Myrill
22-09-2025 om 10:07
13 en 18
onze zoon van net 18 heeft een meisje leren kennen, in de veronderstelling dat ze 15 was. Ja mam, weet het ze is eigenlijk wel wat jong. Maar ze is echt leuk, we hebben lol het klikt leuk enz..
Ze wonen op 45min van elkaar af. Papa van haar woont dichter bij bij ons dan mama. Papa was 15min met de trein (we wonen heel dorps, school is in de stad op 20min met de trein) dus ze zagen elkaar eerst vooral als ze bij papa was.
Nu zijn beide thuis situaties niet ideaal voor vriendinnetje. Ze heeft daarom besloten om niet meer naar papa te gaan. Wat ik volkomen kan begrijpen. En nu dus altijd bij mama is. Maar door rugzak van mama is dat soms wat veel.
Toen zeiden wij goed bedoelend, als het mag van mama dan mag ze om het weekend hier komen. Jullie slapen vanwege haar leeftijd voorlopig apart en samen zijn ze het gaan vragen...
Moeder reageerde maar lieve meid, je bent nog jong je bent 13! Dus onze zoon stond met zijn oren te klapperen van ho wat...
Ze zijn samen gaan praten. Blijkt vriendinnetje is inderdaad 13 ...En nu? Ze zijn 1.5mnd samen. Ze vond onze zoon zoo leuk, ze wou hem niet afschrikken en wist niet meer hoe terug te draaien. Kan ik me in haar situatie als meisje wel voorstellen...Maar ja hoe verder?.. Als zoon het eerlijk had geweten hadden ze elkaar misschien niet face to face ontmoet. Maar nu kennen ze elkaar 1.5mnd vinden ze elkaar super leuk enz.
Zoon heeft eerlijk aan moeder van vriendinnetje verteld hoe het gegaan is en dat ze elkaar leuk vinden en dat ze eigenlijk beide zelf willen ontdekken of dit kan slagen of niet.
Nu zijn wij ook wel van mening dat luisteren, steunen, adviseren beter helpt dan verbieden.En hebben we gezamenlijk ook contact gehad met haar moeder. En hebben we echt wel met klem gezegd dat seksen voorlopig echt een no go is. Of dat vriendinnetje al ervaring heeft of niet. Want jij zit "fout" ...
Het wettelijke stukje vind ik hierin dus wel erg lastig..Google zegt strafbaar. Tussen de lijntjes door "valt het mee" zijn er uitzonderingen enz.. Beide partijen zijn op de hoogte enz..
Forums kom je diverse antwoorden tegen dat ze het merendeels zelf moeten ontdekken, ze zijn gelukkig niet de enige. Alleen hoe doe je dat naar de "buitenwereld"? Kunnen ze buiten gewoon de verliefde pubers zijn die ze zijn.. Of moet je het strikt achter de voordeur houden. Maar het is toch steeds hetzelfde meisje wat hier binnen loopt en bij hun dezelfde jongen.
Hier zegt mijn man ook, buiten "bestaat jullie relatie niet" .. Maar dat is toch niet leuk? Maar wat ik meen gelezen te hebben is dat iedereen onze zoon kan "aangeven" .. en dat wil je ook niet.. Je wilt ze hierin toch beide beschermen..
Lang verhaal maar het houd me bezig..
Alice12
22-09-2025 om 10:55
Ik snap dat je zegt dat steunen en luisteren beter helpt dan verbieden, maar een meisje van 13 met een jongen van 18 is wat mij betreft een no- go area. Dat vinden jullie zelf eigenlijk ook . Je zegt niet voor niks dat buiten de relatie niet mag bestaan. Jeetje, joh het meiske is misschien nog niet eens ongesteld. Daarbij is het gewoon strafbaar ( gelukkig)
yette
22-09-2025 om 10:55
Wat jij 'al anderhalve maand samen' noemt, zou ik bestempelen als 'ze zien elkaar pas sinds 6 weken'.
Verbieden is lastig. Maar je kan als ouders wel kijken of je het wat minder kan faciliteren. Dus iig geen reiskosten betalen en niet laten logeren.
yette
22-09-2025 om 10:58
En daarnaast: raar dat je zoon niet afknapt op het feit dat dit meisje niet te vertrouwen is. Waar liegt ze nog meer over?
Lexus
22-09-2025 om 11:27
Je hoeft niets te verbieden, het is gewoon strafbaar. Zoon is achttien, dus volwassen en moet zijn verantwoordelijkheid hier in nemen, zich aan de wet houden dus. Wat heeft hij er zelf eigenlijk over gezegd toen bleek dat zij zo jong was?
