Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
elfje

elfje

24-04-2019 om 18:54

Ontslag tienerjob

Mijn dochter van 17 heeft geen opvolgend contract gekregen bij haar tienerjob. Ze is hier al dagen overstuur van en ze wil geen nieuw baantje zoeken.
Ze werkte in een supermarkt achter de kassa en wij (ouders) werden continue (wekelijks) gebeld met of dochter extra kan komen werken, waarna ze altijd inviel. Zelfs de dag dat ze naar achteren werd geroepen om te horen dat ze geen nieuw contract heeft.
Ze deed na schooltijd niet aan sporten, hockey heeft ze er vorig jaar voor opgegeven, dus ze was iedere dag vanaf een bepaald tijdstip beschikbaar plus het hele weekend.

Haar laatste werkdag was afgelopen week en nu heeft ze binnenkort dus geen inkomen meer. Ik heb haar verteld dat er in de stad veel briefjes zijn met vacatures en dat ze heus wel aan een nieuw baantje komt. Maar dochterlief wil niet meer werken omdat ze zich als vuil voelt behandeld en het idee heeft dat goed werken geen zin heeft want dan word je contract toch niet verlengd.

Ik maak me zorgen. Enerszijds begrijp ik dochter heel goed. Steeds waardering voor je op werk en dan ineens geen nieuw contract is natuurlijk nogal wat. Anderszijds heb ik het niet breed en ben ik niet in staat om over een paar maanden op te draaien voor haar zorgverzekering, haar vakanties, kleding etc.

Wat kan ik in deze situatie het beste doen?


Overige financien

Goed kijken waar je dochter recht op heeft gezien haar onderwijs aan onderwijsfinanciering en eventueel gemeentelijke aanvulling of een aanvulling via DUO.
En geef haar even de tijd om over de teleurstelling heen te komen.
Er komt mogelijk al snel weer wat voorbij wat haar wel aantrekt om te solliciteren.
Ik snap haar ook heel goed. Als vuil behandelt inderdaad. Daarom is het ook belangrijk dat ze verder gaat met haar opleiding. Des te meer kans op een baan waar je minder uitgebuit wordt.

Overigens

Je kunt ook nog naar de zaak toegaan en even naar de gang van zaken gaan vragen. Hoe dat zo gekomen is dat je dochter het prima deed en dan niet meer mag komen. Kan best dat er smoesjes zijn maar je kunt in elk geval laten merken dat je het niet normaal vind en dat het een nare zaak is voor je dochter.

Triva

Triva

24-04-2019 om 19:11

heel normaal

Hier zeggen ze zelfs bij de Dirk: je kunt zo aan de slag bij de Jumbo en als het je daar niet bevalt kom je over een half jaar weer terug. Je had je dochter beter kunnen vertellen hoe het werkt met die contracten. Hier weten al die jongeren dat gewoon en ze komen elkaar één voor één weer tegen bij de volgende supermarkt (of ze vinden een baantje wat veel beter betaalt).

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-04-2019 om 19:27

Oh en

Die vakanties en kleren, laat haar zelf maar eens nadenken over hoe dat op te lossen.
Zorgverzekering valt grotendeels weg tegen de zorgtoeslag.

vlinder72

vlinder72

24-04-2019 om 19:29

Klopt

Vervelend maar het is een baantje om wat geld mee te verdienen. En zo moet ze het ook zien. Sommige supermarkten verlengen geen contracten. Het is niet persoonlijk bedoeld.

Mijn kinderen mogen voor een supermarktbaantje niet een hobby opgeven.

wel een goede les. natuurlijk doe je je werk goed. Je komt wanneer je moet komen. Als je een keer extra kan dan doe je dat. Je kan ook best een collega uit de brand helpen maar het blijft wel wel bijbaantje. Soms zeg je gewoon nee. je bent niet onmisbaar. Voor jou zo weer een ander maar dat geldt andersom net zo goed.

Een andere branche is misschien beter voor je dochter. Zo werkt mijn zoon nu in de horeca van een hotel(keten). Betaalt beter en omdat het lastiger is om jongeren te vinden voor de horeca zijn ze net wat aardiger en persoonlijker. Hij voelt zich daar minder een nummer dan bij de supermarkt

elfje

elfje

24-04-2019 om 19:30

DUO toeslag

Hebben we bekeken. Als dochter een paar dagen eerder was geboren hoefde ze niet 3 maanden te wachten na haar 18de verjaardag. Ik heb haar al verteld dat ze nu even spaarzaam moet zijn wegens de zorgverzekering. (Die alleen grotendeels wegvalt bij een hoog eigen risico.)

