Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

14 jaar ,sex,drugs,ruzie,vloeken etc

Mijn dochter is 14 jaar.
Zij heeft al sex gehad ,geblowd en is een dag geschorst van school.Is er iemand met ook zulke ervaringen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Emma

Emmaan ben ik toch blij met mijn paniek.anders had dit ook mijn draadje kunnen zijn.

Dat zie je verkeerd,je kan ook zonder in paniek te raken een puber goed begeleiden.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-03-2010 om 12:58

Paniek

Ik ben wel eens in paniek geweest, maar eigenlijk alleen als een kind niet op de verwachte tijd thuiskwam. En dat is nog steeds zo. Na een half uur denk ik geïrriteerd 'Ze houdt zich niet aan de afspraak', na een uur slaat het om in 'Wat kan er gebeurd zijn?' Vreselijk vind ik dat.

Mari-Anne

Mari-Anne

21-03-2010 om 23:38

Sus-anne

sus-anne: "ik vraag me af: heb jij zelf pubers?
Ja, twee. Eén van 14 en één van 17.
sus-anne: "heb jij nooit een grens van je ouders overschreden?
Ongetwijfeld, maar dat is niet relevant voor het feit dat ik vind dat hier gebagatelliseerd wordt. Blowen op je 14 vind ik wèl schokkend en als ik daar bij mijn jongste achter zou komen zou daar doodsimpel straf op volgen. Die van 17 zou ik gewoon oerstom vinden en ook dat zou hij weten. Nee, voorkomen kun je het niet, maar dat maakt het niet spontaan 'normaal' op je 14e.
Gelukkig heb ik eeeenorm brave kinderen aangezien ze nog nooit geschorst zijn en volgens oudste weet jongste niet eens hoe een joint eruit ziet (wat ik dan weer betwijfel, maar dat terzijde).
Maar dat zo'n rijtje normaal wordt gevonden "omdat het pubers zijn" blijf ik bizar vinden. En echt, ik ben echt niet wereldvreemd of zo, maar je klinkt alsof je er trots op bent?
Ik sloeg trouwens bewust het deel over seks over, dat was het enige dat ik namelijk niet schokkend vond...

Kaaskopje

Kaaskopje

22-03-2010 om 00:40

Mari-anne

Waar ik dan wel nieuwsgierig naar ben is hoe je je kind denkt te straffen voor blowen. Denk je het daarmee verholpen te hebben? Je kind is namelijk zo'n groot deel van de dag niet binnen jouw bereik dat je nooit uit kunt sluiten dat hij (of zij) er mee doorgaat. Ik zie ze elke dag, blowende pubers. En hun ouders maar denken dat ze al op school zitten en de school dat wel in de gaten houdt. Nee dus. School is hier ook niet tegenop gewassen, of ze moeten al hekken om de school heenzetten.

Bastet

Bastet

22-03-2010 om 07:13

Kaaskopje ot

Daar zou ik als ouder niet blij mee zijn,zo'n school.Als mijn zoon er ongeoorloofd wegblijft zonder bericht van mij,hoor ik dat!
Bastet

Mari-anne je leest niet

Wel goed lezen voor je reageert:

ik schrijf:En nee,ik zou niet blij zijn als mijn 14 jarige verteld dat ze sex heeft gehad en geblowd heeft,maar ik zou het ook niet extreem schokkend vinden.
Er zit een groot gebied tussen extreem schokkend en normaal.

en fijn dat jij van die enorme brave kinderen hebt,Daar heb je gewoon geluk mee,niet elke puber is namelijk zo braaf.vanuit jouw positie is het ook wel erg gemakkelijk oordelen en veroordelen.

