mirj
12-03-2010 om 17:22
14 jaar ,sex,drugs,ruzie,vloeken etc
Mijn dochter is 14 jaar.
Zij heeft al sex gehad ,geblowd en is een dag geschorst van school.Is er iemand met ook zulke ervaringen?

sus-anne
13-03-2010 om 07:48
Vragen
Is je dochter in eens omgeslagen sinds ze pubert?
of was ze altijd al een moeilijk kind?
heeft ze een stoornis?
Foute vrienden?hoe gaat het op school?is ze onzeker?
ik lees alleen maar negatieve dingen van je dochter,zijn er ook positieve?kan je met haar praten?

Minet
13-03-2010 om 08:45
Mirj
Ik lees niet echt schokkende dingen in jouw korte beschrijving van jouw dochter. Ik snap wel dat je dit als ouder moeilijk vindt mee om te gaan, pubers experimenteren, maar zoeken ook grenzen/duidelijkheid.
Kun je wat meer over haar vertellen zodat anderen niet ook de 'nogal kort door de bocht' vragen van sus-anne gaat stellen?

sus-anne
13-03-2010 om 09:02
Minet
kort door de bocht vragen zijn bedoeld om erachter te komen wat er precies speelt,ik ga er van uit dat dochter niet opeens op 1 dag sex heeft gehad,geblowd heeft en geschorst is van school.Vandaar dat ik wat vragen stel om de situatie in te kunnen schatten.
Overigens lees ik ook niet echt schokkende dingen, in deze zeer korte beschrijving.
duidelijk is wel dat Mirj er moeite mee heeft,dus misschien als we meer weten kunnen we haar geruststellen.

Moyodo
13-03-2010 om 11:42
Wennen
Ik heb een dochter die ook op haar 14e sex heeft gehad, heel bewust volgens haar en af en toe rookt en stiekem wel een sgedronken heeft. Blowen denk ik niet, nog niets over gehoord, maar is natuurlijk niet zo dat als je iets niet weet of hoort van je kind dat dan ook niet gebeurd is.
Persoonlijk denk ik namelijk dat het grotendeel pubers dit soort dingen niet aan de ouders verteld omdat het afgekeurd wordt. Ik kreeg ook al commentaar van anderen dat hun kinderen dat niet mogen doen en ook nog niet gedaan hebben. Tja hoe weet je dat zo zeker?
Mijn eigen moeder wist de helft niet van wat ik deed hoor en dacht ook dat ik een heilige was. Ik ben blij dat mijn dochter het verteld en ga daar niet boos om worden, dan verteld ze namelijk niets meer.
Ik vind het belangrijker dat zij mij dit wel eerlijk durft te zeggen als dat ik met oogkleppen rond loop en roep, mijn kind doet zoiets niet.Meer dan praten en waarschuwen en uitleggen kun je niet, ja regels hanteren en al sze eravan afwijken, kijken hoe je dat de volgende keer het beste af kunt spreken, zodat ze ervan leren.

mirj
13-03-2010 om 12:02
Help
mijn berichtje was zo beknopt omdat ik in tranen uitbarste en ik niets meer kon zien.
sorry daarvoor.
het gebeurde allemaal niet in 1 dag maar wel in 2 maanden.
ze woont sinds 3 maanden bij mij heeft er iemand dezelfde ervaringen(wij zijn nml.gescheiden)
ze kon absoluut niet met haar stiefmoeder overweg dus
heeft zij der zelf voor gekozen om bij mij te komen(waar ik ontzettend blij mee was/ben)ik ben altijd erg open naar haar en geef haar ook de kans om overal over te kunnen praten.
en dan zoiets daar snap ik gewoon helemaal niks van.
mirjam

Moyodo
13-03-2010 om 12:04
Vloeken
En ik was nog vergeten , je went er wel een beetje aan dat ze dit soort dingen doen, want het zijn tenslotte pubers. Je hoeft al dat gevloek niet zomaar te accepteren, ik loop dat weg en negeer haar en praat alleen met haar als ze op een normale manier tegen mij praat. Werkt soms wel soms niet.
Die van mij is dan een pubermet stoornis, maar dat weten wij pas ruim 1,5 jaar, Wij gaan er nu beter mee om, want alleen maar boos worden en constant met straffen gooien werkt ook niet, op een gegeven moment zijn hun daar ook aan gewend.

