Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
*madelief*

*madelief*

07-07-2010 om 20:45

Zwemvleugeltjes en ondiep water

Ff een vragen over het gebruik van zwemvleugeltjes; ik vraag me nl af of het nut heeft deze te gebruiken in een zwembad waarin je kind kan staan. Ik heb altijd begrepen dat zwemvleugeltjes zijn bedoeld om het kind verticaal in het water te laten drijven (dus in water waar het niet kan staan) en dat een kurk is bedoeld om horizontaal in het water te kunnen drijven.
Het water van ons zembad komt bij mijn dochter ( 5 jr) tot haar borst en als ze valt kan ze zelf overeind komen. Het is een enorme waterrat (na de vakantie begint de zwemles) en de vleugeltjes zitten haar enorm in de weg. Het is echt onvoorstelbaar, maar ze maakt al een hele goeie schoolslag (zwemt dan welliswaar onder water omdat ze nog niet kan drijven) en "duikt"onder water. Als ze de vleugeltjes aan heeft kan ze niet fijn zwemmen; ze is dan erg beperkt in haar bewegingsvrijheid en gaat dan liever niet in het water. tot nog toe moest ze de vleugeltjes van mij aan als ik zelf niet mee in het zwembad was, maar mij lijkt dat ze best zonder kan, MITS ik in de buurt van het zwembad ben.
Wat denken jullie? Is dit veilig of zit ik er nu helemaal langs?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

07-07-2010 om 20:59

Madelief

Een kind dat niet kan zwemmen kan zelfs verdrinken in 20 cm water!
Een kind raakt in paniek zodra het onder water terecht komt en verdrinkt dan gewoon, ook al kan het op de bodem gaan staan. Door de paniek doet een kind dat niet.

En hoezo zitten de vleugeltjes in de weg? Een kind heeft daar helemaal geen last van als je vleugeltjes koopt met een stukje dat NIET wordt opgeblazen en om de arm/onder de oksel zit. De armen kunnen bij deze vleugels gewoon tegen het lijf aan, het opgeblazen deel zit voor en achter de arm.

Ik zou bijna denken dat dit een vraag van een trol is, zo ongelooflijk naïef vind ik deze vraag. Maar goed, niet antwoorden kan betekenen dat er binnenkort een meisje van 5 verdrinkt.

*madelief*

*madelief*

07-07-2010 om 21:13

Minet

"Een kind raakt in paniek zodra het onder water terecht komt" als je goed leest RAAKT ze niet in paniek en zwemt ze juist aleen maar ONDER water.

" Ik zou bijna denken dat dit een vraag van een trol is, zo ongelooflijk naïef vind ik deze vraag" , zo naief is deze vraag niet hoor, ik kan me herinneren dat deze vraag hier vaker gesteld is, kon hem alleen niet meer terugvinden in het archief.

" niet antwoorden kan betekenen dat er binnenkort een meisje van 5 verdrinkt" Nou ja zeg! Fijn dat je zo bezorgd bent, maar denk je nu echt dat ik haar 1 seconde alleen laat??? Misschien is het goed dat je mijn stukje nog eens leest!!

en kennelijk heeft mijn dochter dus WEL last van de vleugeltjes, ook met een stukje dat niet wordt opgeblazen.

Inge M

Inge M

07-07-2010 om 21:21

Lijkt me simpel

Als jij erbij bent, mag ze best zonder vleugeltjes. Maar dan bedoel ik niet in de buurt maar echt continue kijkend.
Andere tip: koop een plankje om te oefenen, dan blijft ze wel drijven. Het plankje houdt ze met gestrekte armen vast, handen aan de zijkanten. Op de rug gaat het plankje achter het hoof, armen gestrekt, handen aan de zijkanten van het plankje.
Nog een tip: koop een zwemband met kurken. Ook dan blijft ze drijven en kan ze de zwemslag boven water oefenen.
Nog een tip: oefen het drijven zonder hulpmiddelen.Dat doe je met het hoofd in het water en de armen recht vooruit. Als ze dat eenmaal kan, gaat ze met de zwemles heeeel snel.