Mari-Anne

Mari-Anne

22-03-2010 om 08:35

Over lezen gesproken

Inderdaad, er zit een groot gebied tussen extreem schokkend en normaal. Allereerst zei ik dat ik het schokkend vond, als in: niet normaal. En de tendens was toch echt: normaal pubergedrag. Ik heb het nergens over "extreem schokkend" gehad. Lezen dus.
Verder was mijn "eeeenorm braaf" cynisch bedoeld. Er zit ook een groot gebied tussen geschorst worden en braaf, ik heb 2 pubers en "goh wat heb ik het makkelijk" is nog nooit door mijn hoofd gegaan.
Ik veroordeel trouwens niets of niemand; ik heb inderdaad geen concrete tips voor de TS, maar begrijp wel haar zorg en wilde dus een tegengeluid geven op het bagatelliseren in de eerste berichten.

Mari-Anne

Mari-Anne

22-03-2010 om 08:42

Kaaskopje

Kaaskopje: : "hoe je je kind denkt te straffen voor blowen"
Om eerlijk te zijn: ik heb geen idee. Straffen bij pubers is sowieso een lastige opgaaf, computers afsluiten oid heb ik nooit gedaan, zakgeld inhouden vind ik onzin en huisarrest zou ook voor het eerst zijn. En natuurlijk heb ik niet de illusie dat ik het daarmee tegen zou houden. Het gaat hier ook om mijn 14-jarige, zoals ik al zei: die van 17 zou ik gewoon oerstom vinden.
Ik krijg hier een beetje het idee dat alle pubers op één hoop worden gegooid, maar 14 of 17, daar zit nog wel een groot verschil in, vind ik.

Braaf

Ik wil toch nog even iets kwijt, namelijk dat denken dat een puber zicvh netjes gedraagt en het niet weten dat hun iest doen wat je vast en zeker niet goed zou keuren, wil dus niet zeggen dat ze het niet stiekem doen. Daar zijn ze namelijk experts in. Voorbeeld is een kennis van mij die altijd zei, dat haar kinderen dat niet doen en ook niet mogen doen, want zij heeft duidelijke regels. Nu 1 jaar later is zij erachter wat voor kleine monsters het waren en wat ze allemaal wel uitgevreten hebben. Als mijn dochter mij niet had verteld dat zij sex had gehad met een jongen, had ik het nu nog niet geweten.
Had zij mij niet verteld dat zij met vriendin drank geproeft heeft, had ik dat ook niet geweten. Roken net zo, als zij daar niet zo eerlijk over was geweest, had ik ook dat niet geweten, want ik rook nooit iets, Het spijbelen van mijn dochter was dan een van de weinige dingen die ik dan van school had gehoord.En voor de kinderen die het nu nog niet doen, wat niet is kan nog komen, het wil dus niet zeggen dat ze daarom op het juiste pad blijven.
Als ik kijk wat ik vroeger allemaal uitgevreten heb, allemaal stiekem, maar ik kon dat erg goed verbergen en mijn moeder had een leuke band met mij en dacht dat ze alles wist.Maar misschien wilde zij sommige dingen ook liever niet zien en weten, onder het motto van wat ik niet weet doet ze ook niet........
Bij mijn dochter zijn er maar zelden straffen die werken, huisarrest, tja dan maar achter de pc, anders moet ik gelijk 2 straffen geven. Alleen computerverbod, dan gaat ze buiten chillen , dat vind ik veel erger.Geen zakgeld, dan vraagt ze het wel aan jongens en dat vind ik echt een risico, want wie weet wat hun daarvoor terug willen. ZO zijn ze ook veel vatbarer voor loverboys.

