Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
schoonmoeder

schoonmoeder

16-05-2011 om 18:50

Praktijkonderwijs en vervolgopleiding mbo

"Schoondochter' van 16 jaar is erg verdrietig want wegens leermoeilijkheden heeft zij tot op heden praktijkonderwijs gevolgd en nu blijkt ze geen mbo niveau-2 opleiding te mogen gaan doen. Ze wil graag kapster worden. Ze leert moeilijker (ik weet niet precies waaruit haar leerproblemen bestaan) maar ze is wel érg gemotiveerd.

Kan een ROC zo'n griet gewoon toelaten of moet ze persé eerst niveau 1 doen? Niveau 1 is er niet op kappers gebied dus dat zal dan wel iets van detailhandel worden denk ik.

Ik heb het verhaal nog maar uit 2e hand en wacht nog op meer informatie, het is niet mijn dochter dus ik heb me er sowieso niet mee te bemoeien maar ik leef natuurlijk erg mee en ben derhalve ook geïnteresseerd in hoe de zaak in elkaar steekt.

Concrete vragen:
-Wie bepaalt de toelating tot een niveau 2 opleiding? Het ROC of het praktijkonderwijs/advies van de mentor?

-Welke niveau 1 opleidingen zijn er die het beste aansluiten bij de kappersopleiding?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

17-05-2011 om 02:07

Geen direct antwoord op je vragen, maar

mijn dochter is in vmbo basis begonnen en zit nu in mbo 4 met de bedoeling om over anderhalf jaar naar het hbo te gaan. Ze doet er langer over dan iemand die meteen met het juiste niveau naar mbo 4 is gegaan, maar zoals het er nu op gaat lijken, zal ze haar doel halen: onderwijzeres worden.
Als 'schoondochter' een doel voor ogen heeft en daar erg gemotiveerd in is, zal ze haar doel moeten bereiken door langs meer niveaus te gaan dan leerlingen die hoger instromen bij het mbo. En als ze daar de lesstof opeens wel vlot oppakt kan ze ook nog proberen te versnellen. Dat heeft mijn dochter ook gedaan. Dit gaat niet zomaar. Ze heeft er hard voor moeten werken en knokken om iedereen te overtuigen, maar ze heeft het toch maar voor elkaar gekregen.
Moedig je 'schoondochter' aan door te zeggen dat ze zover moet proberen te komen als bij haar mogelijkheden past. Als ze dat via meer niveaus moet doen is dat niet anders.
Wat je vraag betreft: heeft ze bij de school zelf al gevraagd wat de mogelijkheden zijn?

ishtar

ishtar

17-05-2011 om 09:12

Ik vond dit

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wat-zijn-de-toelatingseisen-voor-het-middelbaar-beroepsonderwijs-mbo.html

Er staat in eerste instantie dat er geen toelatingseisen zijn, echter PAS als je een MBO-1 opleiding hebt gevolgd moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen om in een MBO 2 te kunnen komen.
Verder staat er dat het MBO je mag weigeren, maar dit moeten ze schriftelijk toelichten. De MBO opleiding bepaalt.

koentje

koentje

17-05-2011 om 11:38

In principe

kun je ook van een praktijkschool naar nivo 2 mits de school dat geschikt acht voor de l.l.
Misschien is er ergens anders nog wel iets waar zij iets op kappersgebied kan doen op nivo 1?
Als zij 21 kan zij de opleiding haarstylist gaan doen:
http://www.kappersakademie.nl/nl/opleiding/3/Hairstylist_I

Voor die tijd kan zij misschien nog iets gaan doen om haar leerprobleem verder aan te pakken: verder oefenen met Nederlands o.i.d afhankelijk wat haar probleem is.

koentje

koentje

17-05-2011 om 11:46

En...

waar ik ook aan dacht: allerlei verzorgende beroepen, (die in de toekomst erg nodig zijn)zijn wel te doen op nivo 1. Als ze zoiets nu gaat doen, dan leert ze in het algemeen zaken over zorg (kan altijd goed van pas komen) en kan ze daarna nivo 2 de kappersopleiding starten?!

schoonmoeder

schoonmoeder

17-05-2011 om 19:30

Dank

Koentje, dat is een goede suggestie. Ik had zelf ook bedacht dat een opleiding zorghulp niveau 1 een idee zou kunnen zijn. Het blijkt dat het ROC haar inderdaad zelf afgewezen heeft om direct in de opleiding op niveau-2 in te stromen.
En particuliere opleidingen zijn niet te betalen.