*madelief*

*madelief*

07-07-2010 om 21:24

Ja inge

dat was ik idd van plan, om het op deze manier te gaan oefenen met haar (dus m.b.v. een plankje en kurkje)

Dank je voor de tip

amk

amk

07-07-2010 om 21:31

Zelf beoordelen

je bent zelf de enige die dat kan beoordelen.
In 20 cm diep water kun je idd verdrinken, maar daar werken die vleugeltjes toch ook niet.

Mijn dochter is ook zo'n waterrat, maar als ik er niet bij was had ze altijd vleugels aan in het openbare zwembad. Was ik er wel bij had ze ze niet om, en dan heb ik het het over het grote zwembad tot 90 cm diep.
In zee heeft ze ook als ik er bij ben vleugels om ook nu na een jaar zwemles.

En idd ze zitten gewoon in de weg, je kunt je armen niet goed buigen met die krengen. Ook niet als je zo'n plat stuk hebt.

AMK

AMK

07-07-2010 om 21:36

Klopt

ik ben iid zelf de enige die dit kan bepalen, omdat ik zie hoe ze zwemt en weet hoe ze is. En bandjes hebben idd geen nut in een badje met een laagje water van 20 cm.

*madelief*

*madelief*

07-07-2010 om 21:41

Pelle

Ik snap heel geod de reden waarom kinderen die geen zwemdiploma's hebben in een recreatief zwembad hun bandjes om moeten en daar ben ik het helemaal mee eens! Maar er zit wel een groot verschil tussen a) een recreatief zwembad waar het mega-druk kan zijn en waar een diep bad bij is en b) een ondiep zwembadje in je eigen tuin waar je zelf bovenop zit en dat niet helemaal vol zit met kinderen

*madelief*

*madelief*

07-07-2010 om 21:43

Oeps!

AMK = *madelief* er ging ergens iets fout...

Vic

Vic

07-07-2010 om 22:11

Hier kan het niet

Bij ons zwembad moeten kinderen zonder diploma verplicht zwembandjes om, zelfs als ze 9 zijn in het pierenbadje (al deed ik dat laatste natuurlijk niet). Het is ook niet de bedoeling dat je als ouder op je gemak een boek gaat zitten lezen. Daar wordt je door het personeel op aangesproken en naar de rand van het bad gestuurd.

*madelief*

*madelief*

07-07-2010 om 22:14

Maar daar gaat het niet om

zoals gezegd, ik ben het ermee eens dat ik er absoluut het nut van inzie dat kinderen in een recreatief zwembad bandjes om moeten als ze geen diploma hebben. Maar het gaat hier dus om een klein zwembadje bij mij in de tuin.

Vic

Vic

07-07-2010 om 22:24

Het is te diep

In een klein badje in de tuin, met zeg 20 cm water, zou ik mijn dochter (ook 5) geen vleugeltjes om doen. Zeker wel met water van 90 cm. diep. Sterker nog, zo'n zwembad zou ik niet eens in de tuin willen hebben omdat ik het risico te groot vindt dat ze in een onbewaakt ogenblik besluit om alleen te gaan zwemmen.

Tuin

In het bad van 2,5 m doorsnee in de tuin heeft de jongste van 4 (heeft zwemles) vaak d'r vleugeltjes om, maar soms ook niet. Bijna altijd zit haar zus van 8 ook in het bad en altijd zit ik er naast.

Verder zijn wij "zeikerds" als het gaat om het bad en de jongste. Niemand beneden? Dan tuindeur op slot! Kind mag nooit alleen in de buurt van het zwembad als ie niet afgedekt is.

Als we ergens anders gaan zwemmen gaan de vleugels absoluut altijd om.

Vic

Vic

07-07-2010 om 23:06

Jawel pelle

Er staat 'ons zwembad'. Sommige mensen bedoelen dan letterlijk 'van mij'

Tijgeroog

Tijgeroog

08-07-2010 om 00:10

Ik wel zonder bandjes

Ik zou m'n zoontje (ook 5, ook een waterrat) wel zonder bandjes in dat bad laten. Wel als ik er met m'n neus boven op zit. Maar kom hee, het is overzichtelijk (want niet druk, in je eigen tuin), je kind is gewend aan water en vooral: je kijkt, je ziet wat er gebeurt.
Wij zwemmen wekelijks met z'n allen en dan mag hij ook zonder bandjes, in het peuterbadje (tot 60 cm) en het ondiepe (80/90 cm). We zijn er wel continu bij. De peuterzweminstructeurs geven hier ook aan dat het voor het leren bewegen in het water beter is om zonder bandjes te zwemmen.

