Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Vic

Vic

14-02-2011 om 11:11

Zwemlestijden

De zwemlessen van mijn jongste dochter gaan goed. Ze is in november begonnen en is nu gepromoveerd naar bad 4. Helaas kan ze dan niet meer van 17 tot 17.45 zwemmen, maar is ze nu verplaatst naar de groep van 15.45 uur. Vanmiddag moet ze voor het eerst, maar ik zie er nu al tegenop. School tot 15.15 uur, en dan met een rotgang door naar het zwembad (ca. 15 min. rijden). Kan ik het haar wel aandoen om direct na school weer drie kwartier te moeten opletten in de zwemles? Moet ik dan maar voor in de auto een koekje en pakje drinken meenemen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marie

Marie

14-02-2011 om 11:19

Andere kinderen toch ook?

Hallo
Jullie dochter is toch niet de enigste die in die groep moet zwemmen? Voor die andere ouders en kinderen is het toch net zo lastig? En die kan het wel aangedaan worden?
Dus - even doorzetten!
En ja het is lastig en kan stressvol zijn, met haastig een kind in de auto en daar wat drinken en eten te geven en dan hup, hup, omkleden en zwemmen.
Maar aan de andere kant, ben je wel weer lekker op tijd thuis om rustig aan het avondritueel te kunnen beginnen.
Ach je moet maar zo denken - ooit wordt het beter....
Groetjes
PS Als ze straks haar zwemdiploma heeft en ze wil op een andere activiteit, niet vreemd opkijken dat dat ook om 15.45 uur begint .....

guera

guera

14-02-2011 om 11:29

Ideaal juist

Hier ook dat tijdstip. Ik vind later juist irritant. Voor spelen tussendoor is het te kort, zijn ze net lekker thuis moet je weer weg. En eer dat je dan weer thuis bent en moet koken....
Wij gaan ook in 1 keer door vanaf school. Inderdaad met een pakje drinken en een ontbijtkoek of een banaan in de auto.
Om half 5 klaar en dan om 5 uur thuis lekker chillen voor de tv.

Vic

Vic

14-02-2011 om 12:08

Nou ideaal

Ik vind die hele zwemlessen niet ideaal Tot voorheen vond ik het juist wel goed te doen. We gingen vaak direct uit school nog even naar de bibliotheek, dan thuis wat drinken en eten, en om 16.30 uur richting zwemmen. Dan om 18.00 uur thuis wat makkelijks eten, eigenlijk heel ontspannen. Nu heb ik het idee dat het echt jachten wordt. Ik ga wel proberen haar een groepje later te krijgen, maar daar schijnt een wachtlijst voor te zijn. Anyway, met dit tempo wordt het steeds waarschijnlijker dat ze voor de zomervakantie haar A heeft, en daar doen we het allemaal voor.

buzz

buzz

14-02-2011 om 12:47

Ach

verandering is altijd (bij mij) zoiets van ohjee, maar meestal valt het mee.

Mamvantwee

Mamvantwee

14-02-2011 om 13:08

Jij bent er tenminste snel vanaf

Als ze nu al zo goed kan zwemmen, moet je jezelf maar voorhouden dat je snel van dat zwemmen af bent (of heb je nog meer kinderen?).
Mijn dochter heeft al anderhalf jaar les en het schiet maar niet op, en we zijn uit arremoede sinds deze maand in een ander zwembad in een andere plaats (3 kwartier rijden) begonnen. Ze kan nog echt geen baantje zwemmen zonder te zinken.

groet, mamvantwee

Vic

Vic

14-02-2011 om 13:13

Mamvantwee

Ik heb er al 2,5 jaar op zitten met oudste. Die heeft ruim twee jaar in badje 1 gezeten en heb ik er toen vanaf gehaald omdat niemand er meer zin in had. Een paar jaar later heeft ze toen, bij een andere zwemschool, binnen 3 maanden haar A gehaald. Ik hoop dat jongste nog even doorgaat in dit tempo, dan heeft ze misschien wel binnen een jaar A en B.