Harde werkelijkheid

Schrik niet, ik draai er niet omheen.
Praktijkonderwijs leidt niet op tot een diploma. Leerlingen die praktijkonderwijs doen krijgen geen kwalificatieplicht en zijn daarmee vanaf 16 jaar het recht op onderwijs kwijt. Vanaf 18 jaar mogen ze zelfs niet meer naar school. Het praktijkonderwijs is niet bedoeld om op te leiden tot mbo.
zie http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wat-is-praktijkonderwijs.html
Voor het overige: het toelaten tot een school wordt altijd bepaald door het bevoegd gezag van de school. Een diploma of het afronden van een vooropleiding, garandeert niet dat je toegelaten wordt tot het vervolg. Dus in dit geval: Het ROC mag de leerling weigeren én, omdat kind van het praktijkonderwijs komt, is die weigering nog tamelijk vanzelfsprekend ook.
Is er een uitweg? Ja.
Als je schoondochter een baan of stageplek kan vinden bij een kapper, daar haar vreselijke best doet en haar baas weet te overtuigen, dan kan ze via haar baas alsnog een kappersopleiding doen. Die kan haar wel aanmelden op een ROC.
Maar ze moet er rekening mee houden dat ze dan wel eerst minstens een jaar of twee bij die kapper moet werken.
Het is een moeilijke weg, want stageplaatsen zijn schaars. Zelfs voor kappers.
Groet,
Miriam Lavell

koentje

koentje

17-05-2011 om 22:24

Niet eens

Mijn zoon gaat komend schooljaar naar een praktijkschool. Een deel van de l.l. gaat na enkele jaren in het bedrijfsleven werken en een deel van de l.l. gaat naar het MBO; nivo 1 of 2. Dit is wat ik me heb laten vertellen door de directeur.

Tja...

Koentje, dat vind ik heel vervelend van die directeur. De werkelijkheid is dat praktijkonderwijs eindonderwijs is, zie die link. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd. Maar opstromen naar mbo is niet de bedoeling van praktijkonderwijs.
Groet,
Miriam Lavell

koentje

koentje

17-05-2011 om 22:31

En ter illustratie:

Niveau 1
Assistentenopleiding arbeidsmarkt gekwalificeerd assistent (AKA), niveau 1
In de assistentenopleiding AKA is er veel aandacht voor algemene werknemersvaardigheden, zoals werktempo, sociale vaardigheden, veilig werken, een positieve werkhouding en het lezen van bedrijfsinformatie. De assistentenopleiding AKA duurt 1 jaar. Studenten met leerproblemen mogen maximaal 2 jaar over de opleiding doen.

Assistentenopleiding AKA: voor wie?
De assistentenopleiding AKA is voor alle studenten toegankelijk, maar met name bedoeld voor studenten die het vmbo-praktijkonderwijs hebben gedaan. De instroom is drempelloos. Dit betekent dat er geen diploma nodig is om de opleiding te kunnen volgen.

Assistentenopleiding beroepskwalificerend assistent (BKA), niveau 1
Studenten die kiezen voor de assistentenopleiding BKA volgen een mbo-opleiding op niveau 1. Hiermee kunnen zij bijvoorbeeld winkelassistent of assistent bakker worden. De assistentenopleiding BKA duurt een 1/2 jaar tot 1 jaar en leert studenten om eenvoudige uitvoerende werkzaamheden te verrichten.

Assistentenopleiding BKA: voor wie?
De assistentenopleiding is voor alle studenten toegankelijk. Ook voor studenten die geen diploma hebben gehaald in het voortgezet onderwijs. Zodra de mbo-studenten de assistentenopleiding hebben afgerond, moeten zij verder leren op niveau 2. Behalve als zij 18 jaar of ouder zijn.

In het regeerakkoord staat dat mbo niveau 1 wordt betrokken bij de ontwikkeling van werkscholen.

