Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Vic

Vic

28-04-2011 om 18:46

Zwemlesvraag

Ik weet dat jullie ook geen glazen bol hebben, maar ik ben even benieuwd naar gemiddelden. Mijn dochter is vandaag, na 6 maanden zwemles gepromoveerd naar het diepe. Voorwaarde om in het diepe te mogen zwemmen bij ons is dat de kinderen de zwemslagen kunnen maken. Hoe lang zou het duren voordat ze mag afzwemmen? Of eigenlijk, zou ze het laatste zwemexamen voor de zomervakantie halen (eind juni)?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

28-04-2011 om 19:20

Denk het niet

hier doen ze er gemiddeld 1,5 jaar over om tot het A diploma te raken.
Ik heb hoop dat de mijne na ruim 1,5 jaar in juni mag gaan afzwemmen, die zit al een jaar in het diepe. Nu zijn ze hier nogal pietluttig. De slagen moeten echt goed.
Als ze met ons zwemt heeft ze al een aantal maanden geen bandjes om en gaan we gewoon van de wildwaterbanen en in het diepe.

Vic

Vic

28-04-2011 om 19:26

Hoop

Het is ook meer hopen dan dat ik denk dat het gaat lukken hoor. Toen ze in november begon met zwemmen was ik een stuk optimistischer. Ze zwemt al sinds haar babytijd wekelijks met haar vader, en ik had verwacht dat dat wel voordeel zou opleveren.

Tja

Hier heeft mijn zoon 4,5 maand in het diepe bad gezwommen voordat hij mocht afzwemmen. Ook hier moeten ze de zwemslagen goed beheersen voordat ze in het laatste bad mogen.

In totaal heeft hij er precies een jaar over gedaan en dat is bij ons erg snel. Gemiddeld is hier 1,5 jaar. Als ze in november is begonnen zou het wel heel snel zijn als ze binnenkort al mag afzwemmen.

liefs lisa

Marie

Marie

29-04-2011 om 09:37

Zelf ook gaan zwemmen

Hallo
hoe meer tijd er in gestoken wordt, hoe sneller het zou kunnen gaan. Hoe vaak en lang duren de zwemlessen? 2 keer een half uur, 1 keer een uur per week? Hoe is haar conditie? Want als ze de zwemslagen kennen, moeten ze "meters maken". Kan ze al onder water zwemmen? Hoe groot zijn de groepen? Moeten ze veel wachten op de kant, totdat de rest het baantje gezwommen heeft?
Zelf ging ik toen de meiden nog zwemles hadden altijd op vrijdagmiddag (ze hadden dan vrij) naar het zwembad om zelf met ze te oefenen. Was het altijd lekker rustig en daar mag je ook altijd gebruik maken van de kurkjes, plankjes en het zeil met het gat. Vooral dat oefenen met het zeil heeft veel tijd gescheeld. Per zwemles kwamen ze daar maar 2 keer aan toe ofzo en nu konden ze dat echt goed oefenen.
Dus als je echt wilt dat er vooruitgang in zit, zul je zelf ook met haar moeten gaan zwemmen.
succes

Het probleem met zelf oefenen

Is dat kinderen die nog geen A-diploma hebben drijfmiddelen moeten dragen bij het zwembad hier en aangezien zoon zwemles heeft in datzelfde zwembad is het onmogelijk om te doen alsof hij al wel een diploma heeft. Ze kennen hem. Er valt ook echt niet over te praten dat ik met hem wil oefenen, er valt niet van die regel af te wijken. Ik vind het belachelijk, ik denk dat het veiliger is als zoon zonder iets zwemt met mij dicht in de buurt dan dat ik lekker een tijdschrift lees op de kant terwijl hij met vleugeltjes in het water ligt, maar goed, het is een strijd die ik niet kan winnen bij ons zwembad.

Vic

Vic

29-04-2011 om 14:43

Zelf zwemmen

Dochter gaat regelmatig met haar vader zwemmen en heel af en toe met mij en haar zus. Dat is voornamelijk voor de lol, 30 keer de glijbaan af en door het water rennen enzo. Ik heb wel eens een stukje laten zwemmen zonder bandjes, maar toen moesten van de badmeester de bandjes gelijk weer om.
Van mij hoeft het niet sneller voor het geld, en het valt me ook best mee om elke maandag naar zwemles te gaan (vader doet de donderdag), maar het lijkt me fijn als ik er niet constant naast hoef te staan als we gaan zwemmen.

