20-02-2010 om 16:38

Wel b, al duurt het hier jaren

Ik vind B verplicht. Liefst C ook nog. Al duurt het hier jaren. Echte snelle zwemmers heb ik niet.

Mijn oudste heeft 3,5 jaar over z'n A gedaan, daarna nog 2 jaar over z'n B en is nu een half jaar voor z'n C bezig. De volhouder wint. Hij zit nu slechts 5,5 jaar op zwemles (2x per week)en is ondertussen al bijna 12 jaar.

De middelste heeft 2,5 jaar over haar A gedaan en daarna een half jaar over haar B en is nu een half jaar bezig voor haar C

De jongste is nu 1,5 jaar bezig voor haar A. Zij is de snelste maar zal toch, schat ik, ook nog een half jaar verder moeten voor het diploma inzicht komt. Daarna door voor haar B en misschien C. B is hier verplicht.

Vic

Vic

20-02-2010 om 20:19

Nee hoor

Mijn dochter heeft 3 jaar gedaan over haar A-diploma. Tijdens het afzwemmen viel me op dat ze de kinderen die voor B gingen er zonder moeite uit zwom. Ik had het na al die tijd wel gezien met de zwemlessen en mijn dochter had ook geen zin meer, dus we zijn niet voor B doorgegaan.

Ja en nee

Oudste deed 2,5 jaar over A en 2 jaar over B, zwemt nu een jaar les voor C. Jongste deed 6 mnd over A maar moet nu, twee jaar later, haar B nog steeds halen. Ik hoop nog half om half dat ze hun diloma's dit jaar gaan halen, maar reken eigenlijk op volgend jaar of later. Het liefst heb ik dat ze uiteindelijk allebei A-B-C hebben, maar lukt dat niet : jammer dan.... Een gedegen zwemervaring hebben ze dan in ieder geval !

Maar... Bij zowel oudste als jongste is er na de A een "zwemstop" ingelast. Voor oudste omdat hij al dat lessen vreselijk zat was en dus heeft hij eerst bijna een jaar niet les-gezwommen. Jongste heeft een half jaar niet les-gezwommen na haar A, maar dat kwam door de stress dat dat stomme gat voor B met zich meebracht (dat gat van A was al zo eng, en dit was nog twee keer zo ver !!). Inmiddels vinden ze het gelukkig weer leuk.

En eerlijk gezegd : als hun nieuwe school geen schoolzwemmen voor álle klassen had gehad, weet ik niet of ik al weer aan het les-zwemmen was geweest !! Ik ben dus blij dat ze dat stukje nu via school aangeboden krijgen !

Martine

De zwemschool

waar mijn kinderen op gezeten hebben, die zei altijd Het A diploma is een stimuleringsdiploma en je mag ze zeker nog niet alleen laten gaan zwemmen, ook al zwommen ze al goed,drie maanden daarna het B diploma zag je goed het verschil. mijn zoon heeft inmiddels 13 diploma's.Mijn dochter heeft a.b.c gehaald en vond het toen genoeg, maar toen mocht ze van mij pas stoppen.
Ze hebben er ook jaren over gedaan maar toch zie je dat goed want na jaren beheersen ze de slagen nog erg goed, zijn nu 12 en 14 jaar.
Dus mijn antwoord op je vraag is, Ja
groetjes krulleke

Niet nodig lijkt mij

in ieder geval niet om beter te kunnen zwemmen. A lijkt me meer dan genoeg. Vindt B eigenlijk helemaal niks toevoegen.
C dan weer wel, krijgen ze veel meer uithoudingsvermogen van, en ze leren heel net te zwemmen. Maar voor huis, tuin en keuken zwemmen en om uit de sloot of wat dana te kunnen komen is A meer dan voldoende hoor.
Mijn dochters deden allemaal(3 stuks) 4 maanden over A, 2 weken over B, en dan weer 4 maanden over C.
Dus tussen A en B zit hier echt bijna geen verschil.

Groetjes Melanie

Paisley

Paisley

21-02-2010 om 13:39 Topicstarter

Bedankt allemaal

Bedankt voor al jullie reacties. Ik ben er door verschillende reacties wel van overtuigd geraakt dat nodig is, maar en hoe en wanneer, daar ben ik nog niet helemaal uit. Ik vond trouwens één jaar heen en weer rijden naar het zwembad best al lang, maar als ik reacties lees over 3 jaar...Dat plaatst alles weer in een ander perspectief.
m.e.a.