Niveau 1

Koentje, mbo-1 sluit aan bij vmbo-b.
Praktijkonderwijs is in beginsel eindonderwijs, zie die link.
De uitzonderingen: leerlingen met een positief advies van de school voor praktijkonderwijs, kunnen doorstromen naar mbo. Maar het ROC hoeft ze niet te nemen.
Er zijn hier en daar wat doorstroomprojecten voor de overgang van PRo naar Mbo, maar dat gaat telkens maar om enkele leerlingen. In beginsel leidt Pro op tot werk, of tot een uitkering.
Groet,
Miriam Lavell

koentje

koentje

17-05-2011 om 22:37

Novacollege zegt:

Toeleiding & Toerusting
Heb jij vmbo-bbl gevolgd en geen diploma behaald? Of heb jij praktijkonderwijs gevolgd en kun je meer leren? Wil je een nieuwe kans in het beroepsonderwijs of om aan het werk te komen? Dan is Toeleiding & Toerusting misschien iets voor jou. Wij gaan uit van je persoonlijke groei en ontwikkeling en je krijgt extra begeleiding. We bespreken met jou wat je wensen en mogelijkheden zijn. Op basis daarvan kiezen we een van deze trajecten:

Koentje...

Deze leerling is geweigerd door de mbo school. Dat mag. Dat is logisch ook, gezien de vooropleiding. Als dit ROC al een overgangsregeling kent voor Pro lln, dan meent de school kennelijk dat deze leerling daarvoor niet geschikt is.
Groet,
Miriam Lavell

koentje

koentje

17-05-2011 om 22:44

Ja, dat zou heel goed kunnen

dat dat de bedoeling is. Het is inderdaad een school die gericht is op een vakopleiding. Maar van bijv. de school waar mijn zoon heen gaat, gaat ongeveer de helft van de schoolverlaters naar een ROC.
Anderen gaan soms naar een vmbo met leerwegondersteuning of na 3/4 jaar pro, instromen in het bedrijfsleven.

koentje

koentje

17-05-2011 om 22:46

Ja, zij

heeft gevraagd of zij nivo 2 mocht komen doen en dat is geweigerd. Nivo 1 lijkt me dan een ander verhaal.
Je kunt nivo 1 proberen en daarna doorstromen naar nivo2 als dat lukt.

Duidelijk

Koentje, laat je hoofd niet op hol brengen. "Maar van bijv. de school waar mijn zoon heen gaat, gaat ongeveer de helft van de schoolverlaters naar een ROC. "
Heb je daar cijfers van gezien, of is dat van horen zeggen?
Dit:"Anderen gaan soms naar een vmbo met leerwegondersteuning" is onwaarschijnlijk.
Nogmaals: leerlingen die een Pro indicatie hebben, zijn automatisch vrijgesteld van de kwalificatieplicht. Daarmee eindigt hun leerlicht én hun recht op onderwijs automatisch met 16 jaar.
Ze mogen tot maximaal hun 18e verjaardag Pro onderwijs volgen (en vaak komt het daarvan omdat ze vaak ook al eens zijn blijven zitten).
Er is één uitzonderingsgroep en dat zijn de laatbloeiers. De kinderen die alsnog aan het begrijpend lezen en rekenen slaan bijvoorbeeld. Er zijn een aantal projecten beschreven. Daar worden veel pagina's aan gewijd, maar in feite gaat het letterlijk maar om 11 leerlingen.
Dus laat je hoofd niet op hol brengen. Als jij denkt dat er meer in je zoon zit, dan moet je dat er zelf uit halen. Reken niet op school. Die hoeft niet.
Groet,
Miriam Lavell

Simpel

Koentje:"heeft gevraagd of zij nivo 2 mocht komen doen en dat is geweigerd. Nivo 1 lijkt me dan een ander verhaal."
Als dat zo was dan had het ROC dat gezegd "niet op niveau 2, maar op 1 ben je van harte welkom"
Groet,
Miriam Lavell

Kaaskopje

Kaaskopje

18-05-2011 om 01:46

Miriam

Mijn dochter had in mbo 3 een meisje in de klas die oorspronkelijk van het praktijkonderwijs was gekomen. Blijkbaar is er veel mogelijk, maar wel voor de doordouwers.

Cijfers?