Moyodo
13-03-2010 om 12:53
Ook gescheiden
Ik ben ook gescheiden en die van mij werd okotber 14 en heeft in de afgelopen maanden ook veel gedaan waari niet blij mee ben maar waar ik niet aan kan veranderen. Gespijbeld en ruzie op school, roken en sex. Ik praat daar wel gewoon met haar over waarom en hoezo.
Zij doet het niet om mij te pesten. Misschien was haar vader strenger en gaat zij zich nu bij jou uitleven? Daarom zeg ik altijd, een puber opsluiten kan niet want dan doen ze het wel wat later maar dan extra erg, om de schade in te halen. Praat met je dochter, vraag na de redenen en laat merken dat je bezorgt bent en teleurgesteld en dat je hoopt dat ze dat niet weer gaat doen.
Is zij wel aan de pil? Kijk uit dat ze niet zwanger is en ga even in de gaten houden met wie zij omgaat wie ook blowd.

mirreke
13-03-2010 om 23:40
Geen paniek!
Maak je niet direct te druk.
Ten eerste; je bent blij dat je dochter uit zichzelf bij jou is komen wonen. Ze kon niet met haar stiefmoeder door één deur. Weet je zeker dat het niet is omdat stiefmoeder gewoon consequent was, en je dochter aan de regels probeerde te houden? Was je dochter voordat ze bij jou kwam ook al aan het experimenteren? Weet je daar iets van?
Ten tweede: ok, ze heeft sex gehad. Het hangt ervan af hoe dat is gegaan. Vrijwillig, of is ze ertoe geprest. Zorg er sowieso voor dat ze aan de pil is, dat lijkt me niet onbelangrijk... En zeg dat ze ook met condoom moet sexen, je wilt niet dat ze een soa oploopt.
Verder, geschorst van school. Tja, daar leert ze van. Mijn dochter heeft ook een vriendinnetje van 14 die onlangs is geschorst omdat ze een fles drank mee naar school had genomen. Maar ze is wel erg geschrokken en zal het niet snel nog een keer doen.
Ik denk dat je vooral moet praten met je dochter. Zorg ervoor dat ze je alles kan vertellen.
En raak niet teveel in paniek... Wat je vertelt is niet zo vreselijk extreem hoor.
Oh, en dat vloeken, ja bij tijd en wijlen doet mijn dochter (13) dat ook. Ik probeer haar zoveel mogelijk te negeren als ze zo doet en leg haar (telkens weer) uit dat ze het ook niet leuk vindt als anderen zo tegen haar doen. Dat het veel gezelliger in huis is als we allemaal op een aardige manier tegen elkaar praten, en dat ik veel beter naar haar luister als ze normaal doet.
En denk soms eens aan jezelf toen je puber was. Ik heb me regelmatig schandalig tegen mijn moeder gedragen. Later kwam het gelukkig allemaal goed

mirj
15-03-2010 om 13:41
Tsja
ja mirreke ik was zelf ook een echte puber.en ik rookte ook al op mn 14.en van die voor behoeds middelen had ik haar verteld (daarom was ik ook telleurgesteld)gewoon dat ze mij niet in vertrouwen genomen had.we praten altijd overal over maarja?

yelle
18-03-2010 om 08:39
Grenzen stellen
Inderdaad,het is een puber en die kunnen soms raar uit de hoek komen.Toch zijn er grenzen en regels die moeten worden nageleefd.Het lijkt me nogal makkelijk om te zeggen,het is een puber en pubers doen nu eenmaal zo'n dingen.Neen,niet elke 14-jarige heeft seks,rookt of gebruik drugs enz...Als ouders blijf je verantwoordelijk en heb je het recht om niet alles zomaar te aanvaarden waarmee ze bezig zijn.

