Fazant
03-09-2016 om 14:08
12-jarige is telefoon kwijt, hoe een nieuwe?
Mijn zoon van 12 (net naar de 2e klas) heeft voor de zomervakantie zijn telefoon verloren. Een Samsung van rond de 300 euro, aangeschaft van spaargeld met een bijdrage van ons van 60 euro. Nu is hij hem verloren.
We hebben hem duidelijk gemaakt dat er niet zomaar een nieuwe komt. Hij heeft momenteel geen spaargeld, max 20 euro. Hij mag pas over 2 maanden (want dan 13) een folderwijk om zelf geld te verdienen.
Ik wil een lijst met klussen maken waarmee hij geld kan verdienen, bijvoorbeeld koken, auto stofzuigen.
Ik heb 2 vragen: hoe hebben anderen het vervangen van de telefoon financieel aangepakt?
Wat voor klussen zou ik hem kunnen laten doen?
Bedankt voor het meedenken

Ad Hombre
04-09-2016 om 18:42
Elfje65
Ik heb een tijdje terug hier geloof nog een link gepost met een nieuwe smartphone van 40 of 50 EUR. Draait ook gewoon Whatsapp op.
Hier: De Wiko Sunset 2, Android 4.4, de blits maak je er niet mee, maar het werkt. Zal ze leren
Het vervelende met Whatsapp is dat dat vreselijke facebook het heeft overgenomen en nu gewoon ongegeneerd jouw hele sociale netwerk in kaart gaat brengen. Sommige mensen hebben daar begrijpelijkerwijs moeite mee.

Ce
04-09-2016 om 19:01
goedkoop
ik zou ook die goedkope smartphone voorschieten die in dit draadje gelinkt wordt en het inhouden op zakgeld en laten klussen.
Wat betreft verplicht whatsapp: ik zou het ook heel vreemd vinden als school dat zou vragen, dingen versturen via whatsapp. Mocht het nidig zijn dan is eens sms of belletje een kleine moeite en zou ik dit zeker verwachten. Niet ieder kind wil eens smartphone. Niet ieder kind wil in een whatsappgroep met de leraar. Mijn zoon wil bv het laatste absoluut niet, hij geeft zijn nummer niet aan de mentor. Wel aan leerlingen, daarmee heeft hij wel een groepsapp. Hij wil ook absoluut geen facebook. Dat is ook 2016 maar zou te gek zijn dat je daar niet onderuit zou kunnen. Ik ben van mening dat school alleen kan vragen om via alom gebruikte kanalen te communiceren zoals mail, telefoon, post. Programma's als Word en PowerPoint.

Flanagan
04-09-2016 om 19:05
Laatste nieuws
Laatste nieuws zoals roosterverschuiving of andere verzamelplaats behoren tot de vorm van informatie waar ik op doelde. Verschuiving van toetsen of veranderingen van huiswerk of afspreken wie wat meeneemt, heeft geen hoogste spoed; of afstemmen met een vriendin of via email of in de klas bespreken.
Tegenwoordig moet alles a là minuut via een whatsapp, hoe eerder hoe beter. Alles heeft haast en moet nu. Daarom gaat tijdens het maken van huiswerk die ping ook veel en veel te vaak .
Maar het was maar twee jaar geleden dat de ene docent de oudste belde bij een roosterwijziging waarbij de eerste lessen uitvielen en de andere docent belde afgelopen jaar twee maal omdat ze wist dat kind ( afschuw aan bereikbaarheid) niet was opgenomen in whatsapp-groep en een paar keer voor niets naar school was gegaan.
Er bestaan best lieve docenten die die kleine moeite nemen.

Elfje65
04-09-2016 om 21:19
Ad hombre
Natuurlijk elke smartphone heeft whatsApp. Daar gaat het niet om. Het gaat om dat je het niet perse nodig hebt voor de info van de middelbare school. De koppeling met Facebook kan je trouwens uitzetten.

