Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

13 en 18

Nick90 schreef op 23-09-2025 om 13:10:

[..]

Dit vind ik dan wel heel ver gezocht, meisje heeft deze situatie ook zelf gecreëerd dus om nou meteen het stempel pedo op die zoon te zetten vind ik niet kunnen.

Laten wij nou niet een 13 jarig meisje de schuld geven. Het maakt niet uit wat ze zegt of doet de 18 jarige moet beter weten. Daarom ben ik zo tegen deze relatie. Het is overduidelijk dat zoon niet instaat is/wil zijn om deze relatie te beeindigen. Ik vind zoon best een engerd dat hij maar door blijft gaan met een 13 jarig meisje.

FruitMoeder schreef op 23-09-2025 om 13:50:

[..]

Laten wij nou niet een 13 jarig meisje de schuld geven. Het maakt niet uit wat ze zegt of doet de 18 jarige moet beter weten. Daarom ben ik zo tegen deze relatie. Het is overduidelijk dat zoon niet instaat is/wil zijn om deze relatie te beeindigen. Ik vind zoon best een engerd dat hij maar door blijft gaan met een 13 jarig meisje.

Toe maar, een engerd. En pedofiel, verkrachter en loverboy is ook al voorbij gekomen. Deze jongen is gewoon verliefd, alleen blijkt het onderwerp van zijn liefde niet te kloppen met het beeld dat hij ervan in zijn hoofd had. Dat betekent niet dat hij meteen zijn gevoelens kan parkeren. Dat heeft tijd nodig. En hij zal zich misschien vanwege haar thuissituatie geroepen voelen om haar bij te staan. Als hij het ‘uitmaakt’ laat hij haar voor zijn gevoel misschien ook wel zakken. Een vriendschap is ook niet zo voordehand liggend, met hun leeftijden en jongen/meisje.

Verplaats je eens in de mensen waar je altijd zo snel over oordeelt of bedenk dat het jouw kind zou zijn. Dat helpt vast om wat milder naar de mensen om je heen te kijken.

Meesje schreef op 23-09-2025 om 10:41:

Ik vraag me naar aanleiding van dit topic wel af hoe dit werkt als een 17 jarige en 13 jarige verliefd worden. Dat mag dan wel. Tot die van 17 jarig is, dan moeten ze het uitmaken?

17 en 12 is wel een groot probleem, daar kan de jongen van 17 ook flink last van krijgen. Het komt nogal nauw sinds de nieuwe wetgeving op dit gebied, zeker als je een wat zelotische  OvJ treft en het vervelende is dat het meisje helemaal niet ongelukkig hoeft te zijn met de relatie om toch de jongen in de problemen te brengen. Hoe 17 en 13 ligt weet ik niet precies. Zodra een van beide (ik dacht niet dat de wet specifiek mannen of vrouwen noemt, en terecht lijkt me) 18 of ouder is en de ander onder de 16 heb je een dik probleem.

yette schreef op 23-09-2025 om 12:37:

[..]

Stel dat hij 16 was?! Waarom? Hij is 18.

Ook bijzonder dat jij je oordeel over of een dergelijk leeftijdsverschil een goed idee is, baseert op een klasgenootje van 11-12 dat uiteindelijk getrouwd is met de 16-jarige waarmee ze verkering. Je begrijpt toch wel dat dergelijke relaties meestal helemaal niet zo fijn zijn èn dat het sluiten van een huwelijk bovendien niet automatisch betekent dat een relatie gezond is?

We hebben het hier niet over een huwelijk, maar over een prille verkering. Ik heb zelf als 13-jarige op vakantie ook wel eens gezellig gewandeld met een jongen van 21, die not amused was toen hij er achter kwam dat ik pas 13 was. Hij wou gelijk niks meer van mij weten. 

Maar ik zat op het VWO en ik denk niet dat hij het scherpste mes in de la was, dus dat hij dat niet gelijk door had vind ik nog steeds niet raar. Verder gebeurde er overigens niks, en ik denk ook niet dat wij een match waren LOL.

Als 13-jarige zie je niet gelijk het verschil tussen een jongen van 17 of 21, en als jongen tussen 18 en 21 zie je niet gelijk het verschil tussen 13 of 16 (ik zie dat als ouder ook niet altijd als ik bij een gemiddelde middelbare school rondkijk. Ook bij de jongens zit nogal verschil qua ontwikkeling). Tenzij je een zeer bedreven rokkenjager bent, vermoed ik. Dus dat de zoon van TO dit niet gelijk in de gaten had is best begrijpelijk. Maar het lijkt mij wel zo verstandig om er gelijk een streep onder te zetten. Van braaf afwachten tot ze 16 is verwacht ik ook niet zoveel heil.

[..]

Het is geen kerel van 35, maar een kind van 18 dat dacht verliefd te zijn op een 15-jarige. Ik vind jou inmiddels een beetje een engerd, met je veroordelende reacties. 

DeOnbekende schreef op 23-09-2025 om 14:38:

[..]

Het is geen kerel van 35, maar een kind van 18 dat dacht verliefd te zijn op een 15-jarige. Ik vind jou inmiddels een beetje een engerd, met je veroordelende reacties.

