Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Zon

Zon

14-08-2018 om 21:16

Op reis onder schooltijd

Dochter van 17 is door diverse omstandigheden niet op vakantie geweest in de zomervakantie. Had er tijd genoeg voor maar heeft veel gewerkt en kon daarnaast ook niet iemand vinden met wie ze kon gaan. Niet helemaal handig aangepakt zeg maar.
Nu wil ze heel graag in september nog een weekje weg. Ze kan met haar oudere nicht en haar vriend en nog wat vrienden mee. Ze kent ze allemaal, trekken regelmatig met elkaar op. Dochter is de enige die nog minderjarig is. Ze begint aan een MBO-opleiding en wij hebben gezegd dat we het niet goed vinden. Inmiddels blijkt ze dus toch geboekt te hebben. Man is woest, heeft van alles geroepen over dat hij een opsporingsbevel laat uitgaan etc. Ik ben hem in zijn nabijheid niet afgevallen maar vind dit eigenlijk te ver gaan. Ben het absoluut niet eens met de gang van zaken, dat weet dochter. Maar aan de andere kant gun ik haar het reisje ook wel (wat ik natuurlijk niet zo tegen haar heb gezegd). En wat is nu 1 week op een schooljaar? Of ben ik nu veel te makkelijk? Wat vinden jullie?


Niet handig

Het is uiteraard helemaal niet handig. Maar een week missen is ook geen halszaak.
Ze zal zich wel ziek moeten melden bij school, of jij moet dat doen.

Op deze leeftijd nemen ze ook zelf besluiten en ik zou mijn bloeddruk hier niet over laten stijgen.

Jan

Jan

15-08-2018 om 00:52

Het gaat om een week

Das een periode dat je ook prima echt ziek kunt zijn. Dan hoor je nooit iemand over school. Maar alleen over “beterschap”.

Ik zou er geen moeite mee hebben in de zin van verbieden. Of je ook gaat faciliteren dmv ziekmelding moet je zelf weten.

Onhandig

Aan het begin van het schooljaar krijg je veel informatie en dat mist ze dan, ook mist ze aansluiting in de klas. Een week in September missen is veel. Afhankelijk van hoe streng school is, kan ze voor 1 oktober ook naar een andere opleiding gestuurd worden.

Sowieso gaat mbo ook werken met bindend studieadvies, zo een week "ziek" kan tegen haar gaan werken

Kaaskopje

Kaaskopje

15-08-2018 om 01:29

Niet doen

Het is natuurlijk jammer dat het in de zomervakantie niet is gelukt om op vakantie te gaan, maar zo is het maar net. Ze kan misschien proberen om iemand te vinden die in de herfstvakantie een paar dagen met haar mee wil gaan.

Emmawee

Emmawee

15-08-2018 om 09:27

Het mocht niet.

Daar zou ik dan toch bij blijven. Het mocht niet, ze heeft toch geboekt. Een opsporingsbevel gaat wat ver, maar haar ziekmelden is helemaal de andere kant.
Verder is een week missen inderdaad geen ramp, maar ze gaat natuurlijk niet op vakantie in plaats van ziek te worden. Dat risico blijft gewoon bestaan.
Ik denk dat ik zou zeggen: ga het maar regelen. Vraag of je op school toestemming kunt krijgen. En zo niet, zorg ervoor dat je heel goed weet wat de consequenties zijn van ongeoorloofd verzuim.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-08-2018 om 09:55

Ai, daar heb ik overheen gelezen

Al geboekt? Jeetje, ik zou uit mijn vel springen! Ik snap je man dus volledig, maar wat hij allemaal geroepen heeft, slaat dan weer nergens op.

Als ik ergens écht niet achtersta, ga ik niet de kastanjes uit het vuur halen voor een kind. Dus als ze wil liegen, mag ze dat zelf doen.

Saar

Saar

15-08-2018 om 12:21

Mwoah

Met 17 vind ik het toch wel tijd worden wat los te gaan laten. Je mening is nu gezegd, verder is het ook wel grotendeels aan haar.
In die zin ook vind ik dat het tijd wordt dat ze zelf afwegingen gaat maken. Hoe belangrijk is een weekje vakantie voor haar en hoe graag wil ze daarvoor school missen.
Wie weet is die vakantie gewoon heel belangrijk. (rust, ontspanning) Of wie weet maakt ze de verkeerde keuze, ook heel leerzaam.
Voor mij zou het totaal geen issue zijn.

