Evaluna
02-10-2025 om 12:25
12 km fietsen, drama of hoort erbij?
Dochter van 11 is naar de middelbare. De school is leuk, ze heeft aansluiting en zit op haar plek.
Alleen dat fietsen, ze vindt het verschrikkelijk.
Met mijn budget is een electrische fiets echt heel veel geld. Ze heeft dus een goede tweedehands fiets met 7 versnellingen.
Het probleem is dubbel, ze vindt fietsen vermoeiend en stom.
Maar, ze vindt alleen fietsen ook heel vervelend en ongezellig. Er zit 1 meisje in de klas uit dezelfde richting, maar die doet niet eens een poging om mee te fietsen, omdat ze geen elektrische fiets heeft. Ze hebben sowieso geen klik.
Ik heb een busabbonnement voor haar gekocht, maar ook dat vind ze niet alles en als ze gym heeft op een andere locatie dan heeft ze toch haar fiets nodig.
Is dit herkenbaar? Ik twijfel inmiddels behoorlijk aan mezelf. Zijn dit heftige puber emoties en zal het wel wennen? Ben ik echt zo spartaans om haar op een niet-electrische fiets op pad te sturen?
Lijkt me fijn om jullie mening te horen.
MMcGonagall
06-10-2025 om 14:24
Ik weet ook niet waarom ik fietsen stom vind. Ik denk omdat het saai is en omdat het meestal een langzaam alternatief is voor een reis die zoveel makkelijker en sneller kan met de auto. Alles binnen pakweg 2 km doe ik lopend als ik de tijd heb.
Ik heb fietsen altijd stom gevonden, als kind al, en ik wil altijd sneller dan wat comfortabel is. Mijn moeder was ook geen fietser en deed het meeste lopend voor ze haar rijbewijs haalde.
Het OV vind ik trouwens ook stom, terwijl ik fluitend 300 km op een dag rijd in de auto.
Annaniem2023
08-10-2025 om 08:24
Temet schreef op 06-10-2025 om 13:39:
Troelahoep, ik vermoed dat jij niet in een grote stad woont/werkt.
Hier in Amsterdam is het volkomen normaal om afstanden tot 10 kilometer op de fiets te doen. Je kan wel met het OV, maar dat gaat langzamer, en is vaak vervelend, duur, overstappen - kortom: gedoe. Met de auto door de stad is meestal gekkenwerk. En om de stad heen, via de ring, is zelfs zonder wegwerkzaamheden (zoals afgelopen maanden) geen pretje. Plus: met een beetje pech is er aan het einde van de rit geen parkeerplaats voor die auto.
Dus: op de fiets allemaal. Wel steeds vaker elektrisch, valt mij op. Al kan dat ook zijn omdat ik buiten de ring woon, waar meer mensen een fietsenberging bij de woning hebben. Want als je in zo'n 19e eeuwse etagewoning woont en je fiets op straat moet stallen denk ik niet dat het aantrekkelijk is om te investeren in zo'n dure e-bike.
Maar ik vind 15 km fietsen in de stad, bijvoorbeeld van Osdorp naar IJburg, veel lekkerder fietsen dan 15 in de polder. Je moet beter opletten, maar het is minder saai.
ik heb jarenlang 13 km van mijn werk gewoond en fietste dat fluitend op een gewone fiets want ebikes waren er niet. Ik had een grote variatie aan routes, deed op de terugweg boodschappen dus het was nooit saai.