Overigens zou ik zo'n bad in m'n tuin niet prettig vinden, omdat je er niet altijd bij kunt zijn en 90 cm dan best wel diep is.

Sera

Sera

08-07-2010 om 02:12

Hier ook

Wij hebben ook een redelijk groot zwembad in de tuin waar mijn jongste dochter van 5 wel net in kan staan. Mijn jongste dochter heeft nog geen officieel diploma maar kan wel redelijk zwemmen. Niet heel netjes en zeker geen goede slag maar ze blijft boven water. Ze mag in ons eigen bad zonder bandjes zwemmen. Ik ben er uiteraard dan wel bij. Of haar oudere zus en broer.

Als we gaan zwemmen in een gewoon zwembad moet ze bandjes om als ze alleen zwemt (dus ik op de kant en kijk naar haar) en mag ze zonder bandjes als ik bij haar in het water ben.

*madelief*

*madelief*

08-07-2010 om 08:57

Pelle

Je hebt gelijk; ik heb niet duidelijk aangegeven dat het om een zwembadje in de tuin ging. Het is een bad van 3 m doorsnee en 70 cm hoog (waterhoogte 50 cm ?).

*madelief*

*madelief*

08-07-2010 om 09:03

Pandia

Ten eerste: wat naar dat dit is gebeurd, gelukkig dat het goed is afgelopen...
Ff voor alle duidelijkheid: ik ben er dus gewoon bij; ik laat haar geen seconde alleen als ze zonder bandjes zwemt!! en dat doe ik wel (als ik ff naar het toilet moet) met haar zussen die A, B en C hebben, omdat je er vanuit mag gaan dat een kind zich dan kan redden in het water (anders krijgen ze geen ABC, dit is nu juist gericht op het survivalzwemmen!).

*madelief*

*madelief*

08-07-2010 om 09:06

Nog ff over bandjes en boven water blijven in ondiep water

Wat is eigenlijk nog wil weten is: STel ze valt en schrikt, in hoeverre blijft ze dan boven water MET bandjes?? Ik vraag me dus echt af of het hoofd boven water blijft als ze voorover valt in ondiep water. Dit om even duidelijk te maken dat mi die bandjes alleen nut hebben in diep water.

vlinder72

vlinder72

08-07-2010 om 09:54

Madelief, alternatief voor vleugeltjes

Een paar jaar geleden zaten wij met hetzelfde dilemma. Mijn kinderen vonden zwemvleugeltjes ook niets. Ze deden pijn en als het even kon deden ze ze af en dat mocht van mij weer niet. Ook wil ik dat ze die dingen omhouden als ze op het strand spelen of langs het meer (dichtbij het water). Wij hebben toen als alternatief een drijfvest gekocht van Konfidence. Echt een uitkomst. Nu zit niets meer in de weg. Mijn oudste twee kinderen hebben inmiddels 3 zwemdiploma's. Mijn jongste twee hebben nog niets. Zij dragen altijd zo'n zwemvestje en ze weten niet beter. Bij het water zwemvestje aan. Het gaat er mij ook niet om of het water diep of ondiep is. Het klopt dat zo'n zwemvestje alleen nuttig is in dieper water maar het gaat om het principe. Bij het water altijd een zwemvestje aan. Of het water nou diep is of niet.

guera

guera

08-07-2010 om 10:15

Madelief

Het zou van mij ook mogen. 2,5 jaar en dan water tot de borst is alweer anders dan 5 jaar. Een kind van 5 dat water gewend is en vrij sterk is is anders dan een kleine peuter die erin kukelt.
Alleen ik snap niet helemaal dat water 50 cm is en dat het bij een kind van 5 tot de borst komt. Tot de borst is wel echt vrij diep.... Of is je dochter zo klein?

Zwemse

dc

dc

08-07-2010 om 10:39

Gewoon zonder

Mijn zoontje van 4 "zwemt" al sinds zijn derde zonder bandjes. Hij kan ook in het diepe makkelijk van de ene kant naar de ander, al blijven we dan wel in de buurt. Maar ik ga elke week met hem en mijn jongste van 2 zwemmen, in een bad waar hij overal kan staan, en dan heeft hij geen bandjes om. (Het is trouwens wel altijd erg rustig op woensdagochtend, dus ik en de badmeester kunnen hem goed in de gaten houden, maar nog nooit een probleem gehad.).

Tijgeroog

Tijgeroog

08-07-2010 om 15:18

Pelle

"Bij peuterzwemmen is dat anders. Ik neem aan dat er alleen peuters zijn."

Het is een beetje er tussenin. M'n zoon heeft dan zwemles voor z'n a-diploma (zit nu in de combinatiegroep, nog ondiep water), m'n dochter heeft meteen daarna peuterzwemmen. En we gaan met z'n 4en zwemmen. Tot het einde van het peuterzwemmen zit iedereen die geen les heeft in het peuterbad, daarna begint het recreatief zwemmen en zwemmen we ook nog wat in het ondiepe stuk van het grote bad. Soms is dat rustig, maar vaak wordt het al snel wat drukker worden, ook met grotere kinderen, maar nog niet vergelijkbaar met zondagmiddag. De kinderen hoeven dan, ook van het zwembad, geen bandjes om. De jongste heeft dan ook geen bandjes om, maar het water is voor haar zo diep (ze kan er net wel/net niet staan, afhankelijk van waar ze staat en wie de bodem heeft laten zakken) dat we vlak in de buurt blijven. Ze is overigens wel bezig om zichzelf te leren zwemmen.
Als we op zondagmiddag gaan zwemmen moeten ze wel bandjes om, maar dan is het verplicht, dus daar heb ik ook nooit over na hoeven denken.

Hanne.

Hanne.

08-07-2010 om 15:45

Drijfmiddelen en reddingsmiddelen

Vleugeltjes zijn drijfmiddelen, geen reddingsmiddelen.

Als je kind in het zwembad is helpt het ze te laten drijven. Ze maken het makkelijker om boven te blijven. Als het water niet diep genoeg is om te drijven heb je er dus erg weinig aan.

Een drijfmiddel is iets anders dan een reddingsmiddel. Als je met een drijfmiddel aan het zwemmen bent en er gebeurt iets (je raakt bewusteloos) heb je er vrij weinig aan. De vleugeltjes zorgen er bv wel voor dat je boven komt/blijft maar niet dat je gezicht boven water komt. Je verzuipt dus alsnog.

Een reddingsmiddel (reddingsvest) zorgt er voor dat je gezicht ook boven water komt. Een reddingsvest heeft dus ook alleen aan de borstkant drijfvermogen zodat je altijd weer met je borst (en dus gezicht) omhoog naar boven komt.

Ik zou een kind dus zeker zonder vleugeltjes in het zwembadje laten spelen. Mits je er bij bent om zelf als 'reddingsmiddel' te dienen. Dat is wel essentieel. Denk dat dat een stuk veiliger is dan je kind bandjes aan doen en denken dat ze dan veilig zijn (en ondertussen zelf lekker een boekje gaan lezen)

Bastet

Bastet

08-07-2010 om 16:22

Klopt

Vleugeltjes geeft ook schijnveiligheid,er zijn ouders die denken dat toezicht dan niet nodig is...
Bastet

Inge M

Inge M

08-07-2010 om 17:48

Kleine toevoeging (misschien overbodig)

en met een reddingsmiddel kun je niet zwemmen. Daarmee kom je namelijk op je rug terecht of in een andere houding waarmee je niet kunt zwemmen. Dus ga svp geen reddingsvest kopen om te leren zwemmen.

mama van twee

mama van twee

09-07-2010 om 13:05

Pandia

In het geval van je nichtje hadden vleugeltjes en/of bandjes weinig geholpen. Ze was blijven drijven maar evengoed met haar gezicht in het water. Want daar zorgen vleugeltjes/bandjes niet voor (zorgen dat kinderen met het gezicht boven water komen), zij zorgen alleen voor drijfvermogen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.