Sera

Sera

21-02-2010 om 20:02

4 lessen

Mijn dochter heeft voor haar B diploma maar 4 extra lessen gehad van 1 uur per les. Ik denk dus dat ze niet zoveel extra heeft geleerd in die tijd. Over A heeft ze trouwens ongeveer 10 à 11 maanden gedaan en over C bijna 3 maanden. B voegt echt weinig toe naar mijn mening. In mijn dochters groepje mochten bijna alle kinderen na 1 maand afzwemmen voor B. A diploma verschilde veel meer. Dat zat tussen de 6 maanden en bijna 2 jaar. B ging er heel makkelijk achteraan.

Nou

als het goed is (!) dan gaat dochter na dik 2 jaar zwemles volgende maand afzwemmen, het was een lijdensweg voor haar en ook voor mij....

Maar nu heeft mevrouwtje opeens het licht gezien en zegt dat ze ook voor haar B wil gaan, nu is dat bij ons een kwestie van een les of 8 dus ik wil dan nog wel een keer of 8 met de baby in de wagen die stink-chloorlucht-hitte-drukte-ellende in. Van schoolzwemmen hoeven we niets te verwachten, ik zie ook liever dat ze die massale gevaarlijke niets toevoegende schoolzwemles afschaffen en leuk iets expressiefs gaan doen, iets waarbij ze niet de kans lopen te verdrinken dus.

Oh je vraag: nou nee het voegt hier dus weinig toe (wat leren ze nu eigenlijk in 8 weken ?). Maar je betaald voor een heel jaar en zodra die kinderen dus de finishlijn ruiken zeggen ze "je moet ook voor je B hoor" en dan moet ik dus. Prima en dan wil ik een lintje voor al die loze uren heen en weer en langs de kant.

Hillary

Hillary

23-02-2010 om 12:25

Leeftijd en ervaring

Hier zoon 23 maanden voor A en 15 maanden voor B. Ja bij ons in het zwembad ook meestal 2 maanden ofzo tussen A en B, maar die van mij dus niet. Gelukkig schelen dochter en zoon maar 18 maanden dus na een tijdje konden ze samen. Dochter had geloof ik 3 maanden na zoon haar B. Ik denk dat na een tijd leeftijd en ervaring zwaarder wegen dan diploma;s Zoon haalde zijn B net voor de zomervakantie aan het einde van groep 4. Hij was dus al 8. Die zomer zwommen we met familie in open water en hij hield met gemak zijn neefjes en nichtjes bij met meer diploma's. De moeder van een nichtje (even oud als zoon en wel in bezit van C) is haar dochter zelfs tegemoet gezwommen omdat het niet ging. Die 15 maanden voor B zie ik dan ook puur als het opdoen van ervaring, dat uiteindelijk dat diploma erbij kwam was puur toeval. Of toch niet helemaal eigenlijk, was een laatste poging, daarna mocht hij stoppen. Ben toen een paar woensdagen achter elkaar met hem de borstcrawl gaan oefenen en toen lukte het opeens. Niet dat ik kan borstcrawlen, maar na 3 jaar toekijken heb je het in theorie toch wel aardig in de gaten. Ach en nu is hij bijna twaalf en ik zie echt geen verschil meer tussen hem en zijn vrienden. En troost je Manda die 3,5 jaar in het zwembad (zoon en dochter samen) ben ik echt al bijna vergeten.

Inge M

Inge M

28-02-2010 om 22:16

Wel blijven zwemmen tot de zomervakantie!

Kinderen van 6 verliezen heel snel hun zwemcapaciteiten. Het doorgaan voor B-lesen is niet eens zo belangrijk, dat kan best het volgend schooljaar. Wel belangrijk is dat zoon blijft zwemmen. 3 maanden niet zwemmen is funest voor de zwemkwaliteiten. Dus zorg voor een oplossing daarvoor !(zwemles, vrij zwemmen in het weekend met verplicht baandjes zwemmen)

bertje1

bertje1

04-03-2010 om 14:00

ik vind A en B de basis, maar van echt zwemmen kun je dan, vind ik, nog steeds niet echt spreken. gooi ze maar eens in de golven of een wildwaterbaan.... nee, geef mij maar C + oefenen..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.