AnnaNiem
08-10-2025 om 09:32
Mijn dochter fietst een km of 12 op een gewone fiets van ons dorp naar het dorp waar de school is. De route, beetje afhankelijk hoe ze rijdt, gaat door het bos of is recht toe recht aan. Een busverbinding is er wel maar dan is ze serieus 2 uur onderweg voor een stukje wat je veel sneller zelf kunt fietsen. Dat schiet natuurlijk niet op, sluit niet aan etc. Dus dat is geen optie of alternatief. Alleen als het echt heel slecht weer is, ze duidelijk niet fit genoeg is (maar ook weer niet ziek genoeg om thuis te laten blijven), aansluitende afspraak bij de tandarts en dat soort dingen dan heeft ze het geluk dat we beide thuis werken en er bijna altijd wel iemand even op en neer kan. Meestal fietst ze alleen, ook omdat ze de enige uit dit dorp in haar klas is en dat vindt ze eigenlijk wel lekker; ze kan dan ontprikkelen en verwerken voor ze thuis is. Maar ieder kind is anders. Als je dochter wél behoefte heeft aan geluid dan zou ik daar naar kijken of dat is op te lossen. Kan er wel samengereisd worden maar heeft de ander een electrische fiets, buskaart etc. dan zou ik kijken of ik daar iets mee kon zover het allemaal natuurlijk in de portemonnee past, daar kan ik niet in kijken. Maar zit daar een issue dan kun je dat ook met de puber bespreken. Van lieverd; ik wil wel maar dan kunnen we dit niet of dat niet. Die oortjes zijn ook een leuk Sinterklaaskadootje bijvoorbeeld en dan geef je ze dan. Of zijn er opa's en oma's in beeld die ipv het kerstkado mee willen sponsoren aan die fiets. Ik noem maar wat. Daar kun je je puber best in meenemen.
CharlieB
08-10-2025 om 17:22
Ik vind fietsen ook niet leuk. Korte stukken doe ik lopend, verder weg pak ik de auto. Bewegen doe ik door te sporten, te zwemmen of door te wandelen (ongetwijfeld ook dingen die niet iedereen leuk vindt om te doen).
Fietsen vind ik a) onhandig bij bagage (gedoe dus) b) vaak tijdrovender dan de auto en bij een "functionele fietstocht (van a naar b)" vind ik dat eigenlijk gewoon zonde van mijn tijd c) helemaal niet ontspannend (in tegenstelling tot wandelen)
Koekie1980
09-10-2025 om 08:15
ik heb mijn gewone fiets laten ombouwen tot een elektrische. Gewoon bij een fietsenmaker in t dorp, 650 euro. Wellicht is dat nog een optie naast een dure kant-en-klare elektrische fiets.
Miepjecody
09-10-2025 om 08:22
IMI-x2 schreef op 06-10-2025 om 12:23:
Er gaan steeds meer stemmen op om e-bikes juridisch gelijk te stellen aan brommers, dus vanaf 16 jaar, brommerrijbewijs, helm. Ik vind dat heel verstandig. Zelf heb ik al ontzettend vaak met fiets en auto een aanrijding met een krummel op een e-bike op het laatste nippertje kunnen vermijden. Jonge kinderen zijn er gewoon nog niet aan toe, te weinig verkeersinzicht, te weinig kennis, te weinig inschattingsvermogen.
Ben het met je eens hoor, maar hoe ga je dat doen met al die ouderen zonder rijbewijs?
Die kennen namelijk ook geen verkeersregels
Miepjecody
09-10-2025 om 08:24
Gingergirl schreef op 06-10-2025 om 13:02:
[..]
Ik vind fietsen juist heel veel gedoe en daarom ook geen makkelijke optie, ook niet iedereen vindt buitenactiviteiten fijn. Maar goed daarin is iedereen verschillend. Zoals ik al schreef dat is een stuk persoonlijke voorkeur.
Ik begrijp je standpunt over pubers en fietsen niet zo goed; tuurlijk is fietsen nuttige lichaamsbeweging maar het is ook niet zo gek dat pubers liever vlot naar huis willen na een (lange) schooldag bv op een elektrische fiets of via een andere manier van reizen waardoor ze veel sneller thuis zijn. Bv omdat ze ook andere bezigheden hebben na schooltijd zoals bv sport waar ze heen moeten
voor velen speelt dat ook mee; vlottere reistijd en dat vind ik niet zo gek.
Wat is er gedoe aan fietsen?