Extra alert

Wat ik nu trouwens wel doe, ik ben wel extra alert, let nog beter op met wie ze ergens naar toe gaat en let ook extra op het nemen van de pil. Kijk regelmatig als ze er niet is in haar tassen en als ik haar kamer opruim let ik op details.Pc is al op tijd ingesteld en heeft filter en mijn vriend is ook bijna altijd achter zijn pc naast haar bezig.
Ik heb trouwens op mijn 16e voor het eerst geblowd, een trekje om te kijken wat er gebeurd. Vond het niks en was wel veel eerder bezig met drank.Dat vind ik achteraf veel gevaarlijker omdat je dat overal kunt krijgen.Het is wel iets natuurlijks dat ze nieuwsgierig zijn, maar wij als ouder moeten vooral voorlichten en goed in de gaten houden.
Wat zij wel erg vind is, als wij het over te laat komen hebben en zij dan toch weer te laat naar huis komt, als ik dan niet echt boos worst maar duidelijk laat zien dat ik erg teleurgesteld ben. Ik had dit laats ergens gelezen op de site van haar school, dat kwaad worden en straffen vaak averechts werkt. Ik was het daar niet mee eens eigenlijk maar wilde het toch even probere.
Resultaat was dat ik rustig met haar erover kon praten en zij zich best schuldig voelde.
Daarvoor was het vaker gebeurd en hadden wij knallende ruzie als zij weer thuis kwam, nu niet en leek zij opgelucht dat wij zo reageerden. Tot nu toe is zij altijd weer netjes op tijd gekomen.Zal heus nog weer eens fout gaan maar zij snapt nu dat wij erg bezorgt zijn als zij 's avonds weg is en te laat.

Mari anne

stel,ik zeg stel,jouw 14 jarige komt straks uit school en verteld je : ik heb vandaag geblowd.
wat doe je dan?

en alle pubers worden niet op 1 hoop gegooid,er zijn 14 jarigen die gedrag vertonen wat past bij 17 jarigen,maar er zijn ook 17 jarigen die zich nog gedragen als een 14 jarige.
En dat is de moeilijkheid voor veel ouders,een kind mag op zijn 14e absoluut niet blowen of aan sex doen,op zijn 17e is het *stom maar acceptabel*.
terwijl ik denk,kijk niet zo naar leeftijd,kijk naar de ontwikkeling van je kind,het ene kind is sneller aan sex en experimenteren met allerhande zaken toe dan het andere.En ik bedoel niet dat je het moet aanmoedigen of alles moet accepteren,maar in paniek raken en straf uitdelen vind ik erg overdreven.

yelle

yelle

22-03-2010 om 10:47

Nuchter blijven

Inderdaad,het is niet allemaal zo vanzelfsprekend dat pubers jointjes roken,sex hebben enz...als 13-14 jarige.Het is ook waar dat je als ouder niet altijd alles in de gaten kunt houden,maar het is wel belangrijk dat je ingrijpt wanneer er zich dingen voordoen die beter niet gebeuren.We moeten het niet als 'normaal pubergedrag' beschouwen,want al vrij snel krijgen jongeren een vertekend beeld van wat wel of niet mag of kan.Och,andere pubers gedragen zich ook zo,dus waarom ik dan niet?Ja,jongeren denken zo en zijn zich er niet altijd van bewust dat het niet altijd de juist keuze is.Maar,wij als ouders moeten die trend niet volgen.Wij zijn ons wél bewust van wat goed of slecht is voor zo'n jonge mensen.Het is dus niet aan ons als volwassenen om de ogen dicht te knijpen en te doen alsof het allemaal 'nomaal' is.

emma43

emma43

22-03-2010 om 12:25

Moyodo

Jij hebt duidelijk een pittige puber,net als ik.als ik je berichtjes lees,hebben jullie een fijne open band samen.Probeert je dochter,maar laat het niet uit de hand lopen en reageer jij daar goed op.Controleren en inderdaad,niet boos worden.Vooral niet boos worden,praten,vragen waarom.Uitleggen dat vertrouwen belangrijk is.Ik leg mijn dochter ook uit dat veel afhankelijk is van het vertrouwen van mij in haar.
Mijn dochter hoorde ik laatst tegen een vriendin zeggen dat ze niets stiekem kan doen,dat ik overal achter kom.Dat ze dat gevoel heeft vind ik op dit moment nog wel prettig.Natuurlijk is dat niet zo,maar het houd haar nu wel tegen om stiekem dingen te doen.