V@@s

V@@s

15-08-2018 om 12:23

dochter nog kwalificatieplichtig?

dan krijgt ze ook te maken met de leerplichtambtenaar (net als julie overigens omdat ze nog minderjarig is). Hebben jullie dat ervoor over?

Triva

Triva

15-08-2018 om 12:26

Maar hola

Heeft ze net examen gedaan? Maanden vrij en nu gaan? Oef dat vind ik echt heel slecht. Al geboekt dus mij als ouder lekker voor het blok zetten? Gaat ze zo later ook om met haar werkgever? Ja sorry ik heb al geboekt dus ik moet dan vrij.

Geen volwassen gedrag en slecht begin aan je mbo opleiding.

Vertrouwen

Het gaat m.i. niet om een weekje weg van school maar om de kreuk in de vertrouwensband.
Hoe kan dochter die kreuk weer recht strijken? Haar vader zal niet snel vergeten zijn hoe ze hem genegeerd heeft.
‘Niet gaan’ is een eerste stap in het herstel.

Saar

Saar

15-08-2018 om 13:21

Triva

Als ze met 17 jaar nog niet het grote verschil tussen school en werk kan zien (als ze school mist ligt de last bij haar, bij werk ligt de last bij anderen) wordt het hoog tijd dat ze dat gaat leren.

Ze weet het vast wel, heeft hele zomer veel gewerkt.

Niet handig.

De vraag is dus moet je het reisje verbieden of haar, zonder goedkeuring, laten gaan. Jullie hadden al nee gezegd. Ik vind het lastig. Heeft ze meer van dit soort fratsen of is dit "de foute beslissing" in haar jeugd?
Ik zou praten over de eventuele gevolgen en eens aanhoren hoe ze het bedacht heeft om op te lossen.

In ieder geval haar niet laten vertrekken met een hoop heibel. "Ga nooit heen zonder een zoen"
Is ze nog leerplichtig?
Ik zou ook niet blij zijn maar 17 jaar is idd ook wel een leeftijd om haar beslissing zwaar te laten wegen, al ben je het er niet mee eens.

Triva

Triva

15-08-2018 om 17:07

voldongen feit

Vragen zou prima zijn maar je ouders met zo'n voldongen feit confronteren vind ik echt niet kunnen. Ja ze is leerplichtig, geen startkwalificatie tenzij havodiploma is behaald.

mutsje

mutsje

15-08-2018 om 17:09

2 dingen

Eigenlijk spelen er 2 zaken; de ondermijning van jullie gezag om tegen jullie wens toch te boeken en het feit dat ze "spijbelt".
Ik zou het spijbelen laten vallen onder haar eigen verantwoording; jullie gaan geen vrijbrief geven in de vorm van ziekmelding. Ze zal dat zelf moeten regelen met school met alle risico's van dien.
Wat betreft de ondermijning van gezag en daarmee van vertrouwen; dat zul je in een gesprek aan moeten geven en nadenken over een mogelijke straf. Ze heeft gekozen voor geld verdienen in de zomervakantie i.p.v. weg te gaan. Dat doet ze nu onder schooltijd, dus ik zou het zakgeld/kleedgeld niet overmaken van de maand september, daar ze geen gebruik maakt van school en bijbehorende kosten. Zoiets?
Begrijp overigens niet dat ze weg wil gaan als ze net aan een nieuwe opleiding begint. Klinkt niet echt gemotiveerd of zo, vindt ze de opleiding wel leuk?

Probleem?

Was dit het belangrijkste probleem: ' ... kon daarnaast ook niet iemand vinden met wie ze kon gaan.' Nu wel een groep dus blijkbaar? Dat kan en ja, dat is wel leuk. Als de anderen niet meer aan schoolvakanties zijn gebonden is het logisch dat ze buiten de schoolvakanties terecht komt.
Met school zal ze zelf moeten uitzoeken, je hebt aangegeven dat het niet verstandig is en dat is ook zo. Ik ken iemand die de stage opnieuw moest doen, omdat hij tijdens de stage met zijn vader op reist was geweest. Grootste probleem: niet gemeld op school. Ander probleem: hij was de beste stagiaire en kreeg het dus niet goedgekeurd; terwijl anderen....
Wat betreft ouderlijk gezag: ja, erg dat ze dat ondermijnd heeft. Je kunt het nog een paar maanden uitspelen en op je strepen gaan staan. Maar over een paar maanden, maximaal 11, is dat voorbij. De laatste schermutselingen in een strijd die je uiteindelijk toch moet gaan winnen op basis van vertrouwen, en niet van macht.

