Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Noelle

Noelle

06-07-2018 om 14:00

Zwemfeestje in de tuin voor kleuters

Mijn dochter 5 jaar (bijna 6) is uitgenodigd voor een kinderfeestje. Ze gaan zwemmen in de tuin, daar staat een bad van zo'n 1 meter diep. Het bad heb ik niet gezien. Dochter heeft nog geen zwemdiploma. Wat vinden jullie hiervan? Is dit veilig genoeg?

Kaori

Kaori

06-07-2018 om 14:03

Vleugels mee

Zwemvleugels meegeven en bij de ouders melden dat ze nog geen diploma heeft, ze zal niet de enige zijn.

juf Ank

juf Ank

06-07-2018 om 17:08

nou,

de vraag is belangrijk of er goed wordt opgelet. Ken je de ouders en hoeveel kindjes komen er? Wat is je eigen inschatting van hen?

Triva

Triva

06-07-2018 om 17:15

hmm

Ik geloof niet zo in zwembadjes van 1 meter diep. Dat kan alleen als ze het hebben ingegraven denk ik zo? Zo'n bad zou anders 120 cm hoog moeten zijn? En staat er dan ook echt een meter water in?

Kaaskopje

Kaaskopje

06-07-2018 om 17:17

Ik zou het goedvinden

maar wel de garantie willen krijgen dat er altijd iemand bij blijft.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-07-2018 om 17:34

1 meter diep

De vraag of een zwembad 1 meter diep kan zijn vond ik interessant, dus ik heb gezocht. Als een zwembad 1 meter hoog is, betekent dat niet dat het water dan tot de rand staat en dus 1 meter diep.

Ik vond deze: https://www.zwembadenwebshop.nl/intex-prism-frame-pool. 80 cm hoog of 107. Bij de laatste kan het water al wel 1 meter diep zijn.

en daarnaast zie ik andere zwembaden van maximaal 1.20 hoog. Daar kan het water best 1 meter diep in zijn. https://www.zwembadenwebshop.nl/stalen-wand-zwembad

Ik stel me zo voor dat de mensen die dit feestje geven hun eigen kind ook niet onbekommerd alleen in de tuin achterlaten in zo'n groot zwembad, dus zullen ze dat met meer kinderen ook niet doen.

Navragen

Ik zou toch even navragen of er 2 volwassenen bij zijn, zo niet, aanbieden te helpen.

Wel onzinnig.

Waarom zou je met kleuters in een bad gaan van 1m. diep?
Laat staan met een feestje. Veel te druk. Ik vind het de kat op het spek binden en zou zeker navragen hoe de ouders dit hadden bedacht veilig te houden.
Om hoeveel kleuters gaat het?

meer info

Er komen zo'n 7 kindjes. Na de vakantie gaan ze naar groep 3. Ik heb eerlijk gezegd tegen de ouders dat ik me zorgen maak. Want geen zwemdiplma, 1 meter diep en meerdere kindjes. Ze gaf aan dat ik me echt geen zorgen hoefde te maken en dat ze met z'n 2en goed opletten. In hun banen werken ze ook voor de veiligheid. Op zich stelde dat me allemaal gerust. Maar ik snap gewoon niet dat iemand zoiets organiseert. Bij een kinderfeestje kom je sowieso ogen en oren tekort. Nou schijn ik de enige te zijn die er een "probleem" van maakt. Dus ik heb weer even zo'n leuk moeder-momentje...
Nou ben ik wel vaker (over)bezorgd vandaar dat ik het hier even wou checken.

Tijgeroog

Tijgeroog

06-07-2018 om 21:33

Gaan

Ik zou haar lekker laten gaan. Als ze met 2 zijn kan 1 opletten bij het water en de ander de dingen verder weg doen. Veel kinderen van 5 a 6 jaar kunnen in water van 1 meter staan en zijn ook al dusdanig watervrij dat ze niet meer in paniek raken als ze koppie onder gaan en staan dus ook gewoon zelf weer op. Waarschijnlijk heeft er ook een aantal al (bijna) een zwemdiploma. Bovendien is een badje dat in de tuin "staat" nooit erg groot, dus erg overzichtelijk.

