mirj
12-03-2010 om 17:22
14 jaar ,sex,drugs,ruzie,vloeken etc
Mijn dochter is 14 jaar.
Zij heeft al sex gehad ,geblowd en is een dag geschorst van school.Is er iemand met ook zulke ervaringen?

Moyodo
23-03-2010 om 07:57
Grote school
Die van mij zit nu op een school met zo'n 1000 leerlingen en er zijn twee ingangen. Vandaar ook mijn keuze voor SO, veel kleiner en dan weet ik waar mijn dochter si en anders wordt ik gelijk de eerste les gebeld.

emma43
23-03-2010 om 09:01
Moyodo
Mag ik vragen wat je dochter heeft??Een kind kan niet zomaar naar SO.Het lijkt me erg moeilijk een 'speciale'puber,die misschien anders reageerd te begeleiden.
De dingen die je noemt vind ik persoonlijk niet ernstig.Roken is niet fijn,maar was in onze jeugd nog heel normaal.Wij zijn daar toch allemaal niet slechter door geworden.Als ik je zo hoor,dankt ze goed na over wanneer en met wie ze sex heeft.Mijn dochter heeft ook sex gehad op haar 14de,had toen l een jaar verkering.Dan zie ik daar niets verkeerds in.Zolang ze niet iedere week-end met een andere jongen sex heeft,maak ik me niet druk.En alcohol proeven heeft ze ook gedaan.Achteraf ben ik daar zelfs bij om.Zij wist toen haar vriendinnnen een wedstrijdje begonnen ,wie het meest kon drinken, dat de Bacardi echt te sterk spul was,omdat ze wist dat als drank prikkelt in je keel,dat er veel alcohol inzit.Zij is gestopt.
Heb jij met jouw dochter gesproken over jouw verleden en jouw negatieve eerste sexervaring?Dat vind ik superknap.
Hoe oud is je dochter nu?hopelijk zit ze strakjes op haar nieuwe school op haar plek.Naar wat voor school gaat ze?
Wij hebben bewust voor een kleine school gekozen,hier in de stad is ook een grote scholengemeenschap,het vriendinnetje van mijn dochter met wie het nu helemaal mis is,zit toevallig op die grote school,misschien is er toch en verband.Op de kleine school van mijn dochter is echt controle,mijn dochter moest laatst naar de ortho,dan moet ze een briefje inleveren,er werd getwijfeld aan de handtekening en ik werd meteen gebeld of ik inderdaad het briefje had ondertekend.

emma43
23-03-2010 om 09:33
Kiki
Daar heb je gelijk in,praten,kijken naar je kind,daar op reageren en naar handelen.
Het voorbeeld daar zit ik dus tussen.
Mijn pittige dochter,kan ik niet een hele week op haar kamer zetten met haar neus in de boeken,helaas.Kind is jong,wil leven,lol hebben,jong zijn en genieten.Ze mag niet op straat hangen en ieder week-end op stap.Maar ze mag wel,naar de dorpsfeesten,naar de kermis,naar de carnaval enz.En dan mag ze heel de avond,nacht.Is nu nog voldoende,ze leeft van het ene feest naar het andere.
Haar vriendin,ook een pittige puber,mag dit niet.Ouders vinden carnaval ordinair,die feesten daar komen alleen maar boeren enz enz.Puber gaat zich verzetten en zoekt het extreme op.Kind heeft het gevoel dat ze alleen maar moet,ze moet leren en mag niets wat ze leuk vind.
Ik heb hele gesprekken gehad met ouders,zij vonden het niet kunnen dat mijn dochter op haar 14de al naar feesten mocht en dan om 3 uur thuis mocht komen,nu 2 jaar verder wil , durft en mag mijn dochter niet meer met hun dochter om te gaan.
Inderdaad,praten ,waarschuwen,uitleggen wat er kan gebeuren.
Ikzelf had vroeger ook ouders die niets vertelde,ik moest een braaf gehoorzaam meisje zijn,mocht veel niet,er werd niet uitgelgd waarom niet,waardoor het allemaal nog spannender werd,en ik juist alles ging doen wat mijn ouders me verboden.Waardoor ik dingen heb meegemaakt ,waar ik niet trots op ben.Daardoor mag mijn dochter nu soms meer dan leeftijdgenootjes en sommige dingen weer niet.Omdat ik als geen ander weet waar het toe kan leiden.Ik vind het al erg genoeg om toe te kijken dat het met een vriendin van haar gebeurt.