Ik ben benieuwd hoe Fruitmoeder reageert als haar prinsesje later met andere prinsesjes een minderjarige pizza-bezorger aanrandt. 

[..]

Zij heeft die jongen willens en wetens misleid, dus waarom je alleen die jongen verantwoordelijk houdt is me niet helemaal duidelijk. 

[..]

Hier ben ik het niet mee eens met 18 ben je geen kind meer. Dan ben je volwassen. Wanneer ben jij volgens jou dan geen kind meer? 21? 25? 30?

Nick90 schreef op 23-09-2025 om 14:56:

[..]

Zij heeft die jongen willens en wetens misleid, dus waarom je alleen die jongen verantwoordelijk houdt is me niet helemaal duidelijk.

Omdat ze een kind is en hij een volwassenen

[..]

18 is gewoon volwassen. Waarom kan die niet iemand van zijn eigen leeftijd vinden? En als volwassenen had die gelijk de relatie moeten afkappen.

Nou, 18 is meerderjarig. Dat is toch echt niet hetzelfde als volwassen. De meeste 18 jarigen zijn echt nog (lang) niet volwassen (en sowieso zijn ze nog volop in ontwikkeling)

Het gaat er ook niet om wie nou verantwoordelijk is voor wat, het gaat er om beide partijen in te laten zien dat deze relatie op dit moment niet kan en dat er dus een punt achter gezet wordt

[..]

Omdat het een kind is die niet beter weet. Ik denk niet dat jij snapt dat een kind nog niet de consequenties van haar acties kan overzien. Daarom moet deze relatie ook zo spoedig mogelijk beëindigd worden. En de 18 jarige had dit moeten doen. Die is volwassen. Ik vind het heel erg dat geen van haar ouders hier een stokje voor hebben gestoken. Zij zouden haar moeten beschermen. En ik vind het walgelijk dat TO's grootste zorg is, wat de buitenwereld van deze relatie vindt.

[..]

Wat zeg je? Willens en wetens misleid?

Zou zo'n meisje van 13 echt welbewust liegen over haar leeftijd?

Ze zijn aan het chatten, hij verteld dat hij 18 is. Oeps ze beseft zelf ook dat 13 dan wel heel jong is, ze zegt dat ze 15 is, dat kan best ze ziet er niet meer zo kinderlijk uit.

Hij gelooft dat en na nog wat gechat komt het tot een, in real life, ontmoeting en ze vinden elkaar leuk.

Is dat door haar echt welbewust gedaan? Ze was op zoek naar aandacht en genegenheid en kreeg dat van deze knul.

Ja zij heeft gelogen maar kan je dat zo'n jong meisje in een instabiele thuissituatie aanrekenen als in dat je zegt willens en wetens misleid?

Wat overigens niet wil zeggen dat ik het goedkeur. Hij moet als 18 jarige de wijste zijn en stoppen met het contact, in ieder geval voorlopig. Als het echte liefde is dan kan dat over 7 jaar ook nog opbloeien.

Bakblik schreef op 23-09-2025 om 15:37:

[..]

Wat zeg je? Willens en wetens misleid?

Zou zo'n meisje van 13 echt welbewust liegen over haar leeftijd?

Ze zijn aan het chatten, hij verteld dat hij 18 is. Oeps ze beseft zelf ook dat 13 dan wel heel jong is, ze zegt dat ze 15 is, dat kan best ze ziet er niet meer zo kinderlijk uit.

Hij gelooft dat en na nog wat gechat komt het tot een, in real life, ontmoeting en ze vinden elkaar leuk.

Is dat door haar echt welbewust gedaan? Ze was op zoek naar aandacht en genegenheid en kreeg dat van deze knul.

Ja zij heeft gelogen maar kan je dat zo'n jong meisje in een instabiele thuissituatie aanrekenen als in dat je zegt willens en wetens misleid?

Wat overigens niet wil zeggen dat ik het goedkeur. Hij moet als 18 jarige de wijste zijn en stoppen met het contact, in ieder geval voorlopig. Als het echte liefde is dan kan dat over 7 jaar ook nog opbloeien.

Natuurlijk kan je haar dat aanrekenen, ze heeft haar echte leeftijd bewust niet verteld. Maar ik begrijp dat je van een vrouw eerst even geldige legitimatie moet vragen want door omstandigheden kan er miss een beetje gelogen worden? 

Rosemary00 schreef op 23-09-2025 om 15:31:

[..]

Omdat het een kind is die niet beter weet. Ik denk niet dat jij snapt dat een kind nog niet de consequenties van haar acties kan overzien. Daarom moet deze relatie ook zo spoedig mogelijk beëindigd worden. En de 18 jarige had dit moeten doen. Die is volwassen. Ik vind het heel erg dat geen van haar ouders hier een stokje voor hebben gestoken. Zij zouden haar moeten beschermen. En ik vind het walgelijk dat TO's grootste zorg is, wat de buitenwereld van deze relatie vindt.

Want jij was op je 18e al geheel volwassen? Die zoon is net zo goed een kind, wat misleid is en geïnvesteerd heeft in contact met een liegende 13jarige. En jouw kinderen liegen aan de lopende band omdat ze niet beter weten en de consequenties van hun acties niet kunnen overzien? Dan lijkt me eerder dat er wat mis is gegaan in de opvoeding. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.