Het lijkt mij een heerlijk feestje. In de tuin, lekker spelen met z’n allen, je kan in het water maar vast ook vaak eruit. Waterpistooltjes erbij, een bal en dan kunnen ze zich lekker vermaken. En als je je zorgen maakt geef je haar vleugeltjes of andere drijfmiddelen aan.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-07-2018 om 21:44

Tijgeroog

Nou, ik vind niet dat je zo in het algemeen kunt aannemen dat kinderen van die leeftijd zich wel redden en niet in paniek raken. Het is inmiddels 21 jaar geleden, maar mijn oudste dochter was niet zo vlot en heeft erg lang over haar A-diploma gedaan. Dus met 5 jaar en ook met 6 jaar was zij nog niet 100 procent risicovrij.

Marie

Marie

06-07-2018 om 21:59

Super

Hier zo'n feestje gehouden op kleuterleeftijd en was erg leuk.
Ik heb niets gehoord over bezorgde ouders (waren zeker 10 kinderen hier) maar ik snap niet waarom je zo moeilijk doet. Geef gewoon aan dat jij het te eng vind en vraag er bij te mogen zijn.
Ben zelf ook wel eens bij feestje gebleven, niet omdat ik het niet voldoende vertrouwde maar dochter vond dat gewoon fijn, vond het wat te spannend.
Het gaat toch om plezier?? Als jij je er niet prettig bij voelt moet je het gewoon niet doen, maar je kunt er vast gewoon bij zijn of iemand anders erbij laten zijn.

Tijgeroog

Tijgeroog

06-07-2018 om 23:08

Kaaskopje

Ik zeg ook niet dat het 100% risico-vrij is, daarom moet een van de ouders wel continu toezicht houden. Maar als de meeste kinderen zich het grootste deel van de tijd wel kunnen redden ben je dus niet continu bezig om verdrinkende kinderen te redden.
Daarnaast hoef je geen @-diploma te hebben om jezelf te kunnen redden in water waar je in kunt staan. Voldoende kracht hebben om overeind te komen en niet in paniek raken als je onverwacht valt en koppie onder gaat zijn dan belangrijk, en dat is er vaak al lang voor het a-diploma behaald is. En de meeste kinderen van die leeftijd beheersen dat wel.

Triva

Triva

07-07-2018 om 03:05

Tijgeroog

Een meter water is vaak te veel om in te kunnen staan op die leeftijd. Staan doe je in water tot je navel.

Ik denk wel dat een badje in de tuin niet veel met diploma's te maken heeft ( kaaskopje) het gaat namelijk niet om 50 m kunnen zwemmen maar idd weer op kunnen staan als je met je gezicht onder water komt.

Voor ts: ik zou even navraag doen en dan beslissen.

Triva

Triva

07-07-2018 om 03:08

Tijgeroog

Een meisje van nét zes is gemiddeld 120, die staan dus tot hun kin in water van een meter diep.

Tijgeroog

Tijgeroog

07-07-2018 om 08:58

Triva

Klopt. Dan kun je ademen.

Ik denk dat ze veel rondom het badje zullen spelen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

07-07-2018 om 09:13

Hmmm

Ik vind het ook niet heel prettig klinken. Mijn dochter was met 6 jaar nog maar 1,13 m en kon niet zwemmen. Mijn neefje is zelfs maar net een meter.
Waarom doen ze niet gewoon leuke spelletjes in badjes met kniehoog water? Tuinslang erop en die kinderen hebben meer lol dan in water waarin ze alleen heel voorzichtig kunnen staan.