Tsjor

Zon

Zon

15-08-2018 om 19:47

Reservering

De boeking is blijkbaar nog niet gedaan. Alleen een reservering. Inmiddels ben ik er wel achter dat er een jongen mee gaat die ik niet vertrouw. Dochter vertelde in eerste instantie vervelende verhalen over hem. Nu gaat het goed tussen hen zegt ze. Ze heeft eerder steeds ontkend dat hij mee zou gaan.
Dochter begrijpt totaal niet waarom we er tegen zijn en dat we haar willen beschermen. Ze is woest omdat mijn man zijn broer heeft gebeld voor meer informatie. Verder vindt ze inderdaad dat ze de vakantie heel hard nodig heeft.
Het vertrouwen dat is geschaad vind ik het ergste. Met name het liegen over wie er mee gaat.
En wat betreft dochter. Ze is altijd een heftige puber geweest maar de laatste tijd wel extreem. Vooral in liegen en zichzelf in de nesten werken.

Inmiddels is er wel weer vooruitgang. Het hele groepje komt vanavond hier praten. Heeft nicht net geregeld. Zij belde me. Wil niet zeggen dat we het er opeens mee eens zijn maar zo kan er in ieder geval over gesproken worden.

juf Ank

juf Ank

15-08-2018 om 21:24

ik zou

Haar niet via welk machtsmiddel dan ook proberen tegen te houden.
Ik zou wel heel duidelijk maken:
Wij zijn het er niet mee eens;
Wij zullen niet voor je liegen
gevolgen zelf dragen

Triva

Triva

15-08-2018 om 21:38

De rest werkt allemaal ipv school? Bizar....

Triva.

De rest is allemaal ouder. Wat is er dan zo bizar?

Zon

Zon

15-08-2018 om 22:30

Werken

Ja klopt, de rest is allemaal ouder en werkt inderdaad.
Hebben net uitgebreid met een deel van de groep gesproken waaronder de jongen waar wij zorgen over hadden. Dochter bleek hier ook niet eerlijk over te zijn geweest en het lijkt een prima jongen. Ze begrepen ook allemaal onze zorgen. Dochter vond het vreselijk en vond dat ze als een klein kind behandeld werd maar aan het einde van het gesprek was ze toch blij dat er gesproken was.
Onze grootste zorg is nu nog school. Ze draagt hier zelf de verantwoordelijkheid voor. Als ze haar niet geloven en ze een straf of boete krijgt betaalt zij. Wij gaan inderdaad niet voor haar liegen. En ze moet zorgen dat ze zo snel mogelijk weer bij is. Maar ze mag dus gaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-08-2018 om 10:03

Informatie aan broer vragen

Ze is woest omdat mijn man zijn broer heeft gebeld voor meer informatie. ===

Ik vind dat je dochter hier gelijk heeft. Dat doe je niet.

Voor de rest vind ik dat je dochter echt geen goede beurt heeft gemaakt. Ze had dus wél iemand om mee weg te gaan, maar dat wilde ze niet vertellen. Kwalijk! En dat ze onder schooltijd wil gaan, terwijl ze nog gewoon naar school móet gaan, vind ik ook dom van haar. Ze heeft zichzelf ermee.

Ik hoop dat het gesprek met de groep tot betere oplossingen zal leiden. Als er nog niets geboekt is, er nog geen verlof is aangevraagd, kunnen ze ook kijken of de herfstvakantie mogelijkheden biedt.

Geen opsporingsbevel

Ik ben het met de meeste posters eens.