Kaaskopje
23-03-2010 om 09:57
Plein
De school waar ik dus een beetje zicht op heb is een fusieschool, of hoe ik dat ook moet noemen. De school van mijn dochter, de vroegere school, zit er ook bij in. Toen de school van mijn dochter nog zelfstandig was mochten ze ook pertinent niet van het plein af en dat was wel duidelijk voor alle partijen. Nu doen ze het of het mag gewoon. Potdicht zit de mogelijkheid blijkbaar niet.

Moyodo
23-03-2010 om 10:32
Emma43
Mijn dochter is 14 en heeft sinds 1,5 jaar diagnose MCDD en PDD Nos. Dat plus de pubertijd en een vader die net doet of het er niet is, maken het ons hele moeilijk. Zij zit nu in klas 2 van regulier onderwijs, mede dank zij haar vader die zei dat alleen debielen op SO gaan. ZIj is ook nog eens slechthorend en jammer genoeg erg in trek bij de jongens. Je ziet het niet aan haar dat zij anders is en ze heeft een leuk koppie.
Ik ben op het moment ook weer eens helemaal op, zat net in de zon te roken, terwijl ik al 6 jaar geleden was gestopt vanwege longembolie en ook omdat ik het goede voorbeeld wilde geven. Aangezien dat niet werkt bij haar en ze toch af en toe rookt, rook ik ook wel eens, als het mij teveel wordt.
Ben net op huidige school geweest omdat het daar helemaal niet meer gaat. Word er echt moe van. Zij ging mij flink afbekken met de rugzakcoach erbij. Ik ga er dan niet teveel tegen in want dan doet ze het alleen nog heftiger. ALs ze thuis komt mag ze niet achter de pc vandaag. Krijg ik weer een grote mond dan morgen ook niet.
Ik ben met alles zo eerlijk mogelijk geweest tegen haar en ben vrij open over alles. Nu moet ik dus wel oppassen wat ik vertel en hoe want zoals mijn eerste keer tegen mijn zin daar heeft zij haar eigen interpretatie van gemaakt , dat zij dit wilde voorkomen door met een vriend naar bed te gaan.
Ik wou dat er pep pillen voor uitgeputte ouder waren.....of iets waar je vrolijk van wordt.....