Mari-Anne

Mari-Anne

22-03-2010 om 12:41

Leuke vraag

Want die stelde ik vanmorgen nog aan mijn 14-jarige: hoe denk je dat ik zou reageren? Hij had ook geen idee, behalve dat ik in eerste instantie erg boos zou zijn. Hij dacht trouwens dat hij dat slecht stiekem zou kunnen doen, aangezien ik gewone sigarettenrook al van verre ruik.
Zoals je (=susanne) hebt kunnen lezen, antwoordde ik aan Kaaskopje dat ik geen idee had hoe ik zou straffen. Ik kan hier wel roepen dat ik niet boos zou zijn maar teleurgesteld, maar dan lieg ik, want ik zou wèl boos zijn. En uiteraard teleurgesteld omdat alles waarmee we proberen te sturen dan dus blijkbaar niet overal gelukt is.
En ja, ik vind het verschil tussen een 14jarige en een 17jarige groot. Juist in die 3 jaar zit zoveel ontwikkeling, daarin ben ik het gewoon niet met jou eens en dat heeft niks met brave kinderen of veroordelen te maken. Die van 17 jaar zou ondertussen beter moeten weten. Die van 14 staat nog aan het begin van de puberteit. Ik snap trouwens niet waarom je denkt dat ik het stom *maar acceptabel* zou vinden. Ik vind blowen helemaal niet acceptabel, maar ik ben nuchter genoeg dat ik daar bij een 17 jarige weinig anders aan kan doen dan mijn mening duidelijk maken en hopen dat daar wat mee gedaan wordt.
In paniek raken zou ik trouwens niet, waarom zou ik? En straffen omdat ze vroeg sex hebben is inderdaad belachelijk. Maar straffen (nee inderdaad, nog geen idee hoe en ik hoop ook niet dat ik dat moet gaan bedenken) omdat ze blowen op hun 14e of geschorst worden, daar vind in niets overdreven aan.
Even voor de goede orde: ik heb niet de illusie dat ik brave pubers heb die nooit iets stiekem doen en dat zij zich altijd keurig aan mijn "regels" houden; ook ik hou gewoon mijn hart vast als oudste uit gaat. Maar net als dat Moyodo zegt dat ze het nooit zou hebben geweten als haar dochter het niet had verteld: ook mijn pubers zijn behoorlijk open naar ons toe over de dingen die ze bezig houden. Tot op bepaalde hoogte uiteraard, het blijven pubers

emma43

emma43

22-03-2010 om 12:49

Paniek

Ik snap jullie reaktie,als ik hier type,dan komen de afgelopen 2 jaar terug in mijn gedachte en heb ik het idee of jullie heel het verhaal weten,dat is natuurlijk niet zo.
Mijn dochter zat in een vriendinnegroepje van 4 meisjes,ze zaten vanaf groep 4 bij elkaar in de klas ,dus ik ken de andere meisjes ook erg goed en ook de ouders.We wonen in een dorp en de meisjes zijn naar verschillende middelbare scholen in de stad gegaan.Toen is het blijkbaar te snel gegaan,teveel vrijheid in 1 keer.2 meisjes van het groepje hebben echt nare dingen meegemaakt,dat kan en wil ik hier niet vertellen.Maar het waren wel vriendinnen van mijn dochter,dus zij wilde helpen en waarschuwen,waardoor zij ook problemen kreeg.Vandaar mijn paniek.Ik was bang dat mijn dochter meegetrokken werd of dat ze inderdaad problemen kreeg omdat ze wilde helpen.Net zoals mijn dochter tegen mij zei,dat ze het gevoel had dat ze in een film terecht gekomen was,had ik dat ook.

Maylise

Maylise

22-03-2010 om 13:15

Niet normaal

Ik zou het ook niet normaal vinden als mijn kind van 14 blowde, sex had en zich verder ook nog misdroeg. Overigens zou ik dat bij een 17jarige ook niet normaal vinden.

Uiteraard zou ik het gesprek aangaan maar verder zou ik toch wel hun vrijheid ernstig beperken. Inderdaad huisarrest, geen zakgeld of iets dergelijks. Ik vind niet dat ik het me kan veroorloven om op een 14jarige al mijn hele grip als ouder kwijt te zijn.