amk

amk

29-04-2011 om 17:08

Vic

ik heb die van mij gewoon in een ander zwembad laten zwemmen. Maar dan verhuld als gezellig duiken.
Bij de Does (misschien wel bekend) deden ze er niet moeilijk over. Nu heb ik het moppie natuurlijk ook niet laten zwemmen in het badpak met kleurtje zwart er op. (ze hebben het zelfde systeem als bij ons)

Vic

Vic

29-04-2011 om 23:10

Amk

Volgens mij gaat ze met haar vader altijd naar de Does. Geen idee of ze dan bandjes omheeft. Zou best kunnen van niet, maar hij heeft geen zin in echt oefenen met haar. Dat kan ik me ook wel weer voorstellen. Ik ben allang blij dat ze het zo ontzettend leuk vindt. Ze is helemaal enthousiast als ze naar zwemles mag.

Irma2

Irma2

01-05-2011 om 08:38

Amk

GEMIDDELD 1,5 jaar ? welk zwembad is dat? dat is puur geldklopperij! Mijn dochter had met 9 maanden A en mijn zoon met 14 maanden, en die 14 maanden was al "laat" omdat hij vaak oorontstekingen had en bang was voor het "gat". En van wat ik om me heen hoor, dan weet ik zeker dat 1,5 jaar geen normaal gemiddelde is hoor!

dmj

dmj

01-05-2011 om 14:15

Het verschilt zo erg

Ik ben bekend met twee zwembaden. Bij het ene is de A-afzwemgroep badje 4 en zitten ze 12 weken in een groep. Dat is dus al 48 weken als ze steeds doorgaan. De lat ligt daar laag, dus ze gaan in feite altijd door en zwemmen zwak af.
Bij het andere zwembad is de afzwemgroep badje 8 en zitten ze minimaal 6 weken in een badje. Maar 6 weken is best weinig, dus gaan ze niet altijd door omdat de lat hier veel hoger ligt. Ze zitten daar écht wel langer dan 6 weken in de diepe groep. Bovendien is er maar 3x per jaar afzwemmen daar en niet na ieder blok. Tot het afzwemmen lessen ze dus gewoon door.
Beide zwembaden gebruiken overigens geen drijfmiddelen en bouwen de slag vanaf de basis op.
Een vriendin van mij lest met haar kind in een dieper bad waar ze het heel anders aanpakken. Met drijfmiddelen en gelijk de slag doen. Hoe lang ze er daar over doen, weet ik niet.

angel3

angel3

02-05-2011 om 05:17

Zelf zwemmen

Dochter zit nu ruim 4 mnd op les en gaat waarschijnlijk over 3 weken naar diepe. Grappige is dat ze nu in vakantie zonder bandjes wilde in vakantie zwembad en ze zwom zo weg ! Dus als de reden is dat ze goed zwemt in de zomer omdat je dat handig vindt dan hoeft ze toch niet perse haar diploma te hebben ? dochter mocht zonder bandjes in zwembad met toezicht van ons vanaf de kant. (geen boekje lezen even)

Vic

Vic

02-05-2011 om 22:49

Sufkop

Dochter zou vandaag voor het eerst les hebben in het diepe. Dat is niet doorgegaan door een suffe actie van mij. We hadden een logeetje, en oudste was zelf uit logeren. Tegen de moeder van de logé en oudste had ik gezegd dat ze uiterlijk om 16.00 moesten komen vanwege de zwemles. Oudste was pas om 16.20 uur thuis, terwijl ik om 16.30 uur weg moest. Toen we bij het zwembad aankwamen, vond ik het erg rustig. Gelukkig kwam er vrij snel een moeder die ik kende. Heel gek, want haar kind zit normaal niet bij dochter in het groepje. En toen pas schoot door mijn hoofd dat dochter al maanden niet meer om 17.05 les heeft, maar al om 16.25 uur. Ik heb nog wel kunnen regelen dat ze toch mee mocht zwemmen, maar dat was wel een paar groepjes lager ;-( Ik zet hem over een paar maanden wel in de blunderrubriek, maar nu zie ik er nog even niet de lol van in.

Tink

Tink

05-05-2011 om 00:20

Dit wil je niet horen

Mijn jongste zoon heeft onlangs zijn A gehaald, na ruim 2½ jaar zwemles. Hij is 7. Zijn broer van 9 haalde een maandje geleden zijn C, die zwemt al ruim 4½ jaar. Grote zus startte met 7 jaar en had binnen 10 maanden haar A, B en C.
Kortom, alles is mogelijk!
(Kleine zus moet nog, ik ben benieuwd )

Herkenbaar tink

Oudste deed 2 jaar over A. En uiteindelijk 2,5 jaar over a, b eb c.