Tja

Ik zou ook liever willen dat ze spelletjes deden rondom het zwembad maar ik ga niet over de organisatie van hun kinderfeestje.

Dochter is 1.20 inderdaad.

De helft heeft een diploma. De jarige zelf niet.

*doet een regendans*

argument

"Nou schijn ik de enige te zijn die er een "probleem" van maakt. "
Dat vind ik altijd zo'n zwaktebod argument (goh, vindt u het vervelend? Nou tot nu toe bent u de enige die klaagt/een vraag stelt/niet leuk vindt).
Ik zou er ook niet happy mee zijn. Mijn dochter had op die leeftijd ook geen diploma en was ook niet echt watervrij. Ze durfde niet met hoofd onder water en had zo'n zwembadgebeuren waarschijnlijk eng gevonden.
(beetje rekening houden met verschillen tussen kinderen is best leuk als je een feestje organiseert. Zo heb ik mijn dochter wel eens verboden om HP film te laten zien op slaapfeestje omdat ik wist dat er zeker een vriendinnetje dat doodeng zou vinden. )

Niet bang

Dochter zelf is niet bang en durft ook met haar hoofd onder water.

Dat ik de enige ben die klaagt of iets vraagt dat is waarschijnlijk meer mijn gevoel. Ik zeg de dingen wel gewoon.

Ik had vanochtend besloten dat ze mocht gaan want ze kan staan, er is toezicht (dat heeft de moeder me op het hart gedrukt) en ze neemt zwembandjes mee. Nu twijfel ik weer nu ik jullie reacties lees! Wel bedankt voor al het meedenken.. Het is duidelijk dat mijn twijfels niet ongegrond zijn. En dat iedere ouder er anders in zit.

Triva

Triva

07-07-2018 om 11:56

Tijgeroog

Ik zie je smiley wel maar je begrijpt toch ook dat spelletjes in water doen met volwassenen die allemaal tot de kin in het water staan, niet kunnen zwemmen, tegen elkaar op kunnen botsen etc ook niet slim is?

Wat ik al zei: als je naar zee gaat leer je je kind, ook al kan het zwemmen, dat het niet verder moet als de navel onder water gaat. Bij een kind wat niet kan zwemmen laat je dat wel uit je hoofd.

Tine Winkel

Tine Winkel

07-07-2018 om 12:03

maar Triva

wat jij nu beschrijft is iets heel anders. Het gaat niet om volwassenen die tot hun kin in het water staan, maar om kinderen? En zwemmen/spelen in zee is m.i. iets anders dan zwemmen/spelen in een badje ivm stroming, geulen etc.

Maar ik moet toegeven, ik zou het ook wel wat spannend vinden. Mijn oudste was met een jaar of 6 wel 'watervrij', maar mijn jongste vond met het hoofd onder water komen echt HEEL eng. Ik denk dat die dus gewoon niet in het badje zou hebben willen gaan, maar wel graag een supersoaker zou hebben gebruikt

Triva

Triva

07-07-2018 om 12:11

natuurlijk

is dat anders maar als je schetst hoe onlogisch het is om spelletjes met volwassenen te doen in water tot aan hun kin als ze niet kunnen zwemmen begrijpt men het wellicht beter.

Ik denk ook wel dat het meevalt maar ik zou het niet in mijn hoofd halen om met water van een meter te diep te werken. Ik vermoed ook wel dat ze er dan minder water in doen, dat is ook meteen veel leuker spelen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

07-07-2018 om 12:48

In die situatie

zou ik er niet veel problemen in zien.

En uitgaan van het gezonde verstand van de ouders en er op vertrouwen dat ze hun eigen kind en dat van anderen niet in gevaar brengen. Ik zou het zien als een leuk feestje.

Alleen als mijn kind niet watervrij of zelfs bang zou zijn, dan zou ik me er niet goed bij voelen.