Ik heb haar uiteraard uitgelegd hoe het zit met de contracten. Ze heeft zelf navraag gedaan en kreeg als antwoord dat ze weg moet omdat de manager mensen moet ontslaan. (Terwijl dochter net twee meiden heeft ingewerkt. Lastig te begrijpen voor een tiener.)

Triva

Triva

24-04-2019 om 19:33

nee

Geen contractverlenging heeft niets te maken met ontslaan. Grow up, zo gaat het in die wereld, geen contract voor onbepaalde tijd geven, dan zit je aan ze vast en ze worden ook nog eens steeds duurder.

Dees

Dees

24-04-2019 om 19:33

Reden

Tja een meid van 16 is nu eenmaal goedkoper als een meid van 18. Dat zal dus ook de reden zijn.

Maar je sport opgeven voor een bijbaantje? Nee dat vind ik niet kunnen.

elfje

elfje

24-04-2019 om 19:50

Eigen keuze

Dochter gaf zelf aan dat ze voor dit jaar niet op hockey wil omdat ze ook op zaterdag wil werken wat niet kan ivm wedstrijden

franmi

franmi

24-04-2019 om 20:15

Zelf verantwoordelijk

Kan zijn dat haar niet op een nette manier verteld is dat haar contract niet wordt verlengd, maar deze dingen gebeuren. Had ze al 3x een verlenging gehad?

Als ze wat wil verdienen zal ze toch zelf weer een baantje moeten zoeken. Dat is haar verantwoording niet die van jou. Geen baantje geen geld.

Vind het wel vreemd dat jullie steeds worden gebeld of ze extra wil werken . Normaal gesproken bellen ze de werknemer zelf toch.

Gebeurt hier ook

De kinderen vertellen hier elkaar dat je niet bij de Albert Heijn moet gaan werken, omdat je daar na maximaal 2 contracten weg moet. (Eerst als 15-jarige werken als vakkenvuller, daarna een tijdje kassa en met 16 jaar vaak al geen verlenging) De Jumbo is soepeler maar daar kunnen de kinderen op een bepaalde leeftijd ook een baantje vergeten. (17/18 jaar) Dirk en Hoogvliet zijn volgens mij ook wel streng maar vallen niet zo op want ze zijn minder populair. (minder en kleinere filialen) Desondanks wat de kinderen elkaar vertellen over de Albert Heijn is het toch dat ze meestal daar solliciteren. (Salaris? Vrienden?)

Hier gaan veel kinderen van een jaar of 17 werken bij de Action of de Hema. Die ketens staan zelfs bekend als "winkels waar je kan werken als je ontslagen bent bij de Albert Heijn". Van wat ik ervan weet is het daar meer dat de kinderen zelf ontslag nemen na 1-2 jaar omdat ze het werk niet meer spannend vinden, dan dat ze geen nieuw contract krijgen.

Bellen

Hier worden ouders ook vrij snel gebeld in plaats van werknemer. Bijvoorbeeld als de kinderen niet opnemen omdat ze op school zitten. Maar we weten niet hoe dat bij TO zit.

40er

40er

24-04-2019 om 21:16

Andere job

Heel normaal hoor! Max 3 contracten en dan eruit. Gewoon weer gaan zoeken, er is genoeg te krijgen, bij andere winkels gaat het net zo!
Eventueel als thuiszorg hulp (poetsen). Vooral nu rond vakanties zoeken ze invallers. Sommigen nemen pas aan vanaf 18.

Triva

Triva

24-04-2019 om 21:49

Het

is max drie contracten óf 23 mnd ( dus twee contracten kan dan ook al de max zijn). Nogmaals dat is géén ontslag (lordoftherings)

bieb63

bieb63

24-04-2019 om 21:58

Is geen ontslag

Overigens zegt AH bijv dat van te voren al: bij 18 stopt het bij einde contract.

Bah

Dat is dan de keerzijde van de voordelige prijzen in de Nederlandse supermarkten: dat we het normaal zijn gaan vinden dat onze kinderen voor een habbekrats op de meest onmogelijke tijden gaan werken, hobby's in het gedrang komen en rucksichtlos aan de kant worden geschoven als ze met 18 te duur worden bevonden.