De politie gaat geen opsporingsbevel uitvaardigen voor een 17-jarige die veilig met familieleden in het buitenland is en over een week vanzelf terugkomt. Ze zullen waarschijnlijk wel een melding bij Veilig Thuis doen. En die zullen bij terugkomst dochter willen horen over de redenen voor het weglopen. In zo'n gesprek is het heel makkelijk voor het kind om met wat overdrijvingen te komen over achterliggende problemen thuis om zo het eigen schuldgevoel over het weglopen te verlichten. Als je dochter op een groep geplaatst wil worden ipv terug naar huis, dan zal dat gebeuren. Als je dochter eigenlijk wel naar huis wil maar ze wil de interviewer niet tegenspreken, of als ze eigenlijk wel naar huis wil maar ze durft haar eerdere woorden niet terug te nemen, of als ze eigenlijk wel naar huis wil maar ze is bang dat jullie vreselijk boos op haar zijn, of ... dan gaat ze waarschijnlijk naar een groep tot ze 18 is.

Syboor.

"Maar ze mag dus gaan".

Dat schrijft Zon in haar laatste post. #21.

Dus weglopen is totaal niet aan de orde?

Hoogseizoen

Spelen de kosten van hoogseizoen tegenover naseizoen ook geen rol?
Ze geeft aan veel behoefte te hebben aan een vakantie maar laat het wel zo lopen dat ze met een groep mee kan, die buiten het hoogseizoen gaan. Het komt mij ergens best geraffineerd over; aangeven dat je helemaal niemand hebt terwijl ik mij afvraag wanneer die vakantieplannen bekonkeld waren. Het is wel een manier om goedkoop uit te wezen. Maar ja, soms zitten pubers zo in elkaar.

En dan verbaasd zijn dat de vader zijn broer gebeld heeft terwijl zij minderjarig is..

Maar er zijn belangrijkere dingen op haar pad; Ik hoop dat ze over een paar jaar haar diploma in ontvangst kan nemen ipv voortijdig stoppen omdat werken ook aantrekkelijk is. (Voorbeelden genoeg in haar nabijheid.)
Kijk vooruit, stap over de strijd van de vakantie heen, en stimuleer haar in haar opleiding.

Flanagan.

Waar staat dat ze voortijdig met school gestopt zijn?

Ze krijgt haar zin?

Ik zou dit als ouder niet ok vinden en haar niet laten gaan.
Jammer dat ze niet aan vakantie toegekomen is maar ik zou haar wijzen op haar verantwoordelijkheid. Je kunt niet altijd maar doen waar je zin in hebt.
Een nieuwe opleiding heeft nu de prioriteit en ik zou haar zeker niet 'helpen' door haar ziek te melden van school. Ik zou haar niet haar zin geven.
Het belang van een opleiding gaat nu voor, een vakantie kan altijd nog.
Dat ze al geboekt heeft zou voor mij niets uitmaken, jammer dan. Ik zou mij daardoor niet onder druk laten zetten.

Wil40'

Ik gaf niet aan dat de anderen voortijdig gestopt zijn. Ze werken en dan is het voor een student , als enige in een vriendenkring van werkenden, niet eenvoudig om gefocusd te blijven op het afronden van een opleiding.
Dat zou voor mij eerlijk gezegd een grotere zorg zijn dan dat weekje spijbelen en hopen dat ze geen consequenties ondervindt.

braam

braam

18-08-2018 om 13:27

afstemmen

Het hangt vast van de school af, maar de kans lijkt me best groot dat bij een week afwezig aan het begin van het schooljaar school contact opneemt met de ouders. Ik dus wel willen weten wat dochter gaat doen (gaat ze zich ziek melden of blijft ze "gewoon" weg), en het onderling goed duidelijk hebben hoe je reageert op contact van school of leerplichtambtenaar. Als ze zich ziek gemeld heeft, ga je dan tegen school zeggen dat ze niet ziek is maar op vakantie? En als ze nog leerplichtig is, wat zeg je tegen de leerplichtambtenaar, als die op de stoep staat? Een week aan het begin van het schooljaar is best lang, ik zou er niet meteen vanuitgaan dat als de leerplichtambtenaar ingeschakeld wordt je er met een administratieve boete vanaf komt. Met een beetje pech beland je in een zorgtraject.

Triva

Triva

18-08-2018 om 13:30

jammer dan

Geen boeking, alleen een reservering: geen toestemming.

Triva

Triva

18-08-2018 om 13:31

Gewoon omdat

ze van eind mei tot eind augustus op vakantie had kunnen gaan zoals ieder ander die net examen heeft gedaan. In de herfstvakantie is ze de eerste.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.