Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

12 km fietsen, drama of hoort erbij?

Dorestad schreef op 09-10-2025 om 23:05:

[..]

Bij Alle manieren van voortbewegen kan ik wel gedoe bedenken inderdaad. En ik vind het dan ook vaak echt gedoe voor mijzelf.

Ik vind zowel met de auto gaan als met de fiets gaan gedoe. Mijn auto staat voor de deur, maar nu in de herfst zijn de ramen vaak bedekt met condens dus eerst even wissen. 

Maar mijn fiets staat in het altijd te volle schuurtje. Zet ik vaak de avond van te voren alvast vooraan. Dan moet ik ook nog drie deuren van en op slot doen, door de steeg rijden etc. 

De auto parkeer ik ongeveer 100 meter van werk. Bij slecht weer ver genoeg om mijn haar in te laten zakken. Maar ja dat doet de fietshelm ook. 

Met de auto kan het soms heel druk zijn, op de fiets kan precies de brug open gaan. 

Echt niks is ideaal. 

Winterkoud schreef op 05-10-2025 om 19:18:

[..]

Dat is ook de reden voor ons geweest om te starten met een goede lichtgewicht fiets zonder ondersteuning. Puber mag op echt regendagen of veel wind de elektrische van ons meenemen. Ov is geen optie, buslijn is er niet, tenminste geen lijnbus zonder omweg via andere dorpjes 😉

Puber zeurt ook niet extra om de elektrische fiets op dagen zonder regen en veel wind. En hij fietst 40/45 min erover op gewone fiets, en 30 min met elektrische fiets. Dat verschil is ook niet mega groot. Ze fietsen ook gewoon echt hard op de gewone fiets.

Overigens fietsen bij ons echt nog wel pubers op een gewone fiets, degene die elektrisch fietsen passen zich aan bij meerijden aan de gewone fiets.

Blijft het een eind fietsen, en niet altijd leuk, uiteraard 😬

Maar waarom hebben jullie dan wel zelf een elektrische fiets? 

HS26 schreef op 06-10-2025 om 12:26:

[..]

Dat is er toch al door dacht ik? Vanaf 1-1-27 helmplicht op ebikes en fatbikes voor iedereen onder de 18.

Nee hoor, er lag alleen een voorstel van een inmiddels al afgetreden staatsecretaris of minister. De kans dat dat een echte regel wordt is met de huidige samenstelling van de Tweede Kamer niet zo groot, en ik vrees dat dat na de verkiezingen niet anders is. 

Rekenenisleuktaalook schreef op 10-10-2025 om 05:48:

[..]

Ik vind zowel met de auto gaan als met de fiets gaan gedoe. Mijn auto staat voor de deur, maar nu in de herfst zijn de ramen vaak bedekt met condens dus eerst even wissen.

Maar mijn fiets staat in het altijd te volle schuurtje. Zet ik vaak de avond van te voren alvast vooraan. Dan moet ik ook nog drie deuren van en op slot doen, door de steeg rijden etc.

De auto parkeer ik ongeveer 100 meter van werk. Bij slecht weer ver genoeg om mijn haar in te laten zakken. Maar ja dat doet de fietshelm ook.

Met de auto kan het soms heel druk zijn, op de fiets kan precies de brug open gaan.

Echt niks is ideaal.

Tja als je volstrekt normale dingen al gedoe vind.

In die zin denk ik dat er net zoveel gedoe is bij autorijden als bij fietsen. Ander gedoe, dat wel. Zoals files, wegopbrekingen (op een of andere manier zijn hier sinds corona altijd wegen opgebroken!) parkeerplek vinden, tanken. Ruiten krabben als het heeft gevroren - grrrr.....voor mij een reden om acuut het ov te pakken. Zo'n hekel aan! 

Ik zie het niet als gedoe, denk ik er eigenlijk niet eens over na. 
Zo'n ellendig zware deur snap ik wel. Pasje voor het apparaat, deur gaat los, fiets tussen je in, met de hand deur openen, deur is nog steeds zwaar, ondertussen je fiets er doorheen doen, en zorgen dat de deur ver genoeg open blijft. En zorgen dat ie niet te snel dichtklapt, want dan neemt ie het achterstuk van je fiets mee. 

Ben blij dat we een automatische deur op het werk hebben. Ik zou een klacht indienen bij zo'n deur, want dat is wel een hoop gedoe. 

Izza schreef op 05-10-2025 om 12:31:

Het punt is dat in deze tijd iedereen elektrisch fietst. Ik ken geen volwassenen meer op een gewone fiets. En in de winkel staan er achteraan in een hoekje nog een paar. Ze worden nauwelijks nog verkocht (even los van de sportfietsen, cafe fietsen en kinderfietsen). Als alle dorpsgenoten haar voorbij gaan begrijp ik haar wens wel. Je kunt het niet vergelijken met vroeger. Voor kinderen in de stad is het wat anders. Maar als jullie bewust buitenaf wonen met weinig voorzieningen zou ik daar ook rekening mee houden.

Zal per gebied schelen maar toen Stiefzoon telkens expres te laat ging komen omdat hij ‘de enige’ zonder ebike was zijn we eens gaan tellen (platteland naar stad). Van de jongeren had ongeveer de helft een ebike. 

Hier in de stad zijn bij de grotere fietsenzaken ongeveer de helft ebikes. 

troelahoep schreef op 10-10-2025 om 09:08:

In die zin denk ik dat er net zoveel gedoe is bij autorijden als bij fietsen. Ander gedoe, dat wel. Zoals files, wegopbrekingen (op een of andere manier zijn hier sinds corona altijd wegen opgebroken!) parkeerplek vinden, tanken. Ruiten krabben als het heeft gevroren - grrrr.....voor mij een reden om acuut het ov te pakken. Zo'n hekel aan!