Nummer twee deed 1,5 jaar over A (hier in de regio is dat gemiddeld). En uiteindelijk 2 jaar over a, b en c.

En dan onze dochter. Zij zwemt binnenkort af voor B en is dan 13 maanden bezig met zwemmen.

Ik had nooit verwacht dat zij zoveel sneller zou zijn. Toen zij ging zwemmen durfde ze niet eens in het water te springen of haar hoofd onder water te doen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fransien

Fransien

05-05-2011 om 20:29

Zwemles

Hier gaat oudste dochter waarschijnlijk na 15 maanden voor A, hier in de regio erg snel. Oudste zoon hebben we na 9 maanden badje 1 er af gehaald, hij had alleen lol in de badmeester te slim af zijn. Jongste dochter mag binnenkort ook beginnen, ze is al weer 4. Jongste zoon wacht nog even, hij is nog maar 7 maanden.

Annet

Annet

12-05-2011 om 19:03

Ga je niet redden

Zoon heeft A en B in een ruim kalenderjaar gehaald. Snel dus. Maar zo te lezen gaat afzwemmen nog zeker 4 -8 maanden duren. Dat redt je niet voor de zomervakantie.

amk

amk

12-05-2011 om 20:46

schreef ik aan het begin van het draadje nog dat ik in juni het afzwemgebeuren verwachtte, dat moet ik even corrigeren. Het is as zaterdag! Totaal onverwacht want zo best ging het niet vandaag, vorige week zijn de briefjes eigenlijk al uitgedeeld, maar toen was ze er niet.

Na bijna 1,5 jaar (-10 dagen) dat A diploma. Misschien dan toch voor de zomer (19 juni) ook nog B.

Vic

Vic

13-05-2011 om 09:17

Zeker niet

Dochter is dan wel gepromoveerd, maar er was nog geen plek in het volgende groepje ;-( Gelukkig is het zaterdag weer afzwemmen, dus dan kunnen er weer kinderen doorstromen.

amk

amk

13-05-2011 om 10:06

Dat is gek

waarom promoveer je een kind dan, dan moet het toch ook gelijk kunnen doorstromen. Hier stroomt alleen de laatste groep letterlijk over vlak voor het afzwemmen, omdat van onderaf iedereen doorgaat als ze dat kunnen. Maar het afzwemmen is maar eens in de 2 maanden.
De 2-3 weken voor het afzwemmen staan er dan wel 2 juffen voor de groep.
Je stroomt ook automatisch door naar de B-les op dezelfde dag. Wil je naar een andere dag, dan zou je wel op een wachtlijst terecht kunnen komen.

Vic

Vic

13-05-2011 om 10:52

Tja

Ze willen de groepen beheersbaar houden qua grootte. De kinderen verdienen een sticker zodra ze alles beheersen om door te stromen, maar gaan uiteindelijk pas over als het opvolgende groepje plek heeft. In de tussentijd wordt er gericht lesgegeven. Bij dochter wordt nu extra aandacht besteed aan de beentechniek (o.i.d.), terwijl dat in haar groepje eigenlijk nog niet perfect hoeft.

Mamvantwee

Mamvantwee

14-05-2011 om 00:00

Tjonge

Mijn dochter van net zeven is nu anderhalf jaar bezig met zwemles en kan nog niet eens zonder bandjes zwemmen. Alleen de rugslag gaat zonder hulp, maar wij denken niet voor 2012 klaar te zijn....met A dan.

Groet, Mamvantwee

Tijd

Beide kinderen hebben zo'n 2 jaar over hun A-diploma gedaan. Rustige gezellige les met een vaste volgorde en veel individuele aandacht en altijd de laatste paar minuten even spelen. In het bad daarnaast werden kinderen door het bad 'gejaagd' en 'gebruld' door een zwemvereniging. Ik had al geleerd dat ik er bij mijn kinderen niet teveel druk op moet leggen dan gaat het niet. Ze hebben gewoon tijd nodig.
B en C of zoiets, soort verrichtingendiploma, op schoolzwemmen gedaan. Beide kinderen heb ik de laatste lessen niet meer mee laten doen vanwege slecht gedrag en het opvoeren van de druk door zwemleerkrachten.
Bij het zwemmen heb ik me er maar bij neergelegd dat het zo tijdrovend was en we maakten er een dagje van. Het zwembad was ook ver weg en de kinderen niet altijd op een mooie aansluitende tijd maar ze gingen er met plezier naar toe.