Blij dat die van mij wat anders deden. Twee hebben een buitenlandse partner, die er vreemd tegenaan kijken dat onze supermarkten drijven op tieners.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

24-04-2019 om 23:09

Hier niet

Mijn dochter is, zonder ervaring, op haar 18e aangenomen bij AH. Die maakte er verder wel een potje van want ze werd regelmatig opgeroepen voor 2 uur, en stond regelmatig bij de servicebalie zonder aanpassing van haar salaris. Kennelijk is het ook goed gebruik dat een caissière na een jaar sowieso een functiegroep hoger gaat. Niet gebeurd natuurlijk. Een contract heb ik overigens nooit gezien en ze heeft er ruim een jaar gewerkt.

Pien

Pien

25-04-2019 om 00:56

Phryne

Het jij het contract nooit gezien of is er geen contract? Klein, maar essentieel verschil

Het contract van onze 18-jarige heb ik ook nooit gezien, maar hij heeft hem wel (niet AH, maar andere werkgever trouwens)

zebra

zebra

25-04-2019 om 07:07

jammer

maar zo gaat het dus blijkbaar vaak. Al ken ik hier ook een 20 jarige die al zo'n 4 of 5 jaar bij een supermarkt werkt. Onze zoon werkt al sinds zijn 15e bij een bouwmarkt, ik had er ook rekening mee gehouden dat hij na zijn 18e misschien niet meer mocht komen maar hij zit er nog steeds en heeft er in de loop der jaren steeds meer verantwoordelijkheden bij gekregen. Als hij stopt, dan is het omdat hij na de zomer buiten de regio stage gaat lopen en dan niet meer elk weekend thuis is.

@Emma

@Emma

25-04-2019 om 07:25

Structuur

Mijn dochter van 18 is op haar 15e begonnen in een drogist waar ze na een uur naar huis werd gestuurd omdat ze "te stil was naar de klanten toe". Daar word je wel stil van ja .
Daarna is ze meteen aangenomen in een supermarkt van een kleine keten waar ze nu al 3 jaar werkt. Ze is er altijd vanuit gegaan dat ze op haar 18e geen contract meer zou krijgen maar dat is dus niet het geval en nu is ze in vaste dienst. Ze heeft heel wat meegemaakt daar met verschillende teamleiders en met andere jongeren met verschillende werkhouding en achtergrond. Ik vind het goed als jongeren veel ervaringen opdoen met werkgevers en omstandigheden, klanten, verantwoordelijkheid enz. Omgaan met teleurstelling hoort daar ook bij. Gelukkig heb je snel een nieuw baantje tegenwoordig. Toen ik jong was was daar totaal geen sprake van waar ik woonde.
Ik vind het aan de andere kant wel schandalig hoe die kinderen worden gebruikt en hoe grote ketens als AH met ze omgaan maar daar wel op teren.
Mijn dochter heeft veel plezier in haar bijbaan, het geeft haar structuur in een zeer rommelige mbo-opleiding. Ze heeft nu stages gehad waar pas echt schandalig misbruik gemaakt wordt van jongeren. Ze leert wat er te koop is in de wereld en ze leert ook hoe het is om gewaardeerd te worden, allemaal ontzettend belangrijk vind ik.

Flexwerk

Wen er maar aan... flexwerk is de norm. Vaste contracten worden niet zo snel meer gegeven, zelfs niet als je een expert bent binnen het vakgebied. Want te oud, te duur, einde project en andere smoesjes buiten jou toedoen. Dat is niet allen bij 18-jarigen, maar ook bij 45+.... Zelfs GTST doet er aan mee. De cast wisselt maar door en dan zie je een rol een half jaar niet met het verhaal wereldreis terwijl de acteur de flexwet uitzit.

Dus ja, het is zuur omdat je goed werk hebt geleverd maar door regeltjes, leeftijden etc. toch bedankt wordt. Het hoort er bij. Gelukkig is er werk genoeg, horeca bijvoorbeeld, dus zodra ze zich realiseert dat het helaas zo werkt en zonder werk ze minder geld heeft, dan vindt ze wel weer wat.

aanzegvergoeding

Dit is echt hartstikke onbehoorlijk. De werkgever moet een maand van te voren schriftelijk aanzeggen als ze een tijdelijk contract niet verlengen.

Als de werkgever niet op tijd aanzegt, moet het loon doorbetaald worden tot een maand na de aanzegging. Dus als de werkgever een week voor de ontslagdatum pas schriftelijk aanzegt, moet hij daarna nog 3 weken doorbetalen. Als de werkgever nooit schriftelijk aanzegt, moet hij een maand extra loon betalen.

Vertel haar alsjeblieft niet dat de wereld zo nu eenmaal in elkaar zit. De werkgever zit zowel moreel als juridisch volstrekt fout. Als je wilt dat je dochter het verder schopt in haar leven dan die incompetente manager van haar, laat haar dan zien dat je dit niet over je heen hoeft te laten gaan, en dat dit soort gedrag afgekeurd en afgestraft wordt door de maatschappij.