Pelle:"Natuurlijk moet je toegelaten worden maar ik heb het gevoel dat dat steeds vaker ook lukt."
Ik denk dat je bedoelt "Natuurlijk moet je maar afwachten of je toegelaten wordt".
Pelle:"Het is voor heel veel kinderen geen eindstation maar ze hebben het zo ingebouwd dat dat voor veel kinderen het wel kan zijn (zie sk)."
Nog een keer: het is in beginsel een eindstation. Natuurlijk kun je proberen omhoog te stromen (vragen staat vrij) maar je moet maar afwachten of je wordt toegelaten.
Ik weet niet waar je indruk vandaan komt dat het 'steeds vaker lukt'.
De situatie die er nu is bestaat nog niet zo lang. Pas sinds de invoering van de sk, vervalt officieel de kwalificatieplicht en dus het recht op onderwijs. Pas sinds die tijd staat er letterlijk geschreven dat deze kinderen na hun 18e niet meer op school mogen blijven.
Voor andere leerlingen (schooltypes) bestaat er niet zo'n geschreven leeftijdsgrens (wel een zittenblijfgrens).
Ik vind het daarom waarschijnlijker dat juist steeds duidelijker gaat worden dat Pro eindonderwijs zal zijn.
Ik heb geen cijfers.
Groet,
Miriam Lavell

ishtar

ishtar

18-05-2011 om 11:16

Cijfers

de PrO waar mijn zoon aankomend jaar heen zal gaan heeft de volgende cijfers in de schoolgids:
Uitstroomgegevens
In het schooljaar 2008/2009 zijn 33 leerlingen van school gegaan.
De uitstroomgegevens zijn als volgt:
5% Werk
53% ROC BOL/BBL niveau 1 of 2
32% Werk en Jobcoach
5% Verhuizing/ andere school
5% Anders

Deze, en een andere PrO in de buurt 'adverteren' ermee dat ze binnen de school ook een AKA (=mbo-1) traject hebben (in het 5e leerjaar), en dat de ll voor zover mogelijk per vak ook VMBO niveau kunnen doen (vanaf het begin). Dus stel dat het kind een 'Engelse knobbel' heeft kan het dat vak op een hoger niveau doen.
Kind gaat natuurlijk niet voor niks naar een PrO, dus het gaat om uitzonderingen, maar stel dat je aan de bovengrens van hun IQ-eis zit, en je door 'bijkomende' problematiek toch beter af bent op een school met wat meer begeleiding, kun je hier best wat bereiken.

Aka-badabra

Ishtar:"maar stel dat je aan de bovengrens van hun IQ-eis zit, en je door \'bijkomende\' problematiek toch beter af bent op een school met wat meer begeleiding, kun je hier best wat bereiken."
Voor deze leerlingen bestaat er LWOO. De zichtbare trend is dat er minder leerlingen in Pro belanden, ze schuiven door naar LWOO (er belanden trouwens ook minder lln in LWOO, ze schuiven door naar vmbo-b/k. Dat heeft alles te maken met bezuinigen).
Wat me stoort aan je formulering is het 'het valt wel mee' gehalte. Dat is niet de realiteit, zie de vraagsteller. Het is nogal wat om op je 16e pas te ontdekken dat je feitelijk bent opgeleid voor een uitkering, tenzij je mazzel hebt. Dat is informatie die ouders en kind vast liever eerder gehad hadden.
De cijfers die je geeft lijken indrukwekkend, maar zijn onbegrijpelijk. Hoezo 5% aan het werk? Dat is bij dat aantal niet eens 2 hele leerlingen? Wat is nu de werkelijkheid, 2 (6%) of 1 (3%)? 33 is zo prachtig in ronde procenten te verdelen zo dat je hele kinderen overhoudt. Dat dat niet gebeurt, maakt de cijfers bedenkelijk. Dat laat overigens ook meteen zien dat het niet zo veel zin heeft bij zo'n klein aantal de cijfers in procenten te vertalen: 1 verschuivend kind geeft een dramatische verschuiving in de procenten.
Ishtar:"Deze, en een andere PrO in de buurt \'adverteren\' ermee dat ze binnen de school ook een AKA (=mbo-1) traject hebben (in het 5e leerjaar)"
Ja. Ze adverteren. Dat zijn wervende teksten die, waar het zo uitkomt, zo vaag mogelijk blijven in belofte. AKA staat voor Arbeidsmarktgekwalificeerde Assistent. Het is _geen_ staatsdiploma of examen. Sommige aanbieders noemen het MBO-1, andere laten dat weg, weer anderen geven als doelgroep glashelder aan dat het om lln gaat die _niet_ in staat zijn MBO te volgen.
Het allerbelangrijkste: je kunt er geen kapper mee worden (of bakker, of kinderleidster, of noem maar een beroep waar je je zinnen op gezet kan hebben).
De realiteit is dat Pro onderwijs is ingericht als eindonderwijs en ook in toenemende mate (verwijzing) zo gebruikt wordt: alleen voor die lln waarvan het opleidingsperspectief beperkt is.
Voor ouders en leerlingen betekent dat dat ze erop moeten rekenen dat er binnen het gewone onderwijstraject al snel niet meer zoveel te kiezen valt.
Je bent eerder aangewezen op ervaringstrajecten (een baan) of particuliere opleidingen (zie bijvoorbeeld NTI, die doet ook AKA en daar mag je wel doorstromen naar MBO-2. Als je maar betaalt).
Groet,
Miriam Lavell