Lente
04-09-2016 om 21:54
Whatsapp is wel onmisbaar op het VO
Niet voor informatie van school. Dat valt hier wel mee.
Maar wel voor de sociale contacten. De groepsapp van de klas is belangrijk. Anders mis je het voorstel om samen na school te gaan voetballen of wat het huiswerk is van een bepaald vak. Of uitleg over een bepaalde opdracht door een klasgenoot. En vergeet de verjaardagen niet.
Als er groepsopdrachten zijn, wordt een nieuwe groepsapp gemaakt, speciaal voor die opdracht. Vinden ze allemaal praktisch.
En soms geeft een leraar iets door aan één leerling, die het bericht vervolgens in de groep zet. (hier geen schoolapp met leraar erbij). Dat doet die leraar als een soort service, bijvoorbeeld dat een les niet doorgaat wat leraar in de avond al weet. De roostermaker zal dit pas de volgende ochtend verwerken. En dan zijn sommige leerlingen al onderweg op de fiets.
Het is niet realistisch om te denken dat dit soort informatie dan via de mail of zo geregeld wordt. Dat geldt alleen voor de officiële schoolberichten en die gaan keurig via mail of Magister.
Maar dit hoeft nog steeds niet te betekenen dat er een dure telefoon moet zijn. Wel een telefoon waar whatsapp op kan.

Elfje65
04-09-2016 om 22:25
Geen whatsapp
Is niet handig, zeker voor de sociale contacten. Helemaal mee eens. Het is niet onoverkomelijk als hij m niet heeft. Zoon begon pas in het derde jaar zijn mobiel te gebruiken en had echt wel afspraken, want die maakte hij gewoon op school. Het gaat erom of je daarom je kind een telefoon moet geven terwijl hij m zelf heeft verloren. Ik zou m zelf laten sparen voor een goedkope nieuwe. Of iemand heeft vast nog wel een oudje in de la liggen.

Leen13
04-09-2016 om 23:05
En...
Als je nou zelf je smartphone in de wc laat vallen of van je bureau gestolen wordt of uit je zak gepikt of gegleden. Moet je dan zelf ook eerst sparen of werken voor een nieuwe?

Lente
04-09-2016 om 23:17
Soms wel
Als je tenminste meer eisen hebt dan dat het een smartphone is.
Ook al is het geld er wel, de volwassene moet voor een grotere buffer zorgen dan alleen een telefoon. Ook in het belang van de pubers in het gezin.
Een puber kan een goedkope smartphone zelf kopen of voorgeschoten krijgen van de ouders. Maar dan moet puber wel werken of sparen om die alsnog (deels) te betalen.
Of puber moet zelf een flinke reserve hebben maar dat lijkt me op die leeftijd niet zo realistisch.
De dure telefoon is een luxe. Die zou ik niet financieren.

Juno
04-09-2016 om 23:43
Toevallig is mijn telefoon in de wc gevallen in de vakantie. Ik snapte nooit hoe het kon maar nu helaas dus wel. Het was een oudje en had en het geld niet om onverwacht een nieuwe te kopen en ik vind smartphones enorm zonde van mijn geld. Ik heb de zeer oude werktelefoon van man kunnen overnemen. Als ik een andere had gewild had ik ook even moeten wachten op salaris oid omdat ik hier mijn buffer niet voor wil aanspreken.

Aagje Helderder
05-09-2016 om 00:02
Goh Caesar,
hoezo is het tekenend voor de Nederlandse maatschappij op te kijken of iets onder de dekking van deze of gene verzekering valt? Of om aan te raden om eens te informeren of iets daaronder valt? Ik kan daar helemaal niets verkeerds aan ontdekken, eerlijk gezegd. Er wordt niet gesuggereerd de verzekering een onjuist verhaal te vertellen om iets onterecht vergoed te krijgen (dat zou ik een zeer slechte zaak vinden), maar gewoon geadviseerd om te kijken of de verzekering iets dekt. Ik acht de kans dat dat in dit geval zo is misschien niet zo groot, maar stel dat het toevallig wel onder de dekking valt, dan zou het toch raar zijn als je er geen gebruik van maakt. Dus er lijkt me niets mis te zijn met informeren met het juiste verhaal erbij.
Verder, als de verzekering idd niet dekt zou ik kijken wat kind redelijkerwijs aan telefoon nodig heeft voor school en kijken hoe dat zo goed en zo goedkoop mogelijk te organiseren is. Tweedehands, krijgertje, iets dat er nog ligt of een zo goedkoop mogelijke nieuwe. Als er geld nodig is nu zou ik kijken of er een milde betaalregeling getroffen kan worden.
Aagje

