Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Uitreiking p

over twee weken worden we verwacht op de uitreiking van de propedeuse van dochter.
S,middags om 17.00 uur in Amsterdam.
wat kunnen wij verwachten? lijkt dit op een diploma uitreiking van de middelbare?
is het gebruikelijk om bloemen mee te nemen?
moeten we in bepaalde kleding ?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

29-09-2010 om 21:16

Hier ook

en er mogen twee genodigden mee. Ben ook benieuwd hoe stijlvol het zal zijn.

(Weliswaar is het een P van een opleiding waarmee ze op dit moment niet meer bezig is, maar het is toch leuk op je CV

Tirza G.

Tirza G.

29-09-2010 om 21:30

Verschilt heel erg

Bij de ene opleiding is het inderdaad a la het eindexamen, bij de andere opleiding is het een praatje van 5 minuten en aftaaien maar weer

Tirza

sus-anne

sus-anne

29-09-2010 om 21:52 Topicstarter

Dat hoop ik niet

ik hoop toch niet dat ik voor een praatje van 5 muinuten naar A,dam moet afreizen,en dat midden in de spits.
( al ben ik wel trots natuurlijk,ze heeft het toch maar gehaald binnen een jaar

Bloemen zijn toch altijd leuk?

Iets van een bos bloemen of zo is toch altijd leuk?

Overigens weet ik niet wat gebruikelijk is - het loopt elke keer mis als ik iets probeer bij te wonen bij mijn broer.

Mariel

Brianna F

Brianna F

29-09-2010 om 22:21

Hier

Dochter krijgt 5 nov. haar P uitgereikt. Om 2 uur 's middags worden wij verwacht in Nijmegen. Speech, uitreiking, hapje, drankje (soort receptie) en dan weer naar huis.

Jaymza

Jaymza

30-09-2010 om 08:10

Overdrijven

Beetje inflatie, zoveel stelt het ook niet voor, je hebt gewoon pas het 1e jaar gehaald. In mijn tijd kreeg je niet eens een papiertje ervoor, bij mijn kinderen was het ook gewoon uitdelen en nu een feestje?

Jaymza

Pippin

Pippin

30-09-2010 om 09:02

Mijn neef

Mijn neef van 23 vertelde een jaar later tussen neus en lippen aan zijn moeder: 'Ja hoor, ik heb mijn propadeuse allang.' 'He, waarom weet ik dat niet?!?!?' 'Ach mam, als je het binnen een jaar haalt is dat nog wel iets om trots op te zijn, maar als je er anderhalf jaar over doet, is het een beetje genant om er zo druk over te doen. Het is maar een papiertje. Ik ben allang weer bezig met andere dingen.'

Terpi

Terpi

30-09-2010 om 09:03

Vroegah

Was het in elk geval bij mijn P zo dat we gewoon klassikaal een praatje kregen van de mentor of hoe dat ook heette Dan kregen we het papiertje en wegwezen, volgens mij was het zelfs tijdens een tussenuur als ik me niet vergis.

Brianna F

Brianna F

30-09-2010 om 09:23

Ja vroegah

haalde bijna iedereen z'n P in 1 jaar, tegenwoordig moet je ze met een lantaarntje zoeken (om maar eens een spreekwoord van vroegah uit de kast te halen)

Maar ik lees op de site van de uni:
Eenmaal per jaar is er een feestelijke uitreiking voor studenten die hun propedeusevakken binnen één collegejaar behaald hebben. De overige studenten kunnen hun propedeusegetuigschrift afhalen bij de balie van Bureau Examens.

reina

reina

30-09-2010 om 13:45

Mijn dochter behaalde het in 1 jaar, maar er werd niets aan gedaan, ze zal wel ergens een papiertje hebben gekregen....

Puck

Puck

30-09-2010 om 14:39

Goh..

Dan heb ik nog een feestje tegoed. Ik heb ook keurig mijn propadeuse in een jaar gehaald (en ben zelfs keurig in 4 jaar afgestudeerd) maar een feestje voor je proppen. Volgens mij kreeg ik er niet eens een officieel papier voor. Ja je cijferlijst, maar dat was het dan ook.