En?

Wat verandert deze (volstrekt ondoorzichtige en oncontroleerbare) lijst aan de positie van het kind waar de vraagsteller het over heeft?
Zie overigens ook hier http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/beroepsonderwijs/mbo/eisen-mbo-opleidingen-omhoog
Het kwam inderdaad voor dat mbo scholen lln zonder diploma toelieten tot mbo-2. Maar dat mag niet meer. Nou ja, per 1/8/2014 mag het van de wet niet meer.
Lln die dat nu nog lukt hebben mazzel. De overige lln die in een AKA traject belanden, bouwen daarmee niet het recht op toegang tot mbo-2 op.
Groet,
Miriam Lavell

cqcq

cqcq

18-05-2011 om 19:03

Controleerbaar

Ben het met Miriam eens, uitstroomcijfers over één school geven niet aan hoe het in het algemeen gesteld is met de doorstroom vanuit het praktijkonderwijs.

Gelukkig zijn die cijfers er tegenwoordig wel. Juist onder invloed van het startkwalificatiebeleid (dat ook al is het niet verplicht voor de praktijkonderwijsvolgers, datzelfde geldt ook voor de 18plussers, en ook daar is het beleid op gericht) geeft Statline hier data over.

Hier een tabel met doorstroomcijfers vanuit praktijkonderwijs:
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=71893NED&D1=72&D2=0&D3=a&D4=0&D5=0-3&D6=3-4&HDR=G3,G4&STB=T,G1,G5,G2&VW=T

Totaal stromen bijna 3000 leerlingen door van praktijkonderwijs naar MBO opleidingen niveau 1 en 2.

In deze tabel kun je zien dat het totaal aantal leerlingen op praktijkonderwijs ongeveer 30.000 is. Gezien de verblijftijd op het praktijkonderwijs (gemiddeld zo'n 5 jaar) zal de uitstroom ongeveer 6000 leerlingen per jaar zijn.

Kortom: ongeveer de helft van de uitstroom van praktijkonderwijs gaat naar het MBO op de laagste niveaus waarbij grofweg eenderde niveau 2 gaat doen, en tweederde niveau 1.

http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=80040NED&D1=21&D2=0-6&D3=0&D4=0&D5=0&D6=0&D7=4-6&HDR=G1,G2,G3,G4,G5,G6&STB=T&VW=T