Mari-Anne
18-03-2010 om 19:23
Is het niet zo schokkend?
Ik sta echt stomverbaasd hier. Ik zie mezelf niet bepaald als een ouderwetse of conservatieve moeder, maar is het niet schokkend als een 14-jarige geblowd heeft en is geschorst?? Persoonlijk vind ik dat wèl schokkend en ik vind dat het naar mirj een beetje gebagatelliseerd wordt.
Sorry, ik heb geen oplossing dus, herken het ook niet, dus kan je ook niet uit ervaring advies geven, behalve dan: zie het niet als 'gewoon pubergedrag', koester wel het feit dat ze voor jou gekozen heeft maar probeer wel duidelijke regels te stellen. Geschorst worden zou hier in huis echt wel consequenties hebben bijvoorbeeld.

sus-anne
19-03-2010 om 08:03
Mari -anne
ik vraag me af: heb jij zelf pubers?
en denk eens terug aan je eigen puberteit,heb jij nooit een grens van je ouders overschreden?
ik vind het niet heel erg schokkend,ik ben ook weleens voor een week geschorst geweest op school,en ik heb ook weleens een jointje gerookt,en ik deed ook aan sex in de puberteit( wanneer moet je anders ervaring opdoen?).
Dus al met al past dit gedrag echt wel bij een puber.De kunst is nu om het in goede banen te leiden,en daar heb je als puber je ouders hard bij nodig( al zal elke puber dat ontkennen

Anne-Mari
19-03-2010 om 09:20
Ja maar sus-anne e.a.
Ik vind 14 ook wel rijkelijk jong hoor om al aan de sex en drugs te zijn. En ja, ik heb ook een pubermeisje van (bijna) 14. Ik vind meisjes op die leeftijd over het algemeen nog veel te veel kind. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar juist daarom zou ik dit niet "niet-schokkend" kunnen noemen. Voor een puber van 17 zou het alweer een heel ander verhaal zijn. Maar 14? Dan beginnen ze net.....

Moyodo
19-03-2010 om 12:13
Stiekem
Ik zou best willen weten hoeveel pubers dit soort dingen ook doen, maar dan stiekem en dat de ouders er niets vanaf weten. Trouwens een keer blowen is niet aan de drugs. Mijn dochter heeft ook wel eens gerookt, maar doet dit maar heel zelden. Je kunt alleen kijken waar je nog invloed op kunt hebben, maar vastbinden kun je toch niet.
Zodra ze buiten de deur zijn, weet je niet alles wat ze doen.Daarom hoef je het nog nit leuk te vinden,maar verbieden heeft niet veel nut, dan zorgen zij wel dat ze het nog beter geheim kunnen houden en zullen ze zeker als er iets mis gaat niet bij je komen om om raad te vragen
Dat schorsen is iets anders, daar kun je dan samen met school overleggen hoe je het probleem, weet ff niet waarom zij geschorst is, het beste op kunt lossen.

sus-anne
19-03-2010 om 13:34
Anne -mari
Wie zegt dat deze 14 jarige *aan de drugs* is?
een keer blowen wil niet zeggen dat je verslaafd bent of dagelijks drugs gebruikt.
je zegt:Ik vind meisjes op die leeftijd over het algemeen nog veel te veel kind.
over welke meisjes heb je het dan? is je eigen dochter je referentiekader?
Als ik bij mijn dochter in de klas kijk,vol met 12 en en 13 jarigen,dan zie ik grote verschillen,van brave kinderlijke kinderen,tot zwaar in de make-up,rokende ,verkering hebbende meisjes.
de ene 13/14 jarige is de andere niet.
en als je kind nu nog echt een kind is kan dat op deze leeftijd binnen een maand al heel anders zijn.
En nee,ik zou niet blij zijn als mijn 14 jarige verteld dat ze sex heeft gehad en geblowd heeft,maar ik zou het ook niet extreem schokkend vinden.
je zegt ook:Maar 14? Dan beginnen ze net.....
niet allemaal hoor,mijn oudste dochter *begon* al op haar tiende............

yelle
20-03-2010 om 16:28
Krijg hier kippenvel van...
...hoe sommigen hier zo lichtjes overheen gaan.Inderdaad,de ene 14-jarige is de andere niet,maar wil dit dan zeggen dat je een oogje moet dichtknijpen,omdat het pubers zijn?
"niet allemaal hoor,mijn oudste dochter begon al op haar tiende......"
Met wat dan?jongens,sex,roken...?Ik mag hopen van niet,want dan zijn het echt nog wel kinderen.Ik vind het spijtig dat de onschuld en naieviteit van zo'n jong meisje aanzien wordt als zijnde normaal.
Heb zelf een dochter van 14,maar ik zou het zeker niet dulden dat ze jointjes gaat roken,want men moet toch iets verder kijken dan onze neus lang is.Waar eindigd zoiets?Zit de kans er niet in dat ze wat verder gaan dan eens een jointje roken?En sex?Kan zijn dat de ene 14-jarige meid niet de andere 14-jarige is,maar om te doen alsof het er allemaal bijhoort,neen,daar kan ik mezelf niet in vinden.