En ik vind wel dat leeftijd soms een verschil uitmaakt. Bij seks bijvoorbeeld maar ook bij een keer een joint proberen. Een 18jarige die een keer hash wil proberen vind ik minder zorgwekkend dan een 14jarige. Bij die 14jarige zou ik er meer bang voor zijn dat deze onder invloed van vrienden ed. het blowen vaker zou doen.

Daarnaast met 14jaar zijn ze nog kinderen. 17 jaar is een ander verhaal. Dan gaan ze het jaar daarop studeren,misschien wel het huis uit en zijn ze voor de wet volwassen. Een 17jarige heeft dus meer vrijheid dan een 14jarige. Maar alsnog zolang iemand onder mijn dak leeft gelden mijn regels.

Je kan zeker niet alles voorkomen. Iedereen maakt fouten. Pubers kunnen hele domme dingen doen (niet alleen aan pubers voorbehouden overigens) en soms zullen ze iets heel stoms doen waar ze later spijt van zullen krijgen. Echter dat betekend niet dat je als ouder maar aan de kant moet blijven zitten onder het motto van ook al verbied ik het dan doen ze het alsnog.

Wat betreft stiekem doen. Natuurlijk doen mijn kinderen dingen stiekem. Ik deed vroeger ook dingen stiekem. Dat is voor mij geen reden om het dan maar niet te verbieden.

Maylise

Anne mari

Anne Mari_En ja, ik vind het verschil tussen een 14jarige en een 17jarige groot. Juist in die 3 jaar zit zoveel ontwikkeling, daarin ben ik het gewoon niet met jou eens .

dat klopt ,in die drie jaar gebeurt er heel veel ,maar als je nu een kind hebt wat op zijn 10e al begint met die ontwikkeling,dan is dit kind dus op zijn 13e al een heel stuk verder dan een kind wat pas op zijn 13e aan die ontwikkeling begint.

Normaal/niet normaal

Er is overigens niemand in deze discussie die sex op je 14e of blowen op je 14e normaal vindt.

Ook ik

was verbaasd over de aanvankelijke toon van dit draadje. Tuurlijk weet ik dat pubers experimenteren. Deed ik vroeger ook. Maar ik werd toch gecorrigeerd door mijn ouders, ook al vond ik dat natuurlijk onzin. OP die manier ben ik gecorrigeerd en wel goed door de puberteit heen gekomen.
Om dan nu maar te zeggen: het hoort nu eenmaal bij een puber vind ik wel erg gemakkelijk als ouder. Het corrigeren en dingen bestraffen hoort er voor een ouder met puberkinderen net zo goed bij.
Waar moet een puber nou nog tegen ageren als ouders het experimenteren met drugs , sex en schorsen op school redelijk normaal vinden voor een 14 jarige puber.
De pubers in mijn omgeving zijn echt niet superbraaf, maar ze zijn niet geschorst op school. En van mijn dochter weet ik ook zeker dat de sex en de drugs nog niet spelen.
Hoeveel 14 jarigen worden er nou helemaal geschorst? Dat is toch een zeldzaamheid. In de klas van mijn dochter en de parallelklassen is er nog niemand geschorst de afgelopen twee jaar.

Kort door de bocht

Om dan nu maar te zeggen: het hoort nu eenmaal bij een puber vind ik wel erg gemakkelijk als ouder.

Er is geen 1 ouder hier die lekker achterover op de bank gaat hangen als hun kind gaat blowen of sex heeft.

Het hoort er bij/is niet extreem schokkend in de puberteit ,daar ben ik het mee eens.
Daarmee zeg ik niet dat je niet alert moet zijn,dat je niet moet praten, praten ,praten,dat je je kind moet begeleiden enz enz.
voorkomen kan je het nooit als ouder.Begeleiden wel.

overigens: als er morgen in de krant staat dat een 10 jarig basisschoolkind geblowd heeft en sex heeft gehad,is iedereen verbijstert ( en terecht).
Als er daarnaast een berichtje staat van een 14 jarige met hetzelfde gedrag,zegt iedereen: ja,dat heb je met die pubers .

Mari-Anne

Mari-Anne

22-03-2010 om 16:00

Verschil in ontwikkeling (sus-anne)

Aangezien je mij kwoot, neem ik aan dat je ook mij bedoelt ('t is Mari-Anne, geen Anne mari). Ook een kind dat al vroeg, zeg met 10 jaar begint met (lichamelijke?) ontwikkeling, is 4 jaar later nog steeds 14 jaar en geen 17. En ondanks dat bij sommige meiden alles er al op of aan zit, je kunt ze nou eenmaal niet vergelijken met een 17-jarige. Ik doe dat niet, in ieder geval.
Verder over normaal/niet normaal: even uit de eerste paar berichten (tegen een moeder die bezorgd is hè):
* Ik lees niet echt schokkende dingen in jouw korte beschrijving van jouw dochter.
* Overigens lees ik ook niet echt schokkende dingen, in deze zeer korte beschrijving.
* je went er wel een beetje aan dat ze dit soort dingen doen, want het zijn tenslotte pubers.
Dus zo bijzonder vond ik mijn - en later die van anderen - conclusie niet. Wat je nu precies bedoelt met je "kort door de bocht" berichtje begrijp ik niet; dat is toch dezelfde discussie die hier wordt gevoerd? En hier roept toch niet iedereen: dat heb je met die pubers? (ik voel me namelijk niet echt uniek in deze).

Mari-anne

In het berichtje van 19 maart noem jij jezelf Anne Mari,vandaar mijn vergissing.

En ja, iemand van 14 is inderdaad 14.
Maar wat ik bedoel te zeggen: het ene 14 jarige kind is al veel verder in haar ontwikkeling dan het andere,en daar moet je naar kijken.
Niet zozeer naar het getal,zo simpel is het niet.

(mijn destijds 4 jarige dochter ging op zwemles,toen ik er achter kwam dat ze daar emotioneel nog helemaal niet aan toe was,ze vond het doodeng,als dat water en al die vreemde kinderen.mijn middelste dochter haalde haar diploma wel op haar vierde,zij was op die leeftijd verder ontwikkeld en kon het wel aan.
En ze waren beiden vier,dat getal zegt dus niets,dat is wat ik bedoel.)

en inderdaad: tegen Mirj heb ik gezegd dat ik niet echt schokkende dingen lees in haar berichtje,en dat meen ik ook.
Want misschien is Mirj haar dochter ook al wel ontwikkeld tot het niveau van een 16 jarige,loopt zij ook wat voor,en dan vind ik deze dingen niet echt schokkend.
( ik keur het niet goed,maar het past wel een stukje bij een opgroeiende puber)

Mari-Anne

Mari-Anne

22-03-2010 om 17:22

Dat was ik niet

Susanne: "In het berichtje van 19 maart noem jij jezelf Anne Mari,vandaar mijn vergissing."
Nope, dat ben ik niet. Ik heb geen pubermeisje, mijn 14-jarige is een jongen. Zoals ik al ergens eerder zei: ik heb het bewust nergens over seks-op-je-14e gehad, en ik vind 1x blowen ook nog niet gelijk 'aan de drugs zijn'. Maar als je in het licht van die post ook de rest van mij hebt gelezen, kan ik een deel van je reacties beter plaatsen.
En ik ga deels met je mee dat niet alleen naar het getalletje moet kijken. Ik spreek alleen wel tegen dat je daar helemaal niet naar zou moeten kijken. Het ene kind is het andere niet, maar grenzen gelden voor iedere puber. Maar daar waren we het dan al wel over eens

Vergissing

Mari -anne,ik heb dan twee personen door elkaar gehaald Anne-Mari en Mari anne,sorry daarvoor.

Kiki

Kiki

22-03-2010 om 22:08

Communicatielijnen open houden

Niet alles gelezen, maar ik denk dat het praktischer is om niet heel geschokt te reageren. Wees blij dat het verteld wordt.
Mijn, behoorlijk starre, ouders wisten niets van mij en ik heb het grootste gedeelte van het lijstje van de draadjesstartster ook op mijn conto staan en wel meer ook.
Ze weten ook niets van mijn broertje van bijna 16.
Mijn broertje vertelt niet eens thuis dat hij een ongeluk heeft gehad, want dan moet hij vertellen dat hij rookt (gat gebrand in jas slachtoffer) en dan komt dat natuurlijk allemaal door zijn gothic vriendinnetje. Laat staan dat mijn ouders weten of hij seks heeft.

Ze kunnen hem dus niet waarschuwen of raad geven en dat vind ik een groot gemis of heb ik destijds in ieder geval als een groot gemis ervaren. Hij neemt het misschien niet allemaal van ze aan (of van mij aan, ik geef hem wel advies) maar het dringt echt wel door. Is het niet nu, is het wel achteraf als hij wat ouder is.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-03-2010 om 02:02

Bastet

Het gebeurt net voor schooltijd, in de pauzes, tussenuren. Het zijn dus eigenlijk momenten waar ook de school niet veel zeggenschap heeft als de leerlingen het schoolplein (voor zover die er is) gewoon mogen en kunnen verlaten.

School

Daar zeg je wat, ik dacht ook steeds dat ik gelijk hoor als ze niet op school is, maar niet dus. Die van mij heeft een keer gespijbeld en toevallig belde de rugzakcoach om te zeggen dat ze niet op haar afspraak was verschenen, om 14 uur. Dus toen ging zij het pas uitzoeken hoe het zat met mijn dochter.

Bleek helemaal niet op school geweest te zijn en tja, normaal melden ze dat wel voor 12 uur. Geloof er niets van, zal wel erg toevallig zijn. Je ziet toch als een kind er niet is en als je dan pas in de namiddag hoort van hoe en wat, kun je als ouder niets meer doen.

Was toen nog zo glad buiten, dus had zij ergens in de greppel gelegen was je denk ik te laat geweest en heeft iemand haar mee genoemn, loverboy oid, dan zijn die al ver weg en weet je niet waar je moet zoeken. Dus mijn vertrouwen in school wat dat betreft is weg. En klopt, ze kunnen in de pauzes ook gewoon weg gaan.
In het begin wilde ik ook niet dat zij zich zo dik op maakte, maar dat deed zij dan wel op school.Roken doen ze ook op school of voor /na schooltijd.

Toen zij nog jonger was wist ik altijd war zij was, nu hoop ik dat het altijd klopt en zij ook is waar zij zegt.
Voor mij ook het belangrijkste, communicatie open houden. Dat ze een keer iet probeerd en het dan eerlijk verteld en dan niet weer doet, vind ik belangrijk.

Ik weet dat zij af en toe rookt, maar 3 stuks per week kan ik mee leven. Hier wil ik niet dat ze rookt en zal haar ook nooit iets aanbieden.Drank heeft zij al geprobeerd bij iemand anders, zit steeds te zeuren dat ik een keer Breezer moet kopen, maar dat mag pas als ze 16 is.Zij heeft bewust gekozen om met een goede vriend naar bed te gaan omdat zij bang was dat haar eerste ervaring niet zo mooi zou zijn en dat het misschien gedwongen zou zijn, zoals bij mij.
Nu wil zij eerst wachten tot ze wat langer een vriendje heeft. Maar dat is geen garantie dat ze dat ook doet.

Bastet

Bastet

23-03-2010 om 07:16

Kaaskopje

Ah,hier mogen kinderen het plein niet af in tijdens tussenuren....
Bastet

Bais of voortgezet

Is dat op de basisschool of voortgezet onderwijs? Op basisschool mocht dat hier ook niet. Die van mij gaat waarschijnlijk naar speciaal onderwijs na de zomer maar ook daar kunnen ze van het plein af.

emma43

emma43

23-03-2010 om 07:45

Niet van plein af

Bij dochter mag men niet van het plein,ook niet tijdens de middagpauze.Er staan zelfs 2 leerkrachten bij de poort.Hogere klassen wel,maar de middagpauze is maar een half uurtje,dus niet veel tijd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.