Sukran
05-09-2016 om 00:17
OT, nav #32
Dank Ad, voor de duidelijke verwoording. Ik ben inderdaad een van die mensen die problemen heeft met Mark Zuckerberg's gewoonte om ondanks beloften om het niet te doen, informatie toch door te spelen of de beveiliging toch niet helemaal in orde te hebben. Ik Facebook niet en heb destijds m'n WhatsApp account gestopt, net voor de overname. Heb behoorlijk wat mensen over me heen gekregen want wat een onzin. En nu is het dan toch zover: je gegevens worden wel degelijk doorgegeven, wat je ook aan vinkt: http://motherboard.vice.com/nl/read/whatsapp-deelt-ondanks-opt-out-toch-je-gegevens-met-facebook
Er zijn alternatieven (Telegram, Viber) maar niets is waterdicht, dat weet ik ook wel. Wat mij het meeste stoort is echter die valse schijn van veiligheid die Facebook geeft en dat je een keuze zou hebben in wat er met je gegevens gebeurt. Dat is niet zo, ook nu weer niet.
Een school die mijn kind zou dwingen om WhatsApp te gebruiken, zou een hele lastige aan me hebben (en aan kind want die wil zelf niet dat gegevens op Facebook terecht komen).
Maar als gezegd, dit is Off Topic. Gelukkig is er meegedacht en er uitgebreid advies gekomen op de vraag van TS .

Ad Hombre
05-09-2016 om 08:05
AnneJ
"Als je nou zelf je smartphone in de wc laat vallen of van je bureau gestolen wordt of uit je zak gepikt of gegleden. Moet je dan zelf ook eerst sparen of werken voor een nieuwe?"
Jawel, tenzij je van te voren al gespaard had natuurlijk. Een ding is zeker: we hoeven niet bij onze kinderen aan te kloppen om een nieuwe voor ons te kopen. Jij wel?
Probleem met (smart)phones is dat je er als ouder al snel zelf belang bij hebt dat je kind er een heeft. Hoef je niet de halve wijk rond te fietsen als het kind niet op tijd thuis is. Maar het meest basic impopulaire model is wat ons als ouders betreft al snel voldoende. Een smartphone mogen ze bij ons pas vanaf de brugklas. Ik begrijp dat je dan wel mee moet doen...
Maar als ze een flitsend statussymbool willen, dan wordt het sparen of werken

Triva
05-09-2016 om 08:24
facebook en whatsapp
Een school zal je kind nooit dwingen whatsapp te nemen omdat dat communicatiemiddel vooral gebruikt wordt voor informatie waar je kind voordeel aan heeft en daarbij gaat het vooral via groepsapps maar je ziet hierboven al: op het HBO wordt er ook via whatsapp gecommuniceerd door de docenten.
Overigens zie ik het probleem met facebook niet, er wordt altijd gevraagd om mijn telefoonnummer te koppelen aan facebook en dat heb ik nog nooit gedaan.

Ginny Twijfelvuur
05-09-2016 om 09:20
OMG AnneJ
"Als je nou zelf je smartphone in de wc laat vallen of van je bureau gestolen wordt of uit je zak gepikt of gegleden. Moet je dan zelf ook eerst sparen of werken voor een nieuwe?"
Jij weet ook echt alles recht te praten wat krom is...
Ja mijn arme arme kindjes wensen soms zelfs wel een duurdere telefoon dan ik zelf heb. Maar gewoon doen zeg je?