Moyodo
20-03-2010 om 17:00
Yelle
Dan mag je mij wel uitleggen hoe je het tegen wilt houden. Voorbeeld, je dochter gaat 's middags de deur uit naar vriendin. Zij kwam netjes op afgesorken tijd weer naar huis, maar was dus niet bij een vriendin maar bij een vriend en heeft sex met hem gehad. De dag erop vertelde ze het mij gewoon. Ten eerste hoe hou je het tegen? Ten tweede als je erachter komt doordat ze het eerlijk verteld, hoe moet je dan erop reageren?
Ik was er beslist niet blij mee, maar dat was ik ook niet geweest als ze 15 of 16 was geweest, want het liefst wil je dat ze eerst een relatie hebben en dat je als ouder voorbereid bent dat het zou kunnen gebeuren. Ik ga dus niet elke keer naar vriendin bellen, of naar haar eigen mobiel, om t econtroleren. Dan neemt ze hem gewoon niet meert op of ze is toevallig gewoon in de stad.
Toen ze het vertelde was ik erg teleurgesteld en dat heb ik wel laten weten. Maar boos worden of straf geven, dat heeft als gevolg dat zij gewoon niets meer verteld. Blowen vind ik ook niet goed, kom ik er bij toeval achter krijgt zij ook straf, maar zodra zij buiten is kan ik dat tocvh niet 100% controleren.
Spijbelen e.d. wordt hier wel wat strenger gestraft omdat ik daar dus wel snel achter kom. Maar er zijn grenzen en zoals de twee bovengenoemde dingen, tja kan ik mij helemaal opfokken en boos worden, maar terug draaien kun je het niet, alleen goed uitleggen.

Kaaskopje
20-03-2010 om 17:21
Ervaring opdoen
Sus-anne: wanneer moet je anders ervaring opdoen?
Ik: dat hoeft niet persé als je puber bent, je gaat als het goed is nog wel wat langer mee, dus in principe tijd zat.

sus-anne
20-03-2010 om 17:50
Kaaskopje
Dat vind ik nou weer vreemd,kinderen groeien op tot volwassen mensen,dat gebeurt in hun puberteit.
ze moeten leren hoe ze zich in de maatschappij gaan gedragen,hoe je omgaat met werkdruk op school,ervaring opdoen met hun eerste baantje,omgaan met geld,kortom we brengen ze van alles bij om er een zelfstandige volwassene van te maken.
en dan komt het op sex aan ,en daar moeten ze dan mee wachten.
Terwijl hun sexuele ontwikkeling ook begint in hun puberteit,maar ,o help,daar mogen ze dan weer niets mee doen.

Kaaskopje
20-03-2010 om 17:50
Ben het wel een beetje eens met yelle
Dat je niet alles, of eigenlijk niets, kunt tegenhouden is een feit. Achteraf straffen is vaak niet erg zinvol. Afhankelijk van het 'vergrijp' uiteraard. Maar om er nog een uitspraak van Sus-anne bij te halen:
Als ik bij mijn dochter in de klas kijk,vol met 12 en en 13 jarigen,dan zie ik grote verschillen,van brave kinderlijke kinderen,tot zwaar in de make-up,rokende ,verkering hebbende meisjes.
Persoonlijk zie ik liever de kinderlijke meisjes als we het over 12/13 jarigen hebben, dan de zware make-up dragende, rokende, verkering-hebbende kinderen. Ik vraag me dan ook altijd af of hun ouders dat allemaal gewoon vinden, dus ik leg blijkbaar ook een deel van de verantwoordelijkheid bij de ouders. Mijn dochter zou op 12/13 jarige leeftijd niet zwaar onder de make-up de deur uit gemogen hebben. Pubers (kinderen in het algemeen) hebben de neiging om te zeggen 'ze doen het allemaal, ze mogen het allemaal, het is normaal...' Het is aan de ouders om te bepalen of in hún gezin dat allemaal ook als normaal gezien moet worden en niet met de pubers mee gaan doen in 'ze doen het allemaal'. Wij, in óns gezin dus, vinden kinderen van 12-14 jaar die al flink make-up dragen, meer doen dan verliefdheden uitwisselen met vriendje, blowen, enz. enz. niet normaal. Als je je kind meegeeft dat het allemaal in een bepaald tijdsbestek moet gebeuren, want wanneer ánders?, dat het niet erg is om een keer geschorst te worden, ach... je was vroeger toch ook zo!?, e.d. dan verbaas ik me eigenlijk net zo als Yelle en Anne-Mari.