Aagje

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-07-2018 om 13:23

Met Aagje eens

Hun eigen kind kan ook nog niet zwemmen, dus ze zullen er niet vanuit gaan dat iedereen zomaar boven water blijft.
Bovendien denk ik dat kinderen van die leeftijd liever rondrennen en spelen en dan is de lol er bij dit bad gauw vanaf. Die gaan geen baantjes trekken.

Die dobberen een paar keer rond met de bal en dan is het klaar.

Uit het antwoord van de moeder maak ik op dat ze weet waar ze aan begint. Dat zou voor mij voldoende zijn.

lieverdje

lieverdje

07-07-2018 om 13:45

het is toch een badje in de tuin??

Dat is toch hartstikke overzichtelijk? Een bad in de tuin is niet veel groter dan een meter of 4-5 doorsnee lijkt me, je kunt er in elk geval geen kinderen in kwijt raken.....

Ik zie het probleem niet zo. Juist hartstikke leuk voor kleuters lijkt me! En anders geef je zwemvleugeltjes mee voor de zekerheid.

Het gaat om...

Hoe diep het is en niet hoe breed. Ik moet lachen om de opmerking je kunt er in elk geval geen kinderen in kwijt raken - das ook weer zo!

Phryne Fisher

Phryne Fisher

07-07-2018 om 16:20

Overzicht

Ik ben eens op een vakantie-adres geweest waar een opzetzwembad stond van ongeveer 5 meter doorsnee, en ca 1,40 diep. Regel was dat er altijd een volwassene bij moest zijn. Als je dan in het zwembad bent met een stuk of wat kleintjes is het toch lastig om het overzicht te bewaren, en kinderen kunnen heel snel en geluidloos onder water verdwijnen. Hoe langer ik erover nadenk, hoe minder ik het zie zitten.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-07-2018 om 23:10

Triva en Tijgeroog

Late reactie

Nee niet verdrinken heeft inderdaad niet per se met een zwemdiploma te maken. Ik verklap hierbij dat ik ook geen diploma heb en toch in het diepe kan zwemmen .

Het ging er mij vooral om dat de leeftijd niet veel zegt. Niet ieder kind van 5-6 jaar is op hetzelfde niveau wat watergedrag betreft.

lieverdje

lieverdje

08-07-2018 om 00:01

verdrinken kan ook in voetenbadje

bij wijze van spreken. Volgens mij zit het gevaar van verdrinking meer in het gebrek aan toezicht dan in de diepte van het bad.

Phryne: "....opzetzwembad van ongeveer 5 meter doorsnee, en ca 1,40 diep. Regel was dat er altijd een volwassene bij moest zijn. Als je dan in het zwembad bent met een stuk of wat kleintjes is het toch lastig om het overzicht te bewaren, en kinderen kunnen heel snel en geluidloos onder water verdwijnen."

Het zwembad op het feestje is niet 1.40 diep, maar misschien 1 meter. De kinderen kunnen er (bijna zeker) in staan. En er zijn meerdere volwassenen, en op een kleuterfeestje komt vaak maar een handjevol kinderen. Ik denk dat het wel gaat, een oogje houden op 5 of 6 kinderen tegelijk in een badje.

Victorine

Victorine

12-07-2018 om 22:32

Nee

Ik zou t niet goed vinden.
Een meter diep - tot haar kin in t water en dan op verantwoordelijkheid van 2 ouders die ik niet ken.
No way.

Wat als er een kind valt - huilen , moet getroost worden door een ouder. Andere ouder haalt een pleister n weg toezicht.

Waarom moet t zo diep? Een badje met 50 cm water verkoelt ook. Kunnen ze spetteren en waterpistolengevecht houden.

Ik zou mee gaan of dochter thuis houden.

Mssn beroepsgedeformeerd - een ongeluk met kind en water zit in een heel klein hoekje. Ik heb genoeg gezien - zou echt niet deze verantwoordelijkheid aan een onbekende ouder overlaten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.