Caesar
05-09-2016 om 09:44
Aagje
Ik geef geen waarde oordeel, maar ik constateer slechts.
Het is een feit dat Nederland een hele interessante afzetmarkt is voor verzekeraars. Nederlanders hebben veelal de gewoonte echt alles was los en vast zit te verzekeren. Alle risico's worden afgedekt.

vlinder72
05-09-2016 om 12:23
reserver telefoon
Ik zou even rondvragen bij collega's of vrienden of iemand misschien nog een oudere smartphone heeft liggen. Zelf heb ik een oude, gebutste Samsung Young liggen. Doet het nog prima en kan best gebruikt worden. Volgens mij hebben best wel veel mensen oude telefoons liggen. In de tussentijd kan kind dan sparen voor een nieuwe telefoon.

Leen13
05-09-2016 om 12:54
Verzekering
Ik zou toch maar voorzichtig zijn met de verzekering. Er zijn blijkbaar steeds meer mensen, ook waarvan je het niet zou verwachten, die bereid zijn om de verzekering te tillen. Helaas wordt dan de premie weer duurder en wordt het doel van de verzekering, kosten die je niet goed kunt dragen samen verzekeren, uitgehold.
Zoon werd gisteren gebeld door een 'vriend' die hij op een nachtelijke 'rave'ontmoet had. Zoon zou wat bier over een technisch dingetje/apparaatje per ongeluk hebben gemorst, ik kan nog steeds niet begrijpen wat voor ding dat nou zou zijn.
Het eerste wat de gast vroeg was of hij all-risk verzekerd was. En met die vraag kwam zoon dan gelukkig bij mij.
Ik heb hem aangeraden dit voorlopig te ontkennen tot hij de factuur had gezien of het bedrag vernomen waar hij voor aangeslagen werd.
De verzekering aanspreken kan altijd nog en ik heb inmiddels genoeg gezien dat ik snap dat er scherp op fraude wordt gelet.

Aagje Helderder
05-09-2016 om 20:54
Caesar
Je vindt dat je geen waardeoordeel geeft....
Als je in deze context praat over 'pavlovreflex', over 'roepen' en over dat je 'het tekenend vind voor de Nederlandse maatschappij' dan kun je zeggen dat je geen waardeoordeel geeft, maar dan geef je toch een ander beeld. Dan lijk je op z'n minst een oordeel te hebben over het feit dat mensen dat roepen, of anders over het feit dat wij Nederlanders proberen alles af te dekken via verzekeringen, zoals je in je posting aan mij meldt.
Aagje

Aagje Helderder
05-09-2016 om 21:04
Anne
Het feit dat sommige mensen (steeds meer mensen blijkbaar) proberen hun verzekering te tillen is zeer laakbaar, maar toch geen reden om niet bij je verzekering na te gaan of jouw echte probleem/schade niet toevallig gedekt is als je zelf de polisvoorwaarden niet paraat hebt.
Verder, dat van je zoon is een vaag verhaal. Groot gelijk dat hij niet meteen mee moet gaan met het verhaal als hij dat niet herkent. Aan de andere kant, als (stel dat, just for the sake of argument) hij wel degene is die schade veroorzaakt heeft, dan zou het ook niet netjes zijn als hij dat niet erkent en vergoedt. En als je wel verantwoordelijk is, is het toch ook prima om de verzekering, die juist voor dit soort dingen is, aan te spreken?
Aagje

Triva
08-09-2016 om 07:50
ja joe
Een kind van 13 mag folders of weekkrantjes bezorgen. Nog geen ochtendkrant, dat mag pas vanaf 15. Mijn zoon heeft dat 1,5 jaar gedaan en hij werd als enige van zijn klas vervolgens aangenomen bij de supermarkt dus mijns inziens had hij wel een streepje voor op de jongens die geen krantjes hadden gelopen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.