emma43
23-03-2010 om 11:27
Moyodo(ot)
Moyodo,
Ik denk dat je de juiste keuze maakt om je dochter naar het SO te laten gaan.Ik ben niet thuis in het SO voor het middelbaar,mijn zoontje zit op SBO en daar is zoveel meer begeleiding op sociaal gebied.Is niet alleen leren,maar ook ondersteuning en begeleiding op sociaal vlak.wat voor mijn zoon ook echt nodig is.Je zult hopelijk op die school betere begeleiding krijgen om je dochter door de pubertijd te helpen.
tja,het is lastig om te weten wat je wel en niet kunt vertellen over je eigen pubertijd en ervaringen.Ik had eerlijk gezegd al een beetje een vermoeden dat je dochter zo gereageerd had.Mijn dochter zou hetzelfde kunnen reageren.Ik moet ook altijd goed nadenken wat ze bedoelt en wat de achterliggende gedachte is.zo polst ze me op het gedrag van vriendinnen en hoe ik ik daar op reageer,het is al een paar keer voorgekomen dat ik dan achteraf merk dat ze het zelf ook doet.BV.ze verteld dat een vriendin rookt en dat is toch dom enz enz.Ze kijkt naar mij reaktie en een paar dagen later vind ik een pakje sigaretten op haar kamer.
Mijn dochter is een onzeker meisje ,die zich spiegelt aan andere,dus laat zich snel meeslepen en neemt het gedrag over van vriendinnen waar hun mee opvallen.Ik kijk dus heel goed met wie ze omgaat en wat haar vriendinnen doen.Ik ben ook hulp gaan zoeken en nu denk ik wel dat ze zover is dat ze sterk genoeg is haar eigen keuzes te maken.Maar het blijft eng,een beinvloedbare puber.
Probeer toch een beetje,hoe moeilijk ook,niet te reageren op de grote mond van je dochter.Mijn zoon reageert zich ook af op mij,erg moelijk,maar ik laat me maar als boksbal gebruiken,figuurlijk dan,het is moeilijk,wil hem dan vaak ook even aanhalen,wat niet mag.Laat hem dan even gamen,tv kijken en ik merk meesat wel wanneer het beter gaat,dan gaan we vrolijk verder of er niets gebeurt is.
Op dochter ben ik ook paar keer erg boos geweest,door mijn paniek,nu weet ik dat ik meer bereik,door rustig te blijven en op een serieuse manier met haar te praten.Nu weet ze helaas door dingen die gebeurt zijn,waarom ik zo reageerde en is ze me dankbaar dat ik ze daar voor heb willen beschermen.Dat is ook belangrijk denk ik,dat je dochter weet dat ze dingen niet mag,omdat je bezorgd bent.Ik zeg soms tegen mij dochter ,als ik niet van je zou houden,zou je het allemaal van me mogen doen.Je bent nog jong en hebt tijd genoeg om die dingen te ontdekken,zodat het een leuke ervaring is,nu kan het fout gaan en daar ben je nog te jong voor,om dat mee te maken.Dat snapt ze nu.
Maar dit heb ik niet alleen bereikt,hier heb ik ook hulp bij gehad en dit heeft ook een jaar geduurd.
Probeer ook zelf te ontspannen,ga iets leuks doen,denk niet alleen aan je dochter.Blijf niet thuis zitten piekeren.Als jij je niet goed voelt heeft dat ook weer zijn effect op je dochter.
Sterkte.IK ga even kijken wat MCDD is.

Moyodo
23-03-2010 om 11:29
Roken op school
Mijn dochter zit ook op onderbouw van VO en volgens mij roken ze daar ook op het plein. Ik vind dat er veel te weinig toezicht is, maar ja wie ben ik. Bij ons in de buurt is ook een Groenhorst College, die heeft veel minder leeerlingen een ook meerdere mensen die toezicht houden buiten en binnen en je wordt gelijk het eerste uur gebeld als er iemand ontbreekt.

Maylise
23-03-2010 om 14:39
School
Ik heb ervaring met drie verschillende middelbare scholen hier. Op twee scholen zijn ze vrij streng en mogen de leerlingen van in elk geval de onderbouw tijdens de tussenuren en de pauze niet van het plein af. De derde school is vrij los en daar mogen de jongelui wel de buurt in tijdens tussenuren en pauzes. Op alle drie de scholen wordt absentie overigens wel goed bijgehouden heb ik het idee want tot nog toe heb ik bij spijbelen en dergelijke altijd gelijk een telefoontje gehad. Heel handig.
Overigens helpt sociale controle ook want het is niet zo dat mijn kinderen zo maar alles buitenshuis kunnen doen. Vaak zijn er toch mensen die hun zien en dat komt dan altijd weer bij mij terug. Ook niet altijd even prettig trouwens, die sociale controle.
Maylise

Moyodo
23-03-2010 om 17:18
Eentje erbij
Nou bij mijn dcohter mag er een pubermisdaad bij, ze is geschorst en daar heeft zij niet veel voor hoeven doen....Verhaal staat bij zorgenkinderen onder dilemma.