Als er iets is wat ik gedoe vind, is dat wel het ov. Ik doe het vanwege bepaalde redenen 1x in de week naar mijn werk, maar ik vind dat echt vreselijk. En dan reis ik nog eerste klas ook. Ik vraag mij af of ik dat in de winter ga volhouden, of dat het toch de auto wordt. 

Auto vind ik naar mijn normale werklocatie nooit gedoe. Ook niet als ik in de file sta. Maar er is ook een locatie waar parkeren inderdaad een opgave is. En dan vind ik dat ook wel gedoe. Er is alleen geen beter alternatief, want ov is nog meer gedoe. Dus het is ook situatie afhankelijk. Als je niet 3 of 4x hoeft over te stappen, kan ik me voorstellen dat ov al als minder gedoe wordt ervaren. Al vind ik zelf het 'tijdgebonden' heel vervelend, vijf minuten te laat weg en je moet of haasten of je staat weer bijna een half uur te wachten. 

Het is denk ik ook vooral een kwestie van instelling. Als je overal gedoe in gaat zien wordt het alleen maar zwaarder. 
Als kind moesten we alles op de fiets doen. We woonden in een buitenwijk en ouders hadden geen rijbewijs en geen geld voor OV. Dat was nu eenmaal zo. Kan je wel moeilijk over doen maar dan? En ja, die instelling had ik als puber ook. En ja, die instelling kan je ook aan pubers meegeven (en ja, ik werk dagelijks met pubers).  En ja, je kan ook kijken wat het makkelijker kan maken maar dat verandert niets aan het feit dat er geen ebike kan komen. Voorlopig. Dus ipv het busabonnement dat bijna niet gebruikt wordt kan dat geld ook op een spaarrekening gezet worden voor een tweedehands ebike.  

CharlieB schreef op 10-10-2025 om 09:34:

[..]

Als er iets is wat ik gedoe vind, is dat wel het ov. Ik doe het vanwege bepaalde redenen 1x in de week naar mijn werk, maar ik vind dat echt vreselijk. En dan reis ik nog eerste klas ook. Ik vraag mij af of ik dat in de winter ga volhouden, of dat het toch de auto wordt.

Auto vind ik naar mijn normale werklocatie nooit gedoe. Ook niet als ik in de file sta. Maar er is ook een locatie waar parkeren inderdaad een opgave is. En dan vind ik dat ook wel gedoe. Er is alleen geen beter alternatief, want ov is nog meer gedoe. Dus het is ook situatie afhankelijk. Als je niet 3 of 4x hoeft over te stappen, kan ik me voorstellen dat ov al als minder gedoe wordt ervaren. Al vind ik zelf het 'tijdgebonden' heel vervelend, vijf minuten te laat weg en je moet of haasten of je staat weer bijna een half uur te wachten.

Oja zeker. In dit het genoemde geval prefereer ik ook alleen het ov omdat er maar 1 korte overstap in de reis zit en de bus zo goed als voor de deur stopt. Maar in en naar de 'grote stad' heeft het ov ook wel mijn voorkeur als ik in mijn eentje ben, met alle parkeerellende (zowel het vinden van een plek als de tarieven) en best een goede treinverbinding met 4x in het uur een trein en een aansluitende bus. Ik vind het ov wel erg duur als je geen abonnement hebt.

gedoe: wat ik 's morgens als prettig beschouw vind ik in de avond vaak gedoe.  Ik ben dan moe en heb pijn.  Een heerlijke combinatie om overal de moeilijkheden te zien. 

Daglichtlamp schreef op 10-10-2025 om 07:07:

[..]

Maar waarom hebben jullie dan wel zelf een elektrische fiets?

Goede opmerking, mijn man heeft paar jaar geleden elektrische fiets aangeschaft voor naar het werk te gaan, maar uiteindelijk gaat hij nu meestal met auto of scooter. 
Mijn fiets is een gewone fiets, en dat hou ik voorlopig zo, al pak ik ook weleens de elektrische fiets ipv de auto. 
Ik sluit ook zeker niet uit dat kind (en andere kind straks) op termijn toch elektrische fiets willen, maar voor nu houden we het zo. Ergens vind ik het veiliger voelen dat ze niet elektrische fietsen, terwijl ze met wind mee op de gewone fiets ook zo 20/22 km per uur fietsen. Dus vast ook schijnveiligheid 😅

Want ja, zelf ga ik toch meestal met de auto naar het werk, terwijl fiets ook maar 10 min is. Sluit ik me aan bij het gedoe, en gemak om mijn tassen in de auto te gooien en snel weg te kunnen.

In en rond het dorp pak ik wel vaak de fiets, ga niet voor mijn lol dorp in met de auto. 

Overigens bij echt slecht weer proberen we kind wel te brengen en te halen als dat tijd technisch lukt. 

Miepjecody schreef op 10-10-2025 om 08:52:

[..]

Tja als je volstrekt normale dingen al gedoe vind.

Natuurlijk zijn het normale dingen. 

Ik vind gewoon altijd 'onderweg zijn' het minste leuke van mijn dag. Ik kon een tijdje lopend naar mijn werk, en dat vind ik het meest ideale. Je stapt naar buiten en bent onderweg. Fietsen of met de auto vraagt gewoon altijd meerdere handelingen voordat je onderweg bent. En ook als je weer terug komt. Parkeren is hier thuis wel echt een ding soms, als je wat later bent. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.