sus-anne
20-03-2010 om 17:58
Moyodo
je hebt gelijk hoor,er is geen enkele ouder die hoopt dat zijn kind op 14 jarige leeftijd aan sex gaat doen of gaat blowen( er zijn zelfs ouders die hopen dat hun kind nooit gaan blowen en pas na hun 18 aan sex gaan doen.)
Dat is echter niet realistisch,pubers komn nou eenmaal in aanraking met heel veel verleidingen tussen hun 12e en 18e,en geen enkele ouder kan tegenhouden dat ze gaan experimenteren.En er is geen 1 kind van wat tegen zijn ouders zegt: nou Ma ,vanavond ga ik maar eens een jointje roken,en een potje sex hebben,dat hoor je soms pas achteraf,of je hoort het helemaal niet.
Het enige wat je kan doen is heel veel praten met je kind,over drugs ,over sex,over jouw kijk daar op,en dan maar hopen dan je kind er verstandig mee omgaat.
Met straffen bereik je alleen maar dat je kind verder van je af komt te staan,en het gewoon stiekem gaat doen.Terwijl juist op deze leeftijd een vertrouwensband,waarin je kind alles bij je kwijt kan,zo belangrijk is.

sus-anne
20-03-2010 om 18:10
Ouders
kaaskopjeersoonlijk zie ik liever de kinderlijke meisjes als we het over 12/13 jarigen hebben, dan de zware make-up dragende, rokende, verkering-hebbende kinderen.
ik denk dat 99% van de ouders het hierin met je eens is.
ook ik baalde stevig toen ik op hyves een foto zag van mijn 14 jarige ,zwaar in de make-up!( ze leek wel 18)
en nee,dat lag niet aan haar ouders,van ons mocht ze alleen mascara gebruiken op die leeftijd.
dus ging ze op school de toiletten in,smeerde haar gezicht vol met make up,en werd toen op de foto gezet door haar vriendin.
en jij maar denken kaaskopje; goh, die Sus-anne vindt het ook maar heel gewoon dat haar dochter zwaar in de make up naar school gaat,belachelijk.
Niet dus.
en we geven het onze kinderen allemaal mee,onze regels,normen waarden,maar dat zegt dus niet dat onze kinderen het allemaal klakkeloos aannemen,en dát vind ik helemaal niet schokkend.
onze kinderen zijn geen kloon van hun ouders,ze moeten( met onze begeleiding)zelf leren hoe ze in het leven willen staan,hoe ze met dingen omgaan,uitvinden waar ze zich prettig bij voelen.En daarbij doen ze wel eens iets wat wij absoluut niet leuk vinden,en waar ze zelf achteraf spijt van hebben,maar daar leren ze van.

Kaaskopje
20-03-2010 om 23:02
Nee sus-anne
Ik heb niet gezegd dat ze moeten wachten, maar het is onzin om te zeggen dat het onder de 20 moet gebeuren want wanneer ánders? Mijn eerste keer was boven de 20, bij mijn man ook. Heel erg laat dus volgens jouw redenering. Ik heb niet de indruk dat ik écht iets gemist heb. Voor ik een vaste relatie kreeg heb ik genoeg kunnen experimenteren.