Mamvantwee

Mamvantwee

14-05-2011 om 12:08

Bandjes

Ik verwachtte al een reactie over bandjes. Ik weet inmiddels dat er verschillende methoden zijn voor het aanleren van de juiste slagen. En hier is het juist een hulp om eerst de armen en benen goed te gebruiken zonder afgeleid te worden doordat buik en hoofd nog niet goed zorgen voor het drijven.
Bij ons krijgen ze 2,5 uur les in kleine groepjes en met veel instructeurs, twee per groepje van vijf kinderen. Gemiddeld doen kinderen er vijf maanden over voordat ze hun A hebben (maar dan de internationale variant). Mijn dochter heeft echter een jaar aangerommeld in het plaatselijke zwembad, met een verkeerde slag en weerzin tegen zwemles als gevolg.

Ik vind dat er eens kritisch gekeken moet worden naar die hele zwemlesfabriek. Ik hoor zoveel negatieve geluiden. En het heeft ons nu al 2000 euro gekost voor twee kinderen, die nog lang niet kunnen zwemmen. En dan reken ik de reiskosten (40 minuten met de auto enkele reis) en wachttijd niet mee.

Groet, Mamvantwee

Limi

Limi

15-05-2011 om 08:15

Internationale variant?

Wat is dat? Betekent dat dat de zwemschool niet goed genoeg is voor de NRZ accreditatie of...?

Al die zwemscholen die als paddenstoelen uit de grond zijn geschoten in sportscholen en hotels kunnen nooit allemaal kwaliteit leveren. Het is een handige bron van inkomsten voor ze, dat wel.

De slag wordt idealiter opgebouwd vanaf de basis, dus drijven. Je houding is anders niet zo goed (en een goede houding scheelt zoveel aan kracht, omdat je anders je armen en benen ook moet gebruiken om boven te blijven, ipv alleen om naar voren te stuwen). Ik zou mijn kind dus nooit bij een sportschool oid op les doen waar ze lessen in diep(er) water. Maar het is maar net wat je zelf belangrijk vindt.

Wij lessen bij een zwemvereniging. Die heeft er uiteraard geen belang bij om rechtop zwemmende kinderen af te leveren. Dan komen de andere afdelingen in opstand Mijn zoontje heeft nu 10 lessen gehad en hij moet nog 5 groepjes door voor hij naar het diepe mag. Zijn beenslag is nog hit and miss, maar bij de commerciële zwemschool waar ik wel eens heb ingevallen (voor een langere periode) zou hij met deze slag al naar het diepe mogen. Hij houdt immers zijn hoofd 2 meter boven water en met een slang ervoor die hij kan vastpakken komt hij wel naar de overkant. Die beenslag kwam dan vanzelf, hoopten ze, en anders hoopten ze dat er geen NRZ inspectie kwam bij het afzwemmen. Een beetje overdreven, maar het illustreert wel dat je zwemmen en zwemmen hebt. Aan een A diploma kun je niet zien of het met een 5,5 of een 9,5 is behaald. Ouders willen het vooral zo snel mogelijk en als het ergens snel kan of de leiding geeft ze snel hun zin, gaan ze massaal daar heen. Wordt allemaal doorgekletst. Je kon er donder op zeggen dat als één een extra privéles kreeg, er de volgende keer andere ouders daar ook van hadden gehoord en dat ook wilden.

Mamvantwee

Mamvantwee

15-05-2011 om 10:19

Diploma

Onze zwemschool leidt op voor de door de IFSTA internationaal erkende zwemdiploma's. Het is zeker geen clubje dat snel geld wil verdienen met zo snel mogelijk afleveren van slecht zwemmende kinderen. Sterker nog: in deze zwemschool leren mijn kinderen eindelijk een nette zwemslag, in het vorige zwembad in onze stad waar ze volgens het Nederlandse zwem-ABC les geven, hebben ze een verkeerde techniek geleerd.
In deze nieuwe zwemschool is die slag eerst gecorrigeerd, met zwembandjes: want hoe krijg je anders mijn dochter weer met frisse moed naar de zwemles, als ze na een jaar moeite doen maar niet vooruit kwam? Ze zat een dag voor de zwemles al met buikpijn op de bank, zag iedereen in haar badje doorgaan naar het volgende en zij mocht niet. Maar ze kreeg ook geen extra aandacht voor haar techniek in de les. Als dat een erkende zwemmethode is, dan schiet die toch echt tekort.
Nu kan ze wel zonder bandjes zwemmen, met een nette slag, in het diepe. Dus ik zou niet te snel roepen dat je je kind 'nooit naar een zwemles zou doen waar ze alleen in het diepe les krijgen', want als je kind niet de standaard zwemfabriek doorloopt, ga je zoeken naar alternatieven. Gelukkig zijn die er.

Groet, Mamvantwee

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.