Het valt niet mee

Pelle:"Hoezo oncontroleerbaar? Zeg je dat bij elke basisschool die in de schoolgids het percentage uitstroom VWO opgeeft?"
Ja.
Pelle:"Verder was dat jouw punt niet. Jouw punt was oa: dat Pro in beginsel opleidt Pro tot werk, of tot een uitkering. "
Ja. Zie de links die ik gaf. Dat heb ik niet bedacht.
Pelle:"Dat strookt niet als zo'n groot percentage toch wordt aangenomen op een ROC. "
Ten eerste kun je aan dat percentage twijfelen. Ten tweede kun je twijfelen aan de vraag of die doorstroom de kinderen wat oplevert. MBO-1 is al losgezongen van mbo. Het is niks, levert niks op, biedt geen garantie voor doorstroom.
MBO-2 is wel wat, maar helaas is ook die pas afgesneden. Dat is al in wet geformuleerd, ook al gaat die wet later pas in. Maar zoals dat altijd gaat anticiperen scholen ver vooruit op beleid, vooral als dat in hun eigen belang is. En dat is het volgens de redenatie: minder zwakke lln = hogere prestaties van de school.
Pelle:"Ik vind het dus juist helemaal niet waarschijnlijker 'dat juist steeds duidelijker gaat worden dat Pro eindonderwijs zal zijn". "
Ik wel.
Bovendien blijft dat het kind waar het hier om gaat met lege handen staat. Die heeft niks aan jouw optimisme. Dat levert haar geen onderwijsplaats op.
cqcq:"Kortom: ongeveer de helft van de uitstroom van praktijkonderwijs gaat naar het MBO op de laagste niveaus waarbij grofweg eenderde niveau 2 gaat doen, en tweederde niveau 1. "
Bedankt voor het zoeken. Resultaat van dat zoeken: ongeveer 1/6 van de uitstroom belandt op een ROC plaats waar - bij goed gevolg - een gerichte beroepskwalificatie uit volgt (mbo-2)
Helaas wordt die weg binnenkort afgesneden. Zie nogmaals: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/beroepsonderwijs/mbo/eisen-mbo-opleidingen-omhoog
Ik acht het niet in het belang van ouders en leerlingen uit het Pro om dit soort feiten te verdoezelen in toch al niet zo concrete cijfers uit het verleden.
Het valt helemaal niet mee.
Groet,
Miriam Lavell

cqcq

cqcq

18-05-2011 om 21:02

Twee kanten..

ten eerste wordt het instromen in MBO 2 wel bemoeilijkt, maar blijft nog steeds de mogelijkheid om in te stromen op niveau 1. (en dan na een jaar alsnog MBO 2 te doen)

Waar de praktijkleerlingen mogelijk ook van kunnen profiteren is het mogelijk maken van stapelen van VMBO diploma's en het afschaffen van de maximale verblijfsduur in het VMBO, dit geldt zeker voor de eerder door Miriam genoemde laatbloeiers. De route praktijkonderwijs--> en daarna een vmbo diploma en dan MBO wordt dan ook mogelijk.

Wie heeft daar wat aan?

cqcq:"ten eerste wordt het instromen in MBO 2 wel bemoeilijkt, maar blijft nog steeds de mogelijkheid om in te stromen op niveau 1. (en dan na een jaar alsnog MBO 2 te doen) "
Meer precies: het instromen in MBO2 zonder diploma wordt verboden. Verder wek je ten onrechte de suggestie dat er een soort van 'recht op doorstroom' zou bestaan. Dat is er überhaupt niet, en voor lln uit Pro nog minder (zij zijn niet kwalificatieplichtig, andere lln wel). Ze hoeven niet eens toegelaten te worden in MBO-1.
cqcq:"Waar de praktijkleerlingen mogelijk ook van kunnen profiteren is het mogelijk maken van stapelen van VMBO diploma\'s "
Waar maak je die mogelijkheid specifiek voor deze doelgroep uit op? Ze mogen zes jaar Pro doen (tot max 18 jaar). Daarna houdt het op.
cqcq:"De route praktijkonderwijs--> en daarna een vmbo diploma en dan MBO wordt dan ook mogelijk."
Die route slaat nergens op. Entreeopleiding (zoals mbo-1) gaat heten en daarna mbo-2 is logischer. Bovendien: ook vmbo scholen hoeven Pro lln niet toe te laten. Ik ben bovendien geen wetswijziging voor deze lln tegen gekomen. Lln zonder kwalificatieplicht moeten van (de vo) school als ze 18 zijn.
Kwestie blijft dat lln uit Pro niet tot de primaire doelgroep van de door jou route horen. Zij hoeven niet meer naar school (worden ook niet meer beschermd door leerplicht of beleid om ze op school te houden). Er zijn er duizenden van wie wel verwacht wordt dat ze een sk halen (vmbo-b en dropouts uit andere niveau's én natuurlijk immigranten zonder diploma/scholing).
De mogelijkheden richten zich primair op hen.
Daarmee is wat jij allemaal zo heel graag wil voor Pro leerlingen niet verboden. Maar afdwingbaar is het niet. Het wordt niet eens ondersteund door wet of beleid. In tegendeel zelfs.
Wat is erop tegen om dat als gegeven te accepteren? Waarom zou je doen alsof het allemaal een stuk zonniger is? Wie heeft daar wat aan?
Groet,
Miriam Lavell

cqcq

cqcq

18-05-2011 om 22:25

Nonsens

Miriam: Lln zonder kwalificatieplicht moeten van (de vo) school als ze 18 zijn.

Is niet waar. Geen enkele leerling boven de 18 is kwalificatieplichting. Geen enkele VO-school mag leerlingen wegsturen alleen maar omdat ze 18 geworden zijn. VO-scholen krijgen voor de 18 plussers en de 18 minners bovendien dezelfde financiering.

Jouw hele verhaal gaat op voor scholen die kunnen kiezen uit leerlingen, uit de luxe van voldoende aanbod. Dat voldoende aanbod is er niet, zeker niet op de lagere VMBO niveau's. Scholen zullen leerlingen die in staat zijn om een diploma te halen graag willen hebben, dat betreft helaas niet de hele groep die naar praktijkonderwijs gaat. Dat is ook logisch, dit is namelijk de groep die helemaal onderaan het stelsel van reguliere onderwijsinstellingen hangt, het laagste niveau. Sommige kinderen (zeg ongeveer de helft), daarvoor is dit ook eindonderwijs. Voor de andere helft niet, die kunnen toch nog verder.

cqcq

cqcq

18-05-2011 om 22:55

Over de toelating van leerlingen op het vo

Maar even rechtstreeks uit de wet op het voortgezet onderwijs geplukt:

1a.Voor het volgen van een vorm van onderwijs als onderscheiden in artikel 5 aan een school wordt uitsluitend als leerling toegelaten degene waarvan de ouders, voogden of verzorgers aantonen, dan wel, indien hij meerderjarig en handelingsbekwaam is, degene die aantoont dat hij:
a. de Nederlandse nationaliteit bezit of op grond van een wettelijke bepaling als Nederlander wordt behandeld,
b. vreemdeling is en jonger is dan 18 jaar op de eerste schooldag waarop de vorm van voortgezet onderwijs als onderscheiden in artikel 5 begint waarvoor voor de eerste maal toelating wordt gewenst,
c. vreemdeling is, 18 jaar of ouder is op de eerste schooldag waarop de vorm van voortgezet onderwijs als onderscheiden in artikel 5 begint waarvoor voor de eerste maal toelating wordt gewenst en op die dag rechtmatig verblijf houdt in de zin van artikel 8 van de Vreemdelingenwet 2000, of
d. vreemdeling is, niet meer voldoet aan een van de voorwaarden, genoemd onder b of c, en eerder in overeenstemming met een van die onderdelen voor een vorm van voortgezet onderwijs als onderscheiden in artikel 5 is toegelaten tot een school, welke vorm van voortgezet onderwijs nog steeds wordt gevolgd en nog niet is voltooid.

Oftewel je hoeft alleen maar Nederlander te zijn òf rechtmatig verblijf te houden om toegelaten te kunnen worden aan een VO-school. De wet houdt zelfs nadrukkelijk rekening met meerderjarige leerlingen die om toelating verzoeken.

Jemig

cqcq:"Is niet waar. Geen enkele leerling boven de 18 is kwalificatieplichting. "
Het verschil is dat Pro lln het niet worden, niet geweest zijn, bij wet ontheven zijn (zie de leerplichtwet). Pro lln moeten als ze 18 zijn van het vo.
Maar inderdaad: als zij zich op enig moment bij het vavo of een particuliere vo school aanmelden, dan mogen ze best worden toegelaten.
Maar ze mogen ook worden geweigerd.
Je moet niet steeds de doelgroepen van het onderwijs door elkaar halen. Er is heus verschil.
Groet,
Miriam Lavell

cqcq

cqcq

19-05-2011 om 07:18

Weer niet waar

Praktijk leerlingen moeten van het VO..

Niet waar, praktijkleerlingen moeten van het praktijkonderwijs. Dat is niet hetzelfde. Ook een achtienjarige mag instromen in het reguliere gesubsidieerde VO. Ongeacht de voorgeschiedenis. Jij mag ook.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.