emma43
20-03-2010 om 23:05
Loslaten en grenzen
Wij hebben een pittige nieuwsgierige puber met een sterk eigen karakter.Vanaf het moment dat ze in de brugklas kwam,ging er een wereld voor haar open.Het begon met stiekem Red Bull kopen.Toen een logeerpartij ,waar 2 vriendinnen stiekem alcohol meegenomen hadden en 1 meisje met een alcoholvergifteging in het ziekenhuis terecht kwam.En toen werd ze ook nog verliefd op een jongen van 17. En ik,ik raakte in paniek,vond het niet normaal en niet passen bij haar leeftijd.Het was teveel en ging te snel.Wat ging ik doen loslaten en haar laten leren van haar fouten,toekijken en maar afwachten hoever het zou gaan of ingrijpen?k heb voor het laatste gekozen.Nu kun je een pittige puber niet te strak houden,want als een puber zich tegen je gaat verzetten,heb je een groter probleem.
Maar ik ben grenzen gaan stellen,ik ben gaan controleren,msn gesprekken tussen haar en de oudere jongen.controleren of ze wel echt was ,waar ze zei waar ze was.Ik wist alles wat ze deed en met wie.De jongen hebben we toegestaan,daar zijn we nog steeds blij mee,ze heeft er anderhalf jaar verkering mee gehad,een hele lieve fijne rustige jongen,waar ze leuke dingen mee deed,uit eten,bioscoop.Niet uitgaan of buiten hangen enz.Ondertussen gingen haar vriendinnen door met experimenteren en maakte ze zoveel mee,dat mijn dochter op een dag de opmerking maakte,Mam,soms heb ik het gevoel dat ik in een film terecht ben gekomen.Ik was blij om haar te kunnen vertellen dat ze blij moest zijn dat ze alleen maar de verhalen hoorde en dat ze er niet bij betrokken was.Nu anderhalf jaar later,heeft mijn dochter genoeg geleerd en gezien,is ze me dankbaar dat ik haar beschermd heb en durf ik haar weer wat los te laten.
Mijn dochter had ook uitdagende foto's op haar hyves,ik heb na 2 waarschuwingen haar hyves verwijderd.
En oo kmijn dochter heeft het al vanaf een jaar of 10.Heel eng en ongelooflijk.Ik weet nog dat we op een camping stonden toen ze 10 was,het viel me op dat er veel jongetjes om haar heen hingen ,ook wat oudere,13 14 jaar,maar ik dacht dat ik spoken zag,kon het niet geloven,dacht dat het aan mij lag.Tot ik gewaarschuwd werd door andere campinggasten.zodra wij 's avonds thuis kwamen was het ineens erg druk met de jongens in ons straatje op de camping.En zo is het nog,ze is zich erg bewust van zichzelf en van de invloed die ze op jongens/mannen heeft.Daar kun je niets aan veranderen,dan weet je dat je dochter vroeg in jongens geinteresseerd gaat zijn.
Maar verder hebben juist pubers grenzen nodig.Er komt zoveel op ze af,ze weten helemaal de gevolgen niet van wat ze doen.Dus je zult als ouders die grenzen aan moeten geven.Mijn dochter had het vaak over coamzuipen,dat het echt neit normaal was enzo.Maar toen haar vriendin wegviel,had ze echt niet in de gaten dat het meisje in coma lag.Ik ben toen zo boos geweest,ben met mijn dochter naar een pedagoge geweest om erover te praten en ze wist het echt niet.De pedagoge legde oo kuit ,dat jongeren van 13 14 jaar dit inderdaad niet kunnen overzien,dat ze het echt niet door hebben en dat ze echt de gevolgen van iets nog niet in kunnen schatten.Dus dat het juist op deze leeftijd heel belangrijk is om duidelijke regels en grenzen te hebben.dus juist NIET loslaten.
Ik ben altijd nog blij dat ik meteen ingegrepen heb.
Het heeft mijn dochter nare ervaringen bespaard.

Kaaskopje
21-03-2010 om 00:33
Kloon
Sus-anne, mijn vorige reactie was nog op jouw vorige reactie, ik heb tussendoor nog tv gekeken
Mijn kinderen zijn ook geen kloon van mij en soms is het ook goed om 2 ouders te hebben, ouders die elkáár bijsturen. Ik zit soms met de kaken op elkaar omdat ik eigenlijk iets zou willen zeggen, maar het beter vind om het niet te doen. Wat dat betreft zullen we niet zoveel van elkaar verschillen. Ik denk alleen dat jouw begrip voor wat gewenst is en wat ouders daarover te zeggen hebben tijdens de puberteit anders is dan hoe ik dat zie. Ik heb het geluk dat ik over dit onderwerp totaal de strijd niet heb hoeven aangaan. Ze waren nog niet bezig met jongens en de regel over uitgaan was duidelijk: niet eerder dan 16. Roken vonden ze vies en over make-up heb ik gezegd dat veel niet persé mooi is, daar heb ik verder ook geen woorden over vuil hoeven maken. Man en ik hebben altijd wel openlijk laten merken dat we het niet positief vonden als meisjes rond hun 12de/13de al niets anders meer konden verzinnen dan om jongens heen te cirkelen.
Mijn dochters hebben nu allebei de leeftijd dat ze ook naar mijn begrippen oud genoeg zijn om zelf te mogen bepalen wat ze wel of niet doen.