IMI-x2
09-10-2025 om 08:25
Miepjecody schreef op 09-10-2025 om 08:22:
[..]
Ben het met je eens hoor, maar hoe ga je dat doen met al die ouderen zonder rijbewijs?
Die kennen namelijk ook geen verkeersregels
Des te meer reden om ze dat brommerrijbewijs te laten halen! Voor hun eigen veiligheid.
Miepjecody
09-10-2025 om 08:33
MMcGonagall schreef op 06-10-2025 om 14:24:
Ik weet ook niet waarom ik fietsen stom vind. Ik denk omdat het saai is en omdat het meestal een langzaam alternatief is voor een reis die zoveel makkelijker en sneller kan met de auto. Alles binnen pakweg 2 km doe ik lopend als ik de tijd heb.
Ik heb fietsen altijd stom gevonden, als kind al, en ik wil altijd sneller dan wat comfortabel is. Mijn moeder was ook geen fietser en deed het meeste lopend voor ze haar rijbewijs haalde.
Het OV vind ik trouwens ook stom, terwijl ik fluitend 300 km op een dag rijd in de auto.
Gelukkig denkt niet iedereen er zo over, het is al druk genoeg met files, parkeerproblemen etc
En dan woon ik gewoon in Zeeland
Ginevra
09-10-2025 om 09:04
Miepjecody schreef op 09-10-2025 om 08:24:
[..]
Wat is er gedoe aan fietsen?
Overvolle fietsenstallingen, waardoor als je je fiets probeert ergens tussen te wurmen dat je geheid een ladder in je panty haalt, of een natte of vieze veeg (van andermans banden) op je nette broek.
Meer bescherming nodig tegen het weer. Bij auto of lopen kun je een paraplu gebruiken, op de fiets heb je regenbroeken of regenjassen of poncho's nodig.
Sowieso andere kleding. Die leuke maar onpraktische mantel, of dat gebreide vest, of die wijd wapperende rok zijn niet zo handig als je 10 km moet fietsen.
De zware deur van de stalling op mijn werk, zodat je altijd zit te hannesen met de zware fiets en de zware deur en het pasje om hem te openen.
Regen in je gezicht icm beslaande brillen. Dus dan moet er een pet op om de bril een beetje doorzichtig te houden.
De helm bij elektrisch fietsen, zodat je daarna je haar nog moet opsteken op je werk.
Ik fiets geregeld de 18 km naar mijn werk, en ik kan er met mooi weer ook best van genieten, maar ik vind het echt wel gedoe hoor.
Ysenda
09-10-2025 om 15:01
IMI-x2 schreef op 09-10-2025 om 08:25:
[..]
Des te meer reden om ze dat brommerrijbewijs te laten halen! Voor hun eigen veiligheid.
Die ouderen laten hun autorijbewijs niet verlopen en dan heb je het brommerrijbewijs al. Krijg je nog steeds bij je autorijbewijs. Ook als je met 17 je autorijbewijs haalt.
Mag je nog niet alleen met de auto maar wel op de brommer van je vrienden.
Miepjecody
09-10-2025 om 15:20
Ysenda schreef op 09-10-2025 om 15:01:
[..]
Die ouderen laten hun autorijbewijs niet verlopen en dan heb je het brommerrijbewijs al. Krijg je nog steeds bij je autorijbewijs. Ook als je met 17 je autorijbewijs haalt.
Mag je nog niet alleen met de auto maar wel op de brommer van je vrienden.
Er zijn ook genoeg ouderen zonder rijbewijs die geen verkeersregels kennen en wel op een elektrische fiets rondscheuren
Dorestad
09-10-2025 om 15:47
Ginevra schreef op 09-10-2025 om 09:04:
[..]
Overvolle fietsenstallingen, waardoor als je je fiets probeert ergens tussen te wurmen dat je geheid een ladder in je panty haalt, of een natte of vieze veeg (van andermans banden) op je nette broek.