Als dochter lid is van een vakbond, schakel die dan in. Zo niet, zoek een juridisch loket of juridisch spreekuur oid (in de slechtere wijken zijn ze wel te vinden) en vraag hen om te helpen met het checken van het contract, uitzoeken naar wie de brief gestuurd moet worden, en het opstellen van de brief. Op internet zijn ook voorbeeldbrieven te vinden ("Voorbeeldbrief claimen aanzegvergoeding"). Neem jezelf als ouder voor dat als de brief niet werkt, dat je de boel dan doorzet tot een rechtszaak. Je hebt het niet breed, dus je komt in aanmerking voor een pro deo advocaat.

Laat je dochter dit gevecht niet zelf vechten. Ze is nog zo onschuldig en naief, ze zal het te makkelijk opgeven. Betaal voor één maand de kosten van je dochter en ga ondertussen achter dat geld aan.

vlinder72

vlinder72

25-04-2019 om 11:10

Syboor

Er staat nergens dat er geen rekening gehouden is met een opzegtermijn van 1 maand.

Er staat dat ze horen kreeg dat haar contract niet verlengd werd en deze week was haar laatste werkdag. Er staat nergens hoeveel tijd hiertussen heeft gezeten.

kleine uitkering

Je dochter ww aanvragen en rustig op zoek gaan naar een ander baantje.

Niet accepteren

Tuurlijk hoef je het niet te accepteren als je geen nieuw contract krijgt aangeboden. (Waarvan ik weet dat het geen ontslag is. Kinderen hier in de omgeving noemen het wel zo.)
De vraag is alleen hoe groot de kans is dat je weer bij de Jumbo of de AH of de weet ik het kunt werken.
In het geval van TO zou je wel een klacht kunnen indienen dat het onredelijk is om iemand die zo vaak voor anderen werkt en nooit ervan uit hoefde te gaan dat ze iets fout deed op werk geen nieuw contract heeft.
Maar waarschijnlijk zal het hoofdkantoor (als het geen franchise is) reageren met dat het filiaal dat zelf bepaalt.

Hoe ik hierbij kom? Vriendinnetje van dochter werkte bij de Action, had mot met een leidinggevende, en is daar op staande voet ontslagen omdat ze een keer niet kan werken. In dit geval kwam ze niet omdat ze niet stond ingeroosterd en een foto had van het rooster.
Vader heeft een klacht ingediend bij het Action hoofdkantoor en gelijk gekregen, als je niet staat ingeroosterd hoef je niet te werken, maar het filiaal zelf was degene die haar opnieuw in dienst moest nemen en dat weigerden ze.

Hopelijk neemt de dochter van TO geen voorbeeld aan dit soort managers en leidinggevenden, want zij zijn absoluut geen goed voorbeeld van hoe je met elkaar om gaat.

Marijne

Marijne

25-04-2019 om 13:34

Akka

Akka, je kletst onzin. Een 17-jarige krijgt geen ww en ook geen bijstand, ouders zijn onderhoudsplichtig.

bieb63

bieb63

25-04-2019 om 13:58

Nou Syboor

Die schriftelijke aanzegging geldt alleen als het contract langer dan 6 maanden is. Dus als er telkens (max 2x) met een paar maanden is verlengd, dan is die aanzegplicht er dus niet.
Maar het kan ook anders. Mijn dochter werkt bij een kleine Appie (vakkenvullen met een contract van 6 tot 12 uur p/wl).. Begonnen met 16 en haar 3e contract zou aflopen toen ze al een paar maanden 18 was. Van 'grote' Appie mag dat dan niet omgezet worden in vast contract, en aangezien ze in haar 3e contract zat, betekende dat dus einde verhaal. Maar deze Appie wilde dochter toch graag houden, dus deze kleine Appie is dus 'vergeten' op tijd schriftelijk aan te zeggen. Waardoor ze nu een vast contract heeft. Kleine App en dochter blij.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

25-04-2019 om 17:54

Leeftijd

Volgens mij kan een 17-jarige gewoon een WW-uitkering krijgen als hij voor meer dan 5 uur per week werkloos is en aan het wekencriterium voldoet. Ik ken er geen die het heeft aangevraagd, dus ik weet het niet zeker. Maar nergens staat dat het niet zo is.

Marijne

waarom zou dat niet kunnen?
Onze zoon heeft er zelf gebruik van gemaakt,ik verzin het niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.