In mijn tijd (jaren '90)

haalde je je P gewoon af bij de balie. En dan de kroeg in natuurlijk

Pffff

soms verlang ik terug naar vroegah toen alles wat meer normaal was! Tegenwoordig is alles bijzonder! Het is toch de bedoeling dat je je P zo snel mogelijk haalt?

Bastet

Bastet

01-10-2010 om 15:23

Eens met pandia

Je moet deze binnen twee jaar halen,en het kan ook een toegansbewijs zijn tot studeren,als je geen vwo hebt.Als je een zwemdiploma-happening al bijwoont met de halve familie en videocamera,waarom dan geen feestelijke uitreiking?
Ik zie hier zelfs ouders met videocamera bij vertrek van de schoolreisbus,en dan zal je een propedeuse niet mogen vieren??
Bastet

sus-anne

sus-anne

01-10-2010 om 17:52 Topicstarter

Eens

Ben het met je eens.
Ik vind het leuk om dit met dochter te kunnen vieren.
Na twee studies waar ze het totaal niet naar haar zin had,heeft ze nu eindelijk iets gevonden wat bij haar past en waar ze dan ook helemaal voor gaat.
en daar ben ik en zij zelf ook,heel erg blij om en trots op.

Tirza G.

Tirza G.

01-10-2010 om 17:59

O trouwens

Gefeliciteerd! En als ze het op die opleiding niet fatsoenlijk vieren, dan gooi je er thuis maar een taartje en een champoepeltje tegenaan

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

01-10-2010 om 18:00

Rapport

Kom kom. Hoeveel básisschoolrapporten ik in mijn handen geduwd krijg waar ik enthousiast over dien te zijn, is niet eens meer op twee handen te tellen. Dát heb je allemaal niet meer hoor, op het HBO en de uni. Dan heb je hooguit eens per jaar een klein piete-feestmomentje. En dat zal dan ook al niet meer mogen? En straks wel vooraan staan bij de intocht van De Klaas - of dát geen flauwekul is.

Tirza

sus-anne

sus-anne

01-10-2010 om 18:29 Topicstarter

Taart en champagne

dat is ook nog een optie

Tirza G.

Tirza G.

01-10-2010 om 20:32

Toch anders

Het is anders, Pelle. Als je je P niet haalt (in 2 jaar) mag je niet door met je studie. Inpakken, wegwezen, opzouten, einde oefening. Dus het is wel degelijk een dingetje.
En ja, feestjes devalueren. Nou en?

Tirza

tonny

tonny

01-10-2010 om 20:42

Zeker anders!

'Als je je P niet haalt (in 2 jaar) mag je niet door met je studie. Inpakken, wegwezen, opzouten, einde oefening. Dus het is wel degelijk een dingetje.'
Zo is dat! En in dat geval loop je wel twee jaar studieschuld op. P mag best gevierd worden! In het bijzonder als het binnen een jaar lukt, mijn twee HBO-zonen hebben dat allebei niet gered (en er was bij hen idd geen feestelijke uitreiking, ze kregen dat papier gewoon tussendoor).

Bastet

Bastet

01-10-2010 om 21:09

Pelle

Na elk schooljaar bakken/kopen wij wat lekkers,als afsluiting,verheugen op de vakantie en vooruitkijken na het volgende jaar.
Waarom?Waarom niet?
Bastet

Bastet

Bastet

01-10-2010 om 22:56

Omdat

Omdat het niet ondenkbeeldig is dat je als ouders trots bent en wilt delen in de vreugde.Die ouders bestaan.
Bastet

sus-anne

sus-anne

02-10-2010 om 08:51 Topicstarter

Pelle?

*in dit draadje zijn genoeg verhalen van studenten die het papiertje gewoon 'kregen' als ze het niet niet na 1 jaar haalden*

ik denk dat je je vergist,je krijgt het papiertje echt niet als je niet genoeg punten hebt.

er wordt bedoeld,op sommige HBO,S krijg je het papiertje gewoon mee naar huis tijdens de les,als je het tenminste hebt gehaald.
dat is per school verschillend,de een maakt er een feestje van de ander niet.

overigens ben ik zelf nooit zo dol op dit soort feestjes,maar aangezien ik wel trots ben op dochter en zij mij heeft uitgenodigd ga ik graag mee.

sus-anne

sus-anne

02-10-2010 om 08:54 Topicstarter

Op de middelbare

op de middelbare school werkt het trouwens ook zo,als je een her examen hebt,kan het zijn dat je niet bij de officiele diploma uitreiking bent,omdat de uitslag nog niet bekend is,
slaag je een week later alsnog,dan mis je het feestje ,maar heb je wél je diploma gehaald.