sus-anne
21-03-2010 om 08:20
Kaaskopje en emma
ik zeg ook niet dat pubers sexuele ervaring op moéten doen in hun puberteit,dan kan desnoods ook nog als je al 40 bent,ik zeg alleen dat ik het niet schokkend vind als dat wel gebeurt in de puberteit.
Jouw verhaal herken ik Emma ,ook wij hebben zo,n dochter.
Toch was ik niet echt in paniek toen dochter vanaf haar tiende al ging puberen met alles wat daar bij hoort.
Wel was ik extra alert.
En we praten heel veel met haar.En het is inderdaad een middenweg zoeken tussen loslaten en grenzen stellen.
Ze is inmiddels 16 en ze redt zich prima,we laten haar steeds meer los.Zij was gewoon wat vroeger in de puberteit dan het gemiddelde kind,daar heeft ze ook niet om gevraagd,dat gebeurt gewoon.je kan moeilijk zeggen: sorry kind,je moet nog 4 jaar wachten voordat je gaat puberen want je bent nog te jong

emma43
21-03-2010 om 09:39
Inderdaad praten
Praten en nog eens praten.uitleggen wat voor gevolgen bepaald gedrag heeft,spiegelen,andere leeftijdgenoten als voorbeeld stellen en vragen hoe er over die meisjes gepraat word.Uitleggen dat het niet stoer is ,als er zo over je gepraat wordt en dat het moeilijk is dat als mensen een beeld van je hebben,om daar vanaf te komen.
En inderdaad dochter zag haar vriendinnen de fout in gaan,een krantenberichtje,verhalen op school,van andere vriendinnen,ze zag de meisjes iedereen kwijtraken.Dan ben ik toch blij met mijn paniek.anders had dit ook mijn draadje kunnen zijn.Het kan best dat een puber van 14 een keertje blowt of sex heeft of een grote mond krijgt enz enz.Maar om ALLES van dit te doen op je 14 gaat te ver.
En juist als je een vroege pittige puber hebt,extra allert en streng zijn,een puber van 14 denkt en handelt heel anders dan een puber van 16.

emma43
21-03-2010 om 09:52
Kaaskopje
Je hebt gelijk ,hoor.En natuurlijk zijn je kinderen geen klonen,maar jij bent wel degene die een voorbeeld stelt,die je kinderen verteld wat normaal en niet normaal is.Ze waarde en normen bij leren enz enz.Ze zo goed mogelijk bijstuurd.Tenslotte weten wij ook wat er fout kan gaan en wat er kan gebeuren,dat zien pubers nog niet.
Tja,en die jongens,wij hebben alles geprobeerd om de aandacht van onze dochter bij de jongens weg te houden.Zelfs een pony voor d'r gekocht,privelessen gegeven,ponyclub.we dachten ,als haar aandacht daar naartoe gaat,want paardrijden vind ze ook super,ze zat al jaren op les bij een manege,blijven de jongens wel weg,eerst je paard dan de rest.Maar nee hoor,niets helpt.
Het grappige is ook wel,dat ik het ook niet weet,ze doet niets bijzonders,maar dan zitten we op een terras en een jongen komt de bestelling opnemen en die maakt ze dan echt zenuwachtig en an het stotteren.Ze weet hee lgoed dat ze dat doet,maar ik kan er m'n vinger niet op leggen hoe ze het doet.Het is een bepaalde blik,har houding geenidee.Ze maakt geen opmerkingen ofzo,is niet uitdagend gekleed.en toch,afijn,ze is nu 15 en heeft 1 vriend gehad.Daar is ze wel weer serieus in,ze heeft neit steeds andere vriendjes.Daar ben ik dan wel wer blij mee.Het is wat hoor,die pubertijd.Ik ben blij dat we 13 en 14 jaar achter de rug hebben.Dat vond ik echt een moeilijke leeftijd.