Mamvantwee

Mamvantwee

14-02-2011 om 14:31

Dan neem ik mijn woorden terug...

je hebt het intussen dan ook meer dan verdiend om van het zwembad verlost te zijn!

groet, Mamvantwee

Tango

Tango

14-02-2011 om 14:47

Tijden

Zwemlestijden zijn volgens mij nooit ideaal. Ik zou er weer niet aan moeten denken om van 17.00 u. tot 17.45 u in het zwembad te moeten zitten. Ben je zo laat thuis en dan nog koken...nee dan liever 15.45 u. hoor. Inderdaad een pakje drinken en een koek mee voor in de auto om wat energie te krijgen, dan kan ze er in het zwembad weer tegenaan. Ik vind juist dat kinderen altijd aan het eind van de middag moeier zijn dan vlak na schooltijd. Tangozoon zwemt ook al een hele tijd (ook zo'n eindeloos verhaal) op vrijdagmiddag van 17.00 u. tot 17.30 u. in een klein groepje. Hij is dan ook al moe voordat hij moet beginnen. Hij gaat na deze week stoppen met het kleine groepje en weer in de reguliere zwemles beginnen, op vrijdagmiddag van 13.00 u. tot 14.00 u. Vind ik veel prettiger. Hij is nu eindelijk klaar met het eerste niveau (na anderhalf jaar aanmodderen met steeds andere groepjes e.d.), hoera! In het kleine groepje is hij nu de beste met als gevolgd dat hij niets meer leerde. Vandaar dat hij nu weer naar de gewone les gaat, scheelt ook weer een hoop geld.
Fijn dat jouw dochter in ieder geval lekker vlot gaat, voor de zomer ben je w.s. klaar. Dat is wel te overzien.

Vic

Vic

14-02-2011 om 14:55

Is wel twee keer per week

Ze is wel vlot, maar niet overdreven vlot denk ik. De zwemles is twee keer per week, maar de andere keer neemt haar vader voor zijn rekening. Hij heeft trouwens liever de vroege les, dus nu is er toch nog iemand blij.

Hier wel ideaal

Wij hebben er bewust voor gekozen om niet doordeweeks op onhandige tijden aan zwemles te beginnen maar in het weekend. Dochter heeft op zondag rond tien uur les. Ik vind het ideaal
Wel moesten we geduld hebben omdat er voor de weekendlessen wachtlijsten zijn.

Leandra

Leandra

14-02-2011 om 16:33

Zwemmen met school of bso?

Kun je niet zwemmen via school of de BSO? Bij ons op school kunnen kinderen op dinsdagmiddag naar zwemles. Ik heb dat niet gedaan omdat ik de vakanties dan alsnog heen moet onder werktijd. Mijn zoon begint over 2 weken met zwemles via de bso. Ook op dinsdag. Als ik hem dan ophaal, is hij terug van zwemles. ideaal!Hij is in september begonnen bij hetzelfde zwembad en gaat deze starten in bad 4. Hij krijgt weleen andere juf en andere kinderen in de groep (van andere bso's), maar het niveau blijft gehandhaaft.

Groeten Leandra

Vic

Vic

14-02-2011 om 22:55

Net niet

We waren nog net op tijd, maar ik vond het zo'n gehaast dat het het wat mij betreft net niet is. Ik had me er een beetje op verkeken dat het rond einde schooltijd erg druk is met fietsers, en het dan wel wat langer rijden is dan 15 minuten. Ze staat nu op de wachtlijst voor een groepje later (nog 1 kind voor haar).
Zwemlessen via de bso is hier niet mogelijk. Zaterdag kan wel, maar dan moet oudste al sporten. Zondag zou ik echt nooit doen, ik wil wel een keer uitslapen in het weekend.

Vraag over zwemles

Mijn zoontje wordt in april vier, en we staan nog niet op de wachtlijst voor zwemles (oeps...). Nu denk ik dat het sowieso handiger is als hij pas na de zomervakantie begint, omdat hij straks op school in een (intussen) behoorlijk grote groep moet wennen, en dan nog naar de sportBSO...

Nu heb ik weleens gehoord dat de tijdswinst sowieso niet zo groot is als je meteen met vier jaar begint met zwemles. Oftewel: dat een kind van 4 1/2, vijf, het veel sneller leert dan een kind van vier. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

mama van twee

mama van twee

15-02-2011 om 00:15

Verschilt per kind

Ueberhilde, ik vind dat dat heel erg per kind verschilt. Zoon is toendertijd tegelijk met nichtje en buurmeisje begonnen (2 lessen per week)
Zoon was net 5 - had binnen 1½ jaar A-B-C.
Nichtje was 4,5 jaar - deed 1½ jaar over A, daarna 3 maanden over B en C wilde ze niet meer.
Buurmeisjes was net 4 jaar - had binnen 11 maanden A - daarna 1½ maand gestopt - toen binnen 2 maanden B.

Dochter is nu bezig, was 4 jaar en 3 maanden toen ze begon en binnen 1 jaar en 2 maanden had ze A en B en is nu (2 maanden) bezig met C.
Vriendinnetje van dochter was 5 toen ze begon (is nu ondertussen 6½) en heeft nog steeds geen diploma, zwemt nog steeds met krukjes en in het half diep gedeelte.