MamaE
22-09-2025 om 11:55
Ik begrijp inderdaad niet waarom je zoon niet afknapt op het liegen over leeftijd. Als je daar al mee begint, waar eindigt het dan? Vanuit het meisje is de behoefte aan liefde en genegenheid misschien wel te begrijpen, maar het is op deze leeftijd niet gelijkwaardig en niet oké. En daarom ook strafbaar. Je zoon zou hier zelf ook zijn verantwoordelijkheid in moeten nemen, ook uit zelfbescherming.
Als ouders zou ik het in ieder geval geenszins faciliteren. En ook je zoon voorhouden waarom dit niet oké is.
Myrill
22-09-2025 om 11:58
Alice12 schreef op 22-09-2025 om 10:55:
Ik snap dat je zegt dat steunen en luisteren beter helpt dan verbieden, maar een meisje van 13 met een jongen van 18 is wat mij betreft een no- go area. Dat vinden jullie zelf eigenlijk ook . Je zegt niet voor niks dat buiten de relatie niet mag bestaan. Jeetje, joh het meiske is misschien nog niet eens ongesteld. Daarbij is het gewoon strafbaar ( gelukkig)
Voor het ons overkwam zou ik precies hetzelfde gezegd hebben ... Buiten de deur bedoelen we dan meer voor de buitenwereld en de oordelen die onze zoon dan kan krijgen... We weten dat het meisje wel aan de pil is vanwege extreme menstruaties.
Myrill
22-09-2025 om 12:00
yette schreef op 22-09-2025 om 10:55:
Wat jij 'al anderhalve maand samen' noemt, zou ik bestempelen als 'ze zien elkaar pas sinds 6 weken'.
Verbieden is lastig. Maar je kan als ouders wel kijken of je het wat minder kan faciliteren. Dus iig geen reiskosten betalen en niet laten logeren.
Ze noemen het zelf natuurlijk ook als samen zijn... Reiskosten ed betalen wij ook zeker niet.
Myrill
22-09-2025 om 12:01
yette schreef op 22-09-2025 om 10:58:
En daarnaast: raar dat je zoon niet afknapt op het feit dat dit meisje niet te vertrouwen is. Waar liegt ze nog meer over?
Weet dat zoon wel aangegeven heeft als je nog ergens over gelogen hebt dan is het meteen klaar..
Myrill
22-09-2025 om 12:02
Nick90 schreef op 22-09-2025 om 11:12:
Ik zou dat wel gewoon verbieden. Niks meer faciliteren ook.
En dan buiten in de stad stiekem afspreken? Vind het erg lastig
Mugs
22-09-2025 om 12:03
Nee, gewoon niet. 13 en 18 is echt geen gelijkwaardige combinatie. Geen van de partijen zou dit moeten willen
Nick90
22-09-2025 om 12:03
Myrill schreef op 22-09-2025 om 11:58:
[..]
Voor het ons overkwam zou ik precies hetzelfde gezegd hebben ... Buiten de deur bedoelen we dan meer voor de buitenwereld en de oordelen die onze zoon dan kan krijgen... We weten dat het meisje wel aan de pil is vanwege extreme menstruaties.
Dan zeg je tegen ze dat als ze elkaar over 3 jaar nog leuk vinden ze dan altijd nog kunnen zien of er nog wat in het vat zit.
Myrill
22-09-2025 om 12:05
Lexus schreef op 22-09-2025 om 11:27:
Je hoeft niets te verbieden, het is gewoon strafbaar. Zoon is achttien, dus volwassen en moet zijn verantwoordelijkheid hier in nemen, zich aan de wet houden dus. Wat heeft hij er zelf eigenlijk over gezegd toen bleek dat zij zo jong was?
Dat hij er wel van schrok, en wel even moest nadenken maar dat ze elkaar eigenlijk wel te leuk vinden om "los te laten"
Mugs
22-09-2025 om 12:05
En natuurlijk kunnen ze zich best verliefd voelen, maar zeker een 18 jarige moet kunnen bedenken dat dit niet kan. En anders zullen jullie (ouders) het ze dat duidelijk moeten maken.
Desgewenst zoeken ze elkaar over een paar jaar maar weer eens op
Nick90
22-09-2025 om 12:11
Myrill schreef op 22-09-2025 om 12:02:
[..]
En dan buiten in de stad stiekem afspreken? Vind het erg lastig
Afspreken mag, seks niet.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.