Meer bescherming nodig tegen het weer. Bij auto of lopen kun je een paraplu gebruiken, op de fiets heb je regenbroeken of regenjassen of poncho's nodig.
Sowieso andere kleding. Die leuke maar onpraktische mantel, of dat gebreide vest, of die wijd wapperende rok zijn niet zo handig als je 10 km moet fietsen.
De zware deur van de stalling op mijn werk, zodat je altijd zit te hannesen met de zware fiets en de zware deur en het pasje om hem te openen.
Regen in je gezicht icm beslaande brillen. Dus dan moet er een pet op om de bril een beetje doorzichtig te houden.
De helm bij elektrisch fietsen, zodat je daarna je haar nog moet opsteken op je werk.
Ik fiets geregeld de 18 km naar mijn werk, en ik kan er met mooi weer ook best van genieten, maar ik vind het echt wel gedoe hoor.
Kind fietst in fietskleding. En kleedt zich om op zijn werk. Neemt begin van de week daardoor schone kleding mee en dat gaat vrijdag weer terug. De terugweg is ook bedoelt voor ontprikkelen na een dag werk. Grotendeels ook door rustig gebied (de Onlanden, je komt er vrijwel altijd fazanten tegen). Maar natuurlijk heeft hij ook af en toe flinke tegenzin in fietsen. Maar fietst desondanks wel.
Ginevra
09-10-2025 om 22:45
Dorestad schreef op 09-10-2025 om 15:47:
[..]
Kind fietst in fietskleding. En kleedt zich om op zijn werk. Neemt begin van de week daardoor schone kleding mee en dat gaat vrijdag weer terug. De terugweg is ook bedoelt voor ontprikkelen na een dag werk. Grotendeels ook door rustig gebied (de Onlanden, je komt er vrijwel altijd fazanten tegen). Maar natuurlijk heeft hij ook af en toe flinke tegenzin in fietsen. Maar fietst desondanks wel.
Ik zeg niet dat ik er niet van geniet, voor mij is het ook goed. Goed voor het lijf, goed voor het ontprikkelen.
Maar iemand vroeg wat er gedoe aan fietsen kon zijn, alsof dat een volstrekt krankzinnig concept is. Nou, daar gaf ik antwoord op. En jouw kind fietst in fietskleding, moet zich omkleden en kleding meenemen. Dat is ook gedoe.
wij hebben bijvoorbeeld geen kleedruimtes op het werk. Je kunt je in een toilethokje wurmen eventueel. Noem dat maar geen gedoe.
Ondanks dat ben ik een groot voorstander van fietsen en vertel iedereen hoe gezond en fijn het kan zijn. Maar laten we niet ontkennen dat het óók gedoe is. Tenzij je al die omstandigheden en situaties uit mijn vorige post niet hebt.
Dorestad
09-10-2025 om 23:05
Ginevra schreef op 09-10-2025 om 22:45:
[..]
Ik zeg niet dat ik er niet van geniet, voor mij is het ook goed. Goed voor het lijf, goed voor het ontprikkelen.
Maar iemand vroeg wat er gedoe aan fietsen kon zijn, alsof dat een volstrekt krankzinnig concept is. Nou, daar gaf ik antwoord op. En jouw kind fietst in fietskleding, moet zich omkleden en kleding meenemen. Dat is ook gedoe.
wij hebben bijvoorbeeld geen kleedruimtes op het werk. Je kunt je in een toilethokje wurmen eventueel. Noem dat maar geen gedoe.
Ondanks dat ben ik een groot voorstander van fietsen en vertel iedereen hoe gezond en fijn het kan zijn. Maar laten we niet ontkennen dat het óók gedoe is. Tenzij je al die omstandigheden en situaties uit mijn vorige post niet hebt.
Bij Alle manieren van voortbewegen kan ik wel gedoe bedenken inderdaad. En ik vind het dan ook vaak echt gedoe voor mijzelf.

voor velen speelt dat ook mee; vlottere reistijd en dat vind ik niet zo gek.