Ligt er net aan, vind kind het leuk, kan ze de concentratie opbrengen, heeft ze uithoudingsvermogen.
Vriendinnetje van dochter heeft de kracht en uithoudingsvermogen om dat diploma makkelijk te halen maar het interesseert haar voor geen meter.

Ook weekend

Hier zwemt zoon ook op zaterdag, van 11.00 tot 12.00. Man en ik kunnen zo afwisselen met brengen. Na de zwemles schuiven we meteen aan voor het middageten.

Hij is trouwens begin dit schooljaar begonnen toen hij net zes was. Zoals het er nu naar uitziet is hij voor de zomervakantie klaar met A. En Überhilde, als ik een kind van vier had, zou ik zeker nog een jaartje wachten met zwemles. Ze zijn dan fysiek en motorisch zoveel sterker.

Chris

NaShA

NaShA

15-02-2011 om 10:54

Hier

heeft oudste 3 jaar over A en B gedaan. We zijn gestart direct na het babyzwemmen enzo, dus toen hij 4 was. Met de tweeling ben ik gestart toen ze 5 en half waren en eind van deze maan gaan ze op voor B. Dan hebben ze in 2 jaar A en B gehaald....Dus inderdaad een jaar korter, maar ook een jaar later begonnen.

Polly Shearman

Polly Shearman

15-02-2011 om 11:24

Hier

gingen oudste en middelste samen op zwemles, oudste was 7 middelste was net 5.
Oudste had A en B in een half jaartje, middelste na 1,5 jaar.
Jongste is nu 4,5 jaar en die gaat voorlopig echt nog niet op zwemles. Als hij ruim 7 is mag hij erop, ik ben een luie moeder en ik ga echt niet weer een jaar lang op en neer rijden naar dat zwembad. Hopelijk heeft hij het dan net als oudste in een paar maanden voor elkaar.
Ik zie het niet als een sport, maar gewoon als iets wat moet gebeuren. Jongste wil op dezelfde sport als de rest, en dat is lekker buiten! Ik ga echt niet voor mijn lol een jaar lang met klotsende oksels naar die stomme zwemles, incl het aan en uit kleden.. gruwel!

Tango

Tango

15-02-2011 om 12:16

En hier

Startte oudste met 5 jaar. Ze haalde haar A na iets minder dan 2 jaar en B 2 maanden later, bij elkaar 2 jaar bezig geweest, waarvan het laatste half jaar nog met schoolzwemmen erbij.
Jongste is helemaal een verhaal apart. Is nu anderhalf jaar bezig en mag eindelijk een niveau verder. Met hem zijn we echt te vroeg begonnen zie ik achteraf. Hij was nog geen 5 en er ook helemaal niet aan toe. Wij dachten zelf dat hij zijn angst kwijt zou raken door de zwemles, maar door alle wisselingen van zwemjuffen en meesters in het eerste jaar werd het alleen maar erger. Toen hij er bijna een jaar opzat hebben we hem even 2 maanden niet laten zwemmen totdat er een geschikt groepje intensief zwemmen (kleine groep van max. 3 kinderen) voor hem was. Toen is hij eigenlijk opnieuw begonnen, hier is hij zijn angst kwijtgeraakt en leerde hij ook wat. Nu ontstijgt hij inmiddels het niveau van het groepje en mag hij weer in een gewone groep verder een niveau hoger. En het mooie is, hij heeft daar zelf nu ook zin in. Voorheen ging hij altijd met angst en tegenzin naar zwemles, behalve in het laatste intensief groepje.

Clowntje

Clowntje

15-02-2011 om 12:57

Onze oudste

Is met 4,5 jaar begonnen met A, 2x per week 3 kwartier zwemmen en heeft 7 maanden over haar A diploma gedaan, toen nog 3 maanden (bijna 1 maand ziek geweest) over haar B en nu bezig met C. Hier dus wel redelijk snel en jong begonnen, moet er wel bij zeggen dat ze motorisch erg handig is ( kon ook al met ruim 3,5 zonder zijwieltjes fietsen) en ze vindt het heeeeel erg leuk om te zwemmen.

Clowntje

Clowntje

15-02-2011 om 16:24

Pelle

Ja, daar heb je gelijk in. Ik vond dit al snel -. Ik denk niet dat het bij ons zwembad sneller zou kunnen, ik heb het idee dat ze daar redelijk vast houden aan het aantal lessen dat zij minimaal nodig vinden, ze willen er nog wel aan verdienen....
Ben overigens wel blij dat we vroeg zijn begonnen en dat ze nu haar diploma's heeft. Maakt het gaan zwemmen iets makkelijker met 3 kinderen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.