Bastet

Bastet

02-10-2010 om 10:05

Ja maar pelle

Jij vindt het onzin om iets dergelijks te vieren.Prima.Voor jou veel anderen die het geen onzin vinden.En ouders die weliswaar niet zo zitten te wachten op een uitreiking,maar toch gaan,voor hun kind.
Het is niet hetzelfde als zo maar een overgang van jaar 1 naar jaar 2.Het is een ijkmoment in de opleiding.
Je krijgt dan een studieadvies,of hebt nu een toegang tot het WO.
Weet je,ik stond ook raar te kijken dat ouders video-opnames maakten van hun kind wat voor het eerst op schoolreis gaat.Maar laaaaat ze,wat maakt het uit?
Jij vindt dat er teveel vieringen zijn,anderen vieren feest om minder.Soit.

Brianna F

Brianna F

02-10-2010 om 12:57

Feestelijk

De uitreiking van de P geeft ons ook mooi de gelegenheid te zien waar dochter studeert, want daar kom je normaal gesproken nooit.
Verder vind ik het toch wel een heugelijk moment, een bewijs dat ze goed genoeg bevonden is verder te studeren. Want dat staat of valt met het al dan niet behalen van de P.
Wij vinden het in ieder geval heugelijk genoeg om er een vrije middag voor op te nemen.

Sus-anne

Hier op de middelbare school is de diploma-uitreiking altijd na de uitslag van het herexamen. Dat is altijd de laatste week voor de officiele schoolvakantie. Iedereen kan daar bij zijn.

Pelle

Dat draadje waarin het tegenviel was mss het draadje dat ik startte in jongvolwassenen. Het ging in dat geval om de uitreiking van het masterdiploma, toch ff iets anders. Ik ben nooit naar de uitreiking van een P geweest ook al haalde dochters die keurig na 1 jaar. Ook bij de bachelor was ik er niet bij maar dat kwam omdat dochter zelf niet aanwezig kon zijn. Ik vind uitreiking P meer iets voor de studenten zelf, ken zelfs een student met 4 P's. Bachelor en zeker Master vind ik meer een afsluiting en daar hoort een feestje en fesstelijke uitreiking bij.

Tirza G.

Tirza G.

03-10-2010 om 14:50

Och pelle

Is het heel flauw als ik zeg: wacht maar tot je eigen kinderen zo ver zijn?

Tirza

Wie had p-uitreiking met ouders: ik!

Toen ik in 2000 mijn P haalde aan de universiteit Leiden was daar aan het einde van een woensdagmiddag een feestelijke uitreiking. Er werden een paar studenten in het zonnetje gezet die cum laude hun P hadden gehaald (ik was zelf meer het type van hakken over de sloot . Er was een praatje van een aantal professoren die nog eens uitlegde aan de ouders welke vakken er behaald waren en welke keuzemogelijkheden er nu voor lagen. Ik herinner me een ernorm gevoel van trots omdat ik me door die ellendige statistiekvakken had heen geworsteld. Ouders waren er natuurlijk, mijn toenmailge vriendje en beste vriendin. En in mijn gezin zijn we niet zo van het zeggen dat we trots zijn op elkaar en ik was de eerste die aan de universiteit ging studeren. Ik vond het dus fijn dat de opleidingscoordinator eens fijntjes aan mijn ouders uitlegde dat het niet vanzelfsprekend is om in één jaar je P te halen. En het eten wat thuis al klaar stond om opgewarmd te worden werd verruild voor een feestelijk etentje in een restaurant.
Kortom, ja 10 jaar geleden werd het ook gevierd als je je P haalde. En voor mij was het een belangrijk moment omdat het bevestigde dat ik het wel kon, iets waar ik zelf helemaal niet zo zeker van was. Gaan voor je kinderen dus, al vind je het zelf helemaal niet belangrijk (tenzij je kinderen het ook niet belangrijk vinden